Toto leto som mal jasný plán – cestovať! Cestovať hlavne autom (čo mám najradšej) a testovať autá tak, aby som od nich dostal čo najintenzívnejšiu spätnú väzbu. To sa mi podarilo viackrát, ale skutočne intenzívne a plné zážitkov to bolo presne dvakrát.

Prvý Road Trip bol presne v strede leta s Mitsubishi Outlander PHEV (článok nájdete – TU) a dopadol až na pár neočakávaných detailov veľmi dobre :). Medzi tým som absolvoval rôzne výjazdy do okolitých krajín (Rakúske alpy, Maďarsko, Česko), ale Chorvátska som ešte stále nemal dosť, a tak som sa rozhodol naplniť plán, ktorý som mal v hlave už začiatkom leta – overiť vlastnosti najväčšieho MINI (Country Man), ktoré bolo vybavené strešným stanom. Mega zaujímavá kombinácia, ktorá napĺňala moje predstavy – základ je pochopiť, že cesta je cieľ! Žiadne apartmány a ubytovacie zariadenia – kde chcem postojím a tam som doma!

Takže čistý „nomadlife“, ktorý prináša úplne iné zážitky a možnosti, ako keď sa na 7 dní „usadíte“ v nejakom apartmáne. Stále v pohybe, stále v aute, stále v pohode :). No a keď som už tento rok začal tradíciu (ktorú by som si rád zachoval), že vynechávam diaľnice, tak som v tom pokračoval aj počas tejto cesty. Je to zaujímavejšie, krajšie, človek viac vidí, postojím kde uznám za vhodné a hlavne žiadny stres a naháňačka – čistá pohoda. Osobne neuznávam štýl cesty väčšiny dovolenkárov cestujúcich do HR autom – „idem na noc, pálim to čo najrýchlejšie do cieľa aj napriek únave, potom deň v mimóze a pod.“. Toto určite nie je predstava pohody :).

A tak som opäť vyrazil na cestu skoro ráno. Dobre, to bol plán, vyrazil som iba ráno, bez toho prívlastku skoro. Bolo to v stredu, MINI som už mal od pondelka okukané a vedel som, čo všetko a kde sa do jeho krásneho interiéru zmestí. Okrem toho som presne vedel aj to, že toto bude skvelý trip, nakoľko každé jedno MINI má exkluzívne jazdné vlastnosti a ani tento model nie je výnimkou. Keď píšem, že maxi MINI, tak to myslím vážne, nakoľko práve model Country Man je najväčšie MINI, ktoré môžete vlastniť. Z tohoto dôvodu si importér vymyslel, že dá tomuto modelu menší update, ktorý mu pridá na zaujímavosti a upraví jeho mapu (nie tú palivovú) možností. Tým doplnkom je skvelý strešný stan – MINI Auto Home, ktorý patrí do originálneho príslušenstva tejto značky. V tomto prípade to bola najmenšia verzia, ale v realite je to úplne inak, ale k tomu sa dostanem neskôr.

Balil som, pochopiteľne, v stredu pred odchodom, veď žiadny stres :). Do batožinového priestoru s objemom 450 litrov som napratal aj to, čo som úplne nechcel – bol som prekvapený, čo všetko to auto zhltne (keď zložíte zadné operadlá, tak to bude až 1390 litrov). Prečo aj to, čo som nechcel? No preto, lebo som so sebou bral ešte jednu kľúčovú osobu tohoto tripu, ktorú som na začiatku nespomenul – moju 7 ročnú dcéru. Takže som musel dať priestor aj niekoľkým bábikám, hračkám, kúpaciemu/letnému vybaveniu, veciam na spanie a pod. Kto je rodič, vie o čom hovorím. Všetko sa zmestilo do kufra na zadné sedačky nemuselo ísť vôbec nič, takže ešte jedna osoba by sa k nám v pohode zmestila.

Možno si poviete, že „veď pre dvoch zbalím veci aj do Toyoty AYGO“ (mimochodom, recenziu nájdete TU), ale nie je to celkom tak. Na roadtrip, ktorého cieľom je žiť v aute, sa balíte úplne inak a beriete so sebou veci, ktoré by ste v hoteli alebo apartmáne nepotrebovali. Treba vyskúšať, jednoznačne odporúčam! Výhodou batožinového priestoru je aj dvojité dno. Pod tvrdou medzipodlahou (s integrovanou aretáciou po zdvihnutí) je priestor na ďalších XY vecí. My sme tam mali plynový varič, veci na varenie, deky a pod.

V spodnej časti je ukrytý aj kožený sedák s logom MINI, ktorý vytiahnete, umiestnite medzi vonkajšiu a vnútornú hranu kufra, medzipodlahu zavriete a máte skvelú sedačku na rýchle jedlo alebo sledovanie západu slnka. Super, nie? Takže – batožinový priestor je v tomto prípade pohoda a všetky (ne)potrebné veci zhltol ako bermudský trojuholník. Pred odchodom som v ňom mal aj väčší kočík najmenšej vedúcej + nafukovací čln, takže aj počas bežných dní v roku je toto auto prudko použiteľné a hlavne maximálne štýlové. A aby to vyzeralo úplne „cool“, tak nechýbalo ani automatické zatváranie veka batožinového priestoru – za príplatok.

Pobalení sme, teraz si sadni a vyrážame. Dcéra sedela, pochopiteľne, vzadu na svojom podsedáku a priestoru mala viac ako na rozdávanie. Po príchode som mal pocit, že vzadu sedelo 11 detí a nie jedno – v aute je zákaz jedenia, teraz bola výnimka, ktorú som z časti oľutoval :). Ale dobre, ži a nechaj žiť. Z pohľadu pohodlia sa nesťažovala, jej „frozen“ podsedák je rovnaký v každom aute.. haha.. :). Zadné sedadlá som vyskúšal letmým posadením sa a podumaním aj ja a bol som s tým v pohode. Miesta tu pre dvojmetrovú osobu nie je extra veľa, ale chvíľku by som vydržal. Priemerná mužská postava bude mať priemerný dostatok priestoru pred sebou i nad sebou, takže zvládne aj dlhšiu cestu. Žienky a deti tu majú životného priestoru dostatok. Kedže ide o edíciu „John Cooper Works“, tak sú prítomné aj športovejšie a krajšie sedadlá – nie len vpredu, ale aj vzadu.

Veľmi príjemné vizuálne, ale i v praxi – žiadna lavica, ale pekne tvarované sedadlá s lakťovou opierkou a delením 40:20:40. Ocenil som aj prítomnosť výduchov ventilácie, čo je pre komfort zadných pasažierov veľmi dôležité. Okrem toho sa tu nachádzajú aj USB-C porty, čo netreba komentovať – takto to má v modernom aute vyzerať. Vo výsledku to znamená, že som sa necítil pohodlne iba ja, ale aj moja dcéra, ktorá mala okrem priestoru aj prívod studeného vzduchu z 2-zónovej automatickej klimatizácie a iPad si mohla v prípade potreby nabíjať bez nutnosti ťahania kábla z prednej časti.

Cestu som si od prvého momentu neskutočne užíval, pričom v tom hralo zásadnú rolu aj toto auto. V prvom rade musím sedieť pohodlne, čoho som sa na začiatku obával. Športové sedadlá v prevedení koža/alcantara s kontrastnými červenými pruhmi vyzerajú veľmi dobre, ale pôsobia úzko. Obavy sa však vytratili takmer okamžite, aj moje objemné telo prijali s láskou a bezpečne ma držali vďaka optimálnemu bočnému vedeniu. Počas celej cesty som sa nemal načo sťažovať – teda okrem integrovanej hlavovej opierky, ktorá síce vyzerá dobre, ale ja by som ju potreboval vyššie. A praktický postreh – na tieto sedadlá (hlavové opierky) sa nedá uchytiť držiak pre tablet, nakoľko nemajú vodiace tyčky. Treba mať v zálohe plán „B“ – kvalitný držiak s prísavkou na bočné okno.

Okrem špecifického exteriéru je špecifický aj interiér – toto auto sa vám buď páči alebo nepáči – nič iné medzi tým neexistuje. Klasický interiér s „leteckými“ ovládačmi pôsobí divne, ale je praktický – všetko máte na dosah ruky a nič nebudete extra dlho hľadať. Vodič má pred sebou krásne spracovaný kožený volant, ktorý je ukážkou toho, ako sa to má robiť! Hneď za ním je MINImalistický rýchlomer s integrovaným palubným počítačom a otáčkomer. Počas cesty vás tak nič nerozptyľuje, iba občasné sledovanie Instagramu – žartujem :).

Všetky podstatné údaje vidíte (médiá, navigáciu, rýchlostné obmedzenia a pod.) na výsuvnom Head-Up displeji s čiernym sklom. Prečo je čierne? Neviem, ale má jednu výhodu, vidíte na ňom údaje aj cez polarizované slnečné okuliare. Na čírom skle ich vidíte iba z určitých uhlov. Zostatok nastavení, asistentov a médií sa spravuje prostredníctvom 7“ dotykového LCD displeja v strede palubnej dosky. Ten je už typicky zaobalený do LED kruhu. Ak si doplatíte pár kún, tak môže byť tento displej ešte väčší.

Zostatok priestoru patrí klasickým ovládačom a tlačidlám, ktoré majú už roky rovnaké rozloženie, čo sa mi celkom pozdáva. Stredový tunel je nižší, čo nemám úplne rád, ale o.k, dá s tým žiť. V ňom je zakomponovaný ovládač 8-stupňovej automatickej prevodovky, ovládače multimediálneho systému a páčka elektronickej parkovacej brzdy. Kúsok za týmito prvkami je malý odkladací priestor s ďalšími USB konektormi a v lakťovej opierke sa nachádza aj podložka s bezdrôtovým nabíjaním pre smartfóny.

Nevýhodou je, že v MINI (týka sa to aj určitých modelov BMW) nemysleli na to, že dnes existujú aj veľké telefóny, ktorých je väčšina a nezmestia sa sem – napr. iPhone XS Max, Galaxy S10 Plus a pod. sem nevložíte – škoda! Škoda to je preto, lebo už aj MINI podporuje bezdrôtové zrkadlenie smartfónu na hlavný displej – Apple Car Play. Perfektné! Stačí telefón so systémom raz spárovať a následne ide všetko plne automaticky – po každom nasadnutí do auta. Ak vlastníte menší telefón, tak sa môže bezdrôtovo nabíjať v priečinku a pritom zrkadliť časť jeho obsahu prostredníctvom Wi-Fi na displej – doba káblová kráča do zániku.

Apple Car Play mám veľmi rád, nakoľko môžem využívať (nešťastné) Google Mapy, ktoré ma často hnevajú, no hlavne som rád zato, že mám na očiach Waze a viem o radaroch + dopravných obmedzeniach. Ostatné možnosti sú, samozrejme, tiež dobre použiteľné, pričom nepotrebujem mať telefón vôbec na očiach. Keď už sme pri médiách a funkciách, tak spomeniem aj natívnu navigáciu, pár bežných aplikácií z portfólia MINI Connected (počasie, správy) a skvelý audio systém, ktorý sme si počas cesty s krpcom celkom užívali. Obaja máme radi hlasnú hudbu a ja pokiaľ je to možné, tak z kvalitnej audio zostavy a toto bolo veľmi dobré. Harman/Kardon s integrovaným subwooferom vás vtiahne do epicentra hranej hudby :).

„Okrem skvelej podpory Apple Car Play je dostupná aj aplikácia MINI Connected, vďaka ktorej máte základný prehľad o vašom aute a jeho základných častiach – stav paliva, aktuálna poloha, kontrola svetiel a pod. Aplikácia je zdarma pre iOS aj Andriod.“

Podstatný základ komfortu máme za sebou, no už by som sa rád vrátil na cestu. Začínali sme v stredu ráno v Bratislave a kedže sme mali v pláne iba okresné cesty, tak sme zamierili smer rakúsko – cez Kittse na hraničný prechod Pamhagen. Vitajte v Maďarsku, cez ktoré sme prešli relatívne rýchlo, teda až na pár extrémne rozbitých úsekov, kde som veľmi ocenil príplatkový adaptívny podvozok. Jednoduchým kliknutím zmeníte tuhosť tlmičov, správanie automatickej prevodovky a tuhosť riadenia.

Väčšinu cesty sme mali aktívny režim Comfort, ktorý je optimálnym stredom – auto sa správa neutrálne. Ak potrebujete promptnejšie zrýchliť, tak vám to v rámci chvíľky dovolí. Počas dlhších úsekov mimo miest/obcí som tam hádzal režim Eco. Tento režim je zameraný na spotrebu, no reakcie auta sú veľmi letargické a do mesta mi to nesedelo – mimo neho pohoda. Posledný režim má označenie SPORT a zapínal som ho vždy, keď som sa chcel ponáhľať alebo som videl veľa zákrut. MINI má všeobecne krásne odladený podvozok, ktorý je síce trošku tvrdší, ale nerovnosti filtruje nadpriemerne a hlave bezhľučne, čo (nie len) na takejto dlhej ceste jednoznačne oceníte.

V režime SPORT celé auto stvrdne a verte, že aj s Country Manom so stanom na streche dokáže byť veľmi výživná zábava atakujúca instatntné dávky adrenalínu. Kto s MINI jazdil, vie o čom hovorím – podvozok je veľkou prednosťou týchto áut. Na test sme dostali verziu s pohonom všetkých kolies – All4, čo mi dávalo trošku väčšiu slobodu vo vymýšľaní a zachádzaní na menej dostupné miesta. Dobre, nebolo ich veľa a prešiel by som ich aj s predkom, ale vnútorný pocit bol :). Inteligentný pohon všetkých kolies pracuje plne automaticky a jednoznačne napomáha aj k vyššej stabilite vozidla. Jazdné vlastnosti na výbornú.

Testovaný model mal príplatkový balík John Cooper Works, ktorý obsahuje – 18“ disky John Cooper Works Thrill Spoke, Performance Control zadnej nápravy, Kožený volant John Cooper Works, Zadný spojler, John Cooper works Aerodynamic Kit, Čalúnenie stropu vo farbe antracit a John Cooper Works športové sedadlá

Ešte sme len v Maďarsku? Tak poďme ďalej! Pokračovali sme cez Szombathely, priamo dole smerom na Slovinsko (Lendava), cez ktoré sme prešli iba pár desiatok kilometrov a boli sme v Chorvátsku. Táto časť je až na pár horších úsekov pohoda a ak veľa nestojíte, tak ju prejdete celkom rýchlo. V chorvátsku sme pokračovali smerom na Varaždin, Zahreb a Karlovač. V tejto časti toho na obzeranie veľa nie je, ale ak vás zaujíma bežný život v iných krajinách, tak sa nudiť nebudete – s dieťaťom vzadu už vôbec nie. Na tomto úseku sme mali pár prestávok – natiahnuť sa, najesť sa a ideme pomaly ďalej. Aj vy ľúbite jesť v kufri auta? Ja to milujem! Postáť, trošku sa rozložiť, najesť, káva, pohoda a ideš ďalej – žiadny stres :).

Počas tohoto najdlhšieho úseku nám vychádzala aj pekná spotreba – okolo 6,4 l/100km. Aha, ešte som neuviedol, čo bolo pod kapotou. Mali sme tam overenú klasiku, teda 2-litrový naftový 4-valec s výkonom 110 kW (150 ps) a max. krútiacim momentom 400 Nm. Výkon prenášala na všetky kolesá podľa potreby 8-stupňová automatická prevodovka, ktorá pracuje bez najmenších problémov. Ani raz som na jej prácu nenadával, čo je úspech. Motor netlačí do extrémne nízkych otáčok (iba zriedka) a veľmi pekne reaguje na akcelerátor (záleží aj od režimu).

Po záchytnom bode Karlovač začínajú typické chorvátske kopčeky, ktoré sa smerom k moru stupňujú a pribúdajú aj zákruty. A to znamená, že aktivujeme režim SPORT a trošku zatlačíme na pílu, nech to má grády. Krásne kľukaté cesty sme si vychutnali počas západu slnka, takže lepšie to ani nemohlo byť, nádhera! 2-litrová nafta má aj napriek znížením „koňom“ dostatok výkonu a sily v každej situácii a do tohoto (cestovateľského) modelu veľmi pasuje. Áno, na benzínovom „Workse“ by to bolo ešte zaujímavejšie, ale naftový Country Man spája príjemné z užitočným. V poslednom úseku mi jemne stúpla aj spotreba a to na úroveň 7,6 l/100km. Kopce a tlačenie na akcelerátor spravia svoje, samozrejme, v rámci bezpečnosti a pohody celej posádky!

No a tak sme s americkým úsmevom na tvári prišli do prvej chorvátskej destinácie, ktorou je v mojom prípade takmer vždy – Camp Selce. Veľký a relatívne pekný kemp, ale treba aj viac platiť. Pri kemp sme dorazili okolo 21:00 (myslím), ale kedže som tu už tento rok bol, tak som si zrazu zmyslel, že teraz to bude inak, veď nemusíme rozkladať celé auto – máme na streche stan! A tak som vyrazil smerom na juh do mesta Senj, ktoré mám veľmi rád. Tu som našiel malé strážené parkovisko (platené), na ktorom sme zostali. Rozkladanie strešného stanu je veľkou pohodou, stačí uvoľniť tri aretácie, pozdvihnúť, dať von rebrík a je hotovo – veľká vec toto. Takže nasledovala večera, pokec, Instagramy a dobrú noc :).

Stan má integrovaný (vyberateľný) matrac s hrúbkou približne 10 cm, na ktorom sa spí veľmi komfortne. Taktiež sme ocenili bočné okná so sieťkami proti hmyzu, dva veľké vstupy, tiež so sieťkami a vo vnútri dostatok priestoru aj pre dve dospelé osoby. Na dĺžku má niečo cez 2 metre, takže som som vyspal do ružova. Veľa všemožných odkladacích priestorov dobre poslúžilo na dôležité osobné veci. Auto má zdvojený alarm, takže keď spíte hore a mykáte sa, tak nebude bliakať. Vyspali sme sa ako doma, ja som dal kávu a uvažoval, čo a kam ďalej. Veľká pohoda! Dievčina mala jasno – chcem ísť do vody. To je fajn, ale v Senji to nie je ideálne, toto mesto je pekné, útulné, ale more je tu veľmi studené. A tak sme už tradične navštívili pevnosť Nehaj, ktorá sa týči nad mestom a vyrazili smer juh.

Pevnosť Nehaj odporúčam – vo vnútri je reštaurácia a pekné múzeum so zaujímavými exponátmi (hlavne zbrane, odevy, náradie a pod.). Vedúca mala takú nepriamu žiadosť, že by rada pieskovú pláž a nízku + teplú vodu. Voľba bola jasná, ideme sme Nin – kúsok nad Zadarom a kúsok od ostrova Vir a Pag (Zrče beach? Uhm, s dieťaťom nie, bejby). Z mesta Senj je to popri krásnom pobreží do Ninu okolo 170 km. Túto trasu sme dali za necelé 4 hodiny, ale aj s obedom, ktorý sme si na odstavnom parkovisku s výhľadom na more uvarili. Deka na strechu aby slnko nepálilo, plynový varič na stôl a už to išlo. Po výdatnom jedle sme sa tešili na more, ktoré je v tejto destinácii skutočne teplé a čisté. Extra dlhá piesková pláž je krásne čistá a vždy sa tu dá sa nájsť miesto podľa predstáv (ešte teraz si vyťahujem piesok zo škár).

Cestou môžete navštíviť aj túto verejnú pláž a schladiť sa – vidieť ju z cesty / Tatinja Beach Karlobag (sprcha/free)

MINI to dáva na pána a ja som z tohoto testu nadšený. Športové sedačky ma objímajú ako svojho, motor si pekne pradie a ten dizajn, to je radosť sa pozerať – obzvlášť v sivej metalíze s príplatkovými pruhmi cez kapotu, ktoré mu dodávajú na štýle. MINI sa vám buď páči alebo nie, nič iné medzi tým neexistuje. Spomenúť musím aj typický podpis denného LED svietenia v tvare kruhov, ktoré dopĺňajú zadné LED svetlomety s 3D efektom. Efektná kombinácia, ktorej šéfujú hlavné LED svetlomety s výborným dosahom a svietivosťou. Tieto svetlá som ocenil najmä počas návratu domov.

Okrem toho nám denné LED svetlá slúžili aj v noci na osvetlenie okolia vozidla, keď sme s niečím manipulovali. Inak sme si vystačili s LED lampou za 3 eurá. V Nine sme boli dve noci, čo je na moje pomery celkom úspech – už to chcelo zmenu lokality. Počas pobytu v Nine sme navštívili aj Zadar, ktorý je veľmi pekný, historický, ale aj veľmi plný. Parkovacie miesto som hľadal 40 minút! Zadar je krásny najmä večer alebo skoro ráno – odporúčam kávičku v uličkách, má to neskutočnú atmosféru. Po aktívne strávenom čase plnom kúpania, oddychu a užívania si tej neskutočnej slobody bol čas vyraziť ďalej.

„Dôležitým faktom je aj to, že okrem výborných jazdných vlastností na nás MINI dávalo aj pozor vďaka rôznym asistenčným systémom, ktorých základom je proaktívne sledovanie okolia vozidla s autonómnym brzdením v prípade núdze, sledovanie jazdných pruhov, SOS volania, adaptívny tempomat a parkovací asistent, ktorý kombinuje PDC senzory a zadnú parkovaciu s kameru.“

Ešte by som dodal, že aj keď sme išli do mesta, tak sme vďaka dobre spracovanej konštrukcii strešný stan jednoducho zložili a následne opäť rozložili. Rozloženie netrvá ani minútu a komplet zloženie vám zaberie max. 4 minúty. Po odchode z Ninu som vedel, že chceme zostať ešte jednu noc, ale nevieme presne kde. A tak som sa vydal na jednu prírodnú pláž bez turistov, ktorá mi po ceste do Zadaru padla do oka. Ideme sa kúpať! Od Zadaru je to necelých 60 km, MINI sme odstavili na parkovisku a išli na pláž. Okúpať sme sa však nestihli! Na malom polostrovčeku oproti som zbadal kemp, krásny kemp plný borovíc. Tak späť do auta a idem ho pozrieť. Volá sa kemp Navis, je pri Starigrade a hneď ako som vošiel do jeho areálu som sa zamiloval!

Optimálna veľkosť, príjemné prostredie a plno borovíc, ktoré sa tiahnu až pri kamenistú pláž a čisté more. Zostávame! S milou pani na recepcii som si dohodol miesto priamo na pláži vedľa väčších karavanov a začali sme rozkladať. Po rozložení príbytku som sa zastavil a nemohol som uveriť, kde som sa s tým MINI dostal, neskutočné miesto! Veď si to len predstavte, že spíte v luxusnom stane na svojom štýlovom aute a 5 metrov od vás je more. Večer zaspávam s pohľadom na more a ráno sa budím s nádherným východom slnka – toto v apartmáne (väčšinou) nezažijete! Jednoducho nádhera a po dlhej dobe moment, kedy sa zastavil čas, neuveriteľný pocit pokoja ma ovial a veľmi dlho držal.

A čo ma ešte bavilo? No to, že takto vystrojené MINI so stanom bolo pre 80% ľudí ako vesmírna loď. Chodili okolo nás rôzni ľudia z kempu, usmievali sa a tvárili sa tak „excited“. Pár ľudí si bolo náš MINI karavan odfotografovať a jeden pán nezabudol dodať „that’s crazy“. Áno, bolo to šialené – šialene dobre a výživne strávený čas s dcérou a skvelým autom, ktoré som otestoval tak, ako si zaslúži. Túto kombináciu určite odporúčam. Zažijete to, čo na bežnej „apartmánovej“ dovolenke nie je vždy realitou – maximálny pocit slobody. Tento MINI expedično – testovaco – oddychový výjazd sa podaril na jednotku a ja som po príchode domov (v nedeľu večer) poklepal toto auto po kapote a dodal staré známe #minijeikona.

Auto do testu zapožičala spoločnosť: BMW/MINI Slovensko

Cena testovaného modelu vrátane opcií: 51 764 Eur

Prečítajte si aj:

Chorvátsko 2019: Mitsubishi Outlander PHEV + 4ka je kombinácia, ktorá hrá tento rok prím #RoamingTrip2019 (Vyhodnotenie)

Značky:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu