Dokážu síce pomôcť, ale dajú sa aj zneužiť.
Keď premýšľame o ochrane súkromia a o tom, kto má prístup k údajom o polohe, často sa zameriavame na mobilné telefóny, a nie na naše auto. Nedávna správa sa zaoberá tým, koľko údajov zhromažďujú naše vozidlá a ako ich môže použiť polícia alebo zločinci. Portál TheVerge informuje, že zhromažďovanie údajov je priamo závislé od veku vozidla a jeho výbavy. Automobil tak dokáže odchytávať najrôznejšie údaje bez vedomia používateľa – vrátane údajov o polohe, kedy boli dvere otvorené, a dokonca aj záznamov hlasu.
Je ťažké zaručiť akýkoľvek druh ochrany údajov, pretože automobily zhromažďujú veľa citlivých údajov. Softvér spoločnosti Berla (v spolupráci s políciou) sa môže pochváliť schopnosťou čítať jedinečné identifikácie zariadení Bluetooth a Wi-Fi, ktoré sú pripojené k informačno-zábavnému systému automobilu, ako aj protokoly hovorov, kontakty a textové správy.
Údaje infotainmentu však nie sú všetko, čo dokáže tento softvér prečítať. Ďalšie v poradí sú protokoly uložené v internom počítači vozidla, odhaliť, kedy sa otvorili konkrétne dvere, a tiež poskytnúť protokol o polohe zo zabudovaného systému GPS.
Nie sú to len policajti, ktorí sú schopní sa k týmto informáciám dostať. Portál TheVerge sa tiež zmieňuje o možnosti zneužitia týchto informácií napríklad aj na špehovanie alebo diaľkové ovládanie vozidla. Značné riziko nastáva aj v prípade, že si takto “informáciami preplnené” auto kúpite z druhej ruky. Nový majiteľ sa môže jednoducho dostať k citlivým informáciám predchádzajúceho vlastníka vozidla.
Jadrom problému je, že zdieľame naše súkromné údaje s čoraz väčším počtom zariadení a systémy, na ktoré sa spoliehame, aby boli tieto údaje v bezpečí, sú čoraz zložitejšie. Ak sa touto otázkou chceme skutočne zaoberať, možno sa budeme musieť podrobne pozrieť aj na naše autá a začať premýšľať o tom, koľko údajov skutočne potrebujú.
Zdroj: TheVerge
Prečítajte si aj: