Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Pani Magdu nahnevalo nedávne zvýšenie cien za telekomunikačné služby. Pán Peter už nemôže sledovať svoju obľúbenú televíznu stanicu, lebo jeho operátor ju prestal šíriť. Obaja sa obrátili na Telekomunikačnú úniu Slovenskej republiky s otázkami, či operátori môžu urobiť zmeny bez ich súhlasu a či, ak so zmenami nesúhlasia, môžu odstúpiť od zmluvy bez zmluvnej pokuty za predčasné ukončenie svojho záväzku.

Telekomunikačný operátor oznámil pani Magde, že v dôsledku zmeny dane z pridanej hodnoty (DPH) sa pre ňu zvyšujú ceny za telekomunikačné služby. Hoci cena vzrástla len o mieru zvýšenej DPH, tak pani Magda začala uvažovať o tom, či môže odstúpiť od zmluvy s operátorom bez zmluvnej pokuty aj keď má ešte zmluvnú viazanosť. Petrov telekomunikačný operátor prestal šíriť jeho obľúbenú televíznu stanicu a namiesto nej začal šíriť inú. Táto zmena ho prekvapila a nahnevala.

Telekomunikačná únia Slovenskej republiky vysvetľuje, že k zmenám zmluvných podmienok môže dôjsť aj v priebehu doby, počas ktorej sa zákazník zaviazal používať služby od operátora, t. j. počas takzvanej zmluvnej viazanosti. Podľa zákona o elektronických komunikáciách má účastník (zákazník operátora) právo pri zmene zmluvných podmienok zo strany operátora odstúpiť od zmluvy o poskytovaní služieb do jedného mesiaca odo dňa oznámenia zmeny zmluvy bez sankcií, t. j. bez zmluvnej pokuty. Zákon ale zároveň upravuje, že to neplatí v prípade zmien zmluvy, ktoré: a) sú výlučne administratívneho charakteru, b) nemajú negatívny vplyv na zákazníka, c) sú výhradne v prospech zákazníka, d) vyplývajú z osobitného predpisu (napr. zo zmeny zákona).

V prípade pani Magdy operátor nezmenil cenu. Zmenila sa len výška DPH, ktorá vyplývala z osobitného predpisu, ktorým je v tomto prípade zákon o dani z pridanej hodnoty. Pani Magda podľa zákona o elektronických komunikáciách v tomto prípade nemá právo odstúpiť od zmluvy bez sankcií. V prípade pána Petra operátor už nešíri jeho obľúbenú televíznu stanicu, lebo táto už nie je dostupná pre slovenský trh a podmienky zmluvy operátorovi neumožňujú jej ďalšie šírenie. Operátor namiesto nej šíri inú televíznu stanicu. Telekomunikačná únia Slovenskej republiky na jednej strane chápe rozčarovanie pána Petra, ale na strane druhej je fakt, že telekomunikační operátori nevedia garantovať šírenie konkrétnych televíznych staníc po celú dobu trvania zmluvy, preto sa obvykle k tomu v zmluve nezväzujú. Toto je aj prípad Petrovho operátora, preto pán Peter nemá právo odstúpiť od zmluvy bez sankcií. Vo všeobecnosti môžeme konštatovať, že počas trvania zmluvy môže dôjsť k zmenám v šírení televíznych staníc z rôznych dôvodov a nie vždy dokáže telekomunikačný operátor tieto zmeny ovplyvniť. Zmeny môžu nastať z rôznych dôvodov, napr. že pôvodná stanica prestala vysielať, alebo už nie je pre slovenský trh dostupná, má nízku sledovanosť a operátor ju nahradí zaujímavejšou, poplatky za jej šírenie neúmerne vzrástli a pod. V takýchto prípadoch na jej miesto poskytovateľ služby obvykle zaradí inú televíznu stanicu.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.