Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

120 rokov vývoja a výroby motorov: paleta agregátov zahŕňa prvý radový osemvalec v strednej Európe (1907), motory s hliníkovým blokom v litrovej triede (1964) a moderné pohonné jednotky MPI.

  • Jedna pätina všetkých na svete vyrábaných motorov koncernu Volkswagen bola vyvinutá v Motorovom centre ŠKODA AUTO
  • ŠKODA je v koncerne Volkswagen lídrom vo vývoji pohonných jednotiek MPI

Bratislava, 24. októbra 2019 – Pred 120 rokmi, 18. novembra 1899, predstavila mladoboleslavská firma Laurin & Klement svoje prvé motocykle s vlastnými jednovalcovými motormi. Iba o niekoľko rokov neskôr nasledovali priečne uložené dvojvalce a pre vtedajšiu dobu jedinečne radové štvorvalce. Už v roku 1905 debutoval prvý mladoboleslavský automobil, Voiturette A. Portfólio českej automobilky, ktorá v budúcom roku oslávi 125 rokov od založenia, rýchlo obohatil rad pokrokových motorov pre cestné vozidlá, lietadlá a pre ďalšie účely. Svoju výkonnosť preukazovali napríklad na závodných tratiach aj v každodennej prevádzke prakticky na celom svete. Zaujímavosťou je, že kompetencie spoločnosti ŠKODA AUTO na poli elektrických vozidiel pritom siahajú až do roku 1908.

Výroba vlastných motorov začala pred 120 rokmi jednovalcovým motorom

Na jar 1899, necelé štyri roky po založení spoločnosti Laurin & Klement, bola ponuka bicyklov rozšírená o pomocný benzínový motor. Už 18. novembra 1899 ale predstavila mladá firma motocykel s motorom vlastnej konštrukcie, Slavia Typ A bola dodávaná vo výkonových verziách 1,25 k resp. 1,75 k. Konštruktér Václav Laurin navrhol aj inovatívne elektrické zapaľovanie a vlastný karburátor. V roku 1902 vznikol prototyp BB s dvojvalcovým motorom uloženým priečne v ráme, v nasledujúcom roku začala výroby typu CC s usporiadaním V2. Spoločnosť okrem toho vyrábala tiež kvapalinou chladené motory.

V septembri 1904 bola podpísaná licenčná zmluva na výrobu motorov L&K v Drážďanoch pod značkou „Germania“ a v tom istom roku vznikol v Mladej Boleslavi jeden z prvých motocyklov so štvorvalcovým motorom na svete, model Laurin & Klement Typ CCCC so štyrmi spojenými jednovalcovým pohonnými jednotkami. Po technickom zdokonalení v roku 1905 disponoval motor už spoločným kľukovým hriadeľom, zadné koleso namiesto koženého remeňa poháňala kovová reťaz. Éra motocyklov značky Laurin & Klement, ktorá pokračovala až do roku 1910, dosiahla svoj vrchol na jar roku 1905, keď značka L&K vyhrala neoficiálne majstrovstvá sveta vo francúzskom Dourdan.

Prechod od motocyklov k automobilom

V apríli 1905 bol v Prahe predstavený prvý automobilový motor Laurin & Klement, ktorý bol na jeseň zabudovaný do vôbec prvého automobilu značky z Mladej Boleslavi, modelu L & K Voiturette A. Kvapalinou chladený motor V2 / 55° v litrovej triede mal výkon 5,2 kW (7 k). V nasledujúcich dvoch rokoch boli vyvinuté aj radové motory s dvoma a štyrmi valcami, na ktoré nadviazal aj radový osemvalec typu FF (1907), prvý svojho druhu v strednej Európe. Spolupráca s vynálezcom Františkom Křižíkom vyústila v prvý hybridný automobil na báze typu E s dvoma jednosmernými elektrickými motormi. K vrcholom éry L & K patrí závodný motor FCR s extrémnym zdvihom 250 mm (1909) a štvorvalcový motor EL, s ktorým v apríli 1910 odštartovalo prvé lietadlo na území Čiech. Popri agregátoch pre vozidlá sa v Mladej Boleslavi vyrábali tiež stacionárne spaľovacie motory, pohonné jednotky pre motorové pluhy a elektrocentrály.

Veľkosériová výroba motorov od roku 1929

V dvadsiatych rokoch 20. storočia zahŕňala ponuka značky L & K / ŠKODA napríklad sofistikované motory ŠKODA 4R s posúvačovým rozvodom a motory ŠKODA 6R so spaľovacími komôrkami Ricardo. V roku 1929 bola v Mladej Boleslavi zahájená pásová výroba motorov; vrcholným modelom ponuky značky bol model ŠKODA 860 s radovým osemvalcom a deväťkrát uloženým kľukovým hriadeľom. Generálne opravy novej generácie vozidiel uľahčili oceľové vložky valcov, najprv „suché“ a neskôr (1937) „mokré“. Rok 1937 znamenal pre automobilku ŠKODA tiež prechod od rozvodu SV k modernejšiemu OHV. Vlajkovou loďou bol model ŠKODA SUPERB, poháňaný radovým šesťvalcom, v malom počte boli vyrábané aj verzie so štvorlitrovým vidlicovým osemvalcom (1939). ŠKODA okrem toho vyvíjala tiež lacné a veľmi obľúbené litrové štvorvalce, ktoré položili základ aj pre povojnovú ponuku pohonných jednotiek.

Prvé motory s tlakovo liatym hliníkovým blokom

Revolučnú zmenu priniesol slovenskej automobilke motor vozidla ŠKODA 1000 MB z roku 1964. Jeho blok bol podľa pôvodného českého patentu vyrobený metódou tlakového liatia hliníka, čo prinieslo veľké zrýchlenie výroby aj zníženie hmotnosti motora. Táto pokroková výrobná technológia sa osvedčila aj na poli motoristického športu, napríklad vo vozidle ŠKODA 130 RS, ktorý v roku 1977 vo svojej triede zvíťazil v Rallye Monte Carlo. Inovatívna koncepcia motora aj jeho výroby zostala zachovaná aj po zavedení novej generácie vozidiel značky ŠKODA s pohonom predných kolies – modelu ŠKODA FAVORIT v roku 1987.

Dodávky motorov do iných koncernových značiek

Po vstupe značky ŠKODA do koncernu Volkswagen v roku 1991 dodávala mladoboleslavská automobilka už od roku 1997 motory ďalším koncernovým značkám. Pohonné jednotky vlastnej konštrukcie boli najprv litrové agregáty s výkonom 37 kW / 50 k, v roku 2001 začala výroba trojvalcových motorov 1,2 HTP, ktoré sa uplatnili aj v modeloch VW Fox, VW Polo a Seat Ibiza. O osem rokov neskôr nasledovala s modelom 1,2 TSI nová generácia hospodárnych a ekologických štvorvalcových motorov s priamym vstrekovaním paliva. 4. septembra 2014 bolo v Mladej Boleslavi uvedené do prevádzky nové Motorové centrum, ktoré ďalej posilňuje kompetenciu spoločnosti ŠKODA AUTO vo vývoji pohonných jednotiek.

Motory z Mladej Boleslavi sa využívajú aj v Mexiku, Indii a v Afrike

V hlavnom závode ŠKODA AUTO v Mladej Boleslavi schádzajú z linky motory typu EA 211 s objemom od 1,0 až do 1,6 l, ktoré sú dodatočne montované do automobilov v krajinách EÚ, ako aj v Mexiku, Indii a v Afrike. Najmladším agregátom je motor 1,0 MPI EVO vo výkonových variantoch od 65 do 80 konských síl, vyrábaný od roku 2018. Najväčším výrobcom motorov MPI na svete je Čína s trhovým podielom približne 60 percent v závodoch Šanghaj, Čchang-čchun a Čcheng-tu. Vozidlá pre trhy južnej a strednej Ameriky sa vybavujú motormi z Brazílie, v Rusku vznikajú agregáty pre lokálny trh.

Troj- a štvorvalcové motory so vstrekovaním MPI, vyvinuté v spoločnosti ŠKODA AUTO v Mladej Boleslavi, sa vyrábajú a montujú na celom svete v počte viac ako dvoch miliónov kusov ročne. Všetky pohonné jednotky, vyvinuté v spoločnosti ŠKODA AUTO, spĺňajú aktuálne požiadavky a emisné predpisy príslušnej krajiny určenia. Svoje vysoké know-how potvrdzujú vývojári ŠKODA AUTO aj svojou účasťou na vývoji pretekárskych motorov pre úspešný súťažný špeciál ŠKODA FABIA R5. Motory vyvinuté v spoločnosti ŠKODA AUTO sa využívajú aj na priemyselné účely, napríklad na pohon hasičských striekačiek alebo čerpadiel.

Rozsiahly proces vývoja a testovania až po sériové nasadenie

Proces vývoja moderných motorov je veľmi zložitý, v ŠKODA AUTO začína vo fáze konceptu. Po prvom návrhu nasledujú simulácie, výpočty a stavba prototypov. Pomocou radu funkčných testov sa preverujú dôležité vlastnosti, ako napríklad akustika a realizácie plánovaného konceptu. Následne sa odborníci postarajú o potrebný softvér a o naprogramovanie riadiacej jednotky. Na základe dlhodobých testov a jazdných skúšok vo všetkých klimatických zónach sa dôkladne testuje kvalita, spoľahlivosť a životnosť motorov, používaných na celom svete.

Inžinieri v ŠKODA AUTO následne overujú emisné vlastnosti motorov, vykonávajú homologizačné skúšky a nakoniec je motor uvoľnený pre sériovú výrobu. Posledným krokom procesu vývoja je implementácia motorov do rôznych koncernových platforiem. Popri benzínových motoroch vyvíja ŠKODA AUTO tiež motory na bioetanol a agregáty na zemný plyn (CNG).

Míľniky 120-ročnej histórie vývoja a výroby motorov v Mladej Boleslavi:

1895 – Založenie firmy Laurin & Klement

1899 – Rozšírenie ponuky bicyklov o pomocný benzínový motor a uvedenie prvých plnohodnotných motocyklov značky

1905 – Predstavenie prvého automobilu z Mladej Boleslavi, modelu L&K Voiturette A s vidlicovým dvojvalcom s objemom 1,0 litra

1907 – Prvý radový osemvalec svojho druhu v strednej Európe, Laurin & Klement FF

1908 – Prvé hybridné vozidlo značky L&K na báze typu E

1910 – Prvý letecký motor L&K – typ EL

1925 – Fúzia automobilky L&K s plzenským koncernom ŠKODA za účelom zaistenia kapitálu pre ďalšiu expanziu

1937 – Prechod na ventilový rozvod OHV

1938 – Zavedenie „mokrých“ vložiek valcov

1964 – Litrový štvorvalcový motor pre model ŠKODA 1000 MB, s blokom vyrobeným metódou tlakového odlievania hliníku, počiatok éry vozidiel značky ŠKODA s motorom vzadu (1964–1990)

1987 – Celohliníkový motor s objemom 1,3 litra, priečne uložený vo voze ŠKODA FAVORIT s pohonom predných kolies

1991 – ŠKODA sa stáva súčasťou koncernu Volkswagen

1997 – ŠKODA dodáva štvorvalcové hliníkové motory s objemom 1,0 litra ostatným značkám koncernu

2001 – Zahájenie výroby motorov 1,2 HTP

2009 – Zahájenie výroby preplňovaných motorov 1,2 TSI

2014 – Otvorenie nového motorového centra v Mladej Boleslavi

Značky: