Na automobilovej výstave IAA sme sa bližšie pozreli na to, čo prináša do tejto oblasti spoločnosť Bosch. Ako sme zistili, je to rozhodujúci dodávateľ komponentov pre kľúčové automobilky a orientuje sa na bezpečnosť, efektivitu a pohodlie pri jazde vo vozidlách.

Hneď pri vstupe na stánok Bosch sme si všimli elektrický bicykel Performance Line CX. Je mimoriadne ľahký s hmotnosťou okolo 17 kg, má výkonný motor Bosch Performance CX s podporou jazdy do 340 % sily jazdca.

Batéria Bosch PowerTube 625 je integrovaná do rámu. Tretím Bosch komponentom je počítačový systém Kiox. Jeho špecialitou sú jazdy do kopca. Hneď za bicyklom sa nachádzal čisto elektrický skúter E-Ludix vytvorený v spolupráci so spoločnosťou Peugeot. Je to kompaktný skúter do mestského prostredia s hmotnosťou len 84 kg, z toho batéria váži 9 kg. Srdce skútra, teda 3 kW motor, je produktom spoločnosti Bosch.

Autonómne parkovanie je výsledok spolupráce Bosch a Daimler

Jednou z dominánt stánku Bosch bola spoločná iniciatívy firiem Bosch a Benteler pri vývoji platformy pre elektrické vozidlá. Je to platforma optimalizovaná na hmotnosť a bezpečnosť. Dá sa prispôsobiť podľa želania automobilky pre viacero typov vozidiel. Bosch pritom poskytuje elektrické a elektronické komponenty riadenie vozidla, elektrický pohon, posilňovač riadenia a revolučný brzdový systém.

Pre klienta VW spoločnosť Bosch vytvorila zaoblené displeje, čím umožní tomuto výrobcovi vytvoriť nevšedný štýl interiéru. Zaoblené displeje majú tiež prispieť k pohodliu aj bezpečiu posádky. Všimli sme si aj nový typ bezpečnostnej kamery, ktorá na rozdiel od konkurencie rozpoznáva pohyby tváre, žmurkanie očami či zatvorenie viečok. Je to nová generácia kamery, ktorá lepšie rozpoznáva únavu vodiča a poskytuje upozornenia.

Bosch IoT Shuttle je prototyp autonómneho vozidla

Pozreli sme si aj rozpoznávanie prekážok na ceste ako sú chodci alebo bicyklisti cez nový typ inteligentnej kamery. Na ich prítomnosť je vodič včas upozornený a rozpoznávanie vychádza aj zo snímania teploty ľudského tela. Ďalej Bosch prezentoval aj priestorové 3D displeje, ktoré sa uplatnia v palubných prístrojoch viacerých automobiliek. Na ich sledovanie nepotrebujete žiadne pomôcky. Bosch prezentoval aj svoj prístup k riešeniu automobilov na vodíkový pohon v spolupráci so švédskym producentom Powercell.

Hlavnou hviezdou na výstave IAA však bolo autonómne vozidlo Bosch IoT Shuttle, ktoré má riešiť presun väčšej skupiny ľudí v mestskom prostredí. Pohybuje sa úplne bez vodiča, je čisto elektrické, so zaistenou bezpečnosťou a pohodlím pre cestujúcich. Toto vozidlo dokáže rozpoznať svojich cestujúcich a pozná cieľ ich cesty. Každý z cestujúcich má k dispozícii tablet a napr. môže sledovať trasu a situáciu v cieli jazdy.

Riadiaca časť autonómneho vozidla budúcnosti

Vo vnútri je Wi-Fi, cestujúci môžu prenášať na spoločný monitor obraz zo smartfónu. Pri vystúpení vás systém upozorní, ak ste si vo vnútri nechali nejaké veci. Poskytuje tiež informácie o svojom znečistení. Bosch v tomto prípade nie je výrobcom vozidla, ale je dodávateľom väčšiny komponentov zameraných na autonómnu prevádzku – radar, ultrazvukové snímače, brzdenie a elektrický motor. Rovnako dodáva aj softvér a komunikačnú infraštruktúru pre celý systém.

Dr. Volkmar Denner, predseda predstavenstva spoločnosti Robert Bosch GmbH predstavil počas tlačovej konferencie aj plne automatizované parkovanie v špeciálnych priestoroch. To je už v každodennej prevádzke v parkovacích garážach múzea Mercedes-Benz v Stuttgarte.

Umožňuje vodičovi vystúpiť z auta na určenom mieste a auto následne samo zaparkuje. Bosch vyvinul spôsob, ako vozidlo bez vodiča rozpoznáva chodcov a ďalšie vozidlá na jeho ceste. Teraz je naozaj možné vojsť do garáže, vystúpiť a poslať auto na parkovacie miesto ťuknutím na obrazovku smartfónu. Auto samé zaparkuje napr. aj navrchu parkovacieho domu. Na požiadanie sa auto rovnakým spôsobom vráti do východiskového bodu a v aplikácii presne oznámi, kde a kedy bude pripravené na nastúpenie vodiča.

Ešte v tomto roku sa pritom pripravuje asi tucet takýchto parkovacích domov. V nasledujúcich rokoch môžeme očakávať stovky parkovacích domov, ktoré budú mať takúto vlastnosť. Bosch pracuje na tom, aby inteligentný parkovací dom nebol zložitý na investície. Snaží sa napr. využiť pri tomto parkovaní kamery v jednotlivých častiach parkovacieho domu, ktoré by investor kvôli bezpečnosti aj tak musel kupovať.

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Nechajte nám správu