Spoločnosť BMW produkuje prémiové automobily so špecifickými znakmi, ktoré ju robia jedinečnou, čo k nej priťahuje množstvo ľudí. Doba sa však mení a BMW tiež. 

Začneme zhurta! Pohon zadných alebo všetkých kolies (xDrive) je výborný, ale nevyhovuje úplne každému. Resp., nie každý ho chce, potrebuje a využije. Pravidlom vždy bolo, že aj pohon všetkých kolies, xDrive, prenáša viac krútiaceho momentu na zadné kolesá. To však nevyhovuje každému. BMW na to zareagovalo a vyrobilo auto, ktoré je iné – je to nová generácia pre novú generáciu.

BMW X2 má nový dizajn, ale aj inak fungujúci xDrive, ktorý preferuje pohon predných kolies. Ak si objednáte základ, zabudnite na pohon zadných kolies. Dostupná je iba s pohonom predných kolies, sDrive, alebo všetkých kolies, xDrive, ktorý posiela viac krútiaceho momentu na predné kolesá. Samotný model je novinkou, ale pozmenený xDrive je známy už dlhšie – z modelu X1. Ich platforma je tiež rovnaká.

Zmena v prerozdelení krútiaceho momentu nemá zásadný vplyv na jazdné vlastnosti. X2 jazdí výborne, v tom ma utvrdzovala celý týždeň, akurát nie je tak zábavná, ako zostatok modelov, kde hrá prím zadok. Ten je predsa pre BMW typický. Vplyv na túto zmenu majú aj výrobné náklady – v prípade verzie sDrive. Je jednoduchšie a lacnejšie vyrobiť model s pohonom predných kolies. V tomto prípade je to ale diskutabilné, nakoľko X2 nemá až tak prívetivú cenovku.

Vyhotovenie M Sport X je vo farbe Galvanic Gold pôsobivé. Prenikavá zlatá farba púta pozornosť a po dizajnovej stránke patrí X2 na vrchol v danej kategórií. Obhliadnuť sa oplatí aj za farebným prevedením Misano Blue.

Pozmenený xDrive nemá vplyv ani na terénne vlastnosti X2. Nie je to síce žiadny off-road, ale v ľahšom teréne sa určite nestratí. Keď sa nebudete báť a vyjdete z pohodlia mesta do prírody, tak vám dokáže, že zvládne viac ako presun z kaviarne do kancelárie 🙂 .

Terénne schopnosti som preveroval viackrát. Blato, kríženie náprav, zjazdy z blatistého kopca a samozrejme aj výjazdy. xDrive s tým nemal žiadny problém, krútiaci moment posiela na tie kolesá, ktoré to potrebujú. Limitom je iba priemerná svetlá výška (182 mm), načo si treba dávať pozor, a tiež 19“ disky (Y-Spoke), ktoré sú krásne a bola by ich škoda znehodnotiť. Riešenie? So svetlou výškou sa zmierte, ale „papučky“ sa vymeniť dajú.

Niekomu môže tvrdšie nastavenie podvozku prekážať, k charakteru vozidla sa však hodí.

Testovaný model má adaptívny podvozok s reguláciou tuhosti tlmičov (EDC). Nastavenie podvozku je výborné, ale aj v režime Comfort je citeľne tuhý. Ak prepnete do režimu Sport, okamžite vám ukáže, ako jednoducho sa dajú prechádzať ostré zákruty pod plynom. Nosom sa ťahá krásne von a športová jazda je viac než príjemná. X2 nie je vôbec pretáčavá, čo mi občas chýbalo, ale s nedotáčavosťou nepočítajte už vôbec, teda určite nie v prípade verzie xDrive. Aj na mäkšom povrchu má problém sa zvrtnúť okolo vlastnej osi šmykom. V snehu to však bude o niečo jednoduchšie. 80% potencionálnych a existujúcich majiteľov to (pravdepodobne) trápiť nebude, ale i tak mi k dravému postoju X-dvojky chýba viac zábavy.

Aby to bolo kompletné, tak nechýba ani M Sport riadenie, ktoré je poznať od prvej chvíle. Je ostré, presné a reaguje na každý podnet šoféra. Stále platí, že BMW je šoférske auto, s ktorým máte spojenie. Jazdné vlastnosti a dostatočne výkonný (aj keď naftový) motor vás presvedčia, že X2 nie je iba módny doplnok.

Pod kapotou testovaného modelu bol 2-litrový (1995cm3) naftový 4-valec, prepĺňaný dvomi turbami, ktorý má výkon 140 kW (190 hp) a max. krútiaci moment 400 Nm. Motor je spriahnutý s 8-stupňovou športovou automatickou prevodovkou Steptronic (+ radenie pod volantom). Tento motor, ako aj prevodovku, som mal možnosť vyskúšať vo viacerých modeloch BMW. Je multifunkčný, má dostatok sily v celom spektre otáčok a v spojení s týmto automatom je to symfónia.

Agilita a pružnosť v spojení s výbornou spotrebou sú jeho najlepšie vlastnosti. Spotreba sa pohybovala od 5,5 po 7 l/100 km. Priemer zvyčajne nepresahoval hodnotu 6,3 l/100 km, pričom som na spotrebu nehľadel. Bežný štýl jazdy ukáže, kde je pravda, na minimálnu spotrebu sa hrať nebudeme. X2 som si užíval plnými dúškami, bez ohľadu na to, koľko nafty spálim. No a veľa som jej teda nespálil.

V ponuke je viacero jazdných režimov, ktoré menia charakteristiku vozidla – tuhosť podvozku, riadenie, nastavenie prevodovky a reakcie na akcelerátor.

Najväčších zmien sa dočkal dizajn, ktorý je výraznejší. Predná maska obsahuje klasické ľadvinky, ktoré sú v tomto prípade otočené naopak. Celý predok, ale aj zadok, je nafúknutý a všetky krivky sú orientované na dynamiku. Predná „papuľa“ je opticky rozšírená dvojitým lakovaním, ktoré nechýba ani na difúzore zadného nárazníka. Veľké otvory v prednom nárazníku nie sú iba dizajnovým výstrelkom, sú skutočne funkčné a starajú sa o lepšiu aerodynamiku, a tiež čiastočné chladenie brzdového ústrojenstva. Celok dopĺňajú jemné prelisy karosérie, špecifické prahy s dvojitým lakovaním a exkluzivita v podobe loga BMW v „C“ stĺpiku, čo odkazuje na históriu automobilky.

K vyššej výbave prislúchajú aj LED svetlomety s tradičným denným svietením „angeleyes“. Predné svetlomety pracujú ukážkovo, majú dostatočný dosah a výbornú svietivosť. Výhodou je automatické prepínanie medzi diaľkovými/tlmenými svetlami (asistent diaľkových svetiel), ako aj dynamické natáčanie do zákrut. Ak jazdíte veľa večer a v noci, tieto svetlá budú vašim verným spoločníkom. LED technológiou disponujú aj predné hmlové a koncové svetlomety. Zadné svetlomety majú výraznú grafiku, ktorú si s iným modelom nepomýlite.

Interiér a batožinový priestor

Pri pohľade do interiéru je poznať, že ide o čiastočne príplatkovú výbavu. Zaujmú športové sedadlá (vyhotovenie Alcantara + látka so vzorom Micro Hexagon) s výrazným bočným vedením a výborným rozsahom nastavenia. Nastavenie je elektrické a šofér má k dispozícii aj pamäť na 2 polohy. Dobrý posed dotvára bočné vedenie s možnosťou nastavenia –dofúknutia. V zákrutách vás sedadlá podržia, ale ak ste širšej postavy (ako ja), tak vás môžu občas tlačiť, čo nie je príjemné.

Novo konštruovaná palubovka je prepojená s výraznými okrasnými lištami, ktoré pokračujú až na výplne dverí. Samozrejmosťou je zdvojené ambientné podsvietenie s možnosťou zmeny farby a intenzity. Palubovka je už tradične orientovaná na vodiča a posed za volantom je komfortný. Výsledkom toho je, že ani po dlhej ceste nebudete vysadať unavení. Ideálne sa však budú cítiť menšie a stredné postavy. To platí aj pre zadných pasažierov.

X2 je síce 5-miestna, ale ak chcete zachovať max. komfort pre všetkých, tak je to iba 4-miestne auto. Zadní pasažieri majú (prekvapivo) dostatok priestoru pre kolená, ako aj nad hlavou. Nájdete tu aj ISO Fix úchyty a lakťovú opierku s držiakom na nápoje. Batožinový priestor je podstatná vec. Základný objem je 470 L a po sklopení zadných operadiel získate viac ako dvojnásobok (1355 L) objemu a takmer rovnú plochu. Zadné operadlá sú delené v pomere 40:20:40.

Výhodou je dvojité dno s medzi-podlahou, ktorá môže mať rôzne polohy a rozdelí tak priestor na rôzne časti. Okrem toho tu nájdete rôzne háčiky, sieťky a oká na uchytenie nákladu. V X2 som bežne prenášal väčší kočík s vaničkou a k nemu som dokázal naložiť aj objemnejší nákup. Dizajn má vplyv na praktickosť, ale nie taký veľký, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať.

Otváranie kufra je efektne zakomponované v logu BMW. Stačí ho potlačiť, potiahnuť a dvere sa otvárajú, samozrejme, automaticky.

Komfortná výbava a asistenčné systémy

Z pohľadu vodiča zaujme športový kožený volant, ktorý je multifunkčný. (subjektívne – patrí medzi najlepšie na trhu). Nechýbajú ani vyhrievané predné sedadlá, a tiež vyhrievaný volant. Vyhrievanie môže byť aktivované aj automaticky, na základe aktuálnej teploty. Bežným prvkom je 2-zónová klimatizácia, ale aj nezávislé vykurovanie, resp. chladenie vozidla podľa vlastného nastavenia.

K bezpečnosti a komfortu na cestách napomáhajú rôzne asistenčné systémy. Základom je adaptívny tempomat s aktívnym dodržovaním odstupu, vedenie vozidla v jazdnom pruhu, asistent pri dopravnej zápche, sledovanie mŕtveho uhla, varovný systém opustenia jazdného pruhu, a tiež protikolízne varovanie a varovanie pred chodcami s funkciou mierneho brzdenia v meste. Páči sa mi systém upozorňovania za pomoci vibrovania volantu. Nežnejšie pohlavie ocení aj automatické parkovanie. Počas jazdy v teréne príde vhod asistent zjazdu z kopca, ktorý som viackrát využil. Samozrejmosťou je zadná parkovacia kamera s dobrým rozlíšením a viacero parkovacích PDC senzorov. K danej výbave prislúcha aj veľký farebný head-up displej s možnosťou podrobného nastavenia. V tejto triede je už bežným doplnkom komfortný prístup a štartovanie.

Multimédiá

Z pohľadu multimédií a informačných systémov je to klasické BMW. Samozrejmosťou je Bluetooth prepojenie so smartfónom, USB-A vstup, bezdrôtové (Qi) nabíjanie smartfónu v stredovej opierke, ale aj audio systém Harman/Kardon (asi najlepšie prispôsobený „harman“, aký som mal možnosť vysúšať). Čo mi však chýbalo je podpora aplikácií Apple Car Play a Android Auto. Toto by som si prial ako natívnu funkciu v každom lepšom systéme, vlastne nie len v lepšom, v každom! Aj keď funguje integrovaný navigačný systém s 3D náhľadom budov dobre, tak by som si rád vybral, či budem používať natívnu navigáciu alebo radšej Google Mapy, Apple Mapy alebo Waze.

Multimediálny a informačný systém iDrive patrí medzi najlepšie. Jeho benefit spočíva v jednoduchosti a intuitívnom ovládaní, na ktoré sa dá pomerne rýchlo zvyknúť. Základom je 8,8“ dotykový LCD displej s peknou grafikou v strede palubnej dosky, ktorému sekunduje združený prístrojový panel pred vodičom. Prístrojový panel nie je konfigurovateľný, ale vidíte na ňom všetky elementárne informácie o vozidle, multimédiách a navigácii.

Ovládanie systému iDrive je aj za pomoci prvkov na multifunkčnom volante alebo klasickým kruhovým ovládačom v stredovej konzole, ktorý má integrovanú dotykovú plochu na rýchle vyhľadávanie. Connected Drive ponúka rôzne (skôr základné) aplikácie, ako počasie, správy alebo informácie o doprave. Dostupná je aj mobilná aplikácia BMW Connected (iOS/Android), ktorá však ponúka iba základné informácie o stave paliva, dojazde a počte najazdených kilometrov.

Pokročilá aplikácia od BMW existuje, ale na Slovensku je zatiaľ nedostupná. Tá ponúka rozsiahle informácie o stave vozidla, možnosť ovládať zámky dverí a vzduchotechniku na diaľku, plánovanie cesty na základe informácií z kalendára a pod. Verím, že oficiálna podpora dorazí čoskoro aj k nám.

Verdikt TOUCHIT

BMW nasadilo na X2 vysokú cenu, to je pravda, ale v tomto prípade sa treba pozrieť aj na hodnotu. X2 nie je iba módnym výstrelkom, čo sa mi počas testovacieho týždňa potvrdilo. Aj napriek kompaktnému vzhľadu ponúka dostatok priestoru, pohodlia a ak sa ju nebudete báť zašpiniť, tak vám poslúži aj v ľahšom teréne. Vyskúšal som viackrát, funguje to! Prekážkou môže byť iba priemerná svetlá výška a 19“ disky, ktoré by sa mohli poškodiť. Exteriér, ako aj interiér má prepracovaný dizajn a použité materiály sa tiež nemajú začo hanbiť. Z pohľadu technológií je to klasické, lepšie vybavené BMW, kde nájdete inovovaný a dobre fungujúci systém iDrive. Chýbala mi iba podpora aplikácií Apple Car Play a Android Auto. No a napokon, ŠKODA toho, že je preferovaný pohon predných kolies.

Cena testovaného modelu: 59 168 Eur

Automobil zapožičala spoločnosť: BMW Slovensko

Fotogaléria BMW X2

Značky:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu