Finančné údaje
Konsolidovaná skupina
- Hrubá hodnota predaného tovaru (GMV) skupiny Allegro vzrástla v prvom štvrťroku 2025 medziročne o 8 %, zatiaľ čo rast upraveného EBITDA[1] sa zlepšil na 6,1 % medziročne vďaka vyššiemu priemernému výdavku aktívnych nakupujúcich v Poľsku a robustnému rastu GMV na medzinárodných trhoch.
- Počet aktívnych kupujúcich vzrástol medziročne o 5,4 % na 21 miliónov v rámci pôsobnosti Allegra v Q1, pričom ich priemerná útrata vzrástla medziročne o 3,7 %.
Poľsko
- GMV z poľských operácií prekonalo rast maloobchodného predaja v krajine 3,6-násobne s medziročným nárastom o 8,9 % na 14,8 miliardy PLN v Q1, čo potvrdzuje spokojnosť zákazníkov s bezkonkurenčným výberom a pohodlím pri nakupovaní na Allegre.
- Tržby v Poľsku[2] vzrástli medziročne o 15,0 % na 2,4 miliardy PLN, pričom príjmy z reklamy s vysokou maržou stúpli medziročne o 29,4 % a miera provízií vzrástla o 0,4 percentuálneho bodu na 12,58 %.
- Upravený EBITDA z poľských operácií vzrástol medziročne o 4,8 % na 859,4 milióna PLN. Marža dosiahla 5,82 % GMV, teda o 0,21 percentuálneho bodu viac medzikvartálne, keďže nové poplatky za spolufinancovanie začali platiť až v marci.
- Sezónna investícia do pracovného kapitálu znížila čisté zadlženie Allegra na 0,84x oproti 1,38x pred rokom, blízko nového cieľového limitu politiky vo výške 1,0x upraveného EBITDA. Hotovostné zostatky dosiahli 3,8 miliardy PLN, čo je viac než dosť na pokrytie navrhovaného spätného odkupu akcií vo výške 1,4 miliardy PLN.
- Báza aktívnych kupujúcich v Poľsku prekročila v Q1 hranicu 15,1 milióna. Priemerné GMV na aktívneho kupujúceho zrýchlilo rast na 8,1 % medziročne na 4 097 PLN za posledných 12 mesiacov, čo dokazuje predajnú silu Allegra a vysokú dôveru zákazníkov.
- Allegro Pay sprostredkovalo v Q1 pôžičky vo výške 2,8 miliardy PLN, čo je takmer 20 % nárast medziročne, čím zvýšilo podiel GMV, ktorý financuje, na takmer 17 %.
- Allegro Delivery pomohlo zvýšiť podiel doručení spravovaných Allegrom na 29 %, teda o 5 percentuálnych bodov viac medzikvartálne. Nová služba teraz ponúka viac ako 17 000 výdajných miest (APM) po celom Poľsku, vrátane viac než 5 000 Allegro One Boxov a sietí Orlen Paczka a DHL.
Medzinárodný segment Allegro
Online trhoviská Allegra v Česku, na Slovensku a v Maďarsku zaznamenali v Q1 medziročný nárast GMV aj tržieb približne o 80 %, čo odráža spustenie Allegro.sk a Allegro.hu v roku 2024 a rastúcu frekvenciu nákupov.
Bezkonkurenčný výber a zlepšujúca sa zákaznícka skúsenosť pomohli zvýšiť počet aktívnych kupujúcich v týchto troch krajinách na 3,7 milióna, teda o 0,3 milióna viac medzikvartálne.
Počet lokálnych predajcov predávajúcich na nových trhoch Allegra vzrástol medziročne o 56 %, pričom ich GMV vzrástlo za rovnaký čas o 57 %.
Na konci tretieho kvartálu bolo v Česku a na Slovensku takmer 900 000 používateľov služby Allegro Smart!. Smart! rozširuje svoju pôsobnosť v celom regióne a pomáha znižovať náklady spotrebiteľov v Poľsku, Česku, na Slovensku, v Slovinsku a v Maďarsku.
Tri nové platformy rozšírili osloviteľný trh spoločnosti Allegro o takmer 26 mil. ľudí. Budúci štart v Slovinsku a Chorvátsku pridá ďalších približne 6 mil. ľudí.
Výhľad
Allegro ponecháva svoje celoročné očakávania nezmenené. Rast GMV z poľských operácií sa očakáva na úrovni 9–11 %, tržby by mali stúpnuť o 14–17 %, upravený EBITDA sa má zvýšiť o 8–12 %. GMV pre medzinárodné trhy by malo narásť o 40–50 %, tržby o 55–65 %, pričom strata na upravenom EBITDA by mala dosiahnuť 350–400 miliónov PLN. Segment MALL by mal rok ukončiť so znížením GMV o 55–65 % a poklesom tržieb o 45–55 %, pričom strata na EBITDA sa odhaduje na 150–170 miliónov PLN. Investície (CAPEX) sa predpokladajú vo výške 850 miliónov až 1 miliarda PLN v Poľsku, 40–50 miliónov PLN na medzinárodných trhoch a 30–40 miliónov PLN v segmente MALL. Konsolidované GMV sa očakáva s rastom 8–11 %, pričom tržby by mali vzrásť o 7–11 % v roku 2025. Rast upraveného EBITDA skupiny sa predpokladá na úrovni 10–17 % medziročne, konsolidované CAPEX výdavky na úrovni 920 miliónov až 1,1 miliardy PLN.
Spätný odkup akcií Allegra vo výške 1,4 miliardy PLN bude predložený na hlasovanie akcionárom počas valného zhromaždenia 26. júna. Distribúcia je súčasťou politiky alokácie kapitálu skupiny a zameriava sa na podporu ziskového rastu a návrat nadbytočného kapitálu akcionárom prostredníctvom spätného odkupu akcií.
„Allegro dnes obsluhuje 21 miliónov aktívnych kupujúcich, pričom až šesť miliónov z nich nakupuje mimo Poľska. To je naozaj pôsobivý výsledok a skvelý štartovací bod pre môj nástup do role CEO,“ hovorí Marcin Kuśmierz, nastupujúci CEO Allegra. „Počet aktívnych zákazníkov rastie doma aj v zahraničí a zároveň u nás míňajú stále viac – čo je jasný dôkaz, že Allegro dokáže prilákať kvalitnú návštevnosť a napĺňať očakávania zákazníkov. Vždy sme stavali na širokej ponuke, špičkovej zákazníckej starostlivosti a výnimočnej firemnej kultúre. Mojou ambíciou je zabezpečiť, aby Allegro aj naďalej rástlo, prinášalo kvalitu a tešilo svojich zákazníkov.
Do budúcna mám jasné priority: zvýšiť efektivitu, prinášať nové produkty a služby a budovať silné strategické partnerstvá. Najmä však chceme posilniť vzťahy so zákazníkmi a predajcami a zostať ich prvou voľbou v celom regióne. Allegro je najväčšie trhovisko, ktoré vzniklo v Európe, podieľa sa na tvorbe 1 % poľského HDP – a stále máme veľa nápadov, ako rásť ďalej. Teším sa, že môžem stáť pri začiatku tejto novej kapitoly.“
Aktuality z Poľska: Allegro vstupuje do roku s dynamickým rastom: Jeho obrat rastie výrazne rýchlejšie než maloobchod a marže zostávajú zdravé
Zameranie Allegra na rast hlavného trhoviska a budovanie nových rastových motorov viedlo k tomu, že GMV v Poľsku v prvom štvrťroku rástlo 3,6-krát rýchlejšie ako celkový maloobchodný predaj v krajine. Rastúce GMV pri vyššej miere provízií posunulo upravený EBITDA medziročne vyššie, pričom marža dosiahla 5,82 % – horný okraj strednodobých ambícií Allegra. Počet aktívnych kupujúcich v Poľsku dosiahol 15,1 milióna, pričom ich priemerná útrata vzrástla o 8,1 %, čo je najrýchlejšie tempo za viac ako rok a pol. Allegro zostáva preferovaným miestom na pohodlné online nakupovanie, čo potvrdzuje aj rNPS (relational Net Promoter Score) na úrovni 70 bodov – o 17 bodov viac ako najbližší konkurent a výrazne viac ako ázijské platformy.[3]
Allegro zohráva významnú úlohu pri budovaní dôvery v online nakupovanie v Poľsku, čo potvrdzuje 84 % Poliakov[4] v nedávnom prieskume. Iný prieskum ukázal, že 9 z 10 zákazníkov považuje nakupovanie na Allegre za bezpečné.[5] Bezpečnosť a dôvera zákazníkov sú pre Allegro prioritou – spoločnosť vlani úspešne zablokovala viac ako 122 miliónov pokusov o zverejnenie nevyhovujúcich produktov. Platforma tiež výrazne obmedzila počet ponúk, ktoré môžu predajcovia umiestniť na Allegro mimo Európy, pričom zároveň vyvíja nástroje, ktoré pomáhajú predajcom dodržiavať práva duševného vlastníctva, spotrebiteľské právo a pravidlá hospodárskej súťaže.
Výsledky za prvý štvrťrok len čiastočne zahŕňajú vylepšenia monetizácie, ktoré nadobudli účinnosť v marci. Allegro upravilo svoj spolufinančný model a zároveň zjednodušilo štruktúru poplatkov na jednu povinnú platbu – krok, ktorý predajcovia Allegra privítali. Platforma plánuje v najbližších mesiacoch predstaviť sériu nových nástrojov pre značky, ktoré im pomôžu lepšie reagovať na potreby zákazníkov. Formát „brand store“ je prvým z týchto nástrojov, ktorý spája nový, výrazný spôsob prezentácie produktov s typickým nákupným zážitkom na Allegre. Predajcovia sa môžu spoľahnúť aj na programy so značkou Allegro, ktoré zjednodušujú online nakupovanie a posilňujú vernosť zákazníkov – kľúč k online rastu:
Používatelia Allegro Smart! nakupujú v priemere 6x častejšie ako ostatní a zvyšujú predaj predajcom na ponuku 2,5-násobne. Bezplatné doručenie za ročný poplatok v rámci Allegro Smart! pomohlo viac ako 7 miliónom užívateľov v Poľsku ušetriť už viac než 15 miliárd PLN od spustenia služby v roku 2018.
Mezinárodné aktuality: Nové trhoviská Allegra výrazne zrýchľujú rast objemu predaja a zlepšuje sa vernosť zákazníkov.
Trhoviská Allegra v Česku, na Slovensku a v Maďarsku zaznamenali v Q1 nárast počtu aktívnych kupujúcich na 3,7 milióna, pričom rastie aj frekvencia nákupov. Unikátna cezhraničná ponuka zvyšuje atraktivitu Allegra aj pre predajcov, ktorí oceňujú prístup k väčším trhom. Počet predajcov z Allegro.pl s exportovateľnými ponukami stúpol v Q1 medziročne o takmer 30 %, zatiaľ čo počet lokálnych predajcov z troch nových krajín vzrástol o 56 % medziročne a o 10 % oproti koncu roka 2024.
Allegro chce propagovať a lepšie odlíšiť svoj široký výber a rýchle doručenie od európskych predajcov oproti ázijskej konkurencii. Preto boli v posledných mesiacoch z medzinárodných trhovísk Allegra odstránené ponuky s dlhými dodacími lehotami – väčšinou z východnej Ázie. Tento krok zlepšil dôveru spotrebiteľov aj konverzné miery s minimálnym dopadom na GMV. Allegro naďalej víta ázijských predajcov, ale zameriava sa na tých, ktorí majú tovar skladom v Európe, čím pomáha lokálnym predajcom rásť – ich GMV stúplo medziročne o 57 %.
Celkovo GMV na allegro.cz, allegro.sk a allegro.hu v Q1 zrýchlilo rast na 82 % medziročne. Tržby na medzinárodných trhoch vzrástli o 80 %, pričom GMV aj tržby prekonali celoročné ciele. V oblasti logistiky prehlbuje Allegro spoluprácu so spoločnosťou DPD v Česku, ktorá integruje viac než 700 schránok Allegro do svojej siete DPD Pickup. Výsledkom je vyšší komfort pre zákazníkov, ktorí si môžu vyzdvihnúť balíky od rôznych e-shopov na jednom mieste, jednoducho a kedykoľvek.
Transformácia skupiny MALL prebieha podľa plánu. Staré platformy v Česku a na Slovensku boli deaktivované a celá návštevnosť bola presmerovaná na trhoviská Allegro. Skupina tiež zjednotila organizáciu a procesy naprieč krajinami a zaviedla jednotnú technologickú infraštruktúru na zlepšenie efektivity. Allegro očakáva, že MALL prispeje kladným cash flow do výsledkov skupiny v roku 2026.
Finančné aktuality
„Výsledky za prvý štvrťrok ukazujú, že Allegro má veľmi solídny štart do roka. V Poľsku sme zaznamenali takmer 9 % rast GMV, zatiaľ čo maloobchod ako celok rástol len o 2,5 %, čo potvrdzuje dôveru a uznanie zákazníkov pre náš výber, ceny a pohodlie pri nakupovaní,“ povedal Jon Eastick, finančný riaditeľ Allegra. „Poľská marža sa medzikvartálne zvýšila o 0,21 percentuálneho bodu na 5,82 % GMV v Q1, čo je na hornom konci našich strednodobých cieľov. V Q2 očakávame ešte viac, keďže nové spolufinančné sadzby budú platiť celý kvartál. Sľubný výkon vidíme aj na medzinárodných trhoch, kde GMV v Q1 vzrástlo o 82 % medziročne a marže sa výrazne zlepšili. Finančné zadlženie je na úrovni 0,84x upraveného EBITDA, čo je v súlade s novou politikou alokácie kapitálu Allegra, keď sa pripravujeme na spätný odkup akcií za 1,4 miliardy PLN neskôr v tomto roku. Celkovo nám tieto výsledky dávajú dôveru na potvrdenie celoročného výhľadu na rok 2025.“
[1] Allegro v tejto tlačovej správe uvádza niektoré alternatívne ukazovatele výkonnosti, ktoré nie sú definované v rámci Medzinárodných štandardov finančného výkazníctva (IFRS). Definície alternatívnych ukazovateľov výkonnosti, ktoré Allegro používa, sú uvedené v medzivýročnej správe skupiny na stranách 20 – 22, dostupnej tu: [odkaz].
[2] Súčet celkových výnosov a ostatných prevádzkových výnosov.
[3] Zdroj: prieskum Minds & Roses, január 2025. Najbližší konkurenti: Empik (rNPS 53), MediaExpert (rNPS 50), Zalando (rNPS 47), Aliexpress (rNPS 26), Temu (rNPS 25), Shein (rNPS 24).
[4] SWResearch pre Allegro, prieskum „Úloha Allegra v e-commerce v Poľsku.” Prieskum realizovaný metódou CAWI na reprezentatívnej vzorke Poliakov vo veku 16–59 rokov (n = 1000). Štúdia prebehla v decembri 2024.
[5] Prieskum Danae pre Allegro, realizovaný metódou CAWI na reprezentatívnej vzorke 500 dospelých Poliakov (n = 500).Prieskum bol uskutočnený v júni 2024.