Chorvátsko 2019: Mitsubishi Outlander PHEV + 4ka je kombinácia, ktorá hrá tento rok prím #RoamingTrip2019 (Vyhodnotenie)

0

3. ročník nášho letného #RoamingTrip_u začína dnes poobede. Aktivujeme plug-in-hybridný Outlander, nabalíme ho až po strop, naložíme pasažierov a vydávame sa smer Chorvátsko, kde strávime niekoľko dní a navštívime viacero destinácií. A viete, čo je na tom najlepšie? Že pritom môžete byť s nami a celý priebeh cesty, resp. príbehu sledovať v takmer reálnom čase na našom webe (tento článok budeme každý deň aktualizovať a pridávať fotky), FacebookuInstagrame. Instagram budeme zásobovať videami (Instastory) a fotkami, tak nás nezabudnite sledovať.

„Aby sme mohli všetko zdieľať, tak potrebujeme aj mobilné dáta. Dostatok mobilných dát! O tie sa postará štvrtý mobilný operátor – 4ka, pričom otestujeme aj to, ako je to s dostupnosťou dát od tohoto operátora v zahraničí.“

Tento rok sa vydávame na #RoamingTrip2019 s plug-in-hybridným Mitsubishi Outlander PHEV, ktorý sme už síce mali na bežnom redakčnom teste, ale to nám nestačilo. Na tomto automobilovo-technologicko-zážitkovom tripe chceme podrobnejšie preveriť, ako tento model zvládne dlhšiu cestu, ktorá bude kombináciou okresných ciest a diaľnic, pričom nás bude zaujímať komfort cestovania, nabíjanie v zahraničí a hlavne výsledná ekonomika prevádzky.

Mitsubishi Outlander PHEV má 2.4-litrový benzínový motor s generátorom, ktorý je doplnený o dva elektromotory (kombinovaný výkon 224ps). Lítium-iónová batériav podlahe má kapacitu 13,8 kWh a na rýchlonabíjačke sa nabije z 0 na 80% kapacity za približne 25 minút. To je ideálny čas na jednu kávičku. Sme zvedaví, na koľko nabíjačiek po ceste natrafíme. Ak ich bude málo, tak sa môžeme niekde pripojiť na 230V sieť a nabíjať týmto spôsobom, ale to už bude trvať viac ako 5 hodín.

Cesta je cieľ a my sme si ju užívali. Máte to tak aj vy?

Za každých okolností budeme využívať účinnú rekuperáciu, ktorá má 5 stupňov. Klasickú recenziu si môžete prečítať – TU, teraz ideme cestovať, zbierať nové informácie a zážitky. Enjoy! Ak vás niečo zaujíma alebo máte nejaké tipy, tak nám určite zanechajte pod článkom komentár.

Deň prvý 

Auto máme nabalené, posádka je pripravená a my vyrážame na cestu. Keďže vezieme v aute vzácny poklad (deti 🙂 ), tak sme potrebovali zbaliť aj kočík. Ak by sme ho dali do kufra s kapacitou 463 litrov, tak by sa nám tam nezmestili všetky ostatné veci, ktoré si potrebujeme vziať. Na bežné výlety je to fajn, ale na takúto cestu to úplne nestačí. Z tohoto dôvodu sme na strechu Outlandera osadili kvalitný a dizajnovo zaujímavý strešný box – Northline Tirol 420 Wing s kapacitou 420 litrov.

Doňho dáme všetko, čo nebudeme počas cesty až tak potrebovať. A keby sme aj potrebovali, tak sa doňho ľahko dostaneme z oboch strán. Tento box nám zapožičala spoločnosť www.Samm.sk, ktorá má v ponuke množstvo boxov rôznych veľkostí a značiek, ale aj strešné stany a iné zaujímavé príslušenstvo. Takže, balenie by bolo, auto máme nabité, natankované a vyrážame. Btw. Outlander má iba 45 litrovú palivovú nádrž, čo nie je veľa, ale dúfame, že sa nám podarí spraviť zaujímavú spotrebu, aby sme nestáli často na pumpách. Strešný box spotrebu trošku navýši, ale keďže ide o Northline Tirol Wing s dobrou aerodynamikou, tak to nebude až také strašné.

Aký je plán? Ideme z Bratislavy do Vrábel, kde si vyzdvihneme ešte nejakú poživeň Ja hneď smerujeme do Maďarska – cez hraničný prechod Komárno/Komárom. Cestu do Chorvátska sme sa rozhodli absolvovať kompletne po bočných – neplatených cestách. Sme zvedaví, koľko nám to vydrží a čo všetko nás čaká :). Zatiaľ majte krásny deň, my sa ozveme s prvými poznatkami už večer – Instagram dopujeme stále.

Prvý update #Roamingtrip2019 (24.7.2019)

Večer nám doplnenie reportáže nevyšlo, nakoľko sme narazili na viacero nečakaných „problémov“, a tak sme z Vrábel vyrážali až okolo 17:00, čo nás celkom poznačilo. Cestovali sme s deťmi, čo vo výsledku znamená viac prestávok počas cesty. Okresné cesty Maďarsko + Chorvátsko + prestoje + jedno nabíjanie + 2 hodinové zdriemnutie vo výsledku znamenalo 15 hodín cesty. Extrém! Toto som zažil prvýkrát, ale keďže som s celkovým časom počítal, tak som s tým vyrovnanýJ. Už cesta je v tomto prípade cieľ. Trasa mala 653 km – viď. obrázok plánu.

Má (malo) to zmysel? Presne túto otázku som si kládol aj ja – často :). Okresné cesty sme si vybrali kvôli plug-in-hybridnému Mitsubishi Outlander, nakoľko tu sa tento model cíti ako doma. Veľmi pekne sa dá využívať účinný systém rekuperácie (5 stupňov) a často sa menia rýchlostné limity, čo vo výsledku znamená, že výsledná spotreba bude výborná. A verte, že bola. Bol som veľmi prekvapení, s akou spotrebou sme dorazili do prvej destinácie – Selce. Ešte predtým spomeniem, že pohotovostná hmotnosť Outlandera je 1955 kg a kompletne naložený na Roaming Trip má takmer 2400 kg, čo je viac než dosť.

K tomu treba brať do úvahy aj fakt, že na streche máme strešný box, ktorý má síce výbornú aerodynamiku, ale spotrebu o niečo navýši. Na cestu sme vyrážali s vybitou batériou, ktorú som osobne a dôkladne minul v Bratislave. S vybitou baterkou sme pokračovali až do mesta Székesfehérvár, kde sme mali nabíjací prestoj. Na miestnom sídlisku sme vďaka aplikácii od ZSE-drive našli nabíjačku spoločnosti Eon, ktorá však nepatrila k tým najrýchlejším, nakoľko sme za 45 minút nenabili ani polovicu 13,8 kWh batérie. Táto nabíjačka nemala ani integrovaný nabíjací kábel, takže sme využili ten, ktorý dáva Mitsubishi k autu. To sa zíde! Po 45 minútach a jednej káve „ala Outlander“ sme to vzdali a pokračovali ďalej do cieľa bez nabíjania, nakoľko žiadna nabíjačka už priamo po ceste (ani v blízkom okolí) nebola.

Prvé (a posledné) nabíjanie počas cesty do Chorvátska. To sa ale zmení – počas nášho pobytu budeme nabíjacie stanice aktívne vyhľadávať.

Do kempu Selce sme dorazili o desiatej doobeda (trošku sme ešte pobehali obchody) a začali počítať spotrebu. Od začiatku cesty do jej väčšej polovice sme mali krásnych 6,6 l/100 km. Zostatok cesty (po Chorvátskych kopcoch) bola spotreba okolo 7,2 l/100 km. Spotreba „elektriny“ sa pohybovala od 13,7 do 17 kWh/100km. Elektrický systém dostával zabrať, ale ako celok to fungovalo. Na dané auto, hmotnosť, strešný box a takmer bez nabíjania sú tieto čísla veľmi uspokojivé. Ak by bolo po ceste viac rýchlych nabíjačiek, tak by to bolo zaručene lepšie (napr. na ZSE nabíjačke nabijeme 80% kapacity 13,8 kWh batérie za 25 minút, čo je fajn).

Avšak, bez môjho zásahu by nebola táto spotreba reálna. Prečo? Lebo ak si myslíte, že si kúpite tento typ vozidla a automaticky budete jazdiť skoro „zadarmo“, tak ste na veľkom omyle. Musíte sa nastaviť na iný typ auta a tým aj iný štýl samotnej jazdy. V jednoduchosti, všetko je to v hlave. Treba predvídať, veľa rekuperovať, pohýnať sa neagresívne a bude to fungovať. Stačí pochopiť základné princípy a dosiahnete pekné spotreby. Samozrejme, ideálne je toto auto nabíjať vždy keď je to možné, čím sa môžete dostať aj na deklarovanú spotrebu 2l/100km alebo môžete jazdiť úplne zadarmo – ak budete mať prejazdy max. 40 km a medzi tým budete nabíjať.

Systém rekuperácie a práca s ním sa mi veľmi páči. Intenzitu si nastavujete veľkými pádlami pod volantom alebo voličom prevodovky, takže je to veľmi pohotové. Prvú časť po okresných cestách sa nám určite oplatilo absolvovať. Dosiahli sme peknú spotrebu a videli sme veľa pekný miest – hlavne v noci :). Teraz sa budeme trošku motať po Chorvátsku, hľadať nabíjacie stanice a skúšať, aké je to žiť s týmto autom v kempoch. Je to aktuálne náš „obytňák“, v ktorom aj spíme, takže aj ďalšie poznatky budú veľmi zaujímavé.

Ak vás zaujíma, ako je to s ekonomikou prevádzky na dlhej (dovolenkovej) ceste, ktorú tvoria zväčša diaľnice, tak máme v pláne aj tento test. Diaľnice nie sú revírom tohoto modelu, ale cestou späť im dáme šancu. Na diaľničnej trase z Chorvátska na Slovensko je aj viacero nabíjacích staníc, takže to bude zaujímavé porovnanie. Uvidíme, či má zmysel tráviť hodiny na okresných cestách alebo ísť pohodovo po diaľnici a bude to iba o pár eur drahšie. Alebo lacnejšie? Uvidíme! Osobne som zástanca jazdenia, takže okresné cesty sú fajn 🙂 .

Prvá méta zdolaná – kemp Selce. Odych, práca, kúpanie – to je #Roamingtrip2019

Počas cesty som ocenil aj priestrannú kabínu, v ktorej sa určite tlačiť nebudete. Cestujeme 2 dospelí a 3 deti, pričom je to ideálna kombinácia. Žiadna tlačenka, ale pohoda. V aute budeme aj späť – v úplnej pohode dvaja (zostatok v stane), takže Outlander využijete aj na takéto účely. Spanie v aute – ideálne vo voľnej prírode odporúčam, je to skvelé! To je zatiaľ všetko, ideme zbierať ďalšie poznatky, zážitky a zajtra čakajte update číslo 2. Ak vás niečo konkrétne zaujíma, pýtajte sa v komentároch pod článkom alebo na Instagrame. Instastory sú plné našej cesty, tak si tieto zaujímavé videá určite pozrite – TU.

Druhý update #Roamingtrip2019 (25.7 – 26.7 2019) 

Prvá noc v Chorvátsku bola výborná. Ako v stane, tak aj v aute sa spalo veľmi dobre, čo je dôležité. Outlander poskytuje parádne útočisko (rozumej spanie) pre dvoch dospelých ľudí, čo počas tohoto tripu veľmi ceníme. Ráno nemohla chýbať ani dobrá kávička – ten 1500W okruh a dve elektrické zásuvky sú bomba! Zapojíme Nespresso a už to tečie J. Káva, raňajky kúpanie, balenie a vyrážame na cesty. Pomaly sme sa začali presúvať do Zadaru, pričom sme sa cestou zastavili ešte na jednom kúpaní. Popri pobreží už máme vytipované nejaké miesta, kde sa dá trošku oddýchnuť a hlavne okúpať/schladiť, nakoľko sme včera mali krásnych 43° na slnku, čo nie je málo. Počasie nám však vyšlo na jednotku a z toho sa tešíme.

Cestou sme sa zastavili v krásnom mestečku Senj. Na obrázku v strede je pevnosť Nehaj, v ktorej je reštaurácia a múzeum. Odporúčame navštíviť. 

Ak sa presúvate z okolia Crikvenice smerom na Zadar, tak odporúčam pláž pod skalami tesne pred mestom Karlobag. More je tu trošku mútnejšie a tento rok aj mierne špinavšie (ľudia!), čo ma veľmi neteší, ale na dvojhodinové kúpanie je to fajn – je tu aj sprcha, takže slaní nezostanete. Pláž je vhodná aj pre malé deti. Ešte v Selciach, pred odjazdom, sme chceli natankovať, nakoľko sme mali dojazd už iba 118km, pričom som ešte ráno nabíjal aj 13,8 kWh batériu Outlandera generátorom. Chcel som vyskúšať, za aký čas ju generátor nabije a koľko si zoberie benzínu, resp. či to má vôbec význam. Do plna to trvalo približne 2 hodiny s dlhšími prestávkami. Z dojazdu, ktorý zobrazovalo auto, mi to zobralo okolo 28 km. Hodnotím to tak, že je to tu a to sa počíta, ale radšej treba nabíjať na nabíjacej stanici alebo doma, to bude dávať väčší zmysel.

Dojazd na plnú baterku je v bežných podmienkach 40 km (overené). Tu ale boli po ceste riadne stúpania, takže vydržala menej. Elektronika si však spotrebu batérie kontrolovala a čisto elektrický pohon zapínala priebežne. Okrem stúpaní sme mali po ceste aj veľa prudkých klesaní, kde som naplno využíval účinnú rekuperáciu (šetril som tým aj brzdy). Ešte k tomu tankovaniu. Samozrejme, že som nenatankoval, lebo veď potom neskôr, ešte prejdeme niečo. Ach, Miro! Zas na doraz? Jasné 🙂 . Dojazd sa postupne míňal a pumpa nikde, prešli sme pár malých miest, ale ešte som skúšal čo to dá. Ach, chyba, potupne sme išli do oblasti, kde nebola žiadna pumpa, a tak som sa musel otočiť a ísť na tú, ktorú sme prešli ako poslednú – 20 km späť našťastie vydalo, natankovali sme a pokračovali ďalej. Treba mi to? Asi áno :). Aj o tom je náš trip.

V Chorvátsku je benzín drahší ako v Maďarsku a na Slovensku. Na Slovensku sa pohybuje okolo 1,36 eura za liter. V Maďarsku to je v priemere 400 forintov za liter (1,23 Eura) a v Chorvátsku stojí liter benzínu v priemere 10,14 kuny (1,38 eura).

Podvečer (25.7) sme dorazili do Zadaru, kde sme si dokúpili zásoby a išli do vyhliadnutého kempu Ninska Laguna, ktorý sa nachádza pri krásnej pieskovej pláži – Laguna Beach. Tento kemp sa nám úplne nepozdával, ale kúsok pred ním bol ešte jeden kemp Nin, ktorý bol síce menší, trošku ďalej od mora, ale zato útulný a pekný. Tu sme teda zakotvili, opäť všetko vybalili (toto jediné ma fakt nebaví), postavili bývanie a dali sprchu :). Aj 100 krát za deň by bolo málo. Kemp je super, sú tu nové sprchy, záchody a večer milión komárov, ktorým hrá na krvavú nôtu tisíc cvrčkov 🙂

Som veľmi rád, že cestujeme s Outlanderom, nakoľko ponúka veľa priestoru, ktorý oceníte až vtedy, keď v tom aute budete pár dní žiť. Je to zábava a dobrodružstvo, a o to nám od začiatku išlo. V každom platenom kempe je možnosť doplatiť si pár eur za prístup k elektrike, čo sme tentokrát využili a hneď som začal nabíjať auto. Doplatok 3 až 4 eurá je fajn, pričom môže byť auto stále pripojené na nabíjačku a pripravené na cestu. Nabíjali sme cez predlžovací kábel, čo sa síce neodporúča, ale funguje to (bol „trošku“ teplý, to je pravda). Iná možnosť však nebola a využiť som to chcel. Za približne 6 hodín sme mali auto nabité.

Druhá noc, druhý kemp (Kemp Nin)

Cestou do Zadaru sme sa snažili nájsť aj nabíjacie stanice, ale márne. Počas cesty bol najviac využívaný spaľovací motor, ale rozjazdy boli vďaka ušetrenej energii výhradne na elektriku. Spotreba sa pohybovala v okolí 7,8 l/100km. Kopce, strešný box a hmotnosť takmer 2400 kg spravia svoje. Avšak, na 2,4 litrový motor je to stále výborné číslo. V Chorvátsku treba počítať s tým, že nabíjacie stanice sú skôr na diaľniciach (overíme) a vo väčších mestách. V Zadare by mali byť 4 – dnes (piatok) to pôjdeme preveriť.

Od začiatku tripu sa zameriavame okrem auta aj na štvrtého mobilného operátora, ktorý nám na túto cestu poskytol dáta na test. Test toho, ako je to s dátovým pripojením 4ky v Chorvátsku. Merania sme začali už v Maďarsku, kde sa rýchlosť dátového pripojenia pohybovala v okolí 6 Mbps (download) a 1,5 Mbps (upload). V Chorvátsku to trošku kleslo, ale stále je to použiteľné na dáta rôzneho typu. V oblasti Selce sú rýchlosti dátového pripojenia – 1,3 Mbps (download) a 8,28 Mbps (upload). Nižšie v Chorvátsku bude rýchlosť o niečo lepšia. Neviem síce prečo, ale aj minulý rok to tak bolo. A je to tak, v okolí mesta Senj stúpol download na takmer 2 Mbps a upload zázračne vyskočil až na 20 Mbps. Ďalšie meranie sme spravili v Zadare, kde sa rýchlosť vyšplhala na 3,30 Mbps (download) a 25,8 Mbps (upload).

Ráno ako vínko, pohoda, kľud, slniečko a kancelária v Mitsubishi Outlander. V platených kempoch je elektrika a vďaka nej môžeme nabíjať auto, čo je výhodou ak zvolíte takýto spôsob dovolenky/tripu. 

Dnešné ráno (26.7) je takmer rovnaké ako to včerajšie, iba na inom mieste. Toto cestovanie ma baví! Outlander poslúcha (deti nie), kávy je dosť a už od rána krásne praží slniečko. Dali sme si raňajky (varené pri aute, aby to bolo autentické) a ideme sa trošku prejsť po okolí, okúpať sa, ale ešte predtým nadopujeme Instagram, aby ste videli náš trip aj prostredníctvom videí. Tak nás sledujte! Počas dnešného dňa navštívime aj Zadar, nabíjacie stanice a iné zaujímavé miesta, o ktorých vás budeme (v reálnom čase) informovať na našom Instagrame.

Tretí update #Roamingtrip2019 (26.7 – 27.7 2019)

Piatkové poobedie bolo idylické, hneď vedľa nášho kempu (Kemp Nin) je krásna piesočnatá pláž – Ninska Laguna, ktorú si užijú všetky vekové kategórie a obzvlášť deti. Viac ako 50 metrov je voda iba po kolená dospelého človeka, má ideálnu teplotu a hlavne je čistá. Nádherné miesto, odporúčame! Pláž je bezplatná, ale ak sa sem vyberiete autom, tak treba zaplatiť 30 kún za celodenné parkovanie. To nie je veľa, takže sa to oplatí. Ak máte auto, v ktorom prespávate, tak sa tu dá zložiť pri borovicovom lese a ráno uvidíte nádherný východ slnka.

Po intenzívnom kúpaní sme sa vybrali do centra Zadaru, kde som bol osobne prvýkrát. Je to skutočne nádherné mesto s krásnym historickým centrom, unikátnymi úzkymi uličkami a priateľskou atmosférou. Všade rozvoniava dobré jedlo rôzneho druhu, prístav je plný romantických miest a takto by sa dalo pokračovať ešte dlho. Proste krásne mesto, opäť môžeme iba odporúčať. Okrem prehliadky mesta sme hľadali aj nabíjacie stanice, ktorých je v Zadare dostatok, ale má to jeden háčik. Skoro všetky sú spoplatnené a keď nemáte kartu od prevádzkujúcich spoločností, tak si auto nenabijete. Jedna nabíjacia stanica je aj priamo v centre, čo je výhoda z pohľadu parkovania, ale opäť bola platená. Plug-in-hybridy a elektrické autá majú v parkovaní veľké výhody, načo treba tiež myslieť a pridať do plusov pri rozmýšľaní nad ich kúpou.

Nabíjacia stanica je aj pri Kauflande na okraji Zadaru, pričom som očakával, že bude zadarmo, ale nie je. Jediná bezplatná nabíjacia (ktorú sme našli) stanica je na ulici Nikole Tesle 9c. Táto stanica je bezkáblová, takže potrebujete vlastný kábel. K dispozícii je jedna 230V zásuvka a jedna AC zásuvka (22 kWh). Po našom príchode tu bola napojená Tesla model 3, takže sme toho veľa nenabili. Avšak, pred návratom do kempu sme sa tu ešte zastavili a nabíjačku vyskúšali. Všetko funguje ako má a je úplne zadarmo.

Teraz sa vrátim o pár hodín späť  – doobedie a poobedie v kempe. Počas dňa sme batériu z 230V siete nabili doplna a stále ju udržiavali na úrovni 100%. Ako som už napísal, večer sme išli do centra mesta, kde sme sa s autom trošku motali, pričom sme ani 1 km neprešli s aktívnym spaľovacím motorom.Táto trasa mala okolo 42 kilometrov a prešli sme ju kompletne na elektriku, čo je zatiaľ náš rekord s Mitsubishi Outlander PHEV. Asi naňho dobre vplýva morský vzduch :). Toto sa skutočne oplatí. Včerajšia spotreba benzínu – 0l/100km. Môže byť?

Z piatku na sobotu sme mali ťažkú noc, ale keďže píšem, tak sme tu, vďaka Bohu. V noci sa spustila veľmi intenzívna búrka, pričom blesky neboli veľmi ďaleko od kempu, tak to bolo veľmi zaujímavé. Silný vietor, búrka a naše veci vonku nejdú dohromady, tak som všetko, čo sa dalo, schoval do auta, kde spala aj dcéra, pričom s nami nocovalo aj stádo komárov. Veľmi rýchlo sa nasťahovali dovnútra a zostatok noci som počúval bzzzzzz a zabíjal ich. Kvalita :). V noci som musel odpojiť aj nabíjanie auta z 230V siete, aby nebol ešte väčší buchot a škody :).

Ninska Laguna (ráno okolo 6:20 hod)

Chcel som napísať, že po zobudení, ale skôr to bude – po prebdenej noci som sa vybral na pláž si vyčistiť hlavu – príjemný vánok, chladnejší piesok a vychádzajúce slnko (viď. Instagram), to bolo divadlo ako sa patrí, jednoducho nádhera – bolo to prekrásne. Na nervy to pomohlo, potom magnézium a pokračujeme ďalej J. Pred obedom sme sa zbalili a vyrazili z kempu Nin smerom dole popri pobreží do mesta Pirovac, odkiaľ píšem aj túto časť. Kaviareň LORD v prístave s výhľadom na lode a more je perfektným miestom na update #Roamingtripu2019, nie? Relatívne malé prístavné mestečko sa nachádza kúsok od mesta Vodice a Šibeniku. Je zaujímavé, ale nie každý ho ocení. Osobne mám rád takéto miesta presne na tento účel – kávička a písanie v nádhernom prostredí. Káva je tu mimochodom výborná. Btw. v Chorvátsku som ešte na zlú kávu v kaviarni nenatrafil, vy áno?

Spotrebička, predveď sa! Nin je od Pirovacu vzdialený približne 70 km. Z kempu sme vyrážali s baterkou nabitou na približne 70%. Do týchto kilometrov musíme ešte pripočítať doobedňajšie motanie sa po obchodoch v Zadare (hľadali sme TAPE pásku), čo vo výsledku vychádza na takmer 100km. Do Pirovacu sme prišli so spotrebou 3.5 l/100km. Čo to znamená? Ak nabíjate, tak sa dá dosiahnuť veľmi pekná spotreba. Ak po väčšinu roka jazdíte napr. do práce 20 km (40 až 50 km denne), tak viete jazdiť aj takmer bez spotreby paliva. Ani dlhšie trasy nie sú ekonomicky náročné, len treba nabíjať a neustále využívať intenzívnu rekuperáciu. Ako som už viac krát povedal a napísal, toto auto je hlavne o tom, že premýšľate ako jazdíte. Celý úspech šetrenia paliva je v hlave šoféra.

Mitsubishi Outlander PHEV: S plug-in-hybridným SUV do Chorvátska? Prečo nie?!

Takže, dám si ešte jednu kávu, verím, že aj nejaké kúpanie a postupne ideme smer Slovensko. Teraz budeme Outlandera PHEV viac hnať – aj po diaľniciach, pričom sme zvedaví, aká bude výsledná spotreba po ceste domov a ako to bude s priemerom celého tripu.

Stále je v hre aj štvrtý operátor, ktorý síce nedosahuje také rýchlosti ako minulý rok, nevieme čím to je, ale stále je to použiteľné na dáta a volanie, čo je podstanté. Rýchlosti sú takmer identické ako v Zadare – 3,25 Mbps (download) a 24,4 Mbps (upload). Dnes kúpime aj lokálnu internetovú kartu a porovnáme to so 4kou. Po príchode upresníme aj to, ako je to s cenami dát v Chorvátsku a čo vo výsledku dáva väčší zmysel.

Tretí update #Roamingtrip2019 (27.7 – 28.7 2019) 

Kávu som dopil, reportáž aktualizoval, ale kúpanie nebolo. Priznám sa, už sa mi nechcelo a mal som chuť jazdiť J. Aj keď unavený z prebdenej noci, ale nejako ma to stále ťahalo do auta, ktoré bolo po niekoľkých dňoch viditeľne aj citeľne znečistené :). Slúžilo ako prechodný domov, poľná kuchyňa a pod., takže sme s tým počítali. Nemali sme veľmi čas na upratovanie, ale našťastie sú použité materiály v Outlanderi dostatočne odolné, takže zniesli aj takúto záťaž. Veľmi som ocenil kožené sedadlá, ktoré sa ľahko čistia. S látkovými by to bol boj. Tak sme sa vydali na cestu smer Slovensko. Do navigácie som zadal „domov“ a vylúčil mýto.

Do Záhrebu som chcel ísť po okresných cestách so zastávkou na plitvických jazerách. Túto trasu mám veľmi rád – sú tu krásne serpentíny, vozovka je udržiavaná a stále sa je načo pozerať. Serpentíny sú aj s vláčnym podvozkom Outlandera zaujímavé. Síce si ich úplne nevychutnám, ale aj pomalšia jazda stojí zato, pričom cestujeme komfortne, čo je v tomto prípade dôležitejšie. Takže, z Pirovacu sme vyrazili neskoro poobede so spotrebou 3,5 l/100km a takmer vybitou batériu.

Nabíjacie stanice v nedohľadne, a tak sme sa spoľahli iba na účinnú rekuperáciu, ktorá vracia dostatok energie späť do batérie na to, aby sme sa rozbiehali výhradne na elektriku. Fungovalo to 90% času jazdy. Okresné cesty sú plné stúpaní, ale aj prudkých klesaní, kde sa dá s rekuperáciou krásne hrať. Myslím si, že ešte žiadne auto ma tak nezamestnávalo ako Outlander. Nebolo to však o tom, že musím – ja som chcel, bavilo ma to. S pádlami pod volantom sa výborne pracuje a keď za účelom účinného rekuperovania predvídate, tak ste aj ostražitejší, čo je dobre. Pred Záhrebom sme mali spotrebu 6,2l/100 km. Prekvapenie, ale pekné, krásna spotreba.

Hmotnosť auta, strešný box a vybitá batéria neovplyvnili spotrebu až tak, ako sme počítali. Good Job! Pri Záhrebe sme vybehli na diaľnicu, ale pokročilá hodina a stupňujúca sa únava hovorili jednohlasne – diaľnica je unavujúca, stereotypná a nezáživná. O.ki, posádka, ideme dole! A tak som opäť zišiel na okresné cesty, diaľnicu si necháme na neskôr. Nabíjacie stanice som „elegantne“ obišiel, čo ma trošku mrzelo, ale aspoň som nemusel stáť. Prestoje nám nevadili, ale predsa len sme sa radšej hýbali, ak to bolo možné. Týmto spôsobom sme preverili, koľko vás bude stáť jazda s plug-in-hybridom bez nabíjania. Verte, že keď vám prezradíme výslednú spotrebu, tak budete prekvapení!

Späť k Záhrebu, od ktorého sme ťahali smerom hore na Slovinsko, Maďarsko a Rakúsko domov, pričom som si dal cestou dve oddychové pauzy. Dve noci takmer bez spánku sa začali ozývať, takže žiadna káva, ale krátky spánok. Prvý pomohol iba na chvíľu, a tak nasledoval ďalší – riskovať netreba, radšej postáť! Do Bratislavy sme dorazili pred deviatou ráno. Čo nasledovalo? Raňajky a kvalitný spánok v dobrej posteli :). Po zaslúženom oddychu som začal bilancovať a rozmýšľať nad tým, ako to vlastne s tou cestou bolo a či je ten plug-in-hybrid skutočne všestranný. Je ideálny iba na krátke vzdialenosti alebo akékoľvek trasy?

Sumár spotreby: Mitsubishi Outlander PHEV #Roamnigtrip2019  

Pred cestou som mal rôzne úvahy, s akou spotrebou skončíme náš trip, ale nepretavili sa do reality, ktorá bola omnoho zaujímavejšia ako predpoklady. Spotreba paliva sa síce hýbala, ale stále bola na dané okolnosti zaujímavá. Cestou do Chorvátska sme sa pohybovali od 6,2 po 7,6l/100km. Spotreba elektriny bola od 13,7 do 17 kWh/100km. Počas prvých presunov po Chorvátsku sme mali spotrebu okolo 7,2l/100km. V rámci tejto časti sme skúšali nabíjať batériu generátorom, čo síce funguje dobre, ale spotrebu paliva citeľne zvyšuje.

V Kempe Nin sme mali k dispozícii 230V sieť, a tak sme sa snažili auto stále nabíjať. Doplna to síce trvá okolo 6 hodín, ale ak auto stojí/nepotrebujete ho, tak je to jedno. V rámci tejto časti spotreba paliva výrazne klesla – s plne nabitou baterkou sme vyrazili do Zadaru, pričom sme celý večer jazdili výhradne na elektriku. Spravili sme 42 kilometrov bez pomoci spaľovacieho motora, čo je náš rekord. Spotreba v meste 0l/100km. Náklady na elektriku boli 3 eurá/1 deň. To sa počas takéhoto tripu určite oplatí.

Po dvoch dňoch v kempe Nin sme vyrazili s nabitým autom smer Pirovac. Do tohoto mestečka sme dorazili so spotrebou 3,5l/100km. Tu reálne vidieť, ako spotreba klesá, keď auto nabíjate. Z mesta Pirovac sme už išli smer Slovensko, pričom sme kombinovali diaľnicu a okresné cesty – batéria bola vybitá a  okresné cesty prevládali. Rekuperovať a rekuperovať, to bolo heslo cesty, ktorá bola veľmi zaujímavá. Výsledkom bola spotreba od 6,2 do 6,8l/100 km. Do úvahy treba brať aj hmotnosť takmer 2400kg a strešný box. Výhodou je, že sme mali strešný box Northline Tirol 420 s výbornou aerodynamikou, ktorý nezdvíhal spotrebu do výšin, a tiež neprodukoval veľký hluk.

Celkový priemer #roamingtripu2019 sa pohybuje na úrovni 6,5l/100km. Ak zoberieme do úvahy všetky faktory cesty a iba sporadické nabíjanie, tak nám vychádza, že ekonomika prevádzky tohoto vozidla je výborná. Mitsubishi Outlander PHEV je vhodný na akúkoľvek cestu, akurát treba myslieť na to, že sedíte v plug-in-hybride! Všetko je v hlave – treba zmeniť myslenie, predvídať, rekuperovať a nabíjať. Ak tieto faktory splníte, tak vám Outlander PHEV bude dávať zmysel za každých okolností. Čo si o tom myslíte vy? Aký je váš pohľad na plug-in-hybridné SUV?

Na výslednú spotrebu má vplyv aj strešný Box

S týmto faktom sme od začiatku počítali, pričom sme mali v pláne na strechu Outlandera osadiť priestranný box, ktorý bude mať čo najlepšiu aerodynamiku. S týmto nám pomohla spoločnosť www.stresnenosice-boxy.sk, ktorá nám na #Roamingtrip2019 poskytla strešný box Northline Tirol 420. Ten spĺňal všetky atribúty a bonusom bol zaujímavý dizajn. Na strešných nosičoch sme ho mali upnutý „T“ systémom. Aj vďaka tomuto boxu nám spotreba nevystrelila do úplných výšin. Priznám sa však, že box som mal na streche auta po prvýkrát.

Northline Tirol 420 sa vyznačuje precíznym spracovaním, relatívne nízkou hmotnosťou, neprodukuje veľký hluk a veľmi dobre sa s ním manipuluje – toto bol počas nášho neustáleho balenia a vybaľovania sa tiež kľúčový faktor. Otvárateľný je z oboch strán, má 6 bodový uzamykací systém, pozdĺžne oceľové vystuženie a vyrobený je z 5 mm ABS plastu s vystuženým čelom (špeciálne protinárazové čelo), čo vo výsledku zaručuje vysokú odolnosť a hlavne bezpečnosť.

Potešil nás aj fakt, že značka Northline je rýdzo Slovenská! Za strešnými boxami známymi v celej Európe stojí, Mgr. Marián Grescho, ktorý nám prezradil rôzne zaujímavosti, pričom sme boli prekvapení, čo všetko ovplyvňuje bezpečnosť a aerodynamiku strešných boxov. Všetky informácie a ceny nájdete – TU.

Aké zariadenia, aplikácie a web stránky nám počas cesty pomáhali?

V poradí tretí #Roamingtrip je cesta, ktorá má jasný cieľ, ale žiadny prísny plán. Vieme, čo ideme testovať, ako to budeme testovať, v akej krajine sa budeme nachádzať, ale už cesta je pomyselným cieľom, takže žiadne ubytovanie ani konkrétnu destináciu nemáme vyhliadnutú. Vždy si hovorím, prečo si to takto komplikujem?! Baví ma to, viac dodať asi netreba. Tento rok som so sebou zobral aj rodinu, aby to bolo ešte zaujímavejšie a auto dostane tiež viac zabrať, čo je cieľom.

Počas tripu som opäť zistil, čo mi chýba a načo sa do budúcna pripraviť. Auto splnilo moje očakávania nadpriemerne. Táto cesta bola špeciálna aj kvôli tomu, že sme celý čas trávili mimo bežných ubytovacích zariadení. Áno, celá posádka v kempe, pričom Outlander slúžil ako nocľah pre dve osoby a stan pre ďalšie dve osoby. Zaujímavé, krásne, ale aj náročné. Keďže sme sa často presúvali, tak spojiť logistiku, balenie a ďalšie úkony nebolo úplne jednoduché. Ako by to bolo, ak by nám našu cestu nezjednodušovali technológie? Bez nich to už asi veľmi nejde.

Základom je smartfón, v našom prípade iPhone XS Max, ktorý využívame úplne na všetko – fotografovanie, ukladanie dát, plánovanie dní/trás, navigácia a pod. Proste nástroj, bez ktorého sa nepohneme – akýkoľvek smartfón, nie iba iPhone :). Bez aplikácií by to však bola iba drahá tehla. Navigáciu mali na starosti (nešťastné) Google Mapy, ktoré občas pracujú veľmi zvláštne a navigujú cez miesta, ktoré navštevujú iba srnky, ale v zásade ich používame radi a často. Sekundárnou navigáciou bol Waze, ktorý je tiež fajn. Veľkú časť EÚ mám precestovanú so Sygicom, pričom rozmýšľam, že túto apku opäť oprášim. Vždy som s ňou bol spokojný, ale nejako som na ňu zanevrel.

„Na fotenie nevyužívame iba iPhone. Ten je síce dobrou voľbou, ale krajšie fotky spravíte kvalitným foťákom. V našom prípade to bola bezzrkadlovka Canon EOS RP, ktorej recenziu nájdete – TU. Pár fotografií z tohoto stroja (bez úprav) vidíte vyššie/nižšie a o zostatok sa postupne podelíme na našom Instagrame.“

Na vyhľadávanie kempov sme vyskúšali aplikácie park4night a StayFree, ktoré nám počas tripu celkom pomohli. Nomádi ich určite ocenia. „Must have“ sú aplikácie Airbnb, Trivago a TripAdvisor – ubytovanie, vyhľadávanie zaujímavých miest, reštaurácie, recenzie a pod. Toto je trojka, bez ktorej necestujeme. Čo sa týka sociálnych sietí, tak tie využívame naplno, čo ste si určite všimli :),InstagramFacebook musí byť. Na vyhľadávanie nabíjacích staníc kompatibilných s kartou ZSE Drive sme využívali rovnomennú aplikáciu.

Zostatok nabíjacích staníc v Chorvátsku sme vyhľadávali za pomoci webu www.puni.hr. Aktuálne ceny diaľnic pre rôzne typy vozidiel sme našli na oficiálnej stránke www.hac.hr. Aby sme mohli všetky vyššie uvedené aplikácie využívať, tak sme potrebovali mobilné dáta. Bez nich to nejde a tento rok hrala na #Roamingtrip2019 prím 4ka. SIM kartu tohoto operátora sme mali v telefóne, ale vyskúšali sme aj šikovný mobilný 4G router TP-Link M7200, ktorý vydrží na batériu takmer 6 hodín, ponúka pokročilé nastavenia cez aplikáciu (tpMiFi) a keď ste na tripe viacerí, tak oceníte jednoduchú možnosť zdieľania dát.

ako je to s tou 4kou v porovnaní s lokálnu dátovou kartou?

Od začiatku našej cesty sme sa zameriavali aj na štvrtého mobilného operátora. Pred cestou sme dostali SIM kartu s balíkom Sloboda dáta, ktorý obsahuje:

  • Dáta v SR – 2003,72 MB (z toho 1024,00 MB v EU)Sieť 4ky + sieť obchodného partnera.
  • Dáta v 4ke: 306938,80 MB (z toho 1128,64 MB v EU)
  • Po prečerpaní dát (Slovensko + Zóna 1) platí jednotková cena: 0,01 EUR/MB v SR/EU

Cena služby Sloboda dáta: 12 Eur mesiac / platnosť jeden mesiac

Merania rýchlosti dátového pripojenia mali tento rok hladký priebeh. Dostupnosť a sila signálu bola všade výborná, bez akýchkoľvek výpadkov. Oproti minulému roku boli rýchlosti dátového pripojenia o niečo nižšie, ale stále na relatívne dobrej úrovni. Počas celého testu neklesla rýchlosť sťahovania (download) pod 1,5 Mpbs, pričom priemer bol okolo 3,5 Mbps. To je použiteľné na bežné dátovanie, ale aj sledovanie on-line videí.

Rýchlosť odosielania (upload) bola nezvyčajne vysoká a vo väčšine prípadov stúpala nad 12 Mbps. Ak nahrávate súbory na Cloud alebo NASku, tak vás to poteší :). Samozrejme, iba do objemu dostupných dát. 4ka je v zahraničí, konkrétne v Chorvátsku, použiteľný poskytovateľ mobilných dát, akurát záleží na tom, koľko dát reálne potrebujete. Ak sa zmestíte do limitu 2 GB, tak ste v pohode a nebude vás to stáť nič navyše. Na Slovenku je to bezkonkurenčná ponuka mobilných dát, takže ako kombinácia dáva zmyslel (využívame ich služby aj súkromne).

Lokálna dátová karta

Ak potrebujete na dovolenke alebo pracovnej ceste v tejto krajine viac dát, tak sa vám oplatí kúpiť dátovú SIM kartu od lokálneho operátora. My sme zakúpili kartu od operátora A1, ktorá stojí v prepočte 11 eur. Za túto sumu dostanete „neobmedzené“ 4G dáta na 7 dní a 100 minút + 100 SMS do všetkých sietí v Chorvátsku. Hovory a správy nás nezaujímajú, ale dáta áno. Neobmedzené 4G dáta sú po prečítaní podmienok myslené takto – plnou rýchlosťou máte k dispozícii 20 GB dát. Následne sa rýchlosť prenosu znižuje na bežné minimum.

V prímorských oblastiach sa pohybovali rýchlosti sťahovania od 5 do 10 Mbps a rýchlosť odosielania dosahovala 6 až 8 Mbps. Vo vnútrozemí sa download zvýšil na 20 Mbps. Upload zostal rovnaký. Ak potrebujete veľa dát, tak toto je TOP ponuka, ktorá dáva zmysel bez ohľadu na to, či ste zákazníkom 4ky alebo iného slovenského operátora. Rovnaké služby za rovnakú sumu ponúkajú aj iní chorvátsky operátori. Dátovú SIM kartu si môžete kúpiť na pošte, v novinovom stánku alebo na väčšine čerpacích staníc (cena je všade jednotná).

Automobil na #Roamingtrip2019 zapožičala spoločnosť: Mitsubishi Motors Slovensko

Dáta na cestu zabezpečila: www.4ka.sk

Strešný box zapožičala spoločnosť: www.stresnenosice-boxy.sk

O autorovi

Svet technológií a automobilov je to, čo ma baví a napĺňa. Z oblasti technológií ma to najviac ťahá k ovociu , dronom, fotoaparátom a inteligentným zariadeniam (IoT). Svet automobilov, ale aj motoriek ma zaujíma od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád fotografujem, cestujem, testujem a píšem.

Pridaj komentár