Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Nákupy cez internet sú stále populárnejšie. Cez internet nakupujeme už takmer všetko. Ako je to však s reklamovaním tovaru z e-shopov? Poradíme vám ako postupovať.

Bratislava 15. januára – Treba dôsledne opakovať, že na tovar zakúpený online sa vzťahujú tie isté pravidlá ako na ten, ktorý zakúpite v kamennej predajni. Právo na reklamáciu vám vzniká ak na výrobku  alebo službe dôjde k závade, ktorá znemožňuje ďalšie použitie. „Stále platí, že reklamácie sa riadia európskymi pravidlami, ktoré sa vzťahujú nielen na kamenné obchody, ale aj online nákupy. V oboch prípadoch stále platí 2-ročná záruka a predajca má povinnosť reklamáciu vybaviť do 30 dní. Preto by sme chceli zákazníkov opäť informovať o presnom postupe, ktorý im reklamačný proces zjednoduší a dovolajú sa svojho práva“ vysvetlil manažér zákazníckeho servisu obchodného radcu Heureka Jan Kriegel.

Kedy právo na reklamáciu neplatí

Reklamačné právo má však aj výnimky, ktoré sa vzťahujú na tovar vyrobený na objednávku, rovnako ako na tlačoviny, filmy a DVD. Výnimka sa týka aj potravín, ktoré podliehajú rýchlemu procesu kazenia. Reklamovať nemožno chyby, ktoré vznikli bežným opotrebovaním alebo nesprávnym použitím. Reklamáciou sa nepredlžuje záručná lehota – pokiaľ vám tovar nevymenia, nezačína sa vám nová dvojročná lehota, ale pokračuje predchádzajúca.

Kedy sa mať pri nákupe na pozore

Základným cieľom každého dobrého obchodníka je spokojný zákazník. Všetky kvalitné e-shopy uvádzajú na svojom webe základné informácie, akými sú obchodné a reklamačné podmienky, možnosti dopravy, či spôsoby platby. Kontaktné údaje, telefón a e-mail by mali byť samozrejmosťou. „Pokiaľ vám ako zákazníkovi chýbajú informácie, alebo potrebujete s čímkoľvek poradiť, obráťte sa priamo na e-shop. Rýchlosť jeho reakcie, jeho ochota i prístup vám čo-to napovedia, ak sa tieto informácie na stránkach e-shopu nenachádzajú, svoj nákup si radšej rozmyslite,“ dodáva Kriegel.

Ak sa strane, že vami zakúpený a už zaplatený tovar nedorazí v danom termíne,  okamžite daný e-shop kontaktujte. Pokiaľ predajca nereagujte, či nerieši vzniknutú ujmu je dôležité, aby ste podali podnet na Slovenskú obchodnú inšpekciu. Tento postup sa síce môže zdať siahodlhý, ale v konečnom dôsledku je najefektívnejší.

Ako postupovať pri reklamácii tovaru zakúpeného online

Pokiaľ reklamujete tovar z internetového obchodu, treba ho poslať späť na adresu obchodu, v ktorom ste ho zakúpili. Následnou povinnosťou predajcu je zabezpečiť bezplatnú opravu, výmenu tovaru, vrátenie kúpnej ceny tovaru, či uplatnenie zľavy na tovar. Predajca má však právo na odstúpenie od zmluvy, či zamietnutie reklamácie.

Reklamovaný tovar poriadne zabaľte a priložte k nemu sprievodný list s odôvodnením, kontaktnými údajmi a dokladom o zaplatení, či záručným listom. Vždy trvajte na písomnom potvrdení o reklamácii, kde bude uvedená chyba a presne popísaná požadovaná náprava – oprava, výmena, uplatnenie zľavy alebo odstúpenie od zmluvy (vrátenie peňazí). Ak reklamujete rovnakú chybu trikrát po sebe, máte nárok na vrátenie peňazí automaticky. Ten vzniká aj v prípade, ak reklamujete štyrikrát rôzne chyby, alebo tri rôzne chyby naraz.

Účtenku nepotrebujete, ak viete kúpu výrobku dokázať iným spôsobom, napríklad výpisom z účtu, v krajnom prípade čestným vyhlásením. S účtenkou si však môžete byť istý, že proces prebehne jednoduchšie. Ak tovar odošlete s doručenkou, dostanete presnú informáciu, kedy si obchodník tovar prevzal a viete si skontrolovať 30-dňovú lehotu.

V prípade reklamácie skúste kontaktovať aj priamo e-shop, môžu vám poradiť, ako najlepšie pristúpiť k vašej žiadosti. Dobrou správou je, že tovar môžete vrátiť v každej pobočke e-shopu. Pôvodný obal ani škatuľu nepotrebujete, nakoľko obal nie je považovaný za súčasť tovaru. Táto podmienka platí len v prípade, ak je obal neoddeliteľnou súčasťou produktu alebo je bez obalu nepredajný.

Pokiaľ vám e-shop reklamáciu uzná, hradí aj poštovné, no týka sa to najnižších nutných nákladov. Ak sa tovar rozhodnete vrátiť do 14 dní bez udania dôvodu, náklady na dopravu platíte sami.  Ak ste tovar nakúpili v zľave, na vašich spotrebiteľských právach to nič nemení. Nemožno však tovar reklamovať z rovnakého dôvodu, pre ktorý bola znížená cena.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.