Mám rád svoju prácu, mám rád autá a v podstate všetko čo má kolesá, ale nemám rád predsudky, ktoré som niekedy aj sám mával. Odišli až po istom čase, ktorý bol nevyhnutný na získanie čiastočného prehľadu. Stále sa však učím, zisťujem a bádam. Baví ma to!

Čo má s týmto výlevom spoločné Dacia Duster? Možno sa budete čudovať, ale veľa! Táto značka je na našom trhu už veľmi dlho, mnohí z vás si budú pamätať aj na „krásku“ menom Dacia 1300 a pod., ktorá bola relatívne dostupným vozidlom (ak mám dobré informácie). My sme taktiež jednu mali, ale to som ešte ťahal káčera po pieskovisku :). Potom bol akýsi menší útlm tejto značky a vo veľkom sa o nej začalo hovoriť alebo sa skôr vo veľkom začala objavovať na našich cestách príchodom novšieho modelu Logan. Ten sa šíril ako muchy v mäsokombináte, nakoľko to bolo cenovo dostupné auto pre tých, ktorí nemali na prémiu, ale chceli nové auto. Určite sa nechcem nikoho dotknúť, to je realita.

Dacia bola od tohoto modelu (alebo vždy?)v širšom povedomí vnímaná ako automobilka, ktorá ponúka lacné, no nie príliš vábne vozidlá, na ktoré sa väčšina obyvateľstva pozerala s určitého nadhľadu. Značne jej však pomáhalo a stále pomáha to, že patrí pod Renault. Renault kooperuje s dáciou už od roku 1968, pričom samotná automobilka vznikla v roku 1966 (v Rumunsku). V roku 1999 bolaDacia (opäť) sprivatizovaná a spoločnosť Renault získala51 % akcií. Svoj podiel v nasledujúcich rokoch zvyšovala. Od roku 2003 vlastní 99,3 % akcií.

„Priznajme sa teraz všetci, ktorí sme aspoň raz povedali hlášku – Daciu? Si robíš srandu, to radšej pôjdem pešo! Našli ste sa tu? Ja áno, patril som sem aj ja, ale postupom času sa mi otvárali obzory.“

Počnúc Loganom prišlo na trh viacero modelov, ktoré boli stále viac obľúbené, a to nie len pre ich cenovú dostupnosť, ale aj funkčnosť a praktickú stránku. Tieto autá si kupovali a stále kupujú firmy, živnostníci, rodiny atď. Osobne poznám bežných ľudí, ale aj firmy, kde sa tieto autá dlhodobo používajú a majitelia na nich nedajú dopustiť. Skrátka fungujú, sú praktické a oproti iným autám podstatne lacnejšie. Posledný parameter hrá stále prím! Odhliadnuc od toho, že Dacia neponúka žiadne pokročilé asistenčné systémy a kadejaké extra prvky výbavy, ide o relatívne dobré autá. Áno, začiatky s Loganom a pod. boli z pohľadu poruchovosti a korózie ťažké, ale inak fajn autá. Ešte pred pointou pichnem do bezpečnosti, ktorá určite nie je vrcholom automobilového priemyslu, ale treba si uvedomiť, že v daných cenách to ani nemôžeme očakávať.

„Toto odporúčanie je zároveň aj recenziou, ktorá mi do tohto konceptu veľmi pasovala. Dacia Duster je skutočne zaujímavé a praktické auto, na ktoré sa netreba pozerať iba s nadhľadom.“

O čo mi teda ide? V aktuálnej dobe si ešte stále veľa ľudí povie, Dacia? Pch, daj pokoj! Dacia nie je dobrá! To sa na mňa budú pozerať ako na „socku“ a podobné nezmyselné táraniny. Ale ja mám na to trošku iný názor. Nedávno sa mi splnil sen (fakt som sa na to dlho tešil, čo mnohí ľudia v mojom blízkom okolí nechápali, smiech..) a celý krásny týždeň som mal na test novú Daciu Duster v limitovanej edícii Techroad! Táto edícia bola predstavená na tohtoročnom autosalóne v Ženeve a je to aktuálna vlajková loď. Pod kapotou testovaného modelu bol 1.5-litrový naftový 4-valec s výkonom 85 kW (115 ps) a max. krútiacim momentom 260 Nm, ktorý je kombinovaný so 6-stupňovým manuálom. Poháňané boli obe nápravy, teda v základe iba tá predná, lebo tu sa to dá prepnúť!

Dôležité dáta: dĺžka 4341 mm, šírka – 2052 mm, výška – 1682 mm, rázvor – 2676 mm, polomer otáčania – 10,15 m, svetlá výška – 210 mm, predný nájazdový uhol – 30°, prejazdový uhol – 21°, zadný nájazdový uhol – 33°,  hmotnosť – 1473 kg, objem palivovej nádrže – 50 litrov, max. rýchlosť – 179 Km/h, zrýchlenie 0 – 100 km/h – 10,5 sekundy, max. povolená hmotnosť brzdeného prívesu – 1500 kg (nebrzdený 695 kg).

Edícia Techroad je to najlepšie, čo vám vie Dacia ponúknuť. Vychádza z najvyššej výbavy Prestige, pričom ponúka ešte viac vymožeností a nových prvkov. Testovaný model mal automatickú klimatizáciu, vyhrievané predné sedadlá, kožený multifunkčný volant, všetky okná v elektrike, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, zadné parkovacie PDC senzory a 4 kamery v okolí auta. Áno, dobre počujete, 4 kamery s relatívne dobrým rozlíšením. Obraz z kamier sa premietal na centrálnom dotykovom LCD displeji v strede palubnej dosky, kde sa prepínali aj jednotlivé pohľady. V teréne je to veľmi užitočná funkcia. Okrem toho je prítomný aj systém sledovania mŕtvych uhlov, asistent rozjazdu do kopca a zjazdu z kopca.

Myslíte, že to je už všetko? Vôbec nie! Počas testu som ocenil a zároveň ma prekvapilo, že Duster ponúka bezkľúčové štartovanie a prístup do vozidla s automatickým otváraním/zatváraním po zistení prítomnosti kľúča (kartička ako používa Renault). Ďalším prekvapením bol centrálny dotykový LCD displej (veľkosť medzi 7 až 8“) od spoločnosti LG (Media Nav Evolution 4.0). Tento systém mal prijateľnú odozvu, integrovanú navigáciu a dokonca podporuje aj aplikácie – Apple CarPlay a Android Auto, z čoho som mal extrémnu radosť. Samozrejmosťou je aj zobrazenie základných údajov o vozidle, médiách a nechýbajú ani off-road informácie – funkcia, ktorá v reálnom čase zobrazuje náklon vozidla, stúpanie a pod. Základ, ale praktický! Informácie o spotrebe, kilometroch a pod. má pod palcom združený prístrojový panel medzi dvomi analógovými budíkmi.

„Do tohto auta som presadol z nového BMW X5, a tak sa musím priznať, že od pondelka do stredy som sa spamätával z toho šoku, ale potom to prišlo! Začal som Dustera spoznávať a hľadať na ňom tie dobré vlastnosti, ktorých je dostatok.“

Interiér Dacie Duster Techroad je pekne spracovaný, aj keď použité materiály nepatria k tým najlepším. Sedadlá sú látkové, so zaujímavým vzorom a nechýbajú ani červené detaily. Tie môžete vidieť aj na výduchoch ventilácie. Sedenie je relatívne pohodlné, nemal som s ním žiadne väčšie problémy, a to sme spolu prešli pár stoviek kilometrov. Kožený volant dobre sadne do rúk (+ ovládanie multimédií pod volantom) a nepochybne poteší aj jednoduchá lakťová opierka. Ocenil som aj dostatok menších odkladacích priestorov, ale s priestorom pre posádku to nie je už tak ideálne. Šofér a spolujazdec má priestoru dosť, ale ak si do druhého radu sadnú ďalší dospelí jedinci, tak tí sa až tak pohodlne cítiť nebudú. Menšie a stredné postavy to nejako zvládnu, ale 2 metrové osoby ako je veľmi nie.

Ja som to však mal optimálne rozdelené – vpredu dvaja dospelí, vzadu dve deti v autosedačkách (nájdete tu aj ISOfix úchyty). Takto to bolo v úplnej pohode. Do batožinového priestoru som hodil veľký kočík, pár drobností a vyrazili sme na výlet do rakúska. S Dusterom sa mi dobre túlalo :). Kufor síce nie je najväčší, ani veľký, ale dá sa doňho niečo napratať. Jeho celkový objem je približne 428 litrov a po sklopení zadných operadiel získate až 1463 litrov. Pod podlahou sa nachádza aj rezervné koleso, čo je výhodou najmä v teréne a na dlhších cestách.

Exteriér – Duster je relatívne pekné auto (priznám sa, že sa mi reálne páči iba tento model), len treba pri pohľade naňho zahodiť predsudky. Jemne inovovaný dizajn, pekné LED denné svietenie, zadné svetlomety v tvare znaku plus (kopírka od JEEPu) a nafúknuté lemy blatníkov padnú do oka, čo poviete? Ak si ho trošku porobíte, tak z neho môže byť aj hustý off-road. Zovňajšok v edícii Techroad zaujme najmä 17“ hliníkovými diskami s červeným stredom (pneumatiky Bridgestone 215/60/R17). Červený akcent nájdete aj na lakovaných spätných zrkadlách. Na záver potešia aj hliníkové strešné nosiče s označením modelu. Edícia Techroad ponúka aj dve nové farby – červená (Fusion) a sivá (Comete).

Ešte sa vrátim k naftovému motoru, ktorý disponuje bežným výkonom v podaní 115 koní. Tento výkon nie je obrovský, ale z pohľadu daného auta a jeho určenia je dostačujúci, aj predbiehať sa s ním dá – pružnosť má prijateľnú. Podvozok je mierne ustarostený, máva problémy s našimi cestami, ale snaží sa stým vysporiadať. Nie je to vyslovene zlé, ale viete po akej ceste idete, máte kontakt s vozovkou. Na rýchle prejazdy zákrutami to nie je, to je dúfam pochopiteľné.

Od prvého, až do posledného dňa testu som mal pocit, ako by bol pod kapotou benzínový agregát. Tak nejak na mňa pôsobil. Motor bol spriahnutý so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, s ktorou sa dobre pracovalo, ale prevody sú extra krátke. Jednotka je ideálna do ťažšieho terénu, kde sa potrebujete pohybovať pomaly a plynulo. Priznám sa, že 70% času som sa pohýnal z miesta na 2 prevodom stupni a ak bola rovina, tak som tam hneď po ňom šupol 4 stupeň. Fakt krátke prevody! Teraz podstata tejto dvojice, ktorou je výsledná spotreba. Zapísané to mám presne takto: ľahká noha, kombinovaná spotreba 5,4 l/100km. Ťažká noha, kombinovaná spotreba 6,2 l/100km. Dlhodobý priemer – 5,5 až 5,8 l/100km, Ja si myslím, že dobre!

Teraz k 4-kolke, ktorú keď som vyskúšal a prekrížil v podmočenom teréne nápravy, tak som nechápal, čo to ten Duster urobil. Húpal sa na dvoch kolesách, pridal som plyn a bol som hore – bez akéhokoľvek namáhania. Dané testovacie miesto nie je veľmi jednoduché, chodím sem aj s diametrálne drahšími autami, ktoré síce vyšli, ale nie vždy s takou ľahkosťou ako Duster. Tento fakt prikladám nižšej váhe, kratšiemu rázvoru a „hlúpej“ 4-kolke, ktorá zbytočne nešpekuluje a jednoducho zaberá. Ideálne auto na dedinu, do hory, pre lesníka, horára atď. J. Režim pohonu sa dá kruhovým ovládačom v kabíne meniť – pohon predných kolies, základný pohon všetkých kolies + uzávierka diferenciálu. Stále sa bavíme o aute v hodnote nižšej ako 20 000 eur. Takže za mňa dobré. Samozrejme, nie je to perfektné a ani ideálne auto, ale svoju cieľovú skupinu má a tá sa stále rozširuje.

Ani sa tomu nečudujem. Medzičasom sme mali v redakcii na test nemenovanú japonskú konkurenciu, ktorá by mala patriť a asi aj patrí medzi najpredávanejšie SUV na Slovensku. To auto mal na test Ondrej, ja som si ho však na dva dni požičal a zistil som, že takmer bez váhania by som bral Dustera a ešte by mi zostalo aj na parádny prívesný vozík :). To je všetko. Takže, zahoďme predsudky a ešte pred tým, než začneme hovoriť aké je to zlé a na nič, v tomto prípade Duster alebo značka Dacia ako taká, tak si to osobne preverme :).

Auto do testu zapožičala spoločnosť: Dacia Slovensko

Cena vozidla (edícia Techroad): od 18 140 eur

Celú sériu odporúčaní nájdete tu > kto čo odporúča?

Značky:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu