Obľuba online nakupovania rastie.

Hodnota objednávok u slovenských e-shopov medziročne vzrástla až o 21 % (zdroj: prieskum firmy BiznisWeb.sk). Firmy sa snažia prispôsobiť nákupnému správaniu svojich zákazníkov a svoju ponuku produktov a služieb prezentujú na svojich weboch a e-shopoch. Proti nim však stojí slabá odbornosť majiteľov v online prostredí a technická zastaranosť technológie, na ktorej je webová prezentácia postavená.

Zhrnieme pár základných chýb, aby ste vedeli, čo sa podceňuje a čo by nemalo na úspešnom e-shope určite chýbať.

  1. Neprehľadnosť ponuky

Používateľská prívetivosť je silné zaklínadlo, ktoré keď správne používate, tak zvyšujete konverzie e-shopu a získavate lojalitu návštevníkov. Keď sa mi dobre nakupuje, rád sa vrátim. Kategórie tovaru musia byť prehľadne zoradené a ich strom zostavený tak, aby sa návštevník ľahko zorientoval a rýchlo našiel želaný tovar. Inak odchádza a už sa pravdepodobne nevráti.

  1. Konkurenčné výhody

Dnes je na internete veľmi silná konkurencia a každý e-shop by mal mať ambíciu byť v niečom najlepší, v niečom sa od svojej konkurencie odlišovať. Výhody sú silným argumentom pre to, aby návštevník e-shopu tovar kúpil a neorientoval sa primárne len na cenu výrobku.

  1. Len nech ma nikto neotravuje …

Mnohokrát sme sa stretli s názorom majiteľa e-shopu, ktorý chce schovať telefónne číslo a email, aby ho ani náhodou zákazník neotravoval otázkami. To je akoby sa v predajni predavačka zamkla do skladu a mali by ste len samoobslužné pokladne. Tým sa však e-shop oberá o základnú komunikačnú výhodu, o možnosť utvrdiť zákazníka v jeho váhaní a odporučiť mu vhodný tovar.

  1. Cena za dopravu

Dopátrať sa k cene za dopravu je na mnohých e-shopoch nadľudský výkon. Spôsoby dopravy a cena za ne musia byť jasne komunikované počas celého pohybu na e-shope, nielen v nákupnom procese v košíku. A pokiaľ možno jednoducho a pochopiteľne. Mať niekoľko kuriérov a mnoho cenových hladín zneisťuje zákazníka. Silný argument na zvyšovanie priemernej ceny objednávky je komunikácia dopravy zadarmo a hranice, od ktorej ju môže zákazník dostať. V skutočnosti nikto nechce platiť za dopravu.

  1. Dôveryhodnosť nad zlato

Veľké značky na ecommerce trhu už nemusia silne komunikovať, aké sú spoľahlivé. Ale pre väčšinu e-shopov je zvyšovanie dôveryhodnosti základ komunikácie. Komunikovať treba nielen svoju odbornosť v problematike, ale aj svoju veľkosť a stabilitu. Podstránka o vašej firme, histórii, filozofii, fotogaléria priestorov, skladu a aj tímu, ktorý stojí za e-shopom, dokáže jasne komunikovať, že firma má stabilné základy a zákazník sa nemusí báť nakupovať. Pravidelné publikovanie obsahu, ktorý je pre vašich zákazníkov zaujímavý a obohacuje ich, je z mnohých hľadísk užitočný. Komunikujete tak k zákazníkovi aj v čase, keď nemá potrebu nakupovať, čo je dobrá stratégia. Jasne komunikované možnosti postupu reklamácie a možností vrátenia tovaru zvýšia dôveru k vášmu obchodu.

  1. E-shop ako z praveku

Internet sa veľmi rýchlo vyvíja a všetko v jeho prostredí, čo sa neprispôsobuje a nevyvíja, tým pádom v krátkom čase starne. Online prostredie mení svoje pravidlá a e-shopy musia hrať podľa nich, inak túto hru prehrajú. E-shop, ktorý nie je responzívny a neprispôsobuje sa mobilným zariadeniam, je silne znevýhodnený. Dnes je už nutnosť mať doménu na SSL protokole, aby vás Google pri indexácii neznevýhodňoval. Rýchlosť načítania stránky má silný dopad aj na návštevníkov, ktorí neradi čakajú. Investujte do kvalitného riešenia vašej online predajne.

Dôležitých rád, čo všetko musí e-shop v dnešnej internetovej dobe a silnej konkurencii spĺňať, je oveľa viac, ale pokiaľ budete mať základy dobre postavené, môžete na nich úspešne stavať. Investícia do propagácie e-shopu potom bude efektívna.

 

Milan Markovič, Projektový manažér v Effectix.com

Tento článok vyšiel aj v tlačenom januárovo-februárovom vydaní TOUCHIT č. 1-2/2017, preto sa niektoré skutočnosti uvedené v článku, môžu odlišovať oproti aktuálnemu dátumu publikovania.