Poštová banka na Slovensku vznikla ako štátna inštitúcia v reakcii na zmenu vtedajšieho politického režimu. Od začiatku bola úzko prepojená so Slovenskou poštou a do súkromných rúk sa dostala až v roku 2006. Po vstupe akcionára J&T Finance Group SE v roku 2013 banka započala svoj proces transformácie, ktorý vyvrcholil vznikom 365.bank ako nosnej značky jej bankovej skupiny.
Začiatky Poštovej banky ako štátnej banky
Poštová banka bola pôvodne založená ako štátna banka Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky. Tento krok bol súčasťou reorganizácie a modernizácie bankového sektora v období po zmene politického režimu a počas transformácie ekonomiky.
Už vo svojich začiatkoch bola Poštová banka úzko prepojená so Slovenskou poštou a jej hlavnou úlohou bolo poskytovanie bankových služieb pre širokú verejnosť prostredníctvom pôšt, teda najmä v oblastiach, ktoré neboli dostatočne pokryté inými bankami. Až neskôr založila svoju vlastnú, kamennú sieť bankových pobočiek. V roku 2006 prešla Poštová banka privatizáciou zo štátnych rúk do súkromného vlastníctva, a to predajom majoritného podielu banky.
Vstup J&T a transformácia 1.0
Po vstupe akcionára J&T Finance group SE v roku 2013 banka započala svoju cestu transformácie, ktorá pokračovala v niekoľkých etapách. Banka zmodernizovala svoju vizuálnu identitu prostredníctvom redizajnu, doplnila mobilnú aplikáciu a rozšírila svoje portfólio produktov o hypotekárny úver.
Poštová banka sa stala nosným pilierom retailového bankovníctva skupiny J&T na viac ako dekádu.
Vznik 365.bank a začiatok digitálnej éry
V roku 2018 Poštová banka vstúpila do digitálnej éry spustením projektu 365.bank ako prvej čisto digitálnej banky založenej na „mobile first“ princípe. Tento krok bol inšpirovaný zahraničnými trendmi vo fintech oblasti, ktoré menili doterajší spôsob využívania bankových služieb.
365.bank vznikla ako nástupnícka značka, pričom dodnes pôsobia obe banky pod jednou bankovou licenciou. Ambíciou založenia Trišesťpäťky bolo osloviť mladšiu generáciu klientov, ktorí preferujú mobilné a online bankovníctvo. Značka 365 posunula úroveň bankových služieb smerom k vyššej personalizácii, jednoduchej používateľskej skúsenosti a digitálnej dostupnosti.
Výmena rolí a transformácia 2.0
Významným míľnikom bol rok 2021, kedy sa stala 365.bank hlavnou značkou skupiny pôvodne materskej Poštovej banky a prevzala sieť jej kamenných pobočiek pod svoju značku. Predtým čisto digitálna banka tak rozšírila svoje služby aj do fyzického sveta. Poštová banka získala nový pozicioning ako banka na pošte. Vďaka tomuto kroku sa 365.bank stala plnoformátovou retailovou bankou, ktorá ponúka kompletnú škálu produktov a služieb, vrátane tých, ktoré sú naviazané na osobný kontakt.
Ocenenia za digitálny prínos na Slovensku
365.bank za svoje podnikanie, prístup ku klientovi a k inováciám, vrátane udržateľnosti, získala viacero ocenení. V roku 2024 dostala cenu Euromoney Awards for Excellence v kategórii Najlepšia digitálna banka na Slovensku za digitálne služby a inovácie. Rok predtým jej rovnaký magazín udelil ocenenie Najlepšia banka v oblasti ESG na Slovensku. V roku 2021 ju odmenil aj britský magazín The Banker, ktorý jej za inovatívny prístup, strategickú transformáciu, implementáciu nových technológií, udržateľnosť a dosiahnuté ekonomické výsledky udelil ocenenie Banka roka na Slovensku.
Náročná transformácia bankovej skupiny sa prejavila aj na hodnotení ratingových agentúr. V roku 2024 získala 365.bank historicky najlepší rating od ratingovej agentúry Moody’s. Banka bola zaradená do investičného pásma s depozitným ratingom na úrovni Baa3/P-3 so stabilným výhľadom. Tento rating je výsledkom silných kapitálových rezerv, vyváženého financovania a profilu likvidity banky.
Súčasnosť: z rurálnej banky po modernú 365.bank Dnes reprezentuje 365.bank modernú slovenskú banku, ktorá spája výhody digitálneho bankovníctva s osobným prístupom a zároveň pokračuje vo svojej misii sprístupňovať finančné služby širokej verejnosti založené na inovatívnom prístupe a vysokom dôraze na zákaznícku skúsenosť. Spolu s Poštovou bankou a jej dcérskymi spoločnosťami, najmä 365.invest a Ahoj, tvoria silnú retailovú bankovú skupinu.