Po veľmi intenzívnom teste Dacie Duster s naftovým motorom a pohonom všetkých kolies, ktorý má výborné ohlasy, sme neodolali a do redakčnej garáže sme zaparkovali ďalšiu Daciu Duster. Samozrejme, v tej najlepšej výbave a s najsilnejším motorom, na ktorom sa podieľali aj inžinieri z Mercedesu.

Áno, čítate správne, Dacia Duster má v ponuke aj tento motor, ktorý sme už párkrát ocenili a inak tomu nebude ani v tomto prípade. Ide o najrýchlejšiu (sériovú) Daciu všetkých čias, a to hovoríme s plnou vážnosťou. Rozpovieme vám krátky príbeh. Ľudia majú stále predsudky (písali sme o nich – TU) a myslia si, že Dacia nie je ničím výnimočná, ale mýlia sa. Počas testu tohoto modelu si išli niektorí ľudia v konkurenčných automobiloch oči vyočiť, keď videli, ako mrštne a s nadhľadom ich obieha Dacia, ktorá si to (na nemeckej diaľnici!) môže valiť až 200 km/h rýchlosťou – to je maximálna rýchlosť tohoto modelu!

S týmto motorom je Duster naozaj veľmi agilný a výborne sa s ním jazdí. Predbiehanie na okresných cestách je malinou a na diaľnici sa cíti ako doma. Benzínový agregát 1.3 TCe má 4-valce, je dopovaný turbom a v našom prípade išlo o najvýkonnejšiu verziu, ktorá má 110 kW (150ps) a max. krútiaci moment 250 Nm. Na letargické reakcie motora sa sťažovať určite nebudete. V spojení so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou viete s daným výkonom pekne pracovať a táto kombinácia sa nám veľmi páčila. 6-stupňový manuál má v kombinácii s týmto motorom dlhšie prevody, ktoré sú lepšie optimalizované na základný pohon predných kolies.

Okrem toho, že je „základný“ benzínový Duster ľahký a tým pádom aj slušne agilný, sa vám odvďačí zaujímavou spotrebou, ktorá sa v našom prípade pohybovala okolo 6 až 6,3 l/100km, čo je výborný údaj. Pri extrémnom naháňaní (vytáčaní motora) to môže byť aj viac, ale množstvo používateľov klesne aj nižšie. Stačí trošku povoliť a toľko ho nenaháňať. Čo sa týka podvozku, tak ten má takmer identické vlastnosti ako nedávno testovaný model. Nie je to „filtračná jednotka“ nerovností, ale snaží sa ich eliminovať všetkými silami a do karosérie neprenáša nepríjemné rázy. Zväčša je nekonfliktný, zadok neodskakuje a celej posádke sa snaží ponúknuť maximálny možný komfort – darí sa mu to, nikto sa nesťažoval. V danej kategórii nie je čo riešiť. Je to dobré, resp. podstatne lepšie ako to bolo v minulosti.

Druhým podstatným rozdielom oproti nedávno testovanému modelu je pohon výlučne prednej nápravy. Pokiaľ nechodíte alebo nemáte v pláne chodiť do náročnejšieho terénu, tak vám bude predok bohato postačovať. 4-kolka je síce výborná (my by sme ju určite brali), ale aj pohon prednej nápravy bude dávať mnohým používateľom zmysel. V tomto prípade je to typický crossover, ktorý má vyššiu svetlú výšku – 210 mm (rovnako ako model 4×4), vďaka ktorej prejdete aj tam, kde sa bežné (nízke) autá nedostanú.

Takže, medzi testovanými modelmi sú dva hlavné rozdiely – motor a typ pohonu. Z toho vyplýva, že benzínový „predohrab“  je výkonnejší, o približne 170 kg ľahší a takmer o 2000 Eur lacnejší. Teraz zbystrite pozornosť – tento parádny motor môžete mať aj v kombinácii s pohonom všetkých kolies, pričom bude cena takmer identická s naftovým modelom. A teraz si vyber?! 🙂 My v tom máme jasno, išli by sme do kombinácie 1.3 TCe 4×4 Techroad.

Toto sú zásadné rozdiely medzi dvoma testovanými modelmi, samozrejme, ešte okrem farebného prevedenia. Z pohľadu technológií, asistenčných systémov a multimédií sa toho veľa nemení. Rozdielom je iba to, že model s pohonom predných kolies nemá asistenta zjazdu z kopca a 4 kamery v okolí auta. V tomto prípade je kamera iba jedna – zadná + parkovacie PDC senzory. Zostatok je úplne totožný a my sa preto, s dovolením, odkážeme na našu prvú recenziu, kde sme napísali o Dacii Duster všetko podstatné.

Miro odporúča: Vyskúšajte novú Daciu Duster 4×4 Techroad. Prekvapí vás, mňa prekvapila!

Na záver sme si nechali ešte pár zaujímavostí a malých výčitiek. Duster 4×4 má oproti verzii 4×2 o pár litrov menší batožinový priestor a plnohodnotné rezervné koleso sa nachádza v prípade 4-kolky pod podlahou v kufri (kvôli diferenciálu). Verzia 4×2 má rezervné koleso pod karosériou, kde je náchylnejšie na koróziu. Obe verzie majú slušne spracovaný kožený multifunkčný volant, s ktorým sa dobre pracuje, ale ovládacie prvky nie sú podsvietené. To by sa mohlo do budúcna zmeniť. Taktiež by sa mohlo tlačidlo aktivácie tempomatu/obmedzovača rýchlosti premiestniť na volant – miesta je tam dosť. Toto však nie je neduh výhradne Dácie, ale aj viacerých modelov materskej spoločnosti Renault.

Opäť musíme pochváliť aj základný multimediálny systém, ktorý nie je extra výnimočný, ale dá sa sním normálne pracovať a ponúka podporu aplikácií Apple CarPlay a Android Auto! Z toho si berte príklad, veľkí hráči! To je z našej strany všetko. Na záver ešte raz spomenieme, že zahoďte predsudky a Daciu Duster určite vyskúšajte. Je to veľmi dobré auto za rozumné peniaze, ktoré stojí za vašu pozornosť.

 

Základná technická špecifikácia: Dacia Duster 1.3 TCe Techroad

  • Motor: 1332 cm3 / 4-valec / 110 kW / 250 Nm
  • Prevodovka: 6-stupňová manuálna
  • Poháňaná nápravapredná
  • Rozmery: dĺžka – 4341 mm / šírka – 2052 mm / výška – 1693 mm / rázvor – 2674 mm / svetlá výška: 210 mm
  • Pohotovostná hmotnosť: 1387 kg
  • Objem batožinového priestoru:445 l / 1478 l
  • Objem palivovej nádrže: 50 Litrov
  • Maximálna rýchlosť: 191 km/h
  • Zrýchlenie 0-100 km/hn/a

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Dacia Slovensko

Cena testovaného modelu: 16 390 Eur

Prečítajte si aj:

Mitsubishi Outlander PHEV: S plug-in-hybridným SUV do Chorvátska? Prečo nie?! Doplnené o VIDEO

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu