Malé, špatné, akčné a svižné Twingo GT (TCe 110) som si užíval plnými dúškami. Čakal som, že to bude zábava a ono sa to naozaj potvrdilo. Očakávania sa teda naplnili, čo nie je pravidlom.

Nie, špatné nie je, to bol iba žart, ale treba povedať, že nepatrí ani do kategórie „ultra krásnych“. Musí vám proste padnúť do oka. Mne jednoznačne padlo, veď sa pozrite aký má Twingo GT smelý postoj. Do toho úplne perfektne zapadla sivá metalíza s oranžovými doplnkami. Možno sa na vás budú na križovatkách posmešne pozerať, že načo sa s tými nálepkami hráte, ale keď vypálite na zelenú vpred, tak im zostanú iba oči pre plač :). Tak nejako som to prežíval ja. Áno, je pravdou, že 2 metrový chlap vyzerá v maličkom Twingu trošku divne. To je z časti pravda, ale naozaj som sa tu necítil zle. Twingo je maličké, ale životný priestor vo vnútri je dostačujúci, teda minimálne pre šoféra a spolujazdca.

Twingo je malé mestské auto, ktoré je viacerými detailmi špecifické. Základom úspechu je jedinečný dizajn (s krídlom!), funkčnosť a v tomto prípade aj takmer dokonalá obratnosť. Tá je v meste nevyhnutná. Zaujmú aj prehnane objemné svetlomety, ktoré dopĺňa výrazné denné LED svietenie. Zostatok svetelnej techniky patrí halogénovým žiarovkám. Ktovie, ako by vyzerali plne LEDkové svetlomety.

Musím však dodať, že počas nočných jázd som nepociťoval výrazný nekomfort, svietivosť je prijateľná. Všimnúť si môžete aj predný/zadný previs karosérie, ktorý je minimálny, čo má svoje výhody pri neopatrnom parkovaní. Ak by to bolo SUV, tak by bolo ideálne. Línie Twinga sú krásne čisté, žiadne výrazné prelisi karosérie ani iné výstrelky tu nenájdete.

„Výhodou Twinga je, že aj keď je to maličké auto, tak stále ponúka 5 dverí, čo v mnohých situáciách oceníte“

Všimnúť si môžete aj veľmi pekné 17“ disky, ktoré na takto malom aute pôsobia majestátne. Od komfortu majú ďaleko, ale zato Twingu pomáhajú držať stopu a stabilitu v zákrutách. Okrem toho majú aj rozdielne obutie. Vpredu sú užšie pneumatiky (185/45/R17) a vzadu širšie (205/40/17). Prečo? Lebo je to Porsche! Dobre, nie je to celkom tak, ale minimálne koncepciou áno.

Twingo má motor uložený nad zadnou nápravou, ktorá je zároveň jedinou poháňanou. Batožinový priestor a motor delí iba izolovaný kryt. Ak dávate do kufra jogurty, tak sa ponáhľajte domov. Izolácia je síce silná, ale teplo od motora úplne zastaviť nevie, najmä ak ten 3-valec naháňate. V podstate je to podobný prípad ako som zažil v BMW i8 Roadster (recenziu nájdete > TU), akurát i8 bola o pár „stovák“ drahšia.

To, že je motor uložený vzadu má svoje výhody. Predná náprava je voľná a Twingo sa dokáže otočiť takmer na mieste. Manévrovateľnosť je extrémne dobrá, čo v meste oceníte. Zvrtnete sa takmer všade, ako na opätku. Ak by ste ale čakali, že pod prednou kapotou je úložný priestor, tak vás sklamem. Tá sa dá iba odkloniť a nájdete tu nádržky s prevádzkovými kvapalinami alebo batériu. Kufor je iba jeden, presne tam, kde má byť. Jeho objem je 188 l a veľa „tovaru“ sem teda nedáte.

V zásade to ale nevadí, toto nie je rodinné auto, ale svižné mestské presúvadlo. Možno vás ale poteší fakt, že sa dajú sklopiť zadné operadlá (delenie 50:50), pričom získate 3-krát väčší objem a slušnú rovinu. Zaujímavým detailom je aj to, že kryt kufra je vlastne zadné sklo na pántoch. Keďže je kufor malý a predok nepoužiteľný, tak francúzski inžinieri dali potrebné vybavenie a náradie pred spolujazdcove nohy. Je to však pekne zamaskované koberčekom a krytom.

Teraz sa poďme posadiť do hlavnej časti – interiér. Veľký štýl zostal zachovaný aj tu. Ako prvé padnú do oka predné sedadlá, ktoré majú integrovanú hlavovú opierku. Chýba im síce výraznejšie bočné vedenie, ale inak som k nim nemal veľa výhrad. Sú celkom pohodlné a ani po 300 Km („s chrípkou na krku“) som nevystupoval zničený. Vyhotovené sú v kombinácii koža + látka a nechýba im ani vyhrievanie. Vzadu je miesto pre dvoch pasažierov strednej postavy, ktorý sa tam budú cítiť relatívne pohodlne. Sadol som si tam aj ja a krátku trasu by som vydržal. Vymoženosti ako stredová opierka alebo výduch ventilácie tu nehľadajte, ale napr. ISOfix úchyty sú prítomné.

Určite ste postrehli, že Twingo je oficiálne 4 mieste auto. 5 ľudí by sa sem tak ľahko nenatlačilo. Interiér má jednoduché spracovanie, samozrejmosťou sú tvrdé plasty, ale zle nevyzerá, práve naopak. Je jednoduchý a štýlový, pričom si zachováva funkčnosť. Na tak malé auto je tu dostatok odkladacích priestorov s väčším objemom. Palubovka je orientovaná na vodiča, ako aj všetky ovládacie prvky. Vždy som sa v tomto aute cítil komfortne a nič špecifické mi neprekážalo. Prial by som si jedine lakťovú opierku, ktorá mi občas chýbala.

Motor, prevodovka a jazdné vlastnosti

Twingo GT poháňa 0,9-litrový benzínový 3-valec, ktorý disponuje výkonom 81 kW (110 hp) a max. krútiacim momentom 170 Nm. Možno sa to nezdá, ale v tomto prípade je to slušná dávka výkonu. Mnohých poteší aj fakt, že tento motor pracuje v súčinnosti s 2-spojkovou / 6-stupňovou automatickou prevodovkou EDC. Jej správanie je veľmi dobré a ani pod záťažou to nevzdávala. Počas celého testu som nepostrehol žiadne výrazné nedokonalosti. Okrem klasického režimu „D“ nechýba ani možnosť manuálneho radenia. Ak sa vám automat nepozdáva, môžete si objedať verziu s manuálom, pričom ešte aj ušetríte.

Malý, takmer plochý motor má svoje miesto vzadu a poháňa zadnú nápravu. Výkonu má dostatok, čo oceníte veľmi rýchlo – hlavnou výhodou je jeho rýchly nástup od nízkych otáčok a následná pružnosť vo vyšších rýchlostiach okolo 80 až 100 km/h, čo oceníte pri predbiehaní. Dá sa sním jazdiť aj kultivovane, ale viac vás bude baviť režim šport. Ten hľadajte iba vo svojej hlave a schopnostiach, tu je iba dodatkový režim ECO, ktorý má znižovať spotrebu. Tá sa bez ohľadu na režim ustálila na 7l/100km. To nie je také zlé, nakoľko som aktívne využíval potenciál Twinga GT. Krátkodobá spotreba sa občas vyšplhala aj na 8 až 10l/100km, ale priemer bol uspokojujúci.

„Na Twingu GT je jasne vidieť a cítiť, že v ňom má prsty aj divízia Renault Sport. Všimli ste si dve koncovky výfuku a obrovský tlmič, ktorý sa nechce skrývať? A ešte viac vás prekvapí výstupný zvuk. Na 3-valec je príjemne hutný a znie dospelo“

Poháňaná zadná náprava by mohla napovedať, že sa sním bude dať dobre driftovať. No nie je to také jednoduché. Elektronika je mocná a ďaleko vás nepustí, čo je škoda. Stabilizačný  systém sa úplne deaktivovať nedá. Z pohľadu podvozku ide príjemné vyváženie alebo skôr 60:40 v prospech tvrdosti. To nemusí každému vyhovovať, ale Twingo GT nemôže predsa plávať.

Nerovnosti sa snaží filtrovať, čo mu z časti aj ide, ale nie je to žiadna žehlička. Vyššia tvrdosť nie je spôsobená výhradne podvozkom, ale aj 17“ diskami a pneumatikami s nižším profilom. Ešte dodám, že aj keď vás vie podvozok celkom slušne podržať, tak vyššia karoséria spôsobuje občas „paniku“. Počas preletu zákrutou to nie je vždy dobrý pocit, ale je to iba o zvyku a zosúladení sa s charakterom auta.

Technológie a asistenčné systémy 

Nie je všetko tak, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Twingo nie je technologický strop, čo je pochopiteľné, ale v jeho multimediálnom systéme sa dajú nájsť rôzne zaujímavosti a samozrejme aj praktické doplnky. Základom multimédií je 7“ dotykový LCD displej so systémom R-LINK v strede palubnej dosky. Tento systém ponúka aj navigáciu, ktorá je celkom použiteľná, ale ešte radšej by som bol, ak by tu bola podpora aplikácií Apple Car Play a Android auto. Žiaľ, to tu nenájdete.

Z bezdrôtovej konektivity je dostupný Bluetooth a z tej klasickej USB-A vstup, 3,5 mm audio konektor a slot pre SD kartu, v ktorom je karta s mapovými podkladmi navigácie. Samozrejmosťou je 12V zásuvka. Ak sa v tomto systéme trošku pohrabete a bude vás to zaujímať, môžete natrafiť na obchod s aplikáciami (R-Link Store), ako aj zaujímavé predinštalované aplikácie – emailový klient, počasie, R-LINK Tweet alebo Coyote. Bežná „noname“ audio zostava tiež neurazí.

Komfortu a pohodliu prospieva multifunkčný volant (ovládanie tempomatu), ovládanie rádia pod volantom, vyhrievanie predných sedadiel, 1-zónová automatická klimatizácia a 2 elektrické okná (zadné sú krídlové, otvárateľné iba v jednej polohe). Z asistenčných systémov je prítomný tempomat s obmedzovačom rýchlosti, sledovanie jazdných pruhov a slušná parkovacia kamera (s dynamickými navádzacími čiarami), ktorej sekundujú parkovacie PDC senzory. Verím, že vám je úplne jasné, že s Twingom sa parkuje veľmi luxusne, kdekoľvek a kedykoľvek, je to skrátka paráda!

Hodnotenie TOUCHIT

Ak hľadáte ideálneho, a ak to je potrebné aj jedovatého parťáka do veľkého mesta, tak ste ho práve našli. A báť sa nemusíte ani diaľnic, Twingo ich zvláda ľavou zadnou. Extrémna obratnosť a dynamickosť ho robia jedinečným partnerom do každodenného zhonu. Výborne sa s ním jazdí, manévruje, parkuje je štýlové a možno sa to nezdá, ale aj relatívne priestranné. TWINGO GT je mini živel!

Základná technická špecifikácia – Renault Twingo GT TCe 110

  • Motor:  898 cm3 / 3-valec / Turbo
  • Prevodovka: 6-stupňová automatická EDC
  • Výkon: 81 kW (110 ps) – 5750 rpm / 170 Nm –2000 rpm
  • Poháňaná náprava: zadná
  • Rozmery: dĺžka 3595 mm / šírka – 1646 mm / výška – 1554 mm / rázvor – 2492 mm
  • Pohotovostná hmotnosť: 1103 kg
  • Objem batožinového priestoru: 188 litrov
  • Objem nádrže: 35 litrov
  • Max. rýchlosť: 182 km/h
  • Zrýchlenie: 0-100 km/h – 10,4 sekundy

Vozidlo do testu zapožičala spoločnosť: Renault Slovensko

Cena testovaného modelu:  14 390 Eur

Galéria:

Prečítajte si aj:

Citroën C3 (PureTech 82 SHINE): Ženského srdca šampión

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu