Špecifická kategória zavítala aj do našej garáže. ALASKAN sa v nej vynímal, ale nevydržalo mu to dlho, toto nie je jeho lokalita, on potrebuje vyvíjať aktivitu, neustále!

Prvý a verím, že nie posledný Pickup v redakcii som si užíval plnými dúškami, doslova. Mám rád slnko, ale čakal som na dážď, mám rád čisté auto, ale neustále som ho špinil. Inak sa to ani nedalo, ALASKAN vás na to navádza. Renaultu sa tento počin podaril, čím si získal srdcia mnohých nových fanúšikov a nepochybne aj zákazníkov. Aj keď treba uznať, že po technickej stránke patria zásluhy Nissanu. Ak by ste to náhodou nevedeli, tak ALASKAN vychádza z Navary, akurát má jemne zmenený dizajn (podobne ako Mercedes triedy X). A ten je výborný. Dizajnéri z Renaultu mu dali výrazný, ale stále dobre pôsobiaci „look“. Z pohľadu techniky a platformy iba toľko, že načo meniť niečo, čo funguje dlhé roky a má za sebou neoblomnú históriu plnú úspechov, práce a spokojných zákazníkov.

Dizajn, karoséria a praktické využitie

ALASKAN je nepochybne vydarený. Dominantný predok s výraznou maskou chladiča a logom značky vás nenechá na pochybách. Okamžite viete, že ide oproti vám ALASKAN. Predná časť hostí viacero detailov v tvare písmena „C“. V prvom rade je to denné LED svietenie a napokon chrómové lišty okolo hmlových svetiel. Chrómových doplnkov je naozaj dosť, čo mi ale neprekážalo. Autu to dodáva kus elegancie, ktorú potrebuje. Chrómové sú kryty spätných zrkadiel, kryty kľučiek, zadný nárazník, ale aj lišty okolo bočných smeroviek. Na nich si môžete všimnúť aj označenie danej motorizácie, resp. jej výkonu.

Za mňa je ALASKAN po dizajnovej stránke veľmi pekne spracovaný, a to aj napriek tomu, že sa viac ako dosť podobá na Navaru. Za tento dizajn sa nebudete hanbiť ani vo veľkomeste, práve naopak. Viem si ho predstaviť ako auto na denné používanie, ktoré vám bude slúžiť ako švajčiarsky nožík – je multifunkčné.

„Vždy keď stretnem na našich cestách ALASKANA, v akomkoľvek prevedení, tak si iba s radosťou povzdychnem a okamžite spomínam na týždeň, ktorý som s ním prežil.“

Dobre vyzerajú aj bočné nášľapy, ktoré sa k tomuto druhu karosérie hodia. Musím však dodať, že aj keď vyzerajú dobre a z časti sú aj praktické, tak v určitých momentoch vám môžu prekážať. Napr. v ťažšom teréne, kde potrebujete dosiahnuť čo najlepší prejazdový uhol. Nášľapy svetlú výšku v strede karosérie znižujú a môže sa stať, že ich poškodíte alebo odrhnete. V bežnej pracovnej prevádzke je to bezproblémové.

V ALASKANE máte výrazný nadhľad nad väčšinu bežných áut, čo dodáva na pocite bezpečia. Testovaný model mal klasický typ karosérie, resp. korby, bez nadstavby (hardtopu). To je na prácu fajn, ale prichádzate o možnosť prepravy bežných vecí v „batožinovom priestore“. Čo tam dáte je voľne dostupné pre všetkých okoloidúcich. Pri bežnom používaní by som prial minimálne zdvíhací alebo zaťahovací (lamelový) kryt korby. V ideálnom prípade by tom bol hardtop, ktorý vytvorí obrovský batožinový priestor a ešte stále sem dáte aj paletu s cementom.

Korba je dostatočne veľká a po jej vnútorných stranách nechýba ani systém na uchytenie nákladu. Jednotlivé segmenty (4 oká) sa dajú posúvať podľa potreby. Zadné dvere korby nie sú napojené na centrálne uzamykanie vozidla. Ak ich chcete uzamknúť, musíte vytiahnuť klasický kľúč z diaľkového ovládania. Taktiež by si zaslúžili plynovú vzperu, ktorá by zjemnila dopad po ich rýchlom otvorení. Testovaný model je skôr pracovný, takže sa na to dá zvyknúť.

Výhodou je, že zadné dvere majú nosnosť až 500 kg. Po ich otvorení získate pracovnú dĺžku 2 metre. A to nie je všetko. Ak máte ťažné zariadenie, tak ALASKAN môže ťahať brzdený príves s max. hmotnosťou až 3,5 tony! Maximálne užitočné zaťaženie (pre náklad) je 932 kg. Hmotnosť jazdnej súpravy tak môže dosiahnuť až 6 ton, čo je viac ako slušná hodnota.

„Rozmery korby: Šírka – 1560 mm / Šírka medzi podbehmi kolies – 1130 mm / Výška – 474 mm / Dĺžka – 1578 mm / ložná plocha v m2 – 2,46 / užitočný objem v m3 – 1,17“

Veľmi dôležitý je interiér a pohodlie posádky. Nemal som veľké očakávania, ale nakoniec som bol príjemne prekvapený. Testovaný model mal kožený interiér a perforované sedadlá. To kvôli lepšiemu odvádzaniu tepla. K predným sedadlám som extra výhrady nemal, sedenie je pohodlné, ale želal by som si ešte lepší rozsah nastavenia. Sedel som nezvyčajne vysoko a ak by to bolo možné, dal by som sedadlo o niečo nižšie. Má to však aj výhody, vidíte na kapotu a všetko pred vami. Predné sedadlá sú elektricky ovládané. Zadné sedadlá alebo skôr lavica nemá žiadne nastavenie, skrz karosérie to ani nie je veľmi možné. Sedí sa však na nich dobre, zadní pasažieri sa nesťažovali ani po dlhšej ceste. Pochváliť treba vzdušnosť a priestrannosť kabíny, v ktorej sa dobre cestuje. V ALASKANE si sadnem sám za seba, čo sa mi nestáva často. Výhodou sú aj ISOfix úchyty pre detské sedačky.

Ak nepotrebujete vzadu nikoho prevážať, tak je možné sedadlo zdvihnúť a uchytiť k operadlu, čím získate veľký úložný priestor. Nie pravidelný, ale veľký. Druhá možnosť je zadné sedadlo a operadlo kompletne vytiahnuť, demontáž je pomerne jednoduchá. Interiér sa mi páči a aj keď niektoré jeho časti bijú do oka, tak to nevadí. Masívne ovládacie prvky dokážete chytiť/ovládať aj v rukaviciach, čo je pri tomto aute nutnosťou.

„Interiér je kombináciou tvrdých plastov, kože a strieborných okrasných líšt. Tvrdé plasty mi neprekážali, sú celkom príjemné na dotyk a toto predsa nie je luxusné SUV, ale dobre stavaný a multifunkčný Pickup.“

Motor a 6-stupňová manuálna prevodovka

Pod masívnou prednou kapotou bola najsilnejšia motorizácia, ktorá je na ťažkú prácu potrebná. 2,3-litrový naftový 4-valec dopovaný 2-turbami má výkon 140 kW/190 ps a max. krútiaci moment 450 Nm. Tento motor je spriahnutý so 6-stupňovovou manuálnou prevodovkou (dostupný aj so 7-stupňovým automatom). Agregát má silu a ťah v širokom spektre otáčok, čo oceníte nie len na bežných cestách, ale hlavne v teréne, kde je potrebný záber odspodu. To ALASKAN spĺňa.

Motor je síce trošku hlučnejší, ale v tomto prípade ma to neirituje. Sila tejto motorizácie ma potešila a pri našich spoločných hrách v teréne som nemal najmenší problém (podvedome som si však hovoril, 6-valec, kamarát môj, ty by si tu bol ako doma :)). To však platí aj na bežných komunikáciách a diaľniciach, kde sa ALASKAN správa ako „transformer“. Očakávate, že bude nepoddajný a nekomfortný, ale opak je pravdou.

Jazdí sa s ním fantasticky, bez zveličovania, taký som mal z neho pocit. Agilita motora vám umožní robiť bežné predbiehacie manévre a jazdiť ako s bežným osobákom. Akurát si treba zvyknúť na radiacu páku prevodovky, ktorá je obrovská a treba sa s ňou skamarátiť. Mne manuál vyhovoval, ale ak by to bol automat, nehneval by som sa. Obe možnosti majú svoje výhody a nevýhody. „Čerešnička na torte“ je – spotreba! Čakal som veľa, bolo málo.

To je v tomto prípade dobré. Počas testu som mal priemer 8l/100km a menej. Keď som chcel a nevyžadovalo to veľké úsilie, zišiel som aj na menej ako 7,5 l/100km. To je na takto veľké a pomerne ťažké auto s veľkým odporom vzduchu výborná hodnota. V teréne to síce stúpne, ale to je normálne. Tu sa pohybovala spotreba od 9 do 11 l/100km. No veď sme sa spolu aj pohrali :). Ešte dodám, že palivová nádrž má objem 73 L + nádrž na AdBlue 17 L.

Podvozok a pohon všetkých kolies 

Podvozok ALASKANU tvorí rebrinový rám, ktorý je vyrobený z vysokopevnostnej ocele, čo zvyšuje jeho torznú tuhosť. Na jazdnom komforte má zásluhu aj viacprvková zadná náprava. Celý podvozok, ako aj pohon všetkých kolies pochádza Navary. Tento podvozok je doma ako v teréne, tak aj na bežných komunikáciách. Terén som si počas testu skutočne užil a ALASKAN ukázal, že sa nebojí ničoho. Niekedy je limit strachu v šoférovi, aj keď by auto ešte išlo ďalej. Výhodou je dobrý nájazdový (predný 30°/ zadný 25°), ale aj prejazdový (22,5°) uhol.

S týmto autom sa dostanete takmer všade. Samozrejme, sú aj limity – obutie a šofér. To sa však dá riešiť. Testovaný kus mal obuté 18“ disky so zimnými pneumatikami (255/60/R18). Tento kompromis je fajn, auto dobre vyzerá, ale pneumatika má stále dobrú výšku na to, aby mohla ísť do terénu a vy nepoškodíte disk. Off-road pneumatiky by boli na prácu lepšie. V blate sa mi aj tento celkom slušný dezén rýchlo zahádzal a razom som mal sliky.

Takže. Nie je to pretekár, ale aj zákruty dokáže vyberať v rámci možností dobre. Náklony sú veľké, ale to aj samotné auto, ako aj jeho výška. Podvozok je relatívne komfortný a snaží sa filtrovať nerovnosti, nie je to však žehlička, cítite, že idete po ceste. Ak sa zahráte, s prepáčením, na hulváta, čo vám ALASKAN umožní, tak môžete zabudnúť na spomaľovače a podobné nerovnosti väčšieho charakteru. Jednoducho idete vpred a neriešite (v rámci predpisov, samozrejme). Zablokoval vás niekto na parkovisku? Nevadí, ani veľký obrubník sa mu neprieči.

Rozmery: dĺžka – 5399 mm / šírka – 1850 mm / výška – 1841 mm / rázvor – 3150 mm /svetlá výška – 219 až 237 mm (v závislosti od konkrétnej časti) / hmotnosť – 2103 kg

4-kolka pracuje ukážkovo, o tom niet pochýb. V spodnej časti palubnej dosky je prepínač, s ktorým určujete, ktoré kolesá budú v zábere. Základom, v bežnej prevádzke, je pohon zadných kolies. V teréne jednoducho aktivujete pohon všetkých kolies (4H) a keď to bude potrebné, tak je k dispozícii aj redukovaný pohon všetkých kolies (4L), a tiež uzávierka medzinápravového diferenciálu. Dal som si výjazd do strmého kopca po hustom daždi.

S pohonom zadných kolies som vyšiel do polovice. Zapol som 4-kolku a ALASKAN v okamihu zabudol, že je na poli a v blate. Jednoducho sa rozbehol a išiel ako po asfalte. Cestou späť som využil asistenta zjazdu z kopca, ktorý koriguje rýchlosť zjazdu po klzkom povrchu. Nemusíte tak narábať s brzdovým pedálom. Toto má význam aj pri manuálnej prevodovke. Verdikt? Terén je jeho pieskoviskom, tu sa cíti najlepšie.

Komfortná a technologická výbava + LED svetlomety  

Začnem LED svetlometmi, ktoré Renault označuje – LED Pure Vision. Aj pracovné auto môže mať dobré svetlá. Tieto naozaj sú a oceníte ich v každej situácii, nie len na cestách, ale aj v teréne. Osobne by som ešte pridal LED rampu dopredu/dozadu a potom by som bol max. spokojný. Samozrejmosťou je LED denné svietenie, ale aj hmlové svetlá. Zostatok svetelnej techniky, vrátane koncových svetiel využíva klasické žiarovky.

Z komfortnej výbavy potešia vyhrievané predné sedadlá, 2-zónová automatická klimatizácia, a tiež strešné okno. Páčila sa mi aj audio zostava, ktorá hrala slušne. Prekvapením bol kamerový systém, ktorý sa skladá zo 4 kamier, ktoré vytvárajú 360° pohľad okolo auta, resp. pohľad z vtáčej perspektívy. Rozlíšenie je priemerné, ale to nie je podstatné. Základom je to, že máte prehľad o okolí, čo oceníte nie len v teréne, ale aj pri bežnom parkovaní. Náhľady z kamier si môžete meniť podľa potreby a prítomné sú aj parkovacie PDC senzory.

Ani v tomto prípade nechýba komfortný prístup a bezkľúčové štartovanie. Na kľučkách sú tlačidlá, ktoré nahmatáte aj v rukaviciach. Interiér, ako aj celý multimediálny a informačný systém pochádza z Navary. Základom je 7“ dotykový LCD displej v strede palubnej dosky, ktorému sekunduje združený prístrojový panel pred vodičom, okolo ktorého sú analógové budíky. Všetky nastavenia (nie je ich veľa) môžete vykonávať cez palubný počítač a zvyšok v centrálnom systéme. Vo výbave nechýba ani kožený multifunkčný volant, ktorý sa dobre drží a má rozumne rozložené ovládacie prvky. Samozrejmosťou sú aj dve 12V zásuvky.

Z asistenčných systémov je tu iba základ. Podstatou je tempomat s obmedzovačom rýchlosti, asistent rozjazdu do kopca, asistent zjazdu z kopca, aktívne núdzové brzdenie a 7 airbagov. Na prepojenie smartfónu s multimediálnym systémom je možné použiť Bluetooth konektivitu alebo USB-A vstup. Prítomný je aj AUX vstup, slot pre SD karty (natívne vložená karta s mapovými podkladmi), ale aj CD mechanika. Potešila ma integrovaná navigácia, ktorá dobre pracuje a nemal som zakaždým potrebu vyťahovať telefón a zapínať nejakú navigačnú aplikáciu. Ak by tento systém podporoval aplikácie ako Apple CarPlay alebo Android Auto, tak by som bol ešte spokojnejší, no nie je tomu tak. Odozva multimediálneho systému nie je najrýchlejšia, ale očakávania boli ešte horšie. Takže je to v poriadku, všetko funguje ako má.

Výhrady mám k ovládaniu okien. Všetky sú ovládané elektricky, ale iba šoférove má automatické doťahovanie. To by som si prial na všetkých oknách (rovnaký problém má aj Renault Koleos, ktorý taktiež stojí na aliančnej platforme a využíva rovnakú techniku ako Nissan X-Trail – recenziu nájdete TU). Taktiež je iba jeden ovládač na okná podsvietený (šoférov) a v noci sa ostatné ťažko nahmatávajú. Malé zmeny by určite prospeli, automobilku to nezruinuje.

Hodnotenie TOUCHIT

ALASKAN je výborné auto, ale nie pre každého. Kto chce poriadny Pick-Up, tak kúpou tohoto modelu nič nepokazí. Na trhu sú aj väčšie „kolosy“, ale toto je stále príjemná veľkosť na denné používanie. ALASKAN ma bavil po každej stránke – či už v teréne, kde pracuje ako švajčiarske hodinky alebo na okresných cestách a diaľniciach, kde som sa cítil ako v bežnom osobáku. Pochvalu si zaslúži spotreba, ale aj motor, ktorý má dostatok sily. S manuálom som nemal žiadny problém, pracuje sa sním dobre. K úplnej spokojnosti by som doplnil ešte Styling Pack (chrómové rámy na korbu a okolo auta + 1284 Eur) a Country Pack (ťažné zariadenie, gumové koberce a plastové obloženie korby + 814 Eur). A nakoniec chýba už iba jedna vec, moje meno v technickom preukaze :).

Cena testovaného modelu: 32 490 Eur

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Renault Slovensko

Fotogaléria Renault ALASKAN

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu