MINI je ikona, to je snáď každému jasné. No dá sa to povedať aj o úplne novej elektrickej verzii? To sme preverili počas prvých jázd a naše dojmy sú nasledovné.

Prvé zoznámenie s týmto modelom bolo veľmi príjemné a z časti prekvapujúce. Ak ste čakali, že čisto elektrická verzia bude z pohľadu dizajnu úplné iná a prehnane (ozrutne) extravagantná, tak ste na omyle. MINI Cooper SE si zachováva svoju tvár a povrchových zmien je minimum, čo sa nám páči. Áno, nemusí s tým súhlasiť každý, ale to je v poriadku. Dôležite je vedieť, že charakteristickým prvkom tohoto modelu je žltá farba a špecifické disky kolies – Corona Spoke.

Čo sa týka farby, tak žltú nájdete na spätných zrkadlách a žltá je aj lišta na prednej maske (+ menšie detaily), ktorá je kompletne zakrytovaná – elektrický motor nepotrebuje extra prísun vzduchu. V prednej maske je aj emblém tohoto modelu, znázorňujúci zásuvku (aspoň to nám to pripomína) a rovnaký znak sa nachádza aj vzadu. Viac viditeľných rozdielov nie je na prvý pohľad badať. V prípade elektrických modelov sa kladie extra vysoký dôraz na aerodynamiku, čo v tomto prípade znamená aj precízne zakrytovaný podvozok. Základ dizajnu je identický s konvenčnými modelmi, a to sa nám páči.

„Rozdiel v druhu pohonu tvorí reliéfne logo MINI Electric. Žlté verzie tohto znaku sa nachádzajú pri smerovkách na bokoch automobilu ako aj na veku batožinového priestoru a na mriežke chladiča. Tento centrálny prvok prednej časti modelu MINI Cooper SE dostal tradičný šesťuholníkový tvar, no keďže elektromotor nepotrebuje toľko chladiaceho vzduchu, nemá otvory. K dizajnovým prvkom patrí aj žltá ozdobná lišta na maske chladiča a na vonkajších krytoch spätných zrkadiel.“

„Spolu so špecifickou mriežkou chladiča sa o zníženie aerodynamického odporu starajú aj rozmerné kryty podvozka a upravený zadný nárazník. Keďže elektricky poháňané MINI nepotrebuje výfukový systém, zjednodušilo sa aj vedenie vzduchu pod zadnou časťou vozidla. Aerodynamické úpravy nesú aj na požiadanie dodávané dvojfarebné 17-palcové disky kolies z ľahkých zliatin MINI Electric Corona Spoke. Spolu so štandardne dodávanými 16-palcovými diskami kolies z ľahkých zliatin MINI Electric Revolte Spoke patria do exkluzívnej ponuky spojenej s novým modelom MINI Cooper SE.“

Testovaný model disponoval LED svetlometmi (tie sú výborné – máme overené z iných modelov) a kruhovým LED podpisom denného svietenia, ktoré je pre tieto modely typické. Zadnú časť skrášľovali 3D LED svetlá so vzorom Britskej vlajky. Výbornou správou je, že už štandardná výbava obsahuje LED svetlomety, 2-zónovú automatickú klimatizáciu, kúrenie s tepelným čerpadlom, nezávislé vykurovanie, elektrickú parkovaciu brzdu a navigáciu Connected. Super!

„MINI je extra trieda, ktorá je štýlová a ponúka dávku emócií, to sa dozviete napr. aj v tejto reportáži – MINI Country Man so stanom.“ 

Ako elektrické MINI jazdí a akú techniku ponúka? To sa dozviete už za pár sekúnd! V prvom rade treba brať do úvahy, že sú to iba prvé dojmy, ale i tak vám ich veľmi radi sprostredkujeme, nakoľko sme boli nadšení. Auto sme prevzali v Show-roome na vajnorskej ulici a vyrazili smer Rakúsko, kde sme sa motali celé doobedie. Áno, tam sú cesty dobré, a preto sme nevynechali ani širšie centrum Bratislavy, aby sme v tom mali jasno. Už po prvých pár kilometroch sme skonštatovali, že toto nie je žiadny ťažkopádny leňochod, ale plnohodnotné MINI, presne tak, ako ho poznáme.

Elektrická verzia si zachovala výborné jazdné vlastnosti a nadpriemernú ovládateľnosť (stále je to motokára). Podvozok je komfortný, nerovnosti zvláda slušne, no nie je vôbec plavý (to by predsa nebolo MINI). Aj SE verzia sedí na ceste ako pribitá, takže stále ide o tuhšie naladenie, ktoré máme radi. Je však pravdou, že nie každému to vyhovuje. Okrem samotných jázd nás potešila aj obedná prestávka v špecifickej ázijskej reštaurácii IASAI. S plnými bruškami sme vyrazili na ďalšiu jazdu, tak poďme na to!

„Aj s elektrickým pohonom sa spája overená technológia prednej nápravy McPherson a viacprvková zadná náprava. Technológiu podvozka dopĺňa riadenie s elektromechanickým posilňovačom. Táto zostava prepožičiava vozidlu mimoriadnu stabilitu, presnosť riadenia a spontánne reakcie pri zmene smeru. K výnimočnému prejazdu modelu MINI Cooper SE cez zákruty, ktorý nemá v segmente malých automobilov konkurenciu, prispieva optimálne rozloženie hmotnosti ako aj zníženie ťažiska o 30 milimetrov.“

Jazdné vlastnosti sú výborné aj vďaka optimálnemu rozloženiu hmotnosti, s ktorým sa inžinieri v Oxforde ešte viac vyhrali – do karát im hrala batéria ukotvená hlboko v podlahe a ľahší elektrický motor. Kompaktná pohonná jednotka s integrovanou elektronikou a prevodovkou sa nachádza v prednej časti, uchytená v pomocnom trubkovom ráme. Vysokonapäťová batéria vytvorená špeciálne pre tento model pozostáva z lítiovo-iónových článkov rozdelených do 12 modulov. Vytvárajú tvar písmena T, nachádzajú sa v podlahe a poskytujú kapacitu 32,6 kWh.

„Vysokonapäťová batéria sa nachádza hlboko v podlahe vozidla, takže nemá negatívny vplyv na objem batožinového priestoru, ktorý je porovnateľný s konvenčne poháňaným 3-dverovým MINI. Elektromotor je menší a zároveň aj výrazne ľahší než spaľovací motor, a tak v novom MINI Cooper SE prispieva k oveľa lepšiemu rozloženiu hmotnosti na nápravy. Spolu s nižším ťažiskom to dodáva elektrickému automobilu agilné ovládanie, čo sa prejavuje v lepšom prejazde zákrutami vo vyšších rýchlostiach.“

Batéria sa teda nachádza hlboko v podlahe medzi prednými sedadlami a pod zadnými sedadlami, takže to nemá žiaden negatívny vplyv na objem batožinového priestoru a priestoru pre cestujúcich. Jediný merateľný rozdiel je celková výška. Vzhľadom na umiestnenie batérie v podlahe a pre zabezpečenie potrebnej svetlej výšky sa karoséria zdvihla o 18 milimetrov vyššie než v prípade konvenčne poháňaného modelu. Všetky komponenty elektrického pohonu chránia špeciálne konštrukčné prvky a v prípade kolízie sa ihneď vypínajú.

Bezpečnostná konštrukcia nového modelu spĺňa vysoké štandardy spoločnosti BMW Group, ktoré sú výrazne prísnejšie než legislatívne predpisy. Výkonovú elektroniku chráni zosilnený nosník nárazníka a pomocný rám motora, zatiaľ čo vysokonapäťovú batériu chráni pevná základná platňa. S pohotovostnou hmotnosťou 1365 Kg je čisto elektrický model približne o 145 Kg ťažší než 3-dverový model MINI Cooper S s automatickou prevodovkou.

„Zdrojom výkonu je najnovší a mimoriadne výkonný synchrónny elektromotor vyvinutý spoločnosťou BMW Group.“

Ako ste sa už dočítali, batéria ponúka kapacitu 32,6 kWh, z čoho je podľa dostupných informácií využiteľných 28,9 kWh. Táto batéria dodáva energiu celému systému a hlavne elektromotoru s výkonom 135 kW (184 koní) a max. krútiacim momentom 270 Nm. Pocitovo sme boli v tom, že to má okolo 400 Nn. Aj v tomto prípade platí, že nástup výkonu je okamžitý a daný výkon je v pomere s relatívne malým autom nadpriemerný. MINI Cooper SE ponúka nielen skvelú agilitu riadenia a podvozku, ale aj extra výkon, ktorý pocítite po prvom zošliapnutí akcelerátora.

K výkonu nemáme žiadne námietky, auto je krásne pružné, a to aj vo vyšších rýchlostiach. Max. rýchlosť je obmedzená na 150 km/h (vyskúšané 152 km/h). Výkon motora putuje výhradne na predné kolesá prostredníctvom jednostupňovej prevodovky so zabudovaným diferenciálom. Ešte zopár čísiel: Nové MINI Cooper SE zrýchli z 0 na 60 km/h za iba 3,9 sekundy. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 7,3 sekundy a maximálna rýchlosť je limitovaná na spomínaných 150 km/h.

MINI Cooper SE: prehľad najdôležitejších prvkov.

  • Prvé MINI a prvé malé elektrické vozidlo v prémiovom segmente jazdiace čisto na elektrinu.
  • Elektrický motor s výkonom 135 kW (184 k) a s krútiacim momentom 270 Nm.
  • Špecifická lítiovo-iónová batéria ponúka dojazd 235 až 270 km — bez obmedzenia objemu batožinového priestoru.
  • Dá sa nabíjať z domácej zásuvky, nástennej nabíjačky alebo z verejnej nabíjacej stanice, či rýchlym nabíjaním s výkonom až do 50 kW.
  • Výnimočná obratnosť so spontánnym nárastom výkonu, nízkym ťažiskom, pohonom predných kolies a s ovládaním preklzu kolies pri elektromotore.
  • Zrýchlenie z 0 na 60 km/h za 3,9 sekundy a z 0 na 100 km/h za 7,3 sekundy.
  • Charakteristický dizajn 3-dverového MINI so špecifickými dizajnovými prvkami.
  • Špeciálne zobrazenia a ovládacie prvky v interiéri.
  • Rekuperácia sa dá nastaviť v dvoch úrovniach
  • Štandardná výbava obsahuje LED svetlomety, 2-zónovú automatickú klimatizáciu, kúrenie s tepelným čerpadlom, nezávislé vykurovanie, elektrickú parkovaciu brzdu a navigáciu Connected.

„MINI Cooper SE sa bude vyrábať v domovskej krajine značky. Spolu s ostatnými motorizáciami bude schádzať z výrobných liniek závodu MINI v Oxforde. Technológia pohonu bude vznikať v špecializovaných centrách spoločnosti BMW Group, ktoré sa nachádzajú v nemeckých mestách Dingolfing a Landshut.“

MINI Cooper SE preukazuje svoj športový talent nielen mimoriadne spontánne, ale aj takmer bez hluku. Preto tvorí súčasť jeho štandardnej výbavy akustická ochrana chodcov. Charakteristický zvuk vytvorený špeciálne pre MINI Cooper SE vydáva reproduktor. Zvuk vydávaný pri nízkych rýchlostiach zaručuje, že zvukový prejav sa bude bezpečne viazať s typickým MINI.

Samozrejmosťou sú aj jazdné režimy – MINI Driving Modes sa prepínajú ovládačom na pravej strane lišty s prepínačmi. MINI Cooper SE ponúka na výber zo štyroch režimov. Režim Sport sa líši od štandardného režimu MID (Komfort) tuhším riadením a citeľne ostrejšími reakciami na akcelerátor. Komfortne zamerané riadenie režimu MID je k dispozícii aj v režimoch GREEN a GREEN+, pričom posledný spomínaný vznikol špeciálne pre nový model MINI Cooper SE. V týchto dvoch režimoch sa vozidlo zameriava na maximálnu efektivitu využívania energie. Pre zvýšenie dojazdu vozidla sa v režime GREEN+ vypína alebo výrazne obmedzuje používanie komfortných funkcií ako kúrenie, vyhrievanie sedadiel či klimatizácia.

A ako to je s tým dojazdom? Výrobca udáva dojazd na úrovni 232 km (podľa metodiky WLTP). Po pár hodinách to ťažko zhodnotiť, no čo vieme je fakt, že spotreba je celkom prijateľná. Na začiatku jazdy sa pohybovala okolo 16,5 kWh/100km, čo je fajn. Ak by sme sa snažili veľmi, zišlo by to aj nižšie. Po vrátení vozidla ukazoval palubný počítač 20,3 kWh/100km, ale tu už malo auto za sebou „zaťažkávacie“ chvíle . Subjektívny predpoklad je taký, že 200 km na jedno nabitie toto auto prejde a možno aj viac, ak budete aktívne využívať systém rekuperácie, ktorý nás príjemne prekvapil.

Nastaviteľná rekuperácia má dva stupne (slabá/silná) a počas použitia silnejšej verzie auto po uvoľnení akcelerátora celkom slušne brzdí (nevieme, či sa rozsvietia aj brzdové svetlá – zistíme počas redakčného testu) a vracia prebytočnú energiu späť do akumulátorov, a to až s výkonom 60 kWh, čo je výborné riešenie. O všetkom vás informuje prehľadný prístrojový panel, ktorý je plne digitálny. Ak si na tento spôsob jazdy zvyknete, tak môžete MINI SE čiastočne využívať ako „jednopedálové“ auto a šetriť tým aj brzdové obloženia a kotúče.

„Najmä v mestskej premávke dokáže vozidlo citeľne spomaľovať od momentu, keď vodič zloží nohu z akceleračného pedála. Tento efekt vzniká, pretože v režime plachtenia sa elektrický motor mení na generátor a premieňa kinetickú energiu naspäť na elektrickú a tá následne smeruje naspäť do vysokonapäťových batérií. Výsledkom je, že elektricky poháňané vozidlo dokáže v nízkych rýchlostiach primerane spomaľovať aj bez využívania bŕzd a na jeho ovládanie tak stačí jeden pedál.“

Dôležité je aj nabíjanie! Nabíjacie konektory (nad pravým zadným kolesom) sú prispôsobené na jednosmerný aj striedavý prúd pomocou zástrčiek Type 2 (menekes) a CCS (Combo 2). Na požiadanie sa na domáce nabíjanie dodáva nástenná nabíjačka MINI ELECTRIC Wallbox, prípadne trojfázový kábel na nabíjanie z verejných nabíjačiek. Obe možnosti umožňujú, aby sa vysokonapäťová batéria nabíjala maximálnym prúdom s výkonom 11 kW. Batéria sa tak nabije na 80 % kapacity za 2,5 hodiny, za ďalšiu hodinu na 100 %. Rýchlonabíjacia stanica s jednosmerným prúdom umožňuje rýchlejšie nabíjanie batérií. Nabíjacia jednotka nového MINI Cooper SE je navrhnutá tak, aby zvládla maximálnu nabíjaciu kapacitu 50 kW, čo umožňuje nabitie batérie na 80 % za príjemných 35 minút. Aj rýchlosť nabíjania určite overíme v redakčnom teste.

Interiér, doplnková výbava a asistenčné systémy

Veľmi sa nám páči, že výrobca ponechal množstvo prvkov v pôvodnom stave, čo znamená, že keď sadnete do nového MINI Cooper SE, tak si nebudete musieť (okrem pohonu) takmer na nič extra zvykať. Všetky ovládacie prvky sú tam, kde majú byť a interiér si stále zachováva štýlový a netradičný punc, ktorý je pre MINI špecifický. Ovládacie prvky a prepínače ako v kabíne lietadla, prehľadnosť, skvelý posed a v neposlednom rade extra precízne vypracovanie každého detailu. Osobne mám výšku takmer 2 metre a aj v takto malom aute sa mi sedí výborne, bez akýchkoľvek obmedzení.

Jediným „problémom“ bolo príplatkové strešné okno, ktoré je parádne, ale znižuje strop, takže som bol úplne presne nastavený – aj v najnižšej polohe sa moje vlasy dotýkali stropu. S bežným stropom je to o.k. Vzadu som síce nesedel, ale pravdou je, že za mňa by sa nezmestil asi nikto, jedine dieťa do 3 rokov. 4 priemerné postavy by sme však do vnútra natlačili :). Nie je to rodinné auto, ale viete ako sa hovorí, nikdy nehovor nikdy (počas testu sa zameriame aj na batožinový priestor). Spomeňme ešte, že ceníme aj perfektný kožený volant, ktorý má optimálnu hrúbku i veľkosť. Interiér ako vždy na jednotku s hviezdičkou. MINI je vo všeobecnosti špecifické emóciou, ktorú poskytuje šoférovi a tento aspekt prináleží aj elektrickej verzii, ktorá nie je fádna a nudná. Má to šťavu, priatelia!

Štandardná (základná) výbava nového MINI Cooper SE obsahuje 2-zónovú automatickú klimatizáciu so samostatným nastavovaním ventilácie a teploty pre vodiča a spolujazdca. Veľmi dôležitá vec – interiér vyhrieva tepelné čerpadlo, ktoré zbiera odpadové teplo z motora, pohonu, vysokonapäťovej batérie a z vonkajšieho okolia a následne ho dodáva do klimatizačného systému. Tepelné čerpadlo vyvinuté pre nové MINI Cooper SE je mimoriadne účinné. Potrebuje o 75 % menej energie ako konvenčné elektrické vykurovanie a v zime poskytuje vysokú úroveň vykurovania.

Pre zvýšenie dojazdu sú chladiaci aj vyhrievací okruh napojené priamo na pohon a vytvárajú tak mimoriadne účinný celok. Zabudovaný ovládací systém zaručuje príjemnú teplotu interiéru a zároveň ideálnu pracovnú teplotu vysokonapäťových batérií. Vyhrievanie aj chladenie oboch okruhov je od seba navzájom nezávislé. Automatická klimatizácia poskytuje aj nezávislé vykurovanie a klimatizáciu. To znamená, že interiér sa môže vyhriať alebo vychladiť na vopred nastavenú teplotu. Na nastavenie požadovanej teploty je možné použiť aplikáciu MINI Connected Remote App.

Súčasťou štandardnej výbavy nového MINI Cooper SE je aj navigačný systém + služby MINI Connected špeciálne zamerané na elektromobilitu. Obrazovka eDrive poskytuje informácie o aktuálnom prúde energie a o dojazde, ako aj tipy na predĺženie dojazdu vypnutím komfortných funkcií či zvýšením miery rekuperácie. Mapa navigácie dokáže zobraziť aj akčný rádius, ktorý je vypočítaný na základe aktuálneho nabitia batérií. Po spustení navádzania sa zobrazí najrýchlejšia a najkratšia cesta a zároveň aj návrh trasy GREEN s najnižšou spotrebou energie.

Štandardne dodávaná navigácia Connected ponúka  6,5-palcový dotykový LCD displej zabudovaný v stredovej konzole. Zobrazujú sa na ňom informácie o aktuálnom stave dopravy RTTI, internetová platforma MINI Online (správy, počasie a pod.) a nachádza sa v nej aj príprava na rozhranie Apple CarPlay. Spojenie s mobilným telefónom znamená, že navigačné mapy sa aktualizujú automaticky. Služba Remote Services umožňuje vodičovi, aby si zobrazil detaily nabitia batérie a dojazdu aj prostredníctvom aplikácie MINI Connected App, pričom sa dajú vytvoriť aj štatistiky spotreby energie.

„Okrem zablikania svetlometmi, spustenia trúbenia, ventilácie a zamykania/odomykania sa na diaľku dá aktivovať aj vyhrievanie či vychladenie interiéru na požadovanú teplotu. Počas nabíjania sa cez Remote Services môže kontrolovať aj nabíjací proces. Na požiadanie sa dodáva navigačný systém Connected Navigation Plus s 8,8-palcovým LCD displejom a priečinkom s bezdrôtovým nabíjaním.“

Na doplnenie obsiahlej základnej výbavy slúžia štyri balíky prvkov pre interiér aj exteriér. V prípade MINI Cooper SE obsahujú špecifické kombinácie prvkov exteriéru a interiéru, diskov kolies z ľahkých zliatin či poťahov sedadiel. Rovnako ako balíky Salt, Pepper a Chilli dostupné pre aktuálne modely MINI, ponúkajú široké možnosti, ako si užívatelia môžu jednoducho upraviť svoje vozidlo. Balíky výbav Trim S a Trim M obsahujú navigáciu Connected, zatiaľ čo navigácia Connected Plus tvorí súčasť balíkov Trim L a Trim XL. Balík výbavy S ponúka aj možnosť výberu medzi farbami karosérie – sivá metalíza Moonwalk Grey alebo strieborná metalíza White Silver, zatiaľ čo s balíkmi výbavy Trim M a Trim L sa spájajú ďalšie farby – červená Chili Red, zelená metalíza British Racing Green a čierna metalíza Midnight Black. V ponuke balíka Trim XL sa nachádza čierna farba karosérie MINI Yours s označením Enigmatic Black.

Štandardnú výbavu interiéru nového MINI Cooper SE tvoria sedadlá potiahnuté čiernou látkou so vzorom Double Stripe Carbon Black. Tie sú aj súčasťou balíka Trim S. Balíky Trim M a Trim L obsahujú sedadlá čalúnené kombináciou látky a kože v spojení vzorov Black Pearl a Cross Punch Carbon Black. Čalúnenie koženým poťahom MINI Yours Lounge Carbon Black patrí do obsahu balíka Trim XL. Štyri na požiadanie dodávané výbavy interiéru poskytujú vynikajúco zladenú kombináciu povrchov interiéru, farebných doplnkov Colour Lines, farieb čalúnenia stropu, volantov a koberčekov.

Výbava interiéru Interior Style MINI Dark vyzdvihuje športovú stránku nového modelu, zatiaľ čo Interior Style MINI Light podporuje jeho elegantné zameranie. Zariadenie Interior Style MINI Electric obsahuje žlté prešívanie a logo MINI Electric na koberčekoch ako aj špeciálne povrchy, ktoré pripomínajú trvalo udržateľnú mobilitu. Interior Style MINI Yours obsahuje vyberané materiály a špičkové čierne podsvietené povrchy interiéru MINI Yours Piano Black a športový volant MINI Yours.

Z asistenčných systémov bolo v testovanom vozidle dostupné aktívne sledovanie okolia s autonómnym brzdením v prípade núdze, sledovanie chodcov a klasický tempomat. Toto sú „must have“ prvky, ktoré sú v rámci vašej bezpečnosti i ostatných účastníkov cestnej premávky najdôležitejšie. Doplnkom je pokročilý parkovací asistent s autonómnym parkovaním, ktorému napomáhajú PDC senzory a zadná parkovacia kamera. Samozrejme, v príplatkovej výbave toho nájdete ešte viac. Osobne by som odporúčal asistenta vedenia vozidla v dopravnej zápche, čo je vo veľkom meste (plnom zápch) veľmi príjemný doplnok. Tento systém je spojený s adaptívnym tempomatom.

Ceny a dostupnosť

Predobjednávky sú už spustené, takže ak máte záujem o štýlové elektrické MINI SE, tak kliknite na tento odkaz – TU.

Cena testovaného modelu s bohatou príplatkovou výbavou (Trim XL) je: 41 458 Eur (vrátane DPH)

Cena MINI Cooper SE bez príplatkovej výbavy (základ) činí: 32 950 Eur (vrátane DPH)

Za pozvanie na prvé jazdy ďakujeme spoločnosti: MINI (BMW) Slovensko

Kompletná fotogaléria: MINI Cooper SE

Prečítajte si aj:

MINI (Country Man All4 D) Road Trip: S maxi MINI so stanom na streche do Chorvátska

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Komentáre sú uzavreté