Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Slovenské ženy sa rozhodujú podnikať najčastejšia, keď sa v ich živote objaví nový dôležitý míľnik, napríklad dieťa, prípadne stratia zamestnanie alebo odídu im deti z domu. Súčasne si vyberajú stále sofistikovanejšie a zodpovednejšie formy podnikania, ohľaduplné voči prírode alebo so zdravotným aspektom. Potvrdzujú to príbehy účastníčok VÚB Biznis akadémie pre PODNIKAVÉ ŽENY 2018. Už desiaty ročník akadémie priniesol niekoľko ocenených ženských biznis projektov – napríklad výrobu spodnej bielizne z prírodnej bavlny, produkciu zdravej kozmetiky, projekt špeciálnej pekárne alebo výrobu unikátneho pozadia pre fotografov.

Pre dvojdňový program Biznis akadémie pre PODNIKAVÉ ŽENY 2018 vybrala druhá najväčšia slovenská banka VÚB celkovo 20 začínajúcich podnikateliek z celého Slovenska. Už 10. ročník akadémie ponúkol začínajúcim podnikateľkám prednášky a workshopy z oblasti financií, cenotvorby, online marketingu, komunikácie či budovania značky.

„Príjemne nás prekvapila vysoká úroveň pripravených projektov a zámerov. Veľmi pozitívne vnímame, že projekty sa stále častejšie zameriavajú aj na ekológiu, udržateľnosť rozvoja a zdravie. Je to neklamný znak, že ženské podnikanie sa od prvotných pokusov zameraných na masový trh posúva v poslednom období k osobitným a jedinečným produktom alebo službám s pridanou hodnotou. Tešíme sa, že mnohé z týchto projektov budú dostupné na trhu,“ uviedla Dana Kondrótová, riaditeľka odboru štandardných klientov VÚB a ambasádorka VÚB Biznis akadémie pre podnikavé ženy. Podľa nej ženám, viac ako peniaze, prospieva podpora, sebadôvera, správna motivácia a povzbudenie, preto VÚB zamerala program akadémie aj na túto oblasť.

Inšpirácia je dôležitá

O svojich skúsenostiach pri rozbehu podnikania hovorila tento rok tiež inšpiratívna rečníčka Lenka Cenigová. Mladá žena, ktorá sa narodila bez jednej ruky a s telesným postihnutím na druhej ruke, sa najprv stala úspešnou reprezentantkou Slovenska na Paraolympiáde. Dnes je s troma malými deťmi úspešnou podnikateľkou. Vlastní vyhľadávaný online obchod s ergonomickými nosičmi pre bábätká, zamestnáva 20 ľudí a nosiče predáva aj za hranicami Slovenska.

Ani vo sne mi nenapadlo, že jedna fotka nosiča na facebooku bude štartovacím momentom pre podnikanie, rýchlo rastúcu firmu a naše dnešné živobytie. Nie všetko išlo hladko, ale míľniky sme zdolali viac menej dobre a s presvedčením, že náš dlhodobý cieľ je dobrý,“ doplnila Lenka Gajarská.

Biznis akadémia od roku 2008 už pomohla takmer 200 ženám vo veku od 18 do 60 rokov z mnohých regiónov Slovenska.

Veľa dobrých nápadov

Počas akadémie odborníci vybrali a ocenili štyri najlepšie biznis plány. „Snažili sme sa spomedzi projektov vybrať tie najzaujímavejšie, ktoré zaujali originálnosťou, mierou zvládnutia doterajších výziev a potenciálom dosiahnuť skutočne zaujímavý rozvoj,“ vysvetlil Juraj Palovič spoluzakladateľ Impact Hubu, platformy pre začínajúcich podnikateľov a člen poroty akadémie pre PODNIKAVÉ ŽENY.

Víťazka tohto ročníka získala finančnú odmenu 1500 € na rozbeh svojho podnikania. VÚB banka realizuje Biznis akadémiu PODNIKAVÉ ŽEN s cieľom podporiť odvahu žien pri rozhodovaní o podnikaní. Tvoria totiž stále len 25 percent medzi začínajúcimi podnikateľmi Slovenska.

 Ocenené podnikateľky a ich projekty:

 Účastníčky tento rok predstavili niekoľko podnetných podnikateľských príbehov. Napríklad projekt aplikácie pre získanie preverenej opatrovateľky na stráženie detí alebo štúdio dizajnu nábytku a interiéru. Ďalšie podnikateľky prišli s projektami špecializovaného portálu zameraného na sprostredkovanie pracovných ponúk pre matky po materskej alebo rodičovskej dovolenke (family-friendly) alebo s projektom rodinnej dielne na potlač textilu. Ďalšia z účastníčok priniesla na Slovensko až z Brazílie inovatívne fitness cvičenie. A našlo sa aj podnikanie v tvrdej mužskej konkurencii – jedna z účastníčok dlhodobo podniká v oblasti poradenstva firmám v najmenej rozvinutých regiónoch Slovenska ako získať investičnú pomoc.

Najlepšie 4 ocenené projekty predstavujeme bližšie.

  1. miesto / Soňa Vidiečanová – firma Créeme Bratislava

 Výroba spodnej bielizne z prírodnej nafarbenej bavlny pod značkou Créeme je na trhu len od decembra minulého roka. V ČR a na Slovenku šité produkty sú vyrábané výlučne z certifikovanej prírodnej bavlny a mosadzného kovu, chránia zdravie používateľov aj našu planétu. Dôležité sú ekologické kritéria na celú výrobu, používa sa nefarbená bavlna a prírodné vlákno sa nikdy nespája s priemyselným.

Rozbehu značky pomohol crowdfunding, vďaka ktorému sa vyzbierala prvá investícia takmer 10 tisíc eur. Aktuálne značka úspešne predáva cez e-shop, ale stojí pred významným míľnikom – dostať sa aj do kamenných obchodov. Súčasne chce zlepšiť finančné plánovanie, marketing a získať investora. Ambíciou je vytvárať limitované edície spodnej bielizne spolu s lokálnymi dizajnérmi šperku, najbližšie sa pripravuje spolupráca so známou jabloneckou bižutériou. Aktuálne majiteľka plánuje vyrábať aj svadobnú hodvábnu spodnú bielizeň.

Akadémia mi pomohla uvedomiť si konkrétne veci, ktoré treba ešte zlepšiť prípadne doladiť. Niektoré stretnutia s odborníkmi boli jedinečným prínosom, aby sme začali vnímať niektoré detaily podstatné pre výsledok biznisu, ktoré sme si však neuvedomovali.“

Ďalšie ocenené projekty:

Jana Kráľová, pekáreň kváskového chleba, Bernolákovo

Projekt vybudovania pekárne špeciálneho zdravého chleba a pečiva metódou dlhej kváskovej fermentácie, pracuje s vlastnou čerstvo namletou múkou v kamennom mlyne bez použitia droždia, aditív a konzervantov. Výrobky sa robia z tradičných (pšenica, špalda, raž, jačmeň, ovos) i netradičných obilnín (pohánka, cirok, slzovka, nopál, teff) v bio kvalite a aj v bezlepkovej alternatíve.

Podnikanie sa zrodilo z rodinnej potreby vyriešiť stravovanie jedného z detí s intoleranciou na bežné potraviny. Podľa Jany dopyt po zdravom kváskovom chlebe rastie, ale veľké pekárne či obchodné reťazce ho nedokážu naplniť. Projekt pracuje s myšlienkou pekárne ako súčasťou komunitného života v obci.

Tatiana Gernátová, výroba fotopozadí pre fotografov, Dubovica

Fotografka na voľnej nohe počas praxe narazila na problém nedostatku kvalitných fotopozadí. Na trhu dostupné papierové steny potrebné pri detailných foteniach produktov, napríklad jedla či kozmetiky, foteniu detailov s produktami nevyhovovali. Tatiana preto začala sama vyrábať drevené dosky s ručne nanášanými farbami tzv tanindesky. Originálna doska, podľa nej, môže tvoriť identitu značky a pre fotenie do e-shop prípadne pre komunikáciu na sociálnych sieťach. Doska od Tatiany sa nekrčí, pôsobí reálne, dôveryhodne aj pri fotení úplných detailov a nepôsobí lacno.

Barbora Harmatová, výroba prírodnej kozmetiky, Bratislava

Ako absolventka online školy prírodnej kozmetiky Formula Botanica, začala mladá podnikateľka vyrábať zdravú kozmetiku pre svoje deti. Motívom bolo nájsť krémy či mydlá, ktoré by viedli k úprave neúspešne tradične liečeného ekzému. Po náraste odbytu pre svoje okolie stojí Barbora aktuálne pred potrebou nájsť financie na certifikáciu produktov. Špeciálna kozmetika sa vyrába na mieru z prírodných bylín či látok bez chémie. Mladá podnikateľka chce tiež šíriť osvetu o chémii v kozmetike a látkach, ktoré môžu byť problematické.

 Viac informácií o VÚB Biznis akadémii nájdete na: www.podnikavezeny.sk.

Značky: