Na prvé rande s týmto modelom som veľmi tešil, nakoľko ma rada 3 v minulosti dlhodobo sprevádzala, a tak ma zaujímalo, čo všetko sa zmenilo a kam sa najnovšia generácia posunula. Je to ešte stále tá „šoférska“ trojka, ktorá robí radosť? Tak sa na to pozrime!

Prvé jazdy a zoznamovanie sa s novou radou 3 sa konalo v rámci Slovenska a bez akýchkoľvek obmedzení v trase, čo potešilo. Naše prvé stopy viedli cez pezinskú babu, odkiaľ sme smerovali do malebného zahoria a napokon sme zavítali aj do susedného rakúska. BMW má v rámci kampane pre tento model zaujímavý slogan – „vždy vo vedení“. A to sme boli aj my, za každých okolností :)!

Na prvých jazdách boli k dispozícii celkom 4 vozidlá – 2 s naftovým motorom (320d/xDrive) a 2 s benzínovým motorom (330i/zadok). Od doručenia pozvánky som si prial, aby som stihol prevziať novú trojku s preplňovaným benzínovým 4-valcom s výkonom 190 kW (258 ps) a max. krútiacim momentom 400 Nm. Túto silu spracúva 8-stupňová automatická prevodovka a všetko posiela na zadné kolesá. Ach, to je slasť počúvať a ešte väčšia jazdiť. Dobre, neudialo sa, snáď nabudúce! Voľné boli už iba dve trojky s dobre známym naftovým 2-litrom s výkonom 140 kW (190ps) a max. krútiacim momentom 400 Nm. Aj v tomto prípade spracúval výkon perfektný a overený 8-stupňový automat. Naftové verzie disponovali inteligentným pohonom oboch náprav – xDrive.

Táto pohonná jednotka je výborná, pričom ponúka skvelý pomer výkon/dynamika/spotreba. Mal som ju už v niekoľkých modeloch a ani raz mi nijako neprekážala. Nie je to síce ten „pikantný“ benzín, ale na každodenné jazdenie je to ideál, ktorý ponúka dostatočnú agilitu a výkon za každých okolností. Dobre, musím to už dostať zo seba von! Áno, xDrive v trojke stále preferuje zadnú nápravu, na ktorú posiela viac výkonu, čím je toto auto stále zábavné a šoférsky veľmi zaujímavé. Verte, že ak budete chcieť, tak aj s týmto modelom sa trošku vybláznite!

Perfektne naladený podvozok je na ceste ako prikovaný, ale počas prudších prejazdov zákrut na pezinskej babe (smerom hore) bola cítiť absencia výkonu. Výjazd nebol ideálny, ale zazlievať mu to nebudem, nie je to závodný model stavaný na preteky do vrchu. Podvozok je perfektný aj vďaka adaptívnym tlmičom a riadeniu s krásnou odozvou, ktoré s vami komunikuje. K dispozícii je viacero jazdných režimov, pričom každý jeden prispôsobuje nastavenie prevodovky, motora, riadenia a tuhosť tlmičov. V zásade rovnako, ako tomu bolo aj doposiaľ.

Teraz prejdime k zmenám, ktoré bijú do očí.

Už na prvý pohľad vidieť výrazné zmeny dizajnu exteriéru. Aj trojka chce byť lovcom a nie korisťou, čomu svedčí agresívnejší postoj. Predné svetlomety sú relatívne úzke, jemne do nich zachádza výbežok z objemného nárazníka, pričom sú už klasicky a podľa nového dizajnového jazyka BMW prepojené s ľadvinkami, teda maskou chladiča s aktívnymi lamelami. Tie sa starajú o to, aby bol za každých okolností zachovaný ideálny prívod vzduchu do „strojovne“. Za pohľad stojí aj prepracované denné svietenie, podľa ktorého okamžite spoznáte, že je to BMW! Ale to nie je všetko, azda najväčšou novinkou je v prípade svetelnej techniky možnosť priplatiť si za laserové svetlomety! Táto novinka prichádza s novou generáciou G20, pričom som veľmi rád, že aj v tomto segmente môžete mať laserové svetlomety, čo je extrém! Nemal som ešte tú česť jazdiť s týmto autom v noci, ale verím, že tie svetlá budú veľkým ťahákom – teším sa na to! Takýto posun a pokrok v nižších triedach je vítaný.

„Rada 3 mala vždy nadčasový dizajn a inak tomu nie je ani v tomto prípade.“

Predná časť pôsobí masívne, viac ako v predchádzajúcej generácii, pričom musím podotknúť, že stále je (subjektívne) top prevedenie M-sport, čo v prípade trojky platí na 100%. Mnou testovaný model bol v prevedení Luxury, ktoré má rôzne chrómové dekory a lišty, pričom pôsobí konzervatívnejšie. Najviac bije do očí predok, pokračuje to nekonfliktným profilom karosérie s jemnými prelismi, ktoré smerom k batožinovému priestoru naberajú zaujímavé kontúry a celok je zakončený jemne pridvihnutou hranou veka batožinového priestoru.

Nie je tu lepená odtrhová lišta, všetko tvorí jeden celok a z určitého pohľadu to má nádych starších M3 CSL modelov. Zadný nárazník nie je príliš výrazný (iba v modely M-sport s difúzorom), ale to nevadí, nakoľko podstatným prvkom sú v tejto časti nové koncové svetlomety s nádhernou grafikou a „slim“ dizajnom. Toto sa podarilo, nový dizajn svetlometov sa mi veľmi páči – podobné to je aj v prípade BMW X4 (recenziu nájdete – TU) a ďalších modelov.

Rozmery: dĺžka – 4709 mm / šírka – 1827 mm / výška – 1442 mm / rázvor – 2851 mm / svetlá výška – 135 mm.

Inovovaný interiér s množstvom zmien

Interiér prešiel komplexnou rekonštrukciou, ktorá množstvo vecí zmenila, ale orientácia na vodiča, výborný prehľad a intuitívne ovládanie zostalo zachované. Stredový tunel zostal stále dostatočne široký a nájdete v ňom zakomponované podstatné prvky nastavenia vozidla, ovládač multimediálneho systému a volič automatickej prevodovky. Všetky prvky sú koncentrované na jednom mieste vedľa seba, čím veľmi pekne vynikne drevený dekor s hliníkovými lištami, ktorý skrášľuje celý interiér.

Samozrejmosťou je ambientné podsvietenie a výborné kožené sedadlá s výraznejším bočným vedením (v elektrike – podľa výbavy), ktoré poskytujú dostatok pohodlia aj pre rozmernejšie postavy. Pochváliť treba aj výborný rozsah nastavenia, ktorý dopĺňa nastaviteľný multifunkčný volant. Pozícia za volantom sa tak hľadá ľahko. Nový dizajn dostal aj panel klimatizácie, ktorý je minimalistický, ale prehľadný a som rád, že sú k dispozícii stále fyzické tlačidlá! Čisto softvérové riešenie nie je vždy ideálne.

Aj siedmou generáciou BMW radu 3 Sedan otvára BMW novú kapitolu dizajnového jazyka: čisté tvary a poetické povrchy, ktoré obohacujú vrodenú dynamiku modernou prezentáciou. Navyše, úplne nové BMW radu 3 Sedan odvážne inovuje pre značku štylistické dizajnové motívy – uviedol, Adrian van Hooydonk, riaditeľ dizajnu BMW Group.“

Hneď nad týmto úzkym panelom si môžete všimnúť nový tvar a zmenené zakomponovanie hlavného dotykového LCD displeja, ktorý má viac ako 10“, perfektnú grafiku a je dobre čitateľný za každých okolností. Dotykové ovládanie nevyužívam v žiadnom BMW takmer vôbec, ani tu. Kruhový ovládač s presnou dotykovou plochou na písanie je plne dostačujúci a za príplatok môžete mať aj ovládanie vybraných funkcií gestami. V testovanom modely bola aj táto doplnková výbava a funguje bezproblémovo.

Na hlavný LCD displej nadväzuje veľký a plne digitálny prístrojový panel, ktorý je novinkou. Ponúka výborné rozlíšenie, čitateľnosť a grafickú integráciu navigácie, prehrávaných médií atď. Zachovaný zostáva prehľadný palubný počítač a k dispozícií je aj množstvo rôznych informácií, ktoré máte priamo pred sebou. Ak sa pozriete vyššie, tak tam uvidíte tie najpodstatnejšie informácie na veľkom projekčnom Head-Up displeji. Zobrazovacích plôch je dostatok, nie? Ovládanie celého systému je mierne odlišné, ale stále intuitívne a zachované zostali aj všetky funkcie a aplikácie, na ktoré sme boli doposiaľ zvyknutí.

Ešte niekoľko zaujímavostí a postrehov

Konektivita je, samozrejme, v plnej výbave, pričom nechýba Bluetooth a jeden USB-A vstup, ale novinkou je integrácia USB-C portov! Jeden je vo vnútri lakťovej opierky a ďalšie dva majú k dispozícii zadní pasažieri. Pekná inovácia! Novinkou je aj tlačidlo aktivácie/štartovania vozidla v stredovej konzole, nový tvar radiacej páky a svetlá sa už nezapínajú kruhovým ovládačom, ale tlačidlami.

Asistenčné systémyzostali zachované v plnom rozsahu, ale prešli modernizáciou, čo bolo podstatne cítiť. Hneď ako to bolo možné a bezpečné som vyskúšal vedenie vozidla v jazdnom pruhu v spojení s adaptívnym tempomatom. Táto dvojica funguje podstatne lepšie ako v predošlej generácii. Je síce pekné to skúšať na diaľnici, ale tam to zväčša funguje dobre, pričom väčšina testov týchto technológií prebieha práve tam. Pre mňa to na diaľnici nie je až tak zaujímavé, nakoľko mi to neukáže úplnú funkčnosť – práve preto skúšam túto dvojicu systémov na okresných cestách, kde sa musí systém vedenia v jazdnom pruhu vysporiadať s rôznymi zákrutami, užšími cestami, vyblednutými čiarami a pod.

Nová trojka to zvládla na výbornú, čo ma potešilo, pričom sa na tempomate dá prejsť aj cez mesto – stačí trošku cviku a ide to. Tejto dvojici sú nápomocné aj iné systémy, vrátane proaktívneho sledovania okolia s automatickým brzdením, monitorovanie mŕtvych uhlov, sledovanie pozornosti vodiča, ale aj perfektný parkovací asistent s viacerými kamerami a PDC senzormi v okolí auta.

Na záver musím spomenúť aj životný priestor v kabíne, ktorý ma celkom prekvapil. Vždy som bol zvyknutý na to, že v trojke si sám za seba nesadnem, vôbec. Tu sa mi to podarilo a ani to nebolelo. Životný priestor bude v novej trojke zaujímavejší aj pre tých, ktorý tento model doposiaľ odsudzovali. Zadné sedadlá sú aj napriek krátkym sedákom pohodlné a pre menšie postavy alebo deti ponúknu výborný komfort.

Operadlá sú delené v ideálnom pomere 40:20:40, vďaka čomu sa dajú prevážať aj dlhšie predmety (lyže a pod.) so zachovaním 2 miest na sedenie vzadu. Batožinový priestor má kapacitu 480 litrov, čo nie je málo, ale obmedzením je nakladací otvor. Ak však vyslovene nepotrebujete mega batožinový priestor, tak tento vám plnohodnotne poslúži – zmestí sa doňho slušná dávka nákladu. V danej výbave je veko batožinového priestoru ovládané elektricky, čo nie je nutnosť, ale je to pohodlnejšie a vyzerá to dobre :).

Na začiatok je to všetko, viac postrehov si necháme do redakčného testu, v ktorom novú trojku preveríme dopodrobna. Dávať hotové a úplné závery z párhodinovej jazdy nie je úplne relevantné.

Za pozvanie ďakujeme spoločnosti: BMW Slovensko 

Prečítajte si aj:

BMW 530e iPerformance: Katamarán s nulovou spotrebou a nočným videním (redakčné video)

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu