Autonómne autá predstavujú odvetvie, do ktorého dnes investujú nielen výrobcovia vozidiel, ale aj veľkí technologickí giganti.

Očakáva sa, že o 5 rokov už budú samojazdiace autá bežnou súčasťou cestnej premávky. A hoci zatiaľ nikto presne nevie, ako to bude nakoniec vyzerať, technológie sa vyvíjajú aj práve teraz, keď čítate tieto riadky. My sme sa boli pozrieť na vývoj autonómneho auta v nemeckom Renningene, kde sídli vývojové centrum spoločnosti Bosch.

Bosch experimentuje s autonómnymi vozidlami už niekoľko rokov. Pred 12 mesiacmi nám spoločnosť predviedla jej ukážku autonómneho parkovania, avšak tento rok boli témou číslo 1 samojazdiace vozidlá. Nie je to náhoda, Bosch a NVIDIA uzavreli v januári tohto roka partnerstvo a spolu budú pracovať na vývoji superpočítača pre vozidlá. Práve umelá inteligencia, ktorá bude vďaka superpočítaču zabudovaná priamo vo vozidle, má byť tou chýbajúcou premennou, ktorá umožní plnohodnotné autonómne jazdenie.

Keď namerané dáta nestačia

Podľa Dr. Rolfa Bulandera, ktorý má v spoločnosti Bosch na starosti mobilitu, môže iba umelá inteligencia vyriešiť aktuálny problém testovania samojazdiacich áut – nikdy sa nepodarí získať dostatočné množstvo dát. Inak povedané, testy autonómnych áut Googlu môžu odhaliť určité nedostatky alebo potvrdiť, že vozidlo dokáže prejsť z bodu A do bodu B v obci pri malej rýchlosti.

Ale ak by chcela nejaká spoločnosť spraviť skutočne komplexné testovanie autonómneho jazdenia, potrebovala by oveľa viac vozidiel, ako je dnes dostupných na trhu. Nehovoriac o tom, že by testovanie trvalo skutočne dlho a bolo by aj finančne veľmi náročné.

Samojazdiace vozidlo vo vývojovom centre spoločnosti Bosch obsahuje množstvo senzorov a kamier. Ďalším komponentom bude superpočítač

Bosch sa preto rozhodol v spolupráci so spoločnosťou NVIDIA vyvíjať superpočítač s umelou inteligenciou, ktorý má zabezpečiť autonómnu jazdu tzv. štvrtej úrovne. Pre lepšie pochopenie, charakteristika jednotlivých úrovní samojazdiacich áut je nasledujúca:

  1. úroveň – autonómne parkovanie
  2. úroveň – vozidlo sa dokáže autonómne držať v jazdnom pruhu, v ktorom je a dodržiavať odstup od iných automobilov
  3. úroveň – vozidlo dokáže autonómne jazdiť po diaľnici, prispôsobovať rýchlosť, meniť pruhy podľa potreby
  4. úroveň – plne autonómna jazda, pričom používateľ môže kedykoľvek prebrať riadenie vozidla
  5. úroveň – plne autonómna jazda bez možnosti získania kontroly nad vozidlom

Dnes sú na trhu dostupné technológie samojazdiacich áut 2. úrovne. Superpočítače s umelou inteligenciou by však mali rovno sprístupniť funkcionalitu 4. úrovne. Aj z pohľadu samotného vývoja autonómneho jazdenia ide o výrazný objav.

Pôvodne sa totiž čakalo, že sa firmy dopracujú do 5. úrovne postupným vylepšovaním technológií od 1. úrovne. Superpočítače však potenciálne predstavujú spôsob, ako rovno skočiť na 4. stupeň. Mimochodom, riešenie od NVIDIE dokáže spracovať až 30 biliónov operácií za sekundu a jeho spotreba je iba 30 W.

Zdieľané autá aj intermobilita

O autonómnych vozidlách, ale aj o elektromobiloch, sa hovorí v posledných rokoch často. Na našu otázku, čo ďalšie môže v blízkej budúcnosti výrazne ovplyvniť spôsob, akým jazdíme, sme dostali pre niekoho možno prekvapujúcu odpoveď. Zdieľanie vozidiel. A pod týmto pojmom nemáme na mysli Uber, ale fakt, že niekto ponúkne svoje vozidlo na prenájom. Či už ide o firmu alebo fyzickú osobu.

V Nemecku už podobné služby fungujú a jeden zo startupov, ktorý funguje v inkubátore Boschu, vyvíja vlastnú aplikáciu Mobikee, ktorá má služby tohto typu zjednotiť na jednom mieste. Myšlienka je dobrá – prídete do mesta, potrebujete sa niekam prepraviť a v jednej aplikácii si pozriete dostupné vozidlá, motorky, či bicykle na krátkodobý prenájom.

Podľa potreby si následne zvolíte riešenie, ktoré je pre vás najlepšie. Svojím spôsobom ide o predzvesť skutočne zdieľaných vozidiel. Ak sa totiž potvrdia očakávania firiem, tak s príchodom autonómnych vozidiel sa postupne bude vytrácať potreba vlastniť vozidlo. Jednoducho si ho privoláte, keď budete potrebovať niekam odviesť a ono vás tam zavezie.

Potrebujete vozidlo a nechcete ísť taxíkom? Tak si ho požičajte, cez telefón. Kto vie, či sa tohto trendu dočkáme aj u nás

Ďalším nadchádzajúcim trendom je intermobilita. Jej princíp spočíva v tom, že pri cestovaní z miesta A do miesta B využijete kombináciu rôznych dopravných prostriedkov. Do mesta prídete vlastným autom, zaparkujete v okrajovej časti a do centra sa dostanete pomocou MHD. Myšlienka nie je nová, avšak chýba aplikácia, ktorá by obsahovala všetko na jednom mieste – informácie, možnosť priamo zaplatiť za parkovné a zároveň si kúpiť lístky do MHD atď. Bosch by chcel takéto riešenie vyvinúť pre nemecký trh. Kedy bude na Slovensku, to nevieme….

Nevyhnutné náklady na dopravu a ubytovanie v Stuttgarte hradila spoločnosť Bosch. Tento článok vyšiel aj v tlačenom májovom vydaní TOUCHIT č. 5/2017, preto sa niektoré skutočnosti uvedené v článku, môžu odlišovať oproti aktuálnemu dátumu publikovania.

Značky:

Roman Kadlec

Roman Kadlec
Testujem inteligentné hodinky, robotické vysávače, smartfóny a herné zariadenia. Sledujte ma na sociálnych sieťach @roman_fitit

Nechajte nám správu