Prečo Ferrari? No preto, lebo za cenu nového BMW i8 Roadster si môžete kúpiť napr. jazdené Ferrari 458 Italia alebo Ferrari California. Ale vy nechcete Ferrari, vy chcete nové BMW i8 Roadster, však? Ak neviete prečo by ste ho mali chcieť, tak ja vám to prezradím 🙂. 

Boli to silné 4 dni, počas ktorých som mal v rukách to najlepšie auto od BMW, samozrejme, z divízie „i“. Prvý kontakt s i8, vo verzii kupé, som mal minulý rok a odvtedy som vedel, že toto chcem testovať intenzívnejšie, nie sa iba raz previesť. Stalo sa! Počas leta prišla na Slovensko úplná novinka – BMW i8 Roadster, ktoré sme mali na skrátený 4 dňový test, nakoľko je o test tohoto vozidla naozaj veľký záujem. Ani sa nečudujem.

Nech sa páči, nastúpte, začíname!

Od prevzatia, až po odovzdanie, som si „íosmičku“ užíval plnými dúškami a rozmýšľal som, prečo by si niekto kúpil i8 Roadster, keď za jeho cenu si môže kúpiť napr. pár rokov jazdené Ferrari alebo XY ďalších zaujímavých áut rôznych kategórií. Proste mi to tak prišlo. Ale viem prečo i8, lebo majiteľ i8 sa chce odlíšiť úplne iným spôsobom, je iný, myslí o dva kroky dopredu a vie, že toto nie je iba status, ale skutočná pridaná hodnota, ktorá nemá priamu konkurenciu. Ak sa nemýlim, tak i8 nemá žiadnu priamu konkurenciu, nakoľko to nie je superšport, ale ani luxusné auto, od toho má ďaleko, teda ak nerátam luxusnú cenu :). i8 Roadster je osamelý druh a to mu sedí.

Je to kabriolet alebo skôr targa? Nie, je to Roadster! S plátenou strechou, ktorá je zložená alebo rozložená za 15 sekúnd. Tento úkon môžete robiť aj za jazdy – do 50 km/h. Strecha má svoje miesto za prednými sedadlami, a preto je Roadster iba 2 miestny. Klasická i8 je 4 miesta, aj keď by sa o tom mieste vzadu dalo polemizovať. Roadster nie je klasický kabriolet, a preto fúka do kabíny viac, ako by sa mohlo zdať. Do 100 km/h je to ešte prijateľné, ale nad už veľmi nie. Praktickým doplnkom je malé okno/clona medzi ochrannými oblúkmi. Po jej zatiahnutí fúka dovnútra o niečo menej. Ak máte hore strechu, je to dobrý vetrák.

„Týmto otvoreným dvojmiestnym automobilom máme ambíciu získať pole position v segmente otvorených hybridných športových vozidiel.“ KLAUS FRÖHLICH, ČLEN PREDSTAVENSTVA BMW AG

Exkluzívne a nevšedné línie, ktoré sa starajú o čo najlepšiu aerodynamiku a atletický postoj, odľahčený karbónový skelet a dohora sa otvárajúce karbónové dvere, toto je BMW i8 Roadster!. Future is now, stačí? Takto jednoducho by som definoval dizajn tohoto skvostu, ktorý narobí rozruch všade kde sa objaví. BMW i8 Roadster je nielen po dizajnovej stránke výnimočným autom. Jeho tvary ťažko opísať, to treba vidieť, ale v tomto prípade musím dať na marketingové slová, resp. opis dizajnu od samotnej automobilky, s ktorým súhlasím na 110%. Ešte pred citáciou dodám, že koncepcia ľahkej konštrukcie s architektúrou – LifeDrive pozostáva z modulu Drive, teda hliníkového šasi a modulu Life, čiže priestoru pre posádku z ultra ľahkého a pevného karbónu.

„BMW i8 Roadster je futuristický každým svojím detailom. Jeho progresívne línie hovoria štylistickým jazykom, ktorý by už ani nemohol byť ostrejší. Najmarkantnejší prvok: impozantné krídlové dvere z ľahkého karbónu, ktoré sa navyše otvárajú mimoriadne komfortne. Atletické predné partie vyjadrujú individuálny charakter automobilu hrdými obličkami dvojitej mreže chladiča BMW, po stranách ktorých sa vynímajú predné Laserové svetlomety a nový dizajn vzduchových záclon. Typický „čierny pás“ sa začína nápadným tvarom písmena „V“ na prednej kapote a tiahne sa po celom vozidle, podčiarkujúc jeho štíhlu siluetu. Neprehliadnuteľný aerodynamický dizajn optimalizuje obtekanie vozidla vzduchom v maximálnej možnej miere. BMW i8 Roadster je vďaka tomu všetkému dokonalou symbiózou formy s funkciou, ktorá pozná iba jeden možný cieľ: absolútnu slobodu.“

Má to však aj odvrátenú stránku, do i8 sa musíte naučiť nasadať, a tiež z nej vysadať. Spočiatku to nebude jednoduché, resp. to môže vyzerať smiešne. Sedíte takmer na ceste a karbónové prahy sú nad úrovňou sedadla, čiže pri nasadaní by mal ísť najprv zadok a potom nohy. Prahy sú kryté dverami, takže sa nemusíte báť, že sa zašpiníte. Nie je to veľmi praktické, ale autu to dodáva na športovom výzore. Dvere sa otvárajú manuálne, majú elektromechanický zámok a namiesto kľučiek používate tlačidlá.

Zavesené sú na dvoch pántoch a otvárajú sa manuálne, ale veľmi ľahko. Veľký tlmič ich vytlačí bez námahy. Horšie to môže byť so zatváraním, ale iba v prípade dám. Muži by s tým nemali mať problém. Efekt dohora sa otvárajúcich dverí elegantne dopĺňa svietiace logo – i8. Ak budete viesť dámu/slečnu v minisukni, odporúčam jej otvárať dvere ako pravý gentelman, vystupovanie cez vysoký prah stojí to zato :).

 A týmto tipom sa presuňme do interiéru, ktorý je takou BMW klasikou s „i“ prvkami. Chýbať nesmie vysoký a široký stredový tunel, ktorý je prepojený s palubnou doskou a všetky ovládacie prvky, vrátene centrálneho displeja, sú orientované na vodiča. V prvom rade však musím spomenúť veľmi pohodlné športové sedadlá, ktoré sú potiahnuté kožou v kombinácii s látkou. Ich nastavenie je elektrické a nechýba ani vyhrievanie. Ešte jedna vec, posed v i8 je famózny, skutočne, sedí sa tu výborne, a to aj 2 metrovej osobe. Sedadlám sekunduje kožený volant s modrou linkou okolo celej obruče a loga BMW, čo naznačuje, že ide o model z divízie „i“. Modré sú aj bezpečnostné pásy, ktoré by mohli mať podávač. Musíte sa za nimi naťahovať alebo si ich uchytíte pomocou koženého držiaku na operadle. To nevyzerá dobre.

Iný štýl má aj palubná doska, ktorá je prešívaná kožou a celý interiér lemujú príplatkové karbónové lišty za 1966 Eur (DryCarbon – suché uhlíkové vlákna). Za príplatok sú aj keramikou potiahnuté ovládače kvôli zvýšenej odolnosti. Dotyková plocha na ovládači iDrive je však „lepkavejšia“ a nešmýka sa po nej prst tak dobre, ako po klasickom matnom plaste. Čo sa týka odkladacích priestorov, tých tu zopár je, ale nie je to nič extra. Na rodinné nákupy to nebude.

Výrazné Logo Roadster v strede vozidla, na ochranných oblúkoch, naznačuje, že nejde o „obyčajnú“ i8.

Za sedadlami je relatívne priestranný úložný priestor, ktorý sa dá magnetickými priečkami rozdeliť na 3 časti. Využíval som tento priestor veľmi rád, je skrytý a nikto nevidí, čo tam máte. Výhodou je, že operadlá sa dajú odklopiť, a tak tam dostanete aj väčší predmet. Hneď nad ním je malá priehradka na peňaženku, telefón a pod.

Batožinový priestor je vzadu, pri motore a má kapacitu 88 litrov. Dáte sem tak jednu stredne veľkú športovú tašku. Keďže je blízko tohto priestoru aj spaľovací motor, tak je tu celkom teplo, čo cítila nie len moja elektronika v ruksaku, ale aj nákup potravín, ktorý som tu raz niesol (zmestia sa sem 2 igelitky). To je všetko, pod prednú kapotu sa dostať „nedá“, iba v servise.

„ Továreň BMW i v Lipsku získava 100% elektriny, potrebnej na svoju prevádzku, z obnoviteľných zdrojov, okrem iného zo štyroch veterných turbín, postavených priamo v jej areáli práve na tento účel. Uhlíkové vlákna sa pre zmenu vyrábajú s použitím energie, pochádzajúcej na 100% z vodnej elektrárne.“

Dva motory a skvelý podvozok (xDrive)

Keďže ide o plug-in-hybrid, tak sú k dispozícii dva motory, ktoré majú systémový výkon 275 kW (375 ps). Elektromotor má výkon 105 kW (143 ps) a max. krútiaci moment 250 Nm, uložený je v prednej časti. Spaľovací motor (benzínový 3-valec/1499 cm3) má výkon 170 kW (231ps) a max. krútiaci moment 320 Nm, je uložený vzadu. To, že toto auto má výkon a ťah v každej situácii asi hovoriť netreba. Nie je to superšport, ale ten výkon vás dokáže katapultovať z 0 na 100 km/h za 4,6 sekundy, čo nie je zlé! Skutočne, výkon mu nechýba a jeho nástup je veľmi rýchli vďaka elektromotoru, ktorý začne a spaľovací motor ho ihneď po nadýchnutí doplní. Súčinnosť oboch motorov je precízna a pripájanie benzínového agregátu je tak plynulé, že to často ani nespozorujete. Dobrý dojem dopĺňa hutný zvuk.

Benzínový motor je spriahnutý so športovou automatickou prevodovkou, v tomto prípade 6-stupňovou, s možnosťou riadenia „pádlami“ pod volantom. Na podnet manuálneho riadenia reaguje bleskovo a jej práca je brilantná. Elektromotor v prednej časti posiela svoj výkon na predné kolesá cez dvojstupňový automat. i8 je 4-kolka, teda mierne upravený xDrive, ktorý riadi elektronika (v elektrickom režime je to predokolka). Nie je to zábavný zadok, ale v režime Sport je predsa len viac preferovaná zadná náprava a dá sa sním aj pohrať. Stačí iba chcieť!

K dispozícii sú 4 jazdné režimy, od ktorých sa odvíjajú vlastnosti vozidla a celkový dojem z jazdy. Režimy prispôsobujú reakcie na akcelerátor, správanie sa prevodovky, riadenia a nastavenie adaptívneho podvozku. Dostupné režimy – eDrive (elektrický pohon), Comfort, EcoPro a Sport. Tri základné režimy majú vlastné tlačidlá, režim Sport sa aktivuje posunutím joysticka doľava. V tom okamžiku máte k dispozícii max. systémový výkon. Dobré je vedieť aj to, že „kickdown“ je nadradený všetkým režimom, ak dáte podlahu, máte okamžite k dispozícii celý systémový výkon.

Elektromotoru dodáva šťavu lítium-iónová batéria s kapacitou 11,6 kWh. S i8 je možné jazdiť na čisto elektrický pohon do 120 km/h. Výrobca udáva dojazd 53 km. Reálny elektrický dojazd je do 40 km – v závislosti od aktuálnych podmienok. Batéria sa dá nabíjať (nabíjací port v ľavej prednej časti), ale keďže má i8 výborne riešenú rekuperáciu energie, tak to nie je až takou nutnosťou. Ani raz som nenabíjal nabíjačkou, nebolo to potrebné, ale v určitých situáciách to môže byť fajn.

Najviac energie sa do batérie vráti v režime Sport, kedy auto viac naháňate a výraznejšie sa brzdí. Nestane sa tak, že pri športovej jazde nebudete mať k dispozícii elektromotor. Energiu batériám vždy vrátite. S autom sa dá pekne pracovať a potenciál plug-in-hybridnej sústavy využívať naplno, čo si nemôžu povedať všetky autá tohoto typu. Robil som test rekuperácie na trase – Bratislava > Vráble (110 km). Z Bratislavy som odchádzal s 10% kapacitou, do Vrábel som prišiel s takmer plnou batériou. Spotreba elektrického prúdu bola v priemere 2,1 kWh/100km.

Spotreba benzínu je tiež prijateľná, ale samozrejme závisí od toho, ako budete jazdiť. Otázka na zamyslenie, bude niekoho pri aute za 180k zaujímať či má spotrebu 8 alebo 15 l/100km? Myslím, že nie. Každopádne sa bežný priemer počas testu pohyboval okolo 7 – 8 l/100km. Pri využívaní potenciálu vozidla to stúplo na viac ako 10l. Je to v pohode :).

Okrem toho, že je i8 rýchla, tak má aj perfektne nastavený podvozok s adaptívnymi tlmičmi. Ten je však citeľne tvrdý aj v režime Comfort/EcoPro, čo nemusí každému vyhovovať, osobne mi to neprekážalo vôbec (v Bratislave odporúčam jazdiť bez zubných protéz :)). V režime Sport je auto „prikované“ k ceste a cez zákruty sa derie ako motokára. Pokiaľ ho silou mocou (alebo fyziky) nechcete od cesty odtrhnúť, tak podvozok nepustí. Zážitku z jazdy vďačíme aj optimálnemu rozloženiu hmotnosti, na ktorom si dáva BMW záležať. Na aute boli obuté elegantné 20“ disky vo farbe JetBlack so zmiešanými pneumatikami (vpredu: 215/45/R20 vzadu: 225/45/R20)

Laserové svetlomety

 BMW laserlight sú výborné, ale za príplatok 6353 Eur. LED svetlá s laserovým modulom majú extra dosah a produkujú o niečo jasnejšie svetlo. Taktiež sa dokážu prispôsobiť aktuálnej premávke a nechýba im ani funkcia automatického prepínania medzi diaľkovým/stretávacím režimom. To v noci určite oceníte.

Výbava obsahuje LED diaľkové svetlá s laserovým modulom, LED tlmené svetlá, a tiež celý zvyšok svetelnej techniky s LED technológiou, vrátane koncových svetiel s 3D efektom. So svetlami som bol spokojný, ale ten príplatok v cene jazdenej octavie mi bije do očí.

Komfortná a technologická výbava

 Futuristický dizajn by mohol napovedať, že i8 je technologický strop, ale nie je tomu tak. Minimálne nie v tejto výbave. Ale ak ešte „pár“ eur doplatíte, tak tu toho môže byť viac. Základom je skvelý informačný systém iDrive, o ktorom sme už niekoľkokrát písali (recenzia BMW X2 > TU / recenzia BMW 520d > TU). V strede palubnej dosky je 8,8“ plne dotykový displej s výbornou grafikou. V prípade BMW nechávam obrazovku čistú a využívam okrúhly iDrive ovládač s dotykovou plochou. Pred vodičom je digitálny prístrojový panel, ktorý mení grafiku podľa jazdného režimu. Celú plochu vymeniť neviete. Na ňom vidíte všetky informácie o vozidle, asistenčných systémoch a pod. Dvojicu LCD displejov dopĺňa veľký farebný Head-Up displej.

Z technologickej výbavy je prítomný WLAN hotspot, navigačný systém a doplnkové aplikácie (počasie, správy, body záujmu a pod.). Efektným doplnkom je kľúč s displejom (Displej Key), ktorý sme však pri teste nemali k dispozícii. Vystačiť sme si museli s obyčajným kľúčom. Spomenúť treba aj audio systém Harman Kardon, ktorý si pri zloženej streche vychutnajú aj všetci okoloidúci. Samozrejmosťou je Bluetooth konektivita, USB-A port, 12V zásuvka, ale aj bezdrôtové nabíjanie ukryté v lakťovej opierke (iPhone 8 Plus sa sem nezmestí). Ako v každom, tak aj v tomto BMW chýbajú aplikácie Apple Car Play a Android Auto. Zaujímavosťou ale je, že v ponuke aplikácií s možnosťou online zakúpenia je funkcia Apple Car Play dostupná (za vyše 100 Eur).

Asistenčné systémy zastupuje Driving Assistant, ktorý zoskupuje viacero systémov – sledovanie jazdných pruhov (od 70 km/h), kolízne varovanie a varovanie pred chodcami s aktívnym brzdením, asistent diaľkových svetiel a sledovanie rýchlostných obmedzení. Nechýba ani základný tempomat, dynamická kontrola trakcie, akustická ochrana chodcov, ale aj osúšanie bŕzd v mokrom počasí. Neodmysliteľnou súčasťou je kamerový systém, ktorý sa skladá zo 4 kamier. Softvér ich obraz kombinuje a vytvára pohľad na auto z vtáčej perspektívy. Rozlíšenie kamier je výborné a pri manipulácii v úzkych priestoroch je tento systém na nezaplatenie. Kamery dopĺňa aj viacero PDC senzorov v okolí auta.

Hodnotenie TOUCHIT

 Nič lepšie sme doposiaľ v „redakčnej garáži“ nemali. Toto auto nemá ani kúsok praktického využitia, ani to nie je technologický strop, ale tak vás vtiahne do deja, že zabudnete na všetky autá navôkol. Bude to váš stredobod pozornosti. A napokon nie len váš, ale aj všetkých okoloidúcich. Plug-in-hybridná zostava je excelentná, má dostatok výkonu, výborne rekuperuje a v spojení s dobre nastaveným podvozkom ide „íosmičke“ iba o jedno, o radosť z jazdy. A zo zloženou strechou to má ešte väčší štýl. Ale predsa jej len niečo chýba, moje meno v technickom preukaze. Toto je môj jednorožec! A nezabudnite, toto nie je auto pre utiahnutých introvertov, ale pre skutočných extrovertov.

Základná technická špecifikácia – BMW i8 Roadster

  • Systémový výkon 275 kW (374 ps)
  • Elektrický motor 105 kW (143 ps) / 250 Nm
  • Benzínový motor 1499 cm3 / 3-valec / výkon 170 kW (231 ps) /320 Nm
  • Udávaný elektrický dojazd 53 km / reálny okolo 43 km
  • Kapacita lítium-iónovej batérie – 11,6 kWh
  • Pohotovostná hmotnosť – 1670 kg
  • Dĺžka – 4689 mm / Šírka – 1942 mm / Výška – 1291 mm / Rázvor – 2800 mm
  • Objem batožinového priestoru – 88 litrov
  • Max. rýchlosť – 250 km/h
  • Zrýchlenie 0-100 km/h – 4,6 sekundy

Fotogaléria BMW i8 Roadster

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: BMW Slovensko

Základná cena BMW i8 Roadster: 158 900 Eur

Inclusive Servis: 5 rokov alebo 60.000 km

Cena testovaného modelu: 177 010 Eur

Prečítajte si aj:

BMW X2 2.0d (M Sport X) – Do mesta i do blata (fotogaléria)