Už druhý rok sa utvrdzujem v tom, že elektrická kolobežka je tým najlepším dopravným prostriedkom v meste, a preto vám tento typ zariadenia s kľudným a čistým svedomím odporučím. Pri výbere si však treba dávať pozor na to, aké zariadenie kupujete, aby to nemalo opačný efekt. Z tohoto prostého dôvodu vám odporučím dva konkrétne modely, ktoré som reálne a dlhodobo používal. Za relatívne krátky čas som stihol najazdiť viac ako 200 km, čo je v prípade kolobežky slušné číslo, či? 

Prečo považujem elektrickú kolobežku za TOP dopravný prostriedok v meste?

Má to jednoduché vysvetlenie. Je to stroj, ktorý ma na jedno nabitie odvezie viac ako 17 km, ide rýchlosťou 25 km/h a viac, počas cesty som na „čerstvom“ vzduchu, nespotím sa pritom (počas pracovných presunov je to dôležité), je to zábava (občas „punk“) a veľmi dôležitý fakt je aj to, že je možné akúkoľvek cestu kombinovať s mestskou hromadnou dopravou alebo autom. Ideálna kombinácia je e-kolobežka + auto. Vďaka jej skladnosti a prijateľnej hmotnosti ju jednoducho zoberiete aj do autobusu/električky. Všetky vyššie uvedené argumenty pochádzajú z reálnej skúsenosti a ja na e-kolobežku nedám dopustiť!

Často však počúvam „argumenty“, že je to pre lenivcov a že to nie je žiadny pohyb a pod. To je uhol pohľadu a z veľkej časti nie je správny: e-kolobežku si totiž kupuje úplne iná cieľová skupina. Nie je zámerom sa narobiť, spotiť a pod. Zámerom je sa dopraviť – jednoducho, rýchlo a počas toho byť na vzduchu a vnímať všetko navôkol. Počas dopravnej špičky je kolobežka v meste úplne úžasný stroj. Netreba však zabúdať ani na bezpečnosť! Tá je veľmi dôležitá, nakoľko pri rýchlosti 25 km/h a viac už nie je sranda niekoho zraziť alebo spadnúť. Vždy treba jazdiť v rámci možností, schopností a aktuálnej situácie. Myslím, že viac dodávať netreba.

Teraz vám prezradím, aké e-kolobežky ma tento rok najviac oslovili. Rukami/nohami mi prešlo už viacero rôznych zariadení od všemožných výrobcov, ale až tento rok som sa dostal k strojom, ktoré stoja za investíciu a sú skvelé. Nie, ani jedna z nich nepochádza od Xiaomi. Btw: tento výrobca má v ponuke 3 modely, ktoré patria, ak sa nemýlim, medzi najpredávanejšie na Slovensku. Elektrickú kolobežku od Xiaomi mnohí používatelia považujú za to najlepšie a aj keď úplne nesúhlasím, tak musím uznať, že z pohľadu „výkon/cena“ ide o skutočne to najlepšie, čo na trhu je. NO NAME zariadenia bez priameho odporúčania iného používateľa absolútne neodporúčam, často sú to iba vyhodené peniaze. Teraz k veci, ak zainvestujete do e-kolobežky viac ako 500 eur, tak už získate stroj, ktorý vás bude nepochybne baviť a dlho slúžiť.

Tento rok sú moje dva „HIGHLIGHTS“ – SXT Light Plus a Seat KickScooter (v preklade SEGWAY Ninebot ES2). Obe e-kolobežky som testoval takmer súčasne a veľmi ma bavili – vyhotovením, jazdnými vlastnosťami a nepochybne aj dizajnom.  

Je pochopiteľné, že každý z testovaných modelov mal svoje výhody/nevýhody, ale zatiaľ som nenarazil na také zariadenia, s ktorými by som sa dokázal dennodenne pohybovať v rámci mesta (aj mimo neho). Raz to boli dobré jazdné vlastnosti a výkonný motor, no slabá batéria, inokedy naopak. Proste vždy nejaká „chyba“, ktorá kazila celý dojem a hlavne výrazne zužovala možnosti daného zariadenia.

Spoločné črty a vlastnosti oboch modelov

Obe kolobežky majú totožné vyhotovenie bŕzd a funkciu rekuperácie. Brzdy sú k dispozícii dve – zadná mechanická a predná elektromagnetická s výbornou účinnosťou, ktorá bola prekvapením. Počas brzdenia, resp. aj plachtenia dokážu motory rekuperovať energiu a vracať ju späť batérii. Toto je výborný prvok, ale aktívne využiteľný iba pri špecifickom spôsobe jazdy. Osobne som vplyv rekuperácie na predĺženie výdrže nepostrehol. Model od SXT využíva technológiu KERS (Kinectic Energy Recovering System) a SEAT ponúka možnosť nastavenia intenzity rekuperácie cez aplikáciu.

Ďalším spoločným prvkom sú LED svetlomety. Predné dokážu slušne osvetliť vozovku pred vami, aby ste mali prehľad o dianí na ceste aj v noci, čo je veľmi dôležité! Vzadu sa nachádzajú aktívne brzdové svetlá, ktoré po zatlačení elektrobrzdy viditeľne blikajú. Obe kolobežky sú rovnako skladné a jednoducho prenosné, čo je v kombinácii so spomínanou MHD nutnosťou. Rovnakým spôsobom je vyhotovené aj duálne odpruženie (predná tyč aj zadné zavesenie kolesa), ktoré uľahčuje jazdu po nekvalitnom povrchu – štrku, tráve a pod. Každopádne, kontakt s vozovkou budete mať vždy, občas aj veľmi silný J. Posledným spoločným prvkom je veľmi slušná výdrž integrovaných batérií a neobmedzovanie výkonu elektromotora pri nízkej kapacite. Takmer do poslednej chvíle ponúknu obe kolobežky max. výkon a plnú rýchlosť.

Najprv sa pozrieme na – SEAT KickScooter (zhodou okolností som na tejto kolobežke počas písania tohoto článku v kaviarni)

Dôkazový materiál (ps: kávu som už dopil) 🙂

Tento model zaujme už na prvý pohľad precíznym spracovaním a jednoliatym telom, ktoré sa skladá z dvoch hlavných častí – tyč riadenia s odpružením, integrovanou batériou a kolesom, v ktorom sa nachádza 300 W motor (krátkodobo ponúka výkon až 700 W). Druhá časť je samotný podvozok, ktorý má protišmykový a dostatočne veľký nášľap. Zadné koleso je na pevných ložiskách a nechýba mu ani blatník, ktorý slúži aj ako mechanická brzda.

SEAT KickScooter má veľmi robustný a pevný rám (občas vŕzga), čo zlepšuje jazdné vlastnosti, ktoré sú nadpriemerné. Tyč riadenia má ideálnu výšku, ale nie je nastaviteľná, čo je mínusom – nižšie postavy sa budú cítiť nekomfortne (deti si na nej nezajazdia, čo považuje moje dcéra za veľký mínus J ). Rukoväte majú pogumovaný povrch a hneď vedľa nich sú integrované ovládacie prvky – vpravo plyn, vľavo brzda a v strede informačný displej s jedným tlačidlom. Tlačidlom sa aktivuje kolobežka, menia sa ním aj 3 jazdné režimy a zapína LED svetlo. Na displeji vždy vidíte aktuálny stav batérie, zvolený režim a rýchlosť. Okrem toho má tento model aj spodné RGB LED svetlá, ktoré môžu svietiť ako kolotoče :).

Výkon 300 W motora ma celkom prekvapil, nakoľko aj s viac ako 100 kg jazdcom dokáže za relatívne krátky čas dosiahnuť max. rýchlosť 25 km/h. To je v meste ideálne. Krátkodobý výkon 700 W využijete počas rozbiehania, pričom sa treba najprv odraziť, až potom reaguje plyn. Ak podržíte plyn dlhšie v jednej polohe, automaticky sa aktivuje tempomat, čo je super doplnok – zrušíte ho ťuknutím na brzdu alebo plyn. Batéria v tyči riadenia má kapacitu 187 Wh a reálny dojazd okolo 14 km.

Ak je jazdec ľahší, okolo 60/70 kg, tak sa dojazd zvyšuje aj na 19/20 km. To je fajn, ale ideálny stav je nabíjať vždy, keď je príležitosť – až vtedy to dáva skutočný zmysel. Nabíjanie batérie trvá v priemere 2,5 až 3 hodiny. SEAT KickScooter má výborné jazdné vlastnosti aj vďaka hrubším bezdušovým kolesám – defekt nedostanete! S touto kolobežkou sa mi jazdilo veľmi dobre, pričom je výhodou aj to, že sa k nej dá dokúpiť externá batéria na tyč riadenia, čo musí byť z pohľadu výdrže skvelé. Rýchle zloženie, háčik na tašku a bežná odolnosť voči vode sú samozrejmosťou.

Oproti modelu od SXT má SEAT výhodu v tom, že komunikuje s bezplatnou aplikáciou (Segway-ninebot) prostredníctvom Bluetooth konektivity. Pomocou aplikácie si viem nastaviť intenzitu rekuperácie, môžem meniť/vypínať spodné RGB podsvietenie, vidím informácie o prejdených kilometroch, aktuálnej trase, a tiež sú k dispozícii podrobné informácie o batérii. Aplikácia umožňuje nastaviť aj obmedzenie rýchlosti a kolobežku uzamknúť tak, že sa nerozbehne – ak s ňou niekto pohne, dostanem notifikáciu. Na záver ešte raz dodám, že ide o základ kolobežky Ninebot KickScooter ES2 od spoločnosti Segway. SEAT má tuto kolobežku pod svojím brandom a dokonca je lacnejšia (599 Eur) ako bežná verzia.

Teraz môj jednorožec! SXT Light Plus radím aktuálne medzi najlepšie elektrické kolobežky, aké som doposiaľ testoval.

Tento model má ľahkú, ale pevnú hliníkovú konštrukciu s možnosťou nastavenia výšky riadidiel (od 77 do 100 cm), ponúka dostatočne veľkú nášľapnú plochu s protišmykovým povrchom a je kompletne odpružená, čo zlepšuje jej jazdné vlastnosti na nespevnených cestách. Malou nevýhodou sú užšie, ale zato kvalitné kolesá so špeciálnou technológiou – ani tu nie je možné dostať defekt (Teda môžete, ale iba vtedy, ak ste typ človeka, ktorý pokazí aj železnú guľu). Aj táto kolobežka je jednoducho skladateľná, čo je dôležitým faktorom. Dvomi pohybmi ju za 5 sekúnd zložíte a zoberiete do ruky. Výhodou je aj jej váha – iba 10,8 kg!

Tyč riadenia je jednoduchá, s patentom zmeny výšky a v spodnej časti má integrované koleso s 500 W motorom. Samostatne skladateľné sú aj rukoväte, pri ktorých sa nachádza páčka plynu (pravá strana) a elektromagnetickej brzdy (ľavá strana). V strede má svoje miesto malý farebný displej, na ktorom vidíte najazdené kilometre, prevádzkovú teplotu, stav batérie a rýchlosť.

Pod displejom sú 4 ľahko dostupné tlačidlá – aktivácia zariadenia, svetlo, zmena zobrazenia a klaksón. Po určitom čase sa naučíte používať tieto tlačidlá intuitívne, bez hľadania toho správneho. Oceňujeme najmä klaksón, ktorý je v mestskej premávke veľmi dôležitý. Aplikácia k dispozícii nie je, ale priamo na kolobežke sa dá obmedziť rýchlosť v 5 stupňoch, čo sa môže hodiť. Samozrejmosťou je aj tempomat a háčik na tašku :).

Ako sa mi jazdilo? Výborne, túto kolobežku som mal všade pri sebe, je proste skvelá! Množstvo najazdených kilometrov hovorí samo za seba. Ale ide to ľahko, nakoľko má tento model silný 500 W motor, ktorý s viac ako 100 kg jazdcom dosiahne max. rýchlosť 30 km/h za veľmi krátky čas. Takouto rýchlosťou zabudnete aj na MHD. Je to skvelý parťák do mesta, ktorého som si veľmi obľúbil. Dôležitá je aj výdrž. 214,5 Wh batéria je integrovaná v podvozku a ponúka možnosť výmeny za vyššiu kapacitu, čo nie je úplne bežné.

Integrácia v podvozku síce nie je ideálna (je to diskutabilné), ale má ochranný rám, takže by to malo byť v poriadku. Batéria ponúka reálny dojazd na úrovni 18 km, čo je výborná hodnota. Podotýkam, že vždy na plný výkon! S ľahším jazdcom, okolo 60/70 kg sa dojazd zvýši na približne 24 až 25 km. Aj tu musím poznamenať, že batériu je ideálne nabíjať vždy, keď je na to príležitosť. Nabíjanie trvá v priemere 3 až 3,5 hodiny. Takže – nespornou výhodou tohto modelu sú výborné jazdné vlastnosti, výkon, výdrž, odpruženie a skladnosť, ktorá je v kombinácii s hromadnou dopravou dôležitá. Nosil som ju do električky, autobusu, vlaku a nikde som nemal žiadny problém. Cena tohoto parádneho stroja sa pohybuje v okolí 750 Eur.

A na úplný záver ma veľmi zaujíma, aký pohľad máte na e-kolobežky vy? Dávajú vám zmysel? Určite mi váš názor zanechajte v komentároch.

Celú sériu redakčných odporúčaní nájdete – TU

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu