Vôbec, ale že absolútne vôbec by ste nepovedali, že takéto relatívne obyčajné rodinné SUV, z ktorého by mala radosť aj „Grétka“, si dá väčšinu silnejších nafťákov v mnohých situáciách „na raňajky“.

Áno, tí porazení nemusia nabíjať, stačí natankovať naftu za dobrú cenu. To ale dokáže aj Opel Grandland X hybrid4 (nie naftu, ale benzín), plus ho môžete využívať aj ako čistý elektromobil, čo je pre mnohých ľudí výhodou. Najmä pre tých, ktorí denne dochádzajú do práce, pričom ich denný nájazd neprekračuje hranicu 50 až 60 km. V takom prípade ich potešia minimálne náklady na „palivo“, pričom sa kedykoľvek môžu vydať na dlhú cestu, lebo v zálohe je stále benzínový agregát, ako aj pohon 4×4, takže hurá na cesty – aj na tie nespevnené! Dobre, teraz si to rozložíme do častí, aby v tom bol poriadok.

Opel GrandLandX

Opel GrandLandX

V tomto prípade začnem dizajnom, ktorý je už nejaký ten piatok dobre známy, no tento model rozpoznáte od klasického Grandlandu podľa toho, že má dvojité lakovanie karosérie: bordová + čierna a špecifické 19“ disky. Vyzerá to veľmi dobre a hlavne ide o pekný znak diverzity, resp. odstupu od konvenčného pohonu. Za všeobecnú výhodu možno považovať aj fakt, že tento model je dostupný s rôznymi motorizáciami, od nafty, cez benzín až po testovaný hybrid, presnejšie plug-in-hybrid.

Ak stretnete takto lakovaný Opel Grandland X, tak nevystrkujte rožky, lebo môžete byť veľmi ľahko sklamaní alebo prekvapení ako mladík na Hyundai i30N, ktorý sa mi snažil na D2 ukázať aký je rýchly, no netušil, že…, že bude sklamaný, lebo toto síce nie je športové auto, ani sa na to nehrá, ale aj tak je kedykoľvek pripravené využiť svojich 300 koní a ukázať mnohým autám zadok, čo bol aj tento prípad. Áno, po určitej chvíľke som mu prepustil moju pozíciu, lebo sme boli dosť vysoko za povoleným limitom a nič viac som si nepotreboval dokázať („na nemeckej diaľnici, skoro ráno, pri optimálnych poveternostných podmienkach“). Inak Hyundai I30N je skvelé „daily“ športové autíčko.

Opel GrandLandX

Opel GrandLandX

Späť k dizajnu, ktorý nie je okrem lakovania nijak extravagantný. Páči sa mi mohutnejšia stavba karosérie, ktorá je plná pekných línií a prelisov (výstupok v strede prednej kapoty milujem – má ho aj skvelá Insignia – recenzia TU), čo dodáva celku punc elegancie a kúsok agresivity v postoji. Predná maska je klasikou, rovnako ako relatívne úzke LED svetlomety s typickým denným svietením. V prípade značky Opel je známe, že v rámci kategórie ponúka vždy nadštandardné LED svetlomety, ktoré sa vyznačujú výbornou svietivosťou i dosahom + slušným tieňovaním. Väčšinu svetelnej techniky tvoria LEDky, no stále zostalo prítomných aj niekoľko vláknových žiaroviek.

Spodná časť karosérie a lem blatníkov je chránený plastom, čo sa často hodí a kryté sú aj prahy, takže špinavé rifle nebudú. Profil karosérie, resp. strecha sa smerom dozadu elegantne zvažuje a piate dvere sú na vrchu ukončené predĺžením strechy. Zadná časť je rovnako pekne spracovaná, pôsobí až atletickým dojmom a dotvárajú ju typické LED svetlomety, pričom nechýba ani označenie modelu. Aby vedeli.. Koncovky výfukového systému sú ukryté, čo naznačuje, že budete chodiť často potichu. Okrem niekoľkých chrómových líšt dotvárajú celok 19“ disky s trošku užšími pneumatikami 205/55/R19.

Opel GrandLandX

Opel GrandLandX

Poďme dnu, lebo tu sa je načo pozerať. Žartujem, interiér je úplnou klasikou a žiadnu extra odlišnosť oproti iným verziám nehľadajte. Táto klasika sa vyznačuje výborným posedom v kožených sedadlách (s pamäťou + vyhrievanie a vetranie), typickým koženým multifunkčným volantom a prehľadným prístrojovým panelom – prevažne analógovým.

Tento štýl my vyhovuje, lebo všetky dôležité parametre sú jasne viditeľné – rýchlosť, stav nádrže a stav batérie. Hlavný panel informačno-multimediálneho systému sa nachádza v strede palubnej dosky, kde si nastavíte všetky parametre vozidla + využijete pokročilú technologickú výbavu a konektivitu. Veľký 8“ dotykový LCD displej má peknú grafiku a v rámci možností systému (IntelliLink 5.0) oceňujem slušnú natívnu navigáciu a podporu Apple CarPlay a AndroidAuto.

Opel GrandLandX

Opel GrandLandX

Samozrejmosťou je Bluetooth konektivita Wi-Fi, USB-A port (aj vzadu) a priestor na bezdrôtové nabíjanie smartfónu. Skladba palubovky je takmer totožná s ostatnými modelmi značky, použité materiály sú na dotyk príjemné, no v tomto prípade som narazil na nepríjemný problém. Neviem či to bolo konkrétnym kusom, ale veľa častí interiéru extrémne vŕzgalo. To som počas testov už dlho nezažil, no netrúfam si povedať, či bol problém v tomto kuse alebo ide o všeobecný neduh (žiadny iný testovaný Opel tento problém nemal).

Každopádne to nerobí dobrý dojem. Inak nemám s interiérom problém, ovládače a celý stredový panel je orientovaný na šoféra, panel 2-zónovej klimatizácie je prehľadný/ľahko ovládateľný a priestoru je na rozdávanie. Nechýba ani lakťová opierka a dostatok odkladacích priestorov, ktorými sa dostávame do druhého radu.

Opel GrandLandX

Opel GrandLandX

Tu sa budú cítiť dobre aj objemnejšie osoby, lebo priestorom sa nešetrilo. V tomto prípade si sadnem aj sám za seba, no skrz výšky cca. 2 metre si šúcham hlavu. Inak celkom fajn, no menej objemní ľudia alebo deti, ako to bolo v mojom prípade, tu zažijú podstatne viac komfortu.

Sedadlá sú dobre vyhotovené, pohodlné, operadlá sú polohovateľné a nechýba ani lakťová opierka, sieťky na oknách, centrálny výduch ventilácie a spomínaný USB-A port + 12V zásuvka na nabíjanie elektroniky. Super, druhý rad poskytuje cestujúcim plnohodnotný komfort (áno, aj ISOfixi). A teraz šup do batožinového priestoru, ktorý je v tomto prípade ovládaný elektronicky a výborne sa v ňom gazduje.

Počas testu som s hybridným Grandlandom najazdil viac ako 1000 km a pekne sme si to užili, vrátane mojich obľúbených „piknikov v kufri“. Každý máme nejakú záľubu, ja rád trávim čas v aute, ideálne hlboko v lese, kde si v kufri pripravím nejakú dobrú pochutinu :). Kufor má dobré proporcie a aj napriek batérii dvojité dno, napr. na nabíjací kábel a základný objem 390 litrov (to bude hodnota po plato), čo nie je veľa, ale dá sa s tým pracovať.

Po sklopení zadných operadiel získate objem až 1528 litrov. Operadlá sú delené v pomere 60:40, no našťastie majú otvor v strede napr. na lyže alebo svokrinu garnižu. Cením aj dostatočne rýchle otváranie/zatváranie 5 dverí + samostatné tlačidlo, ktorým kufor zatvoríte + zamknete aj auto (nie vždy je to štandard).

Ešte pred jazdou a elektrickým dopingom navštívme svet technológií, ktorý značke Opel nie je vôbec cudzí. Dobrým a dôležitým základom posledných rokov je proaktívne sledovanie okolia vozidla s autonómnym brzdením v prípade núdze, monitorovanie mŕtvych uhlov, adaptívny tempomat, sledovanie jazdných pruhov + veľmi slušné aktívne vedenie jazdnom pruhu, monitorovanie zadnej časti vozidla počas cúvania, pokročilý parkovací asistent (PDC senzory + kamery, ktoré softvérovo vyskladajú 360°pohľad okolo auta), bezkľúčové štartovanie + otváranie auta, asistent pre rozjazd do kopca, senzor únavy vodiča, varovanie pred čelnou kolíziou, rozpoznávanie dopravných značiek a pripojenie na internet s možnosťou využitia SOS linky (v prípade nehody sa spustí vytáčanie automaticky).

Pre skutočných vyznávačov technológií je pripravená aplikácia – My Opel, ktorá vám poskytne komplexný prehľad a informácie o vašom vozidle – odkiaľkoľvek, pričom si môžete naplánovať kúrenie/klimatizovanie auta, mať pod kontrolou čas/proces nabíjania a pod. Určite treba vyskúšať.

Poďme jazdiť a nabíjať, lebo to je to najlepšie

Počas testu som dosť cestoval, pričom som si tento model, resp. jeho pohonnú sústavu veľmi obľúbil, nakoľko ponúka viacero výhod (vrátane ceny – oproti konkurencii, ale i koncernu), ktoré ma bavili. Začnem tým, čo dostáva Opel Grandland X hybrid4 do pohybu.

Pohonná sústava je zložená z preplňovaného 1,6-litrového benzínového motora s výkonom 147 kW (200 ps) a krútiacim momentom 300 Nm. Tento motor dopĺňa v prednej časti umiestnený elektromotor s výkonom 81 kW/320Nm a do tretice sa pridáva zadný elektromotor s výkonom 83kW/166 Nm. Systémový výkon tejto trojice sa ustálil na hodnote 221 kW (300 ps) a 520 Nm, čo je veľmi slušná hodnota.

Opel GrandLandX

Opel Grandland X Hybrid4

Pokročilá sústava motorov spolupracuje s 8-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorá ponúka aj možnosť manuálneho radenia pod volantom. To však nie je potrebné a ani som ho nepoužíval, lebo elektronika riadi celý systém výborne a automat radí veľmi precízne za každých okolností. Ihneď som si obľúbil okamžité reakcie akcelerátora, s ktorým sa dá systémový výkon pekne dávkovať, ale pozor, prudšie zošliapnutie má za následok často nečakané tlaky do sedadiel a auto vystrelí vpred ako SpaceX. Návykové! Samozrejmosťou sú aj 4 režimy jazdy – 4WD, športový, hybridný, elektrický – vďaka ktorým si nastavíte také správanie vozidla, aké v aktuálnej situácii potrebujete.

Zaujímavosťou je, že predok a zadok nie je fyzicky spojený (kardanom), teda pohon 4×4 je čisto v réžii elektroniky, čo som patrične overil a výsledok bol nadmieru pozitívny, lebo aj zložitejšie kríženie náprav elektronika vypočítala správne a auto krásne napredovalo. V ľahšom teréne by s ním nemal byť absolútne žiadny problém. To, že 300 koní tu reálne je a skutočne funguje už viete, teraz sa pozrime na to, z čoho čerpajú energiu 2 elektromotory. Samozrejme, z batérie, ktorá má kapacitu 13,2 kWh a tento viac ako 1,8 tonový kolos dokáže udržať v pohybe bez potreby spaľovacieho motora až 60 kilometrov.

Opel GrandLandX

Opel Grandland X Hybrid4

Mne plug-in hybridný systém veľmi vyhovuje, všeobecne. Neviem, či jazdím inak, no aj tu som dokázal využiť jeho potenciál takmer na 100%. Predvídať, rekuperovať a nabíjať! Presne toto sú tajomstvá, ktoré je nutné dodržiavať, aby ste boli vo výsledku spokojní. Tento model má dobre spracované ovládanie rekuperácie – voličom prevodovky si ho počas jazdy rýchlo a pohodlne aktivujete/deaktivujete (režim „B“) a keď si na to zvyknete, tak prebytočná energia pôjde veľmi rýchlo späť do batérie, pričom šetríte aj brzdový systém. Podobný, no ešte prepracovanejší systém využíva Mitsubishi Outlander PHEV (recenzia – TU).

Vo výsledku to znamená, že na čisto elektrický pohon (až do 135 km/h) viete prejsť až 60 kilometrov (mne sa podarilo aj trošku viac) a kombinovaná spotreba na 100 km sa bude hýbať vo veľmi priaznivých číslach. Všetko závisí od štýlu jazdy a nabíjania. Počas testu som často nabíjal z 230V siete, no zároveň aj využíval potenciál +„funfactor“ tohto modelu, pričom som skončil s dlhodobou spotrebou na úrovni 5l/100km, čo považujem za skvelý výsledok.

Opel GrandLandX

Opel GrandLandX

Batériu môžete nabíjať doma z 230V siete, kde to bude trvať približne 7 až 8 hodín, čo nie je tragické, lebo nabíjať budete väčšinou v noci – ideálny stav. Využiť však môžete aj rýchlejšie nabíjanie (7,4kW palubná nabíjačka za príplatok) na wallboxe alebo verejnej nabíjacej stanici s AC konektorom, kde to bude trvať približne 2 hodiny. Ak nabijete doma + máte možnosť nabíjať v práci, tak denne môžete prejsť aj viac ako 100km bez toho, aby ste do sústavy zapojili spaľovací motor.

Výhodou je, že keď auto nabiť nemôžete, tak máte stále k dispozícii výkonný spaľovací motor a pevnú kapacitu batérie (na pohýnanie a pod.), vďaka čomu sa dostanete kdekoľvek so spotrebou okolo 8,5l/100km. Ideálne je však nabíjať – pravidelne. V rámci pohonného systému sa mi nepáči iba malá benzínová nádrž – 43l – ale to je neduh mnohých hybridov.

Výkonný, extrémne svižný, ale nie tvrdý a nekomfortný. Opel Grandland X hybrid4 je skôr „rovinkár“, kde sa vie ukázať v max. sile, lebo podvozok nie je stavaný na ostré prejazdy zákrut, pričom by ste jasali radosťou. Jasné, zabaviť sa dá, do veľkej miery vás podrží, ale je skôr komfortný ako športový, čo je správne. Vysoký výkon nemusí hneď znamenať, že to bude motokára. Grandland X hybrid4 má vyvážene nastavený podvozok, ktorý pekne filtruje väčšinu nerovností, pričom vás nebude prekvapovať kolísaním ani zbytočným buchotom. Povedzme, že je to taká zlatá stredná cesta.

Záverečné hodnotenie 

Všetko podstatné som napísal vyššie, takže to nebudem naťahovať a zhrniem to takto: Opel Grandland X hybrid4 je veľmi solídne auto s extra výkonom, z ktorého budú menej skúsení vodiči zaskočení. Ak budete dodržiavať určité zásady prevádzky, tak sa vám okrem radosti odvďačí aj krásnou spotrebou. Nadpriemerný elektrický dojazd, praktická výbava, dostatok pohodlia a v rámci kategórie aj celkom fajn cena. Hneval ma iba ten vŕzgajúci interiér a nádrž na palivo by mohla byť tiež väčšia. Ak hľadáte plug-in-hybrid v cenovom limite do 50 000 eur, tak tento choďte minimálne vyskúšať.

Základné technické údaje 

  • Systémový výkon: 221 kW / 300 ps / 520 Nm
  • Benzínový 4-vale 1.6 TURBO: 147 kw / 200 ps / 300 Nm
  • Predný elektromotor: 81 kW / 110 ps / 320 Nm
  • Zadný elektromotor: 83 kW / 113 ps / 166 Nm
  • Kapacita batérie: 13,2 kWh
  • Max. rýchlosť: 235 km/h
  • Max. rýchlosť na čisto elektrický pohon: 135 km/h
  • 0-100 km/h: 6,1 sekundy
  • Rozmery: d – 4477 / š – 1856 mm / v – 1609 mm
  • Rázvor: 2675 mm
  • Svetlá výška: 188 mm
  • Prevádzková hmotnosť: 1875 kg
  • Objem palivovej nádrže: 43 litrov

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Opel Slovensko

Cena: Od 45 990 eur (verzia Hybrid4)

Prečítajte si aj:

Mitsubishi Outlander PHEV 2020: Obháji minuloročný titul? (fotogaléria)

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu