Dátová služba 4G INTERNET v1.0 od SWANu je už dostupná a budí  značnú pozornosť. Aj na náš redakčný email prišlo od vás viacero otázok. Zašli sme preto do centrály operátora v Bratislave a pýtali sme sa na to, ako sa jej darí. Hovorili sme s Martinom Mosným, riaditeľom pre stratégiu a rozvoj, SWAN, a.s. (MM).

Sawn02

Martin Mosný, riaditeľ pre stratégiu a rozvoj, SWAN, a.s.

touchIT: Ako sa zatiaľ darí tejto službe? Aký máte počet zákazníkov, ktorí si ju už kúpili?

MM: Darí sa jej veľmi dobre. V skutočnosti záujem zákazníkov o našu službu prevýšil naše očakávania. Je vidno, že u ľudí na Slovensku je o takúto službu za túto cenu naozaj záujem.

touchIT: Stíhate teda dodávať službu?

MM: Zatiaľ zvládame poskytovať službu a to aj napriek zvýšenému záujmu. Náročné to bolo hlavne na začiatku.

touchIT: Čo musí človek urobiť, aby ju mohol používať?

MM: Najrýchlejšia možnosť je zájsť do našej predajne a dojednať si službu okamžite. To je možné v predajniach v Trnave, Pezinku, Dunajskej Strede a v Púchove. Cez web sa dá objedať služba kedykoľvek a z ľubovoľného miesta. Doba vybavenia je do 5 pracovných dní, balíček doručí kuriér.  Služba bude aktivovaná najneskôr nasledujúci pracovný deň po podpísaní zmluvných dokumentov a ich následnom doručením kuriérom priamo k nám. Informáciu o aktivácii SIM karty doručíme zákazníkovi aj emailom na zadanú adresu.

touchIT: Dosť dôležitá otázka je, ako je to s pokrytím. Kompletne pokrytých miest na Slovensku je 9, ostatné z predstavených miest majú uvedené tzv. čiastočné pokrytie. Ako si teda záujemcovia majú overiť, či budú mať v danom mieste pokrytie službou 4G od SWANu?

MM: V princípe sú tri možnosti ako na to. Pri prvej možnosti si vyhľadáte na svojom mobilnom zariadení dostupných operátorov a pokiaľ sa medzi nimi nachádza SWAN SK (231-03), ste v lokalite pokrytia. Druhá možnosť je zavolať na oddelenie zákazníckej starostlivosti, na číslo 0650 123 456. Naši špecialisti vedia relatívne presne určiť pokrytie podľa zadanej adresy. Treťou možnosťou je vyskúšať všetko v praxi aj s vaším zariadením, pričom máte 14 dní na vyskúšanie služby a prípadné bezplatné vrátenie.

Sawn01touchIT: Aká je podpora mobilných telefónov? Určite negarantujete, že všetky zariadenia budú s vašou službou fungovať.

MM: Samozrejme, že nie úplne všetky, to nemôže vlastne nikto. Zoznam otestovaných zariadení pre našu službu je zverejnený na našej stránke a postupne ho aktualizujeme. Aktuálne napr. už fungujú aj zariadenia s iOS, od Apple iPhone 5 počnúc.

touchIT: Aký formát SIM karty dostane používateľ?

MM: Dodávame univerzálny formát, teda štandardná SIM, microSIM a NanoSIM a používateľ si vhodný formát „vylúpne“. Je to riešenie, ktoré je vhodné pre všetky súčasné telefóny.

Sawn03touchIT: Služba má FUP na úrovni 100 GB dát, čo asi nikto neprenesie. Používatelia sa však obávajú najmä obmedzenia populárneho sledovania videí na YouTube. Sú ich obavy oprávnené?

MM: Bežní používatelia internetu sa nemajú čoho obávať. Toto FUP je zavedené na ich ochranu. Zavedené limity slúžia na zamedzenie zneužívania služby, čo by malo dopad na bežných zákazníkov. Každý, kto si to preloží zavedené obmedzenia do normálneho jazyka, pochopí, že v podstate je to služba neobmedzená. A teraz k otázke YouTube. Vieme, že video v súčasnosti tvorí 2/3 preneseného obsahu na internete. My chceme len zamedziť neoprávnenému zneužívaniu povedzme v multistream sledovaniu filmov v HD kvalite. Pre bežného používateľa úplne stačí povolený tok 2 Mbit/s, pri bežných kodekoch je to postačujúce na sledovanie filmov v HD kvalite.

touchIT: Už ste na niekoho aplikovali toto dátové obmedzenie?

MM: Nie, nemuseli sme tak urobiť, ale prevádzku z hľadiska preneseného objemu monitorujeme. Nikomu sme zatiaľ ale rýchlosť neznížili.

touchIT: Čo bude po 31. decembri 2015 s touto službou? Na tlačovke nebolo jasné, čo bude nasledovať.

Sawn04MM: Ubezpečujem vás, že na jeseň prídeme s podobne zaujímavými produktami, ktoré budú odrážať našu snahu o inovácie. Zákazníci sa nemusia obávať, že by museli po tomto dátume meniť poskytovateľa dátových služieb. Budeme pokračovať v duchu atraktivity, hlavne cenovej. Veď ako nový operátor v podstate inú možnosť ani nemáme.

Určite nie je našou stratégiou, aby sme po tomto dátume končili s poskytovaním takejto služby. Parametre našej služby chceme rozširovať. Súvisí to aj s tým, ako sa vyrieši otázka národného roamingu.

touchIT: No to je dobrá otázka, aj keď ide skôr o právnickú otázku. Ako to je s národným roamingom?

MM: Technicky teraz nemáme národný roaming implementovaný so žiadnym partnerom. Predbežné opatrenie regulačného úradu je však okamžite vykonateľné a my veríme, že operátori nám národný roaming čo najskôr aj sprístupnia. V tejto chvíli je najdôležitejšou otázkou jeho cena.

Sawn05touchIT: Aktuálne uvádzate pokrytie 50 miest na Slovensku. Čo bude ďalej?

MM: Do konca roka máme vypracovaný plán rozširovania pokrytia. V pravidelných intervaloch budeme zverejňovať ďalšie mestá. Začali sme v Trnave ešte v júni minulého roka, pretože tu máme kvalitnú optickú sieť. Aktuálne sme úplne pokryli 9 ďalších miest a tento počet určite porastie.

Ďakujeme pekne za rozhovor!

Ak máte ešte ďalšie otázky na tému 4G od SWANu, vyjadrite sa, prosím, v diskusii.

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.