Od prvého do posledného dňa sme si novú X5 užívali plnými dúškami a povieme vám na rovinu, že 4. generácia je podarená po každej stránke a hľadať v takomto aute nedostatky je ako hľadať ihlu v kope sena. Takže zabudnite na to, že nová X5 stojí v lepšej výbave viac ako 100k a poďte sa s nami pozrieť, čo všetko „vodca svorky“ ponúka.

Testovaný model je vo vyhotovení M-Sport, ktoré mu dodáva značný sexepíl a nekompromisný postoj. Prepracovaný dizajn umocňuje biela metalíza (Mineral White) a letné 21“ papučky, ktoré sme síce nemali, ale patria k tomuto autu J. My sme mali ešte zimné obutie na 18“ diskoch, ktoré nevyzerajú tak dobre, ale na našich „3D cestách“ to nie je úplne zlá voľba. Dizajn novej X5 je v každom detaile precízne spracovaný, ale na to si spravte názor sami, toto je čisto subjektívna záležitosť. My sa posunieme pod kapotu, kde pradie 3-litrový naftový 6-valec s výkonom 195 kW (265 ps) a max. krútiacim momentom 620 Nm.

Tento agregát kooperuje so športovou 8-stupňovou automatickou prevodovkou Step-Tronic Sport, ktorú máme veľmi radi. Jej správanie je výborné, motor zbytočne nepodtáča a keď zošliapnete akcelerátor na podlahu, tak vie veľmi rýchlo reagovať, podradiť aj o 3-stupne nižšie a vy môžete vystreliť vpred. Tento naftový motor je základ ponuky, ale výkonu ponúka dosť. Je pružný, a to aj vo vyšších otáčkach. Keď sa do kolies oprie 620 Nm, tak to budete cítiť a predbiehanie na okreskách vám bude robiť radosť. Radosť vám spraví aj kombinovaná spotreba okolo 9 litrov, čo je fajn.

Motor a prevodovka sú iba jednou časťou celku. Tú druhú dopĺňa adaptívne vzduchové odpruženie, integrálne aktívne riadenie, M-Šport diferenciál, špecifický výfukový systém a M brzdy. Vzduchový podvozok vás vie trošku rozmaznať, ale nie úplne uvoľniť. Stále je to BMW podvozok, ktorý ponúka viac zážitku a je extrémne flexibilný, čo spoznáte v prvej zákrute, do ktorej vstrelíte s 2185 kg slonom ako by sa nič nedialo. To auto ide na hranu fyziky a veľmi veľa vám odpustí. Celé to začína perfektným riadením, cez motor, prevodovku až po inteligentný pohon všetkých kolies xDrive. Ten opäť ukázal, že patrí medzi to najlepšie na trhu a nová generácia sa nestratí ani v teréne.

Páni z BMW konečne pochopili, že X5 potrebuje Off-Road režim (viac stupňov), ktorý auto jemne pridvihne a zmení sa aj správanie 4-kolky. Dali sme aj klasické kríženie náprav, ktoré si dala X5 ako predjedlo. Dobrá práca! V ponuke stále zostáva viacero jazdných režimov, ktoré prispôsobujú množstvo parametrov vozidla tak, aby vám to v danej situácii vyhovovalo. No najlepšie na tom je, že xDrive posiela stále viac výkonu na zadné kolesá, vďaka čomu je X5 veľmi hravá.  No nie len hravá, ale aj obratná. X5 má totiž natáčaciu zadnú nápravu, vďaka čomu sa s takto obrovským autom veľmi jednoducho manévruje. Je to okamžite poznať – najmä na polomere otáčania.

„Zadná časť vyniká pekne spracovanými LED svetlami a obrovskými koncovkami výfukového systému.“

Teraz sa posadíme za volant a obhliadneme sa po interiéri, ktorého základom je výborné sedenie na každej pozícii a orientácia ovládacích prvkov na vodiča. To musí byť! Ako celok pôsobí veľmi luxusne, čo poznať na kvalitnej hnedej koži v celom interiéri, ktorú dopĺňa palubná doska v čiernej koži, drevené obloženie palubnej dosky, dvojité ambientné podsvietenie a príplatkové prvky – Crafted Clarity, teda krištáľový volič prevodovky a viaceré ovládače v totožnom prevedení. Interiéru to dodáva doposiaľ nevídaný nádych.

Taktiež treba dodať, že aktuálna X5 ide s novým dizajnovým jazykom, pričom sú inak umiestnené ovládače a zmeny sa týkajú aj multimediálno-informačného systému s označením – BMW Live Cockpit. Takže, vyhotovenie a úroveň pohodlia posádky je výborná. V druhom rade je dostatok priestoru aj pre väčšie osoby, pričom máte stále k dispozícii obrovský 650l kufor. Po sklopení operadiel (delenie 40:20:40) je to až 1860l. Kufrové dvere sú klasicky zdvojené a elektrické. Sem patrí aj automatické dotváranie všetkých dverí. Z pohľadu šoféra ceníme športový multifunkčný volant, dobrý prehľad okolo auta, posed a obľúbenú panoramatickú strechu.

Technológie, komfort a asistenčné systémy

Všetkého je hojne, X5 vám ponúkne všetko, začo ste ochotní zaplatiť. Začneme Laserovými hlavnými svetlometmi, ktoré sú tým najlepším, čo vám vie BMW ponúknuť. Z noci robia deň! Samozrejme, sú adaptívne a tieňujú iné vozidlá v premávke. Vidieť síce treba, ale ak nestíhate reagovať, tak vám pomôžu pokročilé asistenčné systémy, ktoré sledujú okolie vozidla (autá, chodcov, cyklistov), ale aj vás, či dávate pozor. Ak nie, tak auto dokáže autonómne brzdiť a zmierniť následky kolízie.

Nechýba ani pokročilý adaptívny tempomat s aktívnym vedením vozidla v jazdnom pruhu. Ak nereagujete a nedotknete sa v určitom časovom intervale volantu, tak auto zastaví a privolá pomoc. V Bratislave sme ocenili aj asistenta vedenia vozidla v dopravnej zápche. Okrem toho je prítomné aj sledovanie mŕtvych uhlov a dopravných značiek s upozornením na STOP/daj prednosť v jazde (iba v zahraničí).

Značný technologický progres vidieť najmä na vedení vozidla v jazdnom pruhu, ktoré je koncentrovanejšie ako v minulosti. Do pozornosti však dávame nový parkovací asistent, ktorý sme s úžasom niekoľkokrát skúšali. Jeho základom sú 4 kamery so špičkovým rozlíšením, ktorým sekundujú parkovacie PDC senzory. Nový systém, okrem toho, že vie samostatne parkovať, tak si pamätá aj posledných 50 metrov, ktoré ste prešli smerom vpred. Týchto 50 metrov dokáže auto následne samostatne vycúvať a obísť všetky prekážky. Klobúčik, páni.

„Nová prepracovaná palubná doska dostala úplne iný rozmer, ale sme radi, že fyzické ovládacie prvky klimatizácie a audia zostali zachované a ľahko dostupné.“

Základom celého systému je viac ako 10“ dotykový LCD displej v strede palubnej dosky, ktorému sekunduje nový plne digitálny prístrojový panel s možnosťou čiastočnej konfigurácie. Kruh uzatvára veľký farebný (projekčný) Head-Up displej. Na týchto displejoch vidíte a nastavíte úplne všetko. Z pohľadu komfortu treba spomenúť sedadlá v elektrike s obsiahlym nastavením, komfortný prístup a štartovanie, 4 zónovú automatickú klimatizáciu a 4 vyhrievané sedadlá, vrátane lakťovej opierky a opierok rúk vo výplniach dverí. Zaujímavosťou sú klimatizované a vyhrievané držiaky na nápoje.

K tejto kategórii patrí aj ovládanie určitých funkcií systému gestami, dotykom cez displej alebo iDrive ovládačom. Chýbať nesmie ani kľúč s displejom, cez ktorý máte auto pod kontrolou. Počas testu sme ocenili aj špičkové audio Harman/Kardon, bezdrôtové nabíjanie telefónu a inováciu v podobe USB-C portov v zadných sedadlách a v lakťovej opierke. Prítomný je aj jeden USB-A port a konektivitu uzatvára Bluetooth. Obľúbené aplikácie tretích strán chýbajú, ale klasika v podobe profi navigácie, správ, počasia, dopravy a pod. zostala zachovaná.

Hodnotenie TOUCHIT

BMW X5 4. generácie je nadmieru podarené SUV s vyššou cenovkou, ale vlastnosti, ktoré ponúka, ju celkom obstojne kompenzujú. Výborné laserové svetlá, skvelý podvozok, dostatok výkonu aj so „základným“ motorom a interiér, ktorý vás bude počas každej jazdy rozmaznávať – to je v skratke nové BMW X5. Ak ste o tom čo i len na sekundu zapochybovali, tak sa vyberte k najbližšiemu dílerovi ( vozidiel BMW 🙂 ) a novú X5 si vyskúšajte na vlastnej koži. Zaručujeme vám, že to bude zážitok!

Auto do testu zapožičala spoločnosť: BMW Slovensko

Cena testovaného modelu: 105 059 Eur

Prečítajte si aj:

Mitsubishi Outlander PHEV: S plug-in-hybridným SUV do Chorvátska? Prečo nie?! Doplnené o VIDEO

Značky:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu