Zakotvili sme vo vyššej strednej triede, ktorej zoskupenie má čo ponúknuť a vybrať si to pravé orechové nie je vždy prechádzka ružovou záhradou. Práve naopak, je to náročná úloha, na ktorú je potrebný sofistikovaný plán

Buď máte jasný cieľ alebo hľadáte niečo, čo má spĺňať vaše rôznorodé požiadavky. Elementárne kroky zväčša padajú na plodnú českú pôdu, ale ak sú vaše ambície vyššie a reprezentačná hodnota má postúpiť o dva, tri leveli vyššie, budete smerovať buď do Ingolstadtu, Stuttgartu alebo Mníchova. Cestovanie v čase ukončíme v Mníchove, ktorý má čo ponúknuť, minimálne čo sa automobilového priemyslu týka.

BMW radu 5 je populárnym modelom už desaťročia. Začalo to generáciou E12, následne E28, E34, E39, E60 (E61), F10 (F11/F18/F07) a napokon je tu najnovšia generácia s označením G30. Od roku 1972 sa síce veľa vecí zmenilo, ale obľúbenosť zostala.

Navždy sa zachová v pamäti päťková.. rada

5ťka patrí medzi obľúbené manažérske a rodinné autá, či už vo verzii sedan alebo touring. Vyznačuje sa bezpečnosťou, komfortom, výbornými jazdnými vlastnosťami a nepochybne vydareným dizajnom. Čo sa týka výbavy, tak tá závisí od konkrétnych potrieb budúceho používateľa, a tiež od veľkosti jeho bankového účtu. Pri kúpe 5ťky viete odísť od predajcu ľahší o 53 000 Eur, ale aj o 100 000 Eur, čo je zásadný rozdiel. Testovaný model má doplnkovú výbavu za viac ako 9000 Eur, čo nie je na pomery príplatkového cenníka BMW veľa. Pracovne hovorím takejto výbave príjemný základ. Nie sú tu všemožné systémy ani rôzne vychytávky, ale svieži základ, ktorý je skôr praktický.

Dizajn je pomerne známy, nakoľko nejde o horúcu novinku. To ale nič nemení na tom, že je 5ťka z každej strany dotiahnutá k dokonalosti. Hneď prvá musí padnúť do oka silueta. Auto je krásne nízke a všetky línie na karosérii zvýrazňujú jeho dravosť. Prepracovaný predok dáva najavo, že 5ťka má veľmi blízko k 7mičke. LED svetlomety sú opticky prepojené s ľadvinkami, ktoré sú nízke a široké (a svetlá bystrozraké). V ľadvinkách sú zakomponované aktívne lamely, ktoré sa starajú o termomanažment motora. Spodnú časť nárazníku opticky rozširuje vnorená lišta s LED hmlovkami a strieborným dekorom. Ten predok je jednoducho krásny.

Bočná línia je elegantne uhladená. Vrchný a spodný prelis bočnej línie dodáva autu „sexepíl“ a dávku dynamiky. Chýbať nemôže ani chrómový kryt aerodynamického prieduchu za predným blatníkom. Kvôli tomuto detailu si môžete 5ťku čiastočne pomýliť so 7mičkou. Strecha sa smerom dozadu plynulo zvažuje a splýva s kufrom, ktorý má taktiež klesajúcu tendenciu. Pri pohľade z profilu je vidieť, že všetko do seba zapadá a vo výsledku to dáva zmysel. Okolo okien a na kľučkách je elegantný chrómový dekor, ktorý si viem predstaviť aj v čiernom lesklom prevedení. Bol by to pekný kontrast. Zadok celú kapitolu ukončuje, je jemne zaoblený a nechýbajú mu ani dizajnové linky. Dve koncovky výfukového potrubia evokujú väčší objem motora, aj keď tomu tak nie je. Je to však dobre a zapadá to do konceptu. Áno, dizajnový jazyk BMW mi sedí! Verím, že tomu tak bude aj naďalej a neprídu výrazné (škaredé) zmeny, ako je to v prípade elektrickej X3 a jej spojených ľadviniek.

Presuňme sa do interiéru, kde budete tráviť najviac času, z vonka sa budú kochať iní. 5ťka patrí medzi rozmerovo väčšie autá, čím je očakávaný aj dostatočný životný priestor v kabíne. Je pravdou, že toho priestoru je tu dostatok, ale veľa závisí od toho, aké osadenstvo je vo vnútri. Ľudia s bežnou postavou a výškou nebudú mať problém ani v klasickom zložení 1 + 4. Vyššie a objemnejšie postavy nebudú mať tiež problém (napr. ja), ale ak je celá posádka tvorená takýmito osobami, tak pre tých vzadu to až tak príjemná cesta nebude. V zásade sa však často a v jednom aute toľko objemných osôb nestretáva a bežná rodina s tým mať problém nebude. Takže miesta je dostatok a to aj nad hlavou. Ideálne a v max. komforte je to však 4-miestne auto.

Posed za volantom je už klasicky perfektný, k tomu nemám čo dodať. Potešili ma komfortné sedadlá, ktoré síce nie sú športové a nemajú výrazné bočné vedenie, ale postavám ako ja sa tu bude sedieť nádherne. V ostrých zákrutách to tiež nie je úplne zlé a čiastočne vás podržia. Oceníte ich najmä pri dlhých cestách, po ktorých vystúpite oddýchnutý a nie dolámaný. Komfort je okrem tvaru sedadiel daný aj kožou Dakota Canberrabeige, ktorá má elegantné prešívanie a veľmi príjemný povrch. Je však za doplatok vo výške 2057 Eur. Ak chcete komfortné sedadlá, resp. kreslá pre väčšie zadnice, tak odporúčam tie základné – nešportové. Predné sedadlá majú dobrý rozsah nastavenia, čo ocenia najmä väčšie postavy. Výhodou je aj nastavenie bedrovej časti – všetko v elektrike.

Celý systém vozidla a ovládacie prvky sú orientované na vodiča, čo je klasika a opäť musím pochváliť aj multifunkčný volant. Ten je s prívlastkom – športový – a do ruky sadne ako uliaty. Výborný rozmer, ako aj hrúbka venca.

Na zadných sedadlách nezažijete o nič menej komfortu. Sedadlá sú príjemne mäkké a pohodlné aj počas dlhých ciest. K dispozícii je lakťová opierka s držiakom na nápoje, a tiež prechod do kufra – v prípade potreby prenášania dlhých predmetov (lyží a pod.). Samozrejmosťou sú ISOfix úchyty a možnosť sklápania operadiel. Tie sú delené v pomere 40:20:40. Sklápať sa dajú výhradne z batožinové priestoru, dvomi páčkami. V slnečnom počasí oceníte manuálne slnečné clony (sieťky) na zadných bočných oknách a automatickú roletu na zadnom okne. V tejto výbave sú zadní pasažieri pripravený o doplnkový komfort, ktorý vie 5ťka ponúknuť. K dispozícii je iba výduch ventilácie s dvomi samostatnými otvormi a „analógovým“ nastavením teploty. Nižšie sú dva odkladacie priestory a jedna 12V zásuvka.

Batožinový priestor má kapacitu 530 Litrov. Po sklopení zadných operadiel získate viac ako dvojnásobok objemu, a taktiež celkom slušné letisko. Rovina to ale nie je, nakoľko operadlá sú o niečo vyššie ako dno kufra. Treba však počítať s obmedzeným nakladacím otvorom. Potešil ma fakt, že väčší kočík s vaničkou a pár nákupných tašiek sem vojde. Aby som iba nechválil, tak mám aj výhradu. V tomto priestore sa mi nepáčil čistý plech, bez čalúnenia, v hornej časti (prepážka medzi zadným oknom a kufrom). Dodám ešte, že kufor disponuje automatickým otváraním – za príplatok.

Rozmery vozidla – dĺžka: 4936 mm / šírka: 1868 mm / výška: 1479 / rázvor: 2975 mm / svetlá výška: 144 mm / hmotnosť: 1615 kg

V exteriéry ešte chvíľku zostaneme a povieme si niečo o adaptívnych LED svetlometoch. Typovali ste dobre, prispôsobujú sa aktuálnej situácii na ceste, „hýbu“ sa podľa natočenia volantu (vidíte do zákruty skôr ako do nej vojdete) a dokážu „vystrihovať“ vozidlá pred vami tak, aby ste mali všetko navôkol max. osvetlené, ale ostatných účastníkov premávky neoslňovali (svetlom, nie krásou).

Samozrejmosťou je teda aj automatické prepínanie medzi diaľkovými/stretávacími svetlami. Ich dosah a svietivosť je fantastická, za toto sa oplatí priplatiť. LED technológiou disponujú aj hmlovky a zadné obrysové svetlá. Tie majú výrazný a už dobre známy dizajn.

Pod kapotou málo, v peňaženke veľa

Srdcom testovanej 5ťky je dvojlitrový naftový štvorvalec (1995 cm3/ TwinPower Turbo) s výkonom 140 kW a max. krútiacim momentom 400 Nm. Tento agregát je spriahnutý s 8-stupňovou automatickou prevodovkou Steptronic a má prívlastok Efficient Dynamics. Motor, ako aj prevodovku dobre poznám, nakoľko som ju mal už v štvorici rôznych BMW. K tomu treba dodať, že 2-liter je nad moje očakávania agilný a nestratí sa ani v 5ťke. 8-stupňový Steptronic sa prispôsobuje štýlu jazdy, čo som si overil už viackrát a výsledkom je nadmieru uspokojivá spotreba.

V ponuke sú aj tri jazdné režimy (SPORT/ COMFORT/ECO PRO), ktoré menia správanie riadenia, reakcie na akcelerátor a nastavenie prevodovky. Toto auto nie je žiadny pretekár, ale v režime SPORT vám dokáže dať peknú odozvu, ktorá je v rámci možností prijateľná. Motor sa vie nadýchnuť a ani v kritických situáciách vás nenechá v štichu. Aj keď sa to nezdá a pred pár rokmi by som s určitosťou povedal NIE, tak aj 2-liter má v takto veľkom aute svoje oprávnené miesto.

Výsledkom celej kolaborácie je spotreba – prekvapujúca a fantastická. Prvé dni som si myslel, že je pokazený ukazovateľ paliva, z nádrže takmer nič nemizlo. Zameranie na spotrebu je jedna vec, ale ja som sa na to na začiatku vôbec nepozeral. Jazdil som mesto, okresné cesty, diaľnice a spotreba bola hlboko pod 7 Litrov. Vo väčšine okolo 6,4 L/100km. Tento údaj ma nadmieru potešil. Spotrebu som zdvihol iba pri natáčaní a keď som to úmyselne športovou jazdou chcel. Inak sa držala vo vyššie uvedených hodnotách. Pri jazde zameranej na spotrebu je možné spraviť aj výrazne menej ako 6 Litrov, čo je na tak veľké auto výborný údaj.

Pár slov si nemôžem odpustiť ani k podvozku, ktorý síce nie je adaptívny, ale prekvapil. Jeho dobré nastavenie je cítiť už po pár kilometroch, čo je na slovenských cestách viac ako lichôtka. Filtrovanie, aj väčších priečnych nerovností, zvláda veľmi dobre a do kabíny sa neprenáša žiadny buchot ani výrazné dunenie. Naladenie nie je tvrdé ani mäkké, je to príjemný stred. Pri tomto vozidle by som (pravdepodobne) nad adaptívnym podvozkom ani neuvažoval. Silnejšie motorizácie si ho však určite zaslúžia. Dodám, že obuté boli 18-palcové disky so zimnými pneumatikami.

5ťka nemôže byť úplne oholená od výbavy. Prítomné prvky však patria medzi tie praktické, žiadne výstrelky nečakajte. Základom je komfortný prístup (všetky 4 dvere) a bezkľúčové štartovanie. Dobrým pomocníkom (ale zlým pánom) sú aj parkovacie PDC senzory, ktorých je okolo celého auta množstvo, aj v bočných líniách, čiže zachytávajú obrubníky a pod. prekážky. Senzory sú doplnené o cúvaciu kameru s výborným rozlíšením a širokým zorným polom.

Po aktivácii parkovacieho režimu je zobrazený náhľad z kamery s vodiacimi čiarami, ale aj vizuálne približovanie sa k prekážkam, ktoré zachytávajú senzory. Pre nežnejšie pohlavie môže byť užitočný balík – asistent parkovania. Auto tak dokáže bez vášho zásahu zaparkovať (priečne/pozdĺžne), vy budete sledovať iba okolie. Vyskúšal som, funguje bezproblémovo.

Z asistenčných systémov je prítomné sledovanie jazdných pruhov, ale nie aktívne. Pri opustení pruhu vám zavibruje volant (podľa nastavenia) a na prístrojovom panely vyskočí vizuálna výstraha. Toto je súčasť balíka systémov – Intelligent Safety. Ten obsahuje aj prvky ako – výstraha pred osobami, pred nárazom a vybočovaním. Prítomná je aj funkcia núdzového volania na linku 112 alebo volanie na non-stop linku spoločnosti BMW. Obe fungujú nezávisle na vašom smartfóne. Skrátka, nie je to polo-autonómna loď, ale tie prvky, ktoré tu sú, vám dokážu uľahčiť život na cestách.

Z pohľadu komfortných a technologických prvkov je to tiež iba základ, ale ten praktickejší. Základom je panel 2-zónovej klimatizácie s ovládaním celej vzduchotechniky, ako aj vyhrievania sedadiel. V strede palubovky sa vyníma 10,25-palcový LCD displej, ktorý má výbornú grafiku, dobrú čitateľnosť za každých podmienok a je plne dotykový. Združený prístrojový panel je pred vodičom a sú na ňom zobrazované všetky elementárne informácie o vozidle, ale aj navigácia s mapkou a aktuálne multimédiá.

Prístrojový panel je plne digitálny, doplnený o strieborné lišty, ktoré ohraničujú jednotlivé plochy budíkov. Celú zostavu má pod palcom systém iDrive, ktorý sa vyznačuje intuitívnym a jednoduchým ovládaním. A to buď dotykom alebo kruhovým ovládačom s dotykovou plochou pre jednoduchšie a rýchlejšie vyhľadávanie – napr. adresy v navigácii. Tá má bezproblémovú funkčnosť a množstvo nastavení, ako aj širokú databázu bodov záujmu.

Systém iDrive obsahuje aj rôzne aplikácie, ako napr. počasie, správy a pod. Samozrejmosťou je Bluetooth konektivita a rôzne možnosti pripojenia multimédií. V základe sú to dva USB-A vstupy, ale aj „historická“ CD mechanika s meničom na 7 „cédečiek“. iDrive je výborne prispôsobiteľný a zobrazenie jednotlivých prvkov si môžete určiť podľa potreby. Obrazovka sa dá aj deliť – súčasne sa môže zobrazovať navigácia/multimédiá a pod. Nachádza sa tu aj kompletné nastavenia vozidla, ale o tom sme už hovorili (BMW X3 / BMW 2 Coupe). Praktickým doplnkom je odkladací priestor pre smartfón s bezdrôtovým nabíjaním (štandard Qi). Bežným, ale vizuálne lákavým prvkom je ambientné podsvietenie interiéru s možnosťou zmeny farby a intenzity.

Hodnotenie TouchIT

Testovaný exemplár (520d) vás presvedčí o tom, že ani lepší základ nemusí byť vyslovene zlý. Ide o prítomnosť praktických funkcií, ktoré reálne a často v aute využívame. Je to pre ľudí, ktorí chcú prémiovú triedu za pomerne dobré peniaze. A to im takáto 5ťka ponúkne – aj s bonusom. Bonusom komfortu, jazdných vlastností, kvality spracovania a ohromne lákavej spotreby. A to všetko za nie veľkú daň, lebo aj 2-liter sa vie v takto veľkom aute rozhýbať a ukázať svoju silu. Na záver už iba jedna vec – odhlučnenie motora, ako aj kabíny je nadmieru uspokojivé. Pri 5ťke je cítiť, že konštruktéri sa s odhlučnením vyhrali viac ako pri iných modeloch s totožným agregátom, ktoré som testoval, pochopiteľne.

Cena testovaného modelu: 62 380 Eur (cena základného modelu 52 200 Eur s DPH)

Auto do testu zapožičala spoločnosť: BMW Slovensko

Fotogaléria – BMW 520d

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu