Mnoho internetových projektov končí, i napriek zaujímavému nápadu, hneď na začiatku bez toho, aby výraznejšie rozvinuli svoj potenciál. Často je to spôsobené tým, že majiteľ projektu podcenil prípravu pred jeho samotným spustením alebo zle odhadol jeho trhový potenciál.

Biznis plán

Správne zostavený biznis plán s podrobným výpočtom nákladov, marží a ziskov je nevyhnutnou súčasťou akéhokoľvek podnikania. Samozrejmosťou by mal byť prepočet, aká je na jednom produkte marža, koľko produktov je možné reálne mesačne predať a či teda marža z predaja dokáže pokryť náklady spojené s podnikaním a následne vygenerovať i čistý zisk. V pláne je nutné počítať i s nákladmi na reklamu. Tá sa v internetovom prostredí pohybuje od jedného tisíca až po desaťtisíce eur mesačne.

Užívateľský výskum

Dôležitým krokom na ceste k úspešnému on-line biznisu je zistiť si, či je vôbec samotný produkt na internete predajný a životaschopný, či o neho budú mať používatelia záujem a či môže uspieť v konkurenčnom prostredí.

Optimálne je využiť rôzne druhy používateľského testovania, ktoré sa špecializujú na odhalenie trhového potenciálu produktu na internete a na overenie faktu, či bola správne zadefinovaná vaša cieľová skupina. Súčasťou výskumu by mala byť i analýza kľúčových slov a výrazov, pod ktorými by používatelia vyhľadávali váš produkt. Správnosť tejto časti výskumu si môžete overiť napr. cez analýzu kľúčových slov v nástroji Google AdWords. Čím dôkladnejší tento výskum bude, tým viac minimalizujete budúce omyly, ktoré dokážu vaše podnikanie pribrzdiť, v horšom prípade i zastaviť.

Neprehliadnite:
Ako začať podnikať na internete (1. časť)

Konkurencia

Na Slovensku je približne 7000 e-shopov, ktoré predávajú produkty a služby naprieč celým trhom. Na porovnanie, v Českej republike je to 37 000 e-shopov. S vedomím, že útraty zákazníkov na internete ešte mnoho rokov porastú, možno ľahko získať dojem, že je na Slovensku nízka e-shopová konkurencia. To platí napr. pre e-shopy s potravinami, tovarom dennej spotreby, s výživovými doplnkami alebo rôznymi porovnávačmi.

Úplne opačná situácia je pri e-shopoch s elektronikou (všetky kategórie), parfumami alebo hodinkami. Pre úspech v týchto odboroch je nutné mať veľmi premyslený marketing a pripravené investície do propagácie minimálne v tisícoch eur mesačne.

Logistika

Buďte pripravení na fakt, že používatelia všeobecne neradi čakajú na objednaný tovar. Štandardom sa stáva 24-hodinová dodacia lehota. Preto je zvládnutie logistiky dôležitým faktorom úspešného e-shopu. Je potrebné zvážiť, koľko tovaru je nutné držať skladom. To dokáže veľmi negatívne ovplyvniť celý cash flow firmy. V začiatkoch môže pomôcť dohoda s vaším dodávateľom, že bude za poplatok expedovať tovar priamo k zákazníkovi.

Tvorba e-shopu

Pred samotnou tvorbou e-shopu je vhodné si zvoliť, na akej platforme bude e-shop postavený. Existujú tri základné možnosti: open source, škatuľové riešenie, e-shop stavaný na mieru. Dá sa očakávať, že pri voľbe platformy bude rozhodovať výška investície, ale nemalo by to byť jediným kritériom. Vždy je nutné myslieť niekoľko krokov dopredu a zistiť si napríklad, či vami zvolené riešenie umožňuje všetok komfort v nákupnom procese pre používateľov, či je ho možné napojiť na vami používaný účtovný systém, ako rýchle bude zapracovávanie noviniek z oblasti e-commerce alebo či bude technické riešenie platformy vhodné pre vyhľadávače.

Propagácia

Bez platenej inzercie sa dnes pri propagácii e-shopu v podstate nedá zaobísť. Preto je potrebné zvážiť, nakoľko je možné propagáciu riešiť in house alebo bude lepšie osloviť profesionálnu digitálnu agentúru na spoluprácu na efektívnom získavaní zákazníkov na internete.

fotka_visnyai_alexander_effectix_3_nowat

Alexander Visnyai, Effectix.com

Tento seriál pripravujeme v spolupráci so spoločnosťou Effectix.com.

Značky: