Mercedes-Benz produkuje čoraz viac modelov s technológiou hybridného pohonu dobíjateľného zo siete.

Takéto typy hybridných vozidiel ponúkajú možnosť jazdiť čisto na elektrinu, a teda lokálne úplne bez emisií, čo je výhodou predovšetkým v mestskom prostredí. U modelov s pohonom EQ Power sú elektrický pohon a spaľovací motor v harmonickom tandeme.

Vozidlo dokážu poháňať oba pohony samostatne aj spoločne. Takéto auto potom ponúka rýchly a jednoduchý vstup do elektrickej mobility – bez potreby spoliehania sa na nabíjaciu infraštruktúru. Do konca roku 2020 bude Mercede-Benz ponúkať 20 modelových variantov EQ Power – od Triedy A po Triedu S, od GLA po GLE. Šesť rôznych modelov bude z nižšej strednej triedy s elektrickým dojazdom prekračujúcim 70 kilometrov.

Hybridné vozidlá EQ Power umožňujú prevádzku na elektrinu, ale je tu aj spaľovací motor

Hybridné vozidlá EQ Power umožňujú prevádzku na elektrinu, ale je tu aj spaľovací motor, Zdroj: Mercedes

V kompaktnej triede ponúka Mercedes-Benz už dnes vo všetkých konštrukčných radoch variant s hybridným pohonom dobíjateľným zo siete. Kombinácia 1,33-litrového štvorvalcového benzínového motora s výkonom 118 kW (160 k) a elektromotora s výkonom 75 kW dosahuje systémový výkon 160 kW a spoločný maximálny krútiaci moment na úrovni až 450 Nm. Vďaka typickej črte elektromotora, teda maximálnemu krútiacemu momentu už od nulových otáčok, reagujú tieto vozidlá na plynový pedál okamžite. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne napríklad model A 250 e iba za 6,6 sekundy. Tieto konštrukčné rady dosiahnu pri čisto elektrickej jazde maximálnu rýchlosť 140 km/h, čo postačí aj na diaľnicu.

Elektrický dojazd EQ Power prekračuje 70 kilometrov (podľa normy NEDC). Lítium-iónový akumulátor s celkovou kapacitou 15,6 kWh možno nabíjať externe prostredníctvom striedavého alebo jednosmerného prúdu. Pri použití nabíjacej skrinky so striedavým prúdom a výkonom 7,4 kW trvá nabíjanie z 10 na 100 % stavu nabitia približne hodinu a 45 minút. Pri rýchlom nabíjaní jednosmerným prúdom s maximálnym výkonom 24 kW sa akumulátor nabije z 10 na 80 % stavu nabitia už za 25 minút. Pritom pri týchto typoch vozidiel dochádza len k nepatrným obmedzeniam objemu batožinového priestoru. Palivová nádrž je totiž zabudovaná v oblasti zadnej nápravy, pod zadnými sedadlami je tak dodatočné miesto na vysokonapäťový akumulátor.

Rozmanitosť modelov EQ Power

Špičkový výkon až 90 kW a krútiaci moment pri rozjazde 440 Nm sa postarajú o výborný pocit z jazdy aj pri jazde na čisto elektrický pohon a umožňujú dosiahnuť maximálnu rýchlosť 130 km/h. Model GLE 350 de 4MATIC pritom dosahuje výkon až 100 kW a maximálnu rýchlosť 160 km/h. V prípade novej rodiny Triedy E ponúka Mercedes-Benz sedem rôznych hybridných modelov dobíjateľných zo siete vo vyhotovení sedan a kombi, s benzínovým alebo dieselovým motorom ako aj s náhonom na zadné alebo všetky kolesá. Elektrický dojazd Triedy C, E a S je približne 50 kilometrov (podľa NEDC). GLE prejde celkovo viac ako 100 kilometrov.

Rozhodujúcim faktorom na zvýšenie elektrického dojazdu je menovitá kapacita akumulátora zvýšená na 13,5 kWh. Akumulátor modelu GLE dokáže uložiť až 31,2 kWh.

Koľko trvá nabíjanie

Z nabíjacej skrinky so striedavým prúdom možno napríklad celkom vybitú batériu úplne nabiť doma približne za 1,5 hodiny (GLE: 3 hodiny a 15 minút). Na nabitie akumulátora z bežnej domovej zásuvky je potrebných približne 5 hodín. GLE navyše disponuje nabíjacou zásuvkou COMBO na nabíjanie striedavým, ale aj jednosmerným prúdom. Toto pri iných značkách vozidiel nenájdete. Na príslušných nabíjacích stojanoch s jednosmerným prúdom sa akumulátor dokáže nabiť za zhruba 20 minút (z 10 na 80 %), príp. za cca 30 minút (z 10 na 100 %).

Pri nabíjaní z rýchlonabíjačky nabijete akumulátor za pár minút. Mercedes naozaj inštaluje aj do hybridov nabíjanie jednosmerným prúdom

Pri nabíjaní z rýchlonabíjačky nabijete akumulátor za pár minút. Mercedes naozaj inštaluje aj do hybridov nabíjanie jednosmerným prúdom, Zdroj: Mercedes

Inteligentná stratégia podporuje vodiča

Aby ste nemuseli nabíjať často a aby časy nabíjania boli čo najkratšie, elektronika modelov EQ Power podporuje vodiča prostredníctvom stratégie na báze jeho trasy v navigácii. Táto stratégia odporúča elektrický jazdný program vždy na úsekoch trasy, kde je takéto použitie najvhodnejšie. Do úvahy berie aj kartografické dáta, topografiu, predpisy upravujúce rýchlosť jazdy a aktuálnu dopravnú situáciu na celej naplánovanej trase.

Mercedes me Charge uľahčuje nabíjanie

Mercedes me Charge sme si vyskúšali v Rakúsku a je to spôsob, ktorý umožňuje prístup k jednej z najväčších nabíjacích sietí na svete s 300 rôznymi operátormi verejných nabíjacích staníc v Európe. Tie sú v mestách, nákupných strediskách, na parkoviskách, diaľniciach atď. Nabíjanie v takejto stanici sa uskutočňuje cez nabíjaciu kartu Mercedes me Charge, aplikáciu Mercedes me 2020 alebo prostredníctvom zobrazenia na multimediálnom displeji vozidla. Na nabíjanie nie sú potrebné žiadne doplňujúce zmluvy. Jednoducho nabíjate a na konci mesiaca vám príde prehľadná faktúra, pričom nabíjanie sa započíta automaticky.

Takto jednoducho vidíte, koľko budete efektívne nabíjať

Takto jednoducho vidíte, koľko budete efektívne nabíjať, Zdroj: Mercedes

Aplikácia Mercedes me pritom umožňuje aj predklimatizovanie vozidla, čo je v zime nesporná výhoda. Sadnete si do vyhriateho auta, z ktorého máte zreteľný výhľad cez všetky okná.

Je už pre vás správny čas na alternatívny pohon?

Aplikácia EQ Ready analyzuje vaše individuálne jazdné údaje a porovnáva ich s množstvom parametrov elektrických a hybridných vozidiel. Tým sa zisťuje, či by pre vás nebol výhodnejší prechod na elektrické alebo hybridné vozidlo. Výsledky sú založené na individuálnom profile používania a analyzuje sa nielen jedna konkrétna jazda, ale váš každodenný jazdný profil.

Aplikácia EQ Ready vás každý deň informuje, koľko by ste nabíjali a ako je to s dostupnosťou nabíjacej infraštruktúry na vašej trase. Svoje aktuálne vozidlo si tak ľahko môžete porovnať s alternatívne poháňaným modelom od značky Mercedes-Benz.

Nechajte nám správu