Tento test bol o radosti a emóciách, ktoré mi toto auto spôsobovalo. V tomto prípade môžem na 100% potvrdiť slová výrobcu, že BMW je radosť z jazdy. Na začiatku som bol však skeptický, nakoľko som vedel, že ide o dvojkovú radu, ku ktorej sa viac hodí benzínový motor

Pravdou však je, že už prvé kilometre s týmto autom ma príjemne prekvapili. Odozva riadenia, prejav motora a naladenie športovej prevodovky sú tak zosúladené, že máte úsmev na tvári a jednoducho chcete jazdiť. Naftový 2-liter má 190 koní a max. krútiaci moment 400 Nm, čo je na aktívne denné používanie plne dostačujúce. Samozrejme, ak sa chcete so zadným náhonom vyblázniť, tak ani táto disciplína mu nie je cudzia. Jediné, čo mi na tomto aute výrazne vadilo bol zvuk motora. Ten naftový agregát jednoducho neznie dobre, bodka! O tichučkom pradení benzínového šesťvalca som teda iba potajomky sníval. Poďme však pekne poporiadku.

Karoséria – dizajn, priestor a LED svetlomety

Od prvého zoznámenia mi dvojka kupé pripomínala malé a mrštné BMW radu E30 alebo E36, ktoré sú už dnes síce históriou, ale stále na nich rád spomínam. Toto vozidlo je spojenie oboch starších modelov, zabalené do nového uhladeného dizajnu, komfortných prvkov a nových technológií. Dizajn tohto vozidla sa podaril a pripomína mi malé torpédo. Aerodynamické krivky, prelisy a svalnaté línie skrášľujú celý zovňajšok, ktorý je v tomto prípade bez väčších úprav. Testovaná verzia má prívlastok Sport Line. M-Sportpacket je ešte výraznejší, pôsobí športovejším dojmom a pre mňa je táto verzia najatraktívnejšia. Precízne dielenské spracovanie dopĺňala výrazná modrá farba – Seaside Blue, ktorá všade priťahovala pohľady okoloidúcich. Za túto farbu si priplatíte 713 eur.

BMW 220d Coupe – dĺžka: 4432 mm / šírka: 1774 mm / výška: 1418 mm / rázvor: 2690 mm / hmotnosť: 1415 kg 

Keďže je to kupé, tak sú samozrejmosťou bezrámové okná, nízka línia strechy, ale aj nízky posed. Presadnutie z MPV do dvojky kupé bolo o rozmýšľaní, či náhodou nesedím na zemi. K exteriéru ešte dodám, že BMW zachovalo aj 2 viditeľné koncovky výfukového potrubia, ktoré nie sú iba atrapou, ale plne aktívne (odstraňovanie koncoviek a ich nahrádzanie FAKE otvormi alebo lištami je pri športových autách neprijateľné). V každom smere je zovňajšok dvojky do detailu prepracovaný, pričom ako celok pôsobí veľmi sviežo a energicky. V pamäti mi však zostal aj jeden detail, ktorý sa mi nepozdával – podivne predelená chrómová lišta okien vo vrchnej časti. Ako by sa niekto pomýlil. Toto auto nie je voľba z rozumu, takéto autá sa kupujú srdcom
.

Testovaný model mal vo výbave LED svetlomety. LED technológia je použitá všade, vpredu, vzadu – vrátane hmlových svetlometov. Grafika predných svetiel je už dobre známa, majú štíhlu líniu a samozrejmosťou sú aj štyri oči (denné svietenie), podľa ktorých spoznáte akékoľvek BMW. Grafika zadných LED svetiel je pre dvojku špecifická a podľa toho ju dokážete spoznať takmer okamžite. V tomto stupni výbavy nie sú dostupné žiadne špecifické doplnky, ako automatické prepínanie tlmené/diaľkové a pod. Svetlá sa dokážu podľa svetelného a dažďového senzoru samostatne aktivovať, to je všetko. Pochváliť však treba ich výkon a dosah, čo pri večerných jazdách určite oceníte. Na svetlách sa šetriť neoplatí.

Od dizajnu prejdime k životnému priestoru, ktorý vám dvojka kupé ponúkne. V tomto je poskromnejšia, ale to je daň, ktorú musíte pri takomto vozidle trpieť. Toto vozidlo je pre aktívnych mladých a štýlových ľudí (alebo ako druhé auto v rodine), ktorí nechcú prenášať vrecia s cementom a ťahať príves, stačí ak si odnesú kufre na niekoľkodňový trip alebo pracovnú cestu. Dvojka je štvormiestna, ale ak si chcete zachovať max. komfort, tak je to iba dvojmiestne vozidlo. Ak si nastavím sedadlo na seba, tak za mňa si už nesadne nikto. Je však pravdou, že existujú aj menší ľudia. Priestor pre šoféra a spolujazdca je dostatočný a sedenie veľmi pohodlné. To je dané klasickými a dobre tvarovanými športovými sedadlami. Sedadlá sú v čiernej koži (Dakota) a prešívané červenou niťou. Tento detail nájdete aj na koženom volante a výplniach dverí. Zadarmo to však nie je, je to príplatková výbava (+ 1643 eur).

Predné sedadlá sú plne elektrické, vodičove aj s pamäťou. Majú ergonomický tvar a výrazné bočné vedenie s dofukovaním v bedrovej, resp. chrbtovej časti. Dofúknutím vás zovrú a pri prudkých prejazdoch ostrými zákrutami dobre podržia. Dofukovanie je manuálne. Na moju postavu sú však tieto sedačky v oblasti chrbta trošku úzke a po dlhej ceste to bolo značne cítiť.

Na zadné sedadlá sa „vlieza“ klasickým spôsobom – manuálnym odklopením operadla a následne elektrickým odsunutím celého sedadla. Druhý rad sedadiel je predelený plastovým odkladacím priestorom a samotné sedenie je v celku pohodlné. Samozrejme, iba za predpokladu, že bolo sedadlo spolujazdca dostatočne posunuté. Prítomné sú aj ISOFIX úchyty. Operadlá v druhom rade sa dajú z kufra zložiť (delenie 40:20:40), pričom viete odniesť aj dlhšie predmety. To ale nie je účelom tohoto auta. Batožinový priestor má v základe 390 litrov. Jeho obmedzením je veľkosť nakladacieho otvoru, cez ktorý budete kočík alebo objemnejší predmet prepchávať iba ťažko.

Motor, prevodovka a podvozok  

Pod prednou kapotou testovaného modelu bol naftový štvorvalec s výkonom 140 Kw (190 k) a max. krútiacim momentom 400 Nm (elektronicky riadený menič krútiaceho momentu). Motor je spriahnutý so športovou 8-stupňovovou automatickou prevodovkou StepTronic a poháňaná je výhradne zadná náprava. Samosvorný diferenciál chýba, ale verte, že núdza o zábavu nebola. Športová prevodovka radí plynulo a precízne, bez akýchkoľvek problémov. Dokonale sa prispôsobuje tomu, akým spôsobom jazdíte, čo ma príjemne prekvapilo. V režime Sport/Sport+ sa reakčná doba prevodovky zásadne znižuje a zmena prevodových stupňov je agresívnejšia. Samozrejmosťou je možnosť manuálneho radenia s joystickom alebo pádlami pod volantom, ktoré sú dobre umiestnené, ale mohli by byť väčšie. Športová automatická prevodovka je za príplatok 2200 eur.

Prejav naftového motora v kombinácii so športovou automatickou prevodovkou je jednou z vecí, ktorá ma nadmieru prekvapila. Spočiatku som bol skeptický, nakoľko sa mi k tomuto typu auta viac hodí výkonný benzínový motor. Musím však uznať, že aj táto kombinácia má svoje výhody a o výkon núdza nie je. Jediné, s čím sa treba zmieriť, je nepríjemný zvuk naftového motora. V športovo pôsobiacom aute je takýto zvukový prejav skôr atypický. Výhodou je, že ten zvuk počujete iba vonku, kabína je dobre odhlučnená a zvuky od motora nie je takmer vôbec počuť. Je to zaujímavé, ale zvuk motora pod záťažou, resp. vo vyšších otáčkach sa mi páčil (3000 – do 4000 ot/min). Pôsobí viac „benzínoidne“ a dá sa počúvať. V takomto prípade sa zvuk prenáša už aj do kabíny, ale je v celku príjemný – „ako by to ani nebol on“.

Testovaný model disponoval funkciou zmeny jazdného režimu. Režimy sú celkom štyri – EcoPro, Comfort, Sport a Sport+. EcoPro je režim zameraný na komfortnú jazdu a čo najnižšiu spotrebu paliva, pričom naplno využíva balík doplnkov – Efficient Dynamics. Reakcie akcelerátora sú pomalšie, auto sa snaží viac plachtiť (auto sa pohybuje vlastnou zotrvačnosťou na voľnobehu) a naplno sa využíva „obľúbená“ funkcia Start&Stop. Našťastie sa dá vypnúť. Pri brzdení auto rekuperuje a vracia energiu batérii, ktorá nemusí byť neustále dobíjaná alternátorom. Viac o balíku Efficient Dynamics nájdete na stránkach výrobcu. EcoPro režim mení aj dizajn spodnej časti budíkov, kde vidíte bonusové kilometre, ktoré ste získali navyše k bežnému dojazdu efektívnou jazdou.

V režime Comfort je nastavenie auta neutrálne a meniť sa začína až v režime Sport. Tu nastáva výrazná zmena reakcií na akcelerátor, prevodovka reaguje rýchlejšie a motor púšťa do vyšších otáčok. Režim Sport+ je v zásade rovnaký, akurát je automaticky deaktivovaný stabilizačný systém DSC. Auto vám umožní ísť viac na hranu svojich, resp. vašich možností. Ak sa chcete vyblázniť, ideálne je stabilizačný systém vypnúť dlhým podržaním priradeného tlačidla. V tomto prípade je pretáčavá jazda takmer bez zásahov elektroniky. Ak si to chcete v šprinte „rozdať“ s nejakou naftovou „eresov“, tak je k dispozícii aj Launch Control.

Zaujímala ma aj spotreba, ktorá je najmä pri tejto kombinácii veľmi podstatná. Výrobca udáva veľmi nízku spotrebu (4,1L/100 km), čo je úplne bežné, ale realita je trošku iná. Prvú polovicu týždňa som strávil aktívnym cestovaním, pričom moju trasu tvorili 60% okresné cesty a 40% diaľnice. Spotreba bola v tomto prípade 6,1 L/100 km. Nesnažil som sa ísť úsporne, ale úplne bežným štýlom. Pri diaľničnej rýchlosti – 130 km/h ma príjemne prekvapili nízke otáčky motora. Na ôsmom prevodovom stupni je to iba 1850 ot/min. Druhá polovica týždňa sa niesla v duchu okresných ciest a keďže snežilo, tak som si viackrát neodpustil driftovanie. To malo za výsledok spotrebu približne 7,2L/100 km. Táto hodnota je však stále prijateľná. Verím, že v letných mesiacoch môže mnou nameraná spotreba ešte nižšia o približne o 0,2 až 0,3 L.

Túto zaujímavú kombináciu (karoséria/motor/prevodovka) netreba odsudzovať, zaslúži si pozornosť, nakoľko je veľmi efektívna. Vie byť úsporná a keď to je potrebné, tak aj dostatočne dravá.

Podvozok je tvrdý, ale tak to má byť. Minimálne v takomto type automobilu určite. Filtrovanie nerovností je v tomto prípade minimalistické a každú jednu dokážete precítiť. Tento menej príjemný pocit však odoznie v prvej zákrute, kde vás perfektne naladený podvozok krásne podrží. Tuhosť tlmičov má dve nastavenia – Comfort a Sport. Musím však povedať, že ani v Comforte nebolo auto vyslovene plavné. Toto nemusí vyhovovať každému, ale dá sa nato zvyknúť. Obuté sme mali 18“- palcové disky so zimnými runflat pneumatikami. Dobrému pocitu z podvozku hrá do karát aj tuhosť karosérie a presné riadenie. Pridajme k tomu ešte pohon zadnej nápravy a máme na svete skutočne šoférske auto, ktorým je dvojka po každej stránke. Aj keď s naftovým motorom pod kapotou.

Komfortná a technologická výbava

BMW 220d Coupe sa v testovanej výbave mierne vymykalo z nášho štandardu, nakoľko sme zvyknutí testovať technologicky vybavenejšie autá, ale musím priznať, že mi to veľmi neprekážalo. Celý týždeň som si užíval to, načo som bol u BMW vždy zvyknutý, radosť z jazdy. Samozrejme, niečo tu predsa len bolo.

Základom multimediálno-informačného systému je 7“-palcový LCD displej (nedotykový). Medzi štandardné prvky patrí Bluetooth konektivita s možnosťou zdieľania internetu do vozidla. Internet je využiteľný na aktualizáciu aplikácií, ako napr. počasie, správy a pod. Nechýbal ani USB-A konektor (v lakťovej opierke) na nabíjanie zariadení alebo prehrávanie médií. Pripojený telefón je zdieľaný v celom rozsahu správ, kontaktov a hovorov. Z pripojeného telefónu sa môže automaticky prehrávať aj hudba. Páči sa mi aj možnosť použitia hlasového asistenta. Ak máte pripojený smartfón a stlačíte tlačidlo hlasového ovládania na volante, tak sa vám ozve napr. Siri alebo Google Asistent.

Vyskúšal som aj príplatkový navigačný systém Business, ktorý pracoval počas testu bezproblémovo. Je jednoduchý, prehľadný a s množstvom doplnkových funkcií, POI bodov a pod. Osobne však už zo zvyku stále siaham po smartfóne a Google mapách. Za príplatok môžete mať aj výkonný HiFi systém so subwooferom pod spolujazdcovým sedadlom. Tento systém hrá až prekvapivo čisto, pričom si ho môžete nastaviť podľa vlastných preferencií.

Už bežným prvkom v nových vozidlách sú profily vodičov, ktoré si nastavíte, uložíte a následne sa medzi nimi prepínate. Táto funkcia má svoje výhody, nakoľko si nemusíte všetky predvoľby vozidla a sedadlo neustále nastavovať. Vo vrchnej časti, pri osvetlení interiéru, je tlačidlo SOS, ktorým môžete v prípade núdze okamžite privolať pomoc, a to nezávisle na tom, či máte pripojený telefón alebo nie. Ocenil som aj prítomnosť komfortného, bezkľúčového otvárania a uzamykania vozidla.

Vo výbave chýbali pokročilé asistenčné systémy, ale nutný základ zostal zachovaný. Základom je klasický tempomat s ovládaním na volante a parkovacie senzory (PDC) v prednej i zadnej časti vozidla. Senzorom sekunduje kamera v zadnej časti, ktorá má dobré rozlíšenie a na obraze vidíte vodiace čiary súčinné s natočením volantu. Nie je však krytá, čo je nevýhodou. Celý multimediálny systém sa ovláda kruhovým joystickom v stredovej konzole, ktorému sekundujú pomocné tlačidlá pre rýchly prístup k najdôležitejším funkciám. Toto ovládanie je dobre známe a opäť musím povedať, že aj veľmi dobre premyslené. Na systém iDrive a jeho ovládanie si zvyknete veľmi rýchlo.

Na záver technologickej výbavy zostala aplikácia, resp. pokročilejšie prepojenie telefónu s multimediálnym systémom vozidla – Connected drive. Aplikácia s totožným názvom je pre iOS a Android zariadenia zdarma. Ponúka možnosť zdieľať do systému vozidla informácie z podporovaných aplikácií, ako napr. kalendár, Twitter, Wikipedia a pod. Podporovaná je aj hudobná služba Spotify. Po ukončení jazdy sa do aplikácie v smartfóne prenesú údaje o zostatku paliva v nádrži, dojazde a celkovom počte najazdených kilometrov. Nie je to nič prevratné, ale aj tieto informácie môžu byť v určitých situáciách hodnotné.

Hodnotenie TOUCHIT  

BMW 220d Coupe Sport Line ma viackrát prekvapilo. Presvedčilo ma, že auto tohoto typu nemusí mať pod kapotou výhradne výkonný benzínový motor, ale pasuje mu aj nafta (ten zvuk naftového motora je však neodpustiteľný J). Od prvého dňa som bol milo prekvapený z prejavu motora v súčinnosti so športovou automatickou prevodovkou. Poslednou a zásadnou vlastnosťou, nielen tejto dvojky, je radosť z jazdy. Toto auto je krásne ovládateľné, má presné riadenie, výborný podvozok, citlivé brzdy a pohon zadnej nápravy. Je to auto pre ľudí, ktorí si chcú jazdu užiť – je maximálne šoférske. Po celý týždeň mi pripomínalo staré klasiky (model E30 alebo E36), ktoré boli malé, mrštné, hravé – jednoducho zábavné. Musím ale uznať aj to, že pre väčšie postavy bude toto auto po čase miernym utrpením.

Fotogaléria – BMW 220d Coupe Sport Line

Za zapožičanie vozidla do testu ďakujeme spoločnosti BMW Slovensko 

Značky:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu