Na pozadí príťažlivého mixu tradičných a moderných tvarov na podujatí Concorso d’Eleganza Villa d’Este sa spoločnosť BMW Motorrad rozhodla predstaviť zaujímavú alternatívu, ktorá by tvorila protipól trendu čoraz rýchlejšie nastupujúcich technologických zmien.

Na prvý pohľad vidno, že ide o návrat k podstate značky, no v modernom poňatí. Štúdia BMW Motorrad R18 prenáša ducha veľkých klasických motocyklov BMW Motorrad do dnešných dní. Inými slovami, preberá dizajn klasických motocyklov a dáva im moderné tvary. Dr. Markus Schramm, riaditeľ BMW Motorrad, popisuje dizajn nasledovnými slovami: „BMW Motorrad s týmto motocyklom snov predstavuje svoju vlastnú verziu emotívneho a autentického motocykla zo segmentu veľkých cruiserov.“

Štúdia BMW Motorrad R18 ukazuje, ako by mohol motor typu boxer zo šesťdesiatych rokov vyzerať dnes a ako by sa mohol zapracovať do puristického na mieru vytvoreného motocykla so všetkými klasickými dizajnovými prvkami BMW Motorrad. „S klasickou otvorenou a prístupnou estetikou pre mňa štúdia R18 stelesňuje čistú dušu motocykla. Namiesto premýšľania sa do popredia tlačia pocity a namiesto technológie, ktorá by človeka uisťovala, poskytuje priestor na vlastnú predstavivosť. Štúdia prebúdza niečo hlboko v nás. Chcete jednoducho nasadnúť a vyraziť. A po skončení ho len tak nezaparkujete v garáži a neodídete preč. Ešte sa otočíte a rozlúčite sa s ním záverečným pohľadom,“ vysvetľuje Edgar Heinrich, riaditeľ BMW Motorrad Design.

Dôsledne puristický vzhľad s nadčasovými proporciami

Štúdia BMW Motorrad R18 predstavuje esenciu motocykla v jeho pôvodnej, prirodzenej forme. Je to štýl motocyklov vyrábaných na mieru a očistený od všetkých nepotrebných prvkov, ktorý sa zameriava iba na to podstatné, čo treba na jazdenie. „Najväčšou dizajnérskou výzvou bolo ponechať viditeľné všetky prvky. Každá časť má svoj funkčný účel. Nie je veľa takých, ktorí by sa odvážili na takýto odvážny prístup,“ vraví Bart Janssen Groesbeek, dizajnér tejto štúdie. Štúdia BMW Motorrad R18 hneď padne do oka ako jasné BMW: motor typu boxer, kolískový rám, viditeľná univerzálna radiaca páka a čierna nádrž kvapkovitého tvaru s ručne nanášanými kontrastnými linkami. To všetko sú typické dizajnové ikony klasických modelov BMW Motorrad, ktoré prepájajú klasiku s moderným štýlom. Vyvážené proporcie pripomínajú klasické motocykle ako napríklad BMW R5 a zároveň už z diaľky ukazujú nadčasovú krásu, ktorá sa objaví, keď veci odhalíte až na ich základnú podstatu. Nádrž a rám vytvárajú spoločnú líniu, ktorá plynie od hlavy riadenia až po zadný blatník a pohľadu zboku dodáva nádych plynulej elegancie. Veľké vypletané kolesá (21 palcov vpredu a 18 palcov vzadu) poskytujú bezpečný postoj a zároveň dokonale vyvažujú dominantnú pohonnú jednotku. K historickému odkazu sa hlásia aj pneumatiky: rovnako ako vtedy, aj dnes ich dodáva značka Metzeler.

Tradícia BMW boxer prichádza v novej kráse

Srdcom štúdie BMW Motorrad R18 je veľký a novo navrhnutý 2-valcový motor typu boxer s objemom 1 800 cm3. Jeho neprehliadnuteľný vzhľad pripomína ploché 2-valcové motory, ktoré spoločnosť BMW Motorrad stavala od konca šesťdesiatych rokov. Má však výrazne väčší zdvihový objem a moderné chladenie vzduchom a olejom. Veľký motor typu boxer prešiel úpravami až do najmenších detailov: blok motora a prevodovky sú vyrobené z hliníka ostreľovaného sklenenými guľôčkami, kryty ventilov a rozvodového remeňa sú zase z lešteného hliníka. Meno štúdie sa nachádza aj na plakete na motore, čo zvyšuje celkový pocit z kvality. K vizuálnej autenticite prispievajú aj dva karburátory Solex, ktoré sa podobajú na karburátory používané v modeli BMW 2002 a zároveň sa odvolávajú na konštrukčnú históriu značky.

Ďalším výrazným optickým prvkom je univerzálna chrómovaná univerzálna radiaca páka, ktorá spája pohon so zadným kolesom. Na motocykli sa nenachádzajú žiadne kryty, ktoré by zakrývali akýkoľvek z konštruktérskych celkov. Rovnako sa zredukovala aj elektronika celej štúdie. Pozostáva iba zo štartéra a svetiel, čím podčiarkuje puristický dizajn motocykla.

Štúdia BMW Motorrad R18 je treťou vlastnou interpretáciou veľkoobjemového motora typu boxer, ktorá pochádza z pera BMW Motorrad. Na výstave Yokohama Hot Rod Show sa minulý rok v decembri predstavila kreácia japonských úpravcov motocyklov CUSTOM WORKS ZON, ktorá tiež využívala tento druh motora. Výtvor s názvom Departed získal najväčší ohlas a zároveň aj ocenenie najlepšieho motocykla výstavy, pretože pritiahol fanúšikov motocyklov vzrušujúcimi tvarmi, ktoré reprodukovali klasické formy, modernými výrobnými technikami a množstvom do detailu vycibrenej ručnej práce. Ďalším pokračovaním bol pohľad spoločnosti Revival Cycles.

Stavitelia motocyklov na mieru z texaského Austinu vytvorili očarujúci motocykel Revival Birdcage, ktorá ideálne predstavuje veľký motor typu boxer. Špeciálne vyvinutý titánový rám zo všetkých strán poskytuje ničím nerušený pohľad na motor a pohon. Americký dizajn získal mimoriadny ohlas minulý mesiac na podujatí Handbuilt Show v Texase.

Vysoko kvalitné detaily v diele postavenom na mieru

Štúdia BMW Motorrad R18 zostáva farbami verná klasike. Ide o typické BMW. Klasickú farebnú schému značky BMW predstavuje čierny základ s bielymi ručne maľovanými líniami na nádrži a na prednej vidlici. Jemné žlto-zlaté glazúrované čiastočky vytvárajú nádych exkluzivity, pričom oživujú čiernu farbu a pri dopade slnečného svetla tak umocnia hĺbku a jednotlivé vrstvy metalického laku.

Vzhľad zapusteného samostatného koženého sedadla čerpal inšpiráciu z klasických modelov z päťdesiatych rokov. S novými tvarmi je aj o čosi pohodlnejšie, vyžaruje vysokú kvalitu a zároveň dokonale zapadá do celkového puristického vysoko kvalitného dizajnu. Odpruženie sa nachádza pod sedadlom. Vzhľad predného svetlometu sa taktiež inšpiroval päťdesiatymi rokmi. Klasický tvar písmena U pôvodných sklenených krytov sa teraz premenil na prvky LED osvetlenia.

Každý z týchto detailov prispieva k výnimočnému charakteru motocyklovej štúdie a podčiarkuje jej celkový vzhľad. Štúdia BMW Motorrad R18 spája tradičné a historické dizajnové prvky s aktuálnymi funkčnými požiadavkami BMW Motorrad a vytvára súvislý a plynulý celok.

K predstaveniu štúdie motocykla na podujatí Concorso d’Eleganza Villa d’Este vznikla aj originálna bunda z konskej kože, ktorá sa inšpirovala obdobím vzniku pôvodného motocykla. Kožená bunda má veľmi jemný povrch s minimálnym zrnom a chrániče sú do nej zapracované takmer neviditeľne.

Protiklad k súčasným motocyklom

„Motocykle ako štúdia BMW Motorrad R18 sú pre mňa odpoveďou na rastúce požiadavky, ktoré dostávame z komunity motocyklistov. Namiesto technológií sa zameriava na zjednodušenie, autentickosť a zrozumiteľnosť. Sledujem takmer až romantickú túžbu po klasických mechanických konštrukciách. Našim zámerom s týmto motocyklom je vypočuť tieto požiadavky a do digitálneho veku priniesť klasický analógový stroj. Máme za sebou bohatú históriu ikonických motocyklov a všetky sa vyznačujú rovnakými dizajnovými vlastnosťami. Veríme, že to môže stále dobre fungovať aj dnes a v spojení so súčasnými technológiami,” uzatvára Edgar Heinrich.

 

 

Značky:

Nechajte nám správu