Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Informačné technológie dobývajú svet. Pomocou nich vznikli aplikácie, ktoré ich používateľom uľahčujú život, pomáhajú v rôznych odvetviach a dokonca aj vzdelávajú.

Aplikácia ZVEDAVO prináša jedinečnú príležitosť pre nové a atraktívne učenie. Deti spoznávajú okolitú prírodu netradičným, pútavým spôsobom. Pomocou rozšírenej reality, ktorá sa stáva súčasťou vzdelávania, spoznáte rôzne druhy zvierat. Rozšírená realita takto  umožňuje lepšie si zapamätať učivo a vnáša do výučbového procesu interakciu a ich aktívne zapojenie. Aplikácia ZVEDAVO vznikla pod taktovkou spoločnosti Deutsche Telekom IT Solutions Slovakia a prvýkrát bola predstavená vo furčianskom lesoparku.

Zážitkové spoznávanie prírody v rozšírenej realite

Edukatívna aplikácia v sebe spája chuť učiť sa, spoznávať prírodu a objavovať nové možnosti digitálnych technológií. „Dôvodom vzniku tejto aplikácie bola predovšetkým pandémia a lockdowny, ktoré nás uväznili v našich domovoch. Počas ich trvaní sa nám potvrdilo, že deti svoj čas čoraz viac trávia so smartfónom či tabletom v ruke. Ak ich aj rodičia vytiahnu do prírody, prechádzka býva neinteraktívna. Práve táto aplikácia má za úlohu to zmeniť,vysvetľuje Veronika Hudzíková, jedna z autoriek aplikácie. 

ZVEDAVO používa rozšírenú realitu, deti môžu prostredníctvom nej vidieť zvieratá, ktoré sú v prírode plaché a je veľmi vzácne ich vidieť. Aplikácia pritom nemusí byť zapnutá, ak sa dieťa priblíži k určitej pozícii podľa GPS lokácie, telefón vibrovaním upozorní užívateľa na blízkosť zvieraťa. Po zapnutí aplikácie a kamery sa mu vygeneruje veľmi detailný 3D model zvieraťa, ktorý je sprevádzaný jeho detailnými zvukmi,“ dodáva Hudzíková.

Informačné tabule už nebudete ignorovať

Veľký problém náučných či turistických chodníkov sú neatraktívne informačné tabule, ktoré návštevníci väčšinou ignorujú. Klasické tabule sa vďaka appke zmenia na interaktívne vzdelávacie pomôcky. „Akonáhle sa používateľ fyzicky priblíži k drevenej tabuli, aplikácia mu vibrovaním oznámi objavenie infostopky. Po jej rozkliknutí sa mu zobrazí otázka, pričom správnu odpoveď musí hľadať na drevenej infotabuli,“ vysvetľuje Veronika.

Aplikácia je navrhnutá tak, aby jej používanie bolo čo najjednoduchšie. Výber animácií ponúka pomocou AR módu, čo znamená, že sa automaticky zapne kamera, zobrazí sa model zvieraťa a používateľ si ho môže uložiť, čím si v appke vytvára databázu objavených zvierat. Prostredníctvom získavania rôznych ocenení za správne odpovede a objavené zvieratá aplikácia podporuje zvedavosť a túžbu po objavovaní ďalších zaujímavostí zo sveta zvieracej ríše.

Všetky informácie zostávajú v aplikácii aj po ukončení objavovania, preto môže tento náučný chodník mladým študentom slúžiť aj ako výučbový proces, prípadne ako materiál na vypracovanie školských zadaní. Aplikácia ZVEDAVO je tiež vybavená sadou vedomostných kvízov, ktoré hravo preveria nadobudnuté vedomosti používateľa.

„Aplikáciu by sme v budúcnosti radi sprístupnili vo viacerých prostrediach. Po pilotnej fáze v košickom lesoparku Furča ju plánujeme uviesť v ďalších oblastiach a rozšíriť tak základňu používateľov tak, aby ju dokázalo využívať čo najviac detí. Veľmi by nás potešilo, ak by bola rozšírená realita súčasťou výučbového procesu. Sme otvorení spoluprácam s využitím AR v každej oblasti, a uvítali by sme, samozrejme, aj spoluprácu s ministerstvom školstva”. – povedala na nám na našu otázku Veronika Hudzíková, Application Developer v Deutsche Telekom IT Solutions Slovakia. Tešíme sa, ak sa to stane realitou.

Značky: