Automobilka Mercedes-Benz odštartovala tohto ročnú výstavu CES. Predstavila koncept plne elektrického vozidla EQXX a tvrdí, že na jedno nabitie prejde 1000 km.

Ide o futuristické vozidlo zamerané na luxus a na jeho výrobu boli použité recyklované a recyklovateľné materiály. Nájdete tu netradičné materiály ako sú napr. rozomleté kaktusy, odpad, vlákna z húb a pod.

Mercedes EQXX
Mercedes EQXX je luxus, elegancia a technológie v jednom

Zatiaľ len v počítači a ukáže sa v praxi

Mercedes uvádza dojazd tohto konceptu na základe počítačovej simulácie, teda nie na základe skutočnej jazdy. Výpočty majú byť presné a potvrdili ich aj nezávislí špecialisti. Aktuálne je to rekord v dojazde čisto elektrického vozidla.

Mercedes EQXX
Pohľad na zadnú časť Mercedes EQXX

Mercedes je odhodlaný dokázať skutočný dojazd tohto konceptu v praxi na ešte na jar tohto roka. Navyše tento výrobca do roku 2025 chce polovicu svojich predajov pokrývať len elektromobilmi a do roku 2030 má byť značka prakticky pripravená na plne elektrický pohon vo všetkých vyrábaných vozidlách.

Mercedes na online tlačovke označil model EQXX za koncept pripravený pre sériovú výrobu a na trh by sa mal dostať v roku 2024. Uviedol to Markus Schäfer, šéf pre technológie v Mercedes-Benz.

Úplne nové batérie s vysokou hustotou energie

EQXX dosahuje rekordný dojazd vďaka batériám, ktoré majú polovičný objem a sú o 30 % ľahšie, ako batérie v súčasnej vlajkovej lodi, Mercedes EQS. Ako sa vyjadril Schäfer, kapacita nových batérie zostala nezmenená. Pri dojazde 1000 kilometrov tak EQXX na jedno nabitie prejde o 213 km viac viac ako EQS. Ešte rat pripomíname, že je to zatiaľ počítačový odhad, nie v praxi dokázaný dojazd.

Kľúčom dlhého dojazdu je efektivita. Mercedes tvrdí, že EQXX dokáže prejsť takmer 10 km na jednu kilowatthodinu elektrickej energie. To je trojnásobok toho, čo dokáže Tesla Model S Long Range.

Odpor vzduchu nižší ako futbalová lopta

Na dosiahnutie efektivity sa konštruktéri zamerali na aerodynamiku. EQXX má totiž koeficient odporu vzduchu len 0,17, čo je nevídaná hodnota. EQXX je tiež „aerodynamickejší“ ako EQS s koeficientom odporu vzduchu 0,20.

Mercedes EQXX
Meranie odporu vzduchu Mercedes EQXX

Napr. ikonické Porsche 911 Turbo má koeficient odporu vzduchu 0,33. Druhý dôvod vysokej efektivity je nízka hmotnosť. Okrem relatívne ľahkej batérie má kolesá vyrobené z horčíka a hliníkové brzdy. Pružiny v zavesení EQXX sú namiesto kovu vyrobené z plastu vystuženého sklenými vláknami.

Naozaj netradičné materiály

Karoséria modelu EQXX obsahuje pomocný rám v tvare pavučiny. Je navrhnutý tak, aby bol kov iba v tých miestach, kde je to nevyhnutné. Prázdne miesta v ráme sú vyplnené materiálom s názvom UBQ, ktorý vytvoril izraelský startup. Na tlačovke zaznelo, že UBQ sa vyrába zo skládkového odpadu, ktorý môže obsahovať napríklad zmiešané plasty, kartón, záhradný odpad a dokonca aj detské plienky.

Mercedes EQXX
Pneumatiky z horčíkovej zliatiny

EQXX využíva recyklované materiály aj v iných častiach vozidla. Na vankúšoch sedadiel sa používa materiál podobný koži ale vyrobený je z podzemných koreňových štruktúr húb. V ďalších častiach karosérie sa využíva pomleté kaktusy. Koberce sú podľa Mercedesu vyrobené výhradne z bambusových vlákien.

Mercedes EQXX
Aj toto bolo údajne vyrobené z odpadu

Šetriť energiu kde sa len dá

Solárne panely na streche EQXX dodávajú dodatočnú energiu napríklad pre klimatizáciu, svetlá a systémy dotykovej obrazovky vozidla. Znižujú tak nároky na napájanie batérie.

Úžasný interiér a realistické hlasové ovládanie

V interiéri EQXX nájdete obrovský dotykový displej z jedného kusa skla a tiahne sa cez celú palubnú dosku. Na rozdiel od toho, čo je v modeli EQS je obrazovka v modeli EQXX 1200 mm dlhým displejom v jednom kuse. Kvôli úspore energie sa nepoužívané časti obrazovky stmavujú.

Mercedes EQXX
V interiéri Mercedes EQXX

Inžinieri Mercedesu vylepšili aj hlasové ovládanie, odpoveď od hlasového asistenta má byť viac realistickejšia a emotívnejšia. Asistent je reprezentovaný Avatarom v tvare človeka zloženého z malých hviezdičiek (logo značky).

Zdroje: vlastné, Mercedes, CES

Prečítajte si tiež

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Nechajte nám správu