Čisto elektrické MINI Cooper SE – sedeli sme v ňom a poznáme dojazd aj cenu. Doplnené o VIDEO TOUCHIT

0

Mestská mobilita s čisto elektrickým pohonom teraz dostala aj typický štýl značky MINI. V Rotteradme sme boli na predstavení čisto elektrického automobilu MINI Cooper SE s kombinovanou spotrebou energie 15,0 ÷ 13,2 kWh/100 km.

Samozrejme, na tomto aute nájdeme prvky typické pre MINI. Výkon elektrického motora je 135 kW (184 k) a je to prednokolka s protipreklzovým systémom. Lítiovo-iónová batéria poskytuje dojazd do vzdialenosti 235 ÷ 270 km podľa metodiky merania. Povedzme, že na 200 km dojazd sa môžete vždy spoľahnúť a to je pri mestskom pohybe viac ako dosť. Batéria sa nachádza hlboko v podlahe vozidla, takže nemá negatívny vplyv na objem batožinového priestoru, ktorý je porovnateľný s konvenčne poháňaným MINI 3-dverovým.

Takto nás vítalo MINI v prestrojení

Nové MINI Cooper SE sa bude vyrábať v novembri v britskom Oxfode. My sme sa pýtali na diskusii po tlačovej konferencii ako s Brexitom a výrobou v UK. Dostali sme uistenie, že to bude fungovať bez problémov, veríme, že v koncerne BMW majú dobré informácie.

A tu už v plnej kráse MINI Cooper SE

Základné technické parametre

Späť ale k technickým parametrom – krútiaci moment je 270 Nm. Batéria sa dá dobíjať elektrickým káblom v dodávke a to z domácej zásuvky, nástennej nabíjačky alebo z verejnej nabíjacej stanice, či rýchlym nabíjaním s výkonom až do 50 kW. Najpomalšie nabíjanie zu domácej zásuvky by podľa spresnenia výrobcu malo trvať okolo 11 hodín zo stavu 0 % na 100 % kapacity batérie. Odhadovaná cena je od 32 000 eur.

Zrýchlenie z 0 na 60 km/h je za 3,9 sekundy a z 0 na 100 km/h za 7,3 sekundy. Rekuperácia sa dá nastaviť do dvoch úrovní pre individuálny pocit na pedále. Štandardná výbava obsahuje LED svetlomety, 2-zónovú automatickú klimatizáciu, kúrenie s tepelným čerpadlom, nezávislé vykurovanie, elektrickú parkovaciu brzdu a navigáciu Connected. Medzi typické prvky patrí tvar zadného svetlometu, ďalej fakt netradičné disky kolies ale aj označenie veka, pod ktorým sú elektrické zásuvky na nabíjanie.

Kompaktná pohonná jednotka s integrovanou výkonovou elektronikou a prevodovkou sa nachádza v prednej časti uchytená v pomocnom ráme vytvorenom z rúrok. Vysokonapäťová batéria vytvorená špeciálne pre tento model pozostáva z lítiovo-iónových článkov rozdelených do 12 modulov. Vytvárajú tvar písmena T, nachádzajú sa v podlahe a poskytujú 32,6 kWh energie.

Elektromotor je menší a zároveň aj výrazne ľahší než spaľovací motor a tak v novom MINI Cooper SE prispieva k oveľa lepšiemu rozloženiu hmotnosti na nápravy. Spolu s nižším ťažiskom to dodáva elektrickému automobilu agilné ovládanie, čo sa prejavuje v lepšom prejazde zákrutami vo vyšších rýchlostiach.

Batožinový priestor má základný objem 211 litrov, po sklopení operadiel zadných sedadiel narastie na 731 litrov. Jediný merateľný rozdiel voči klasickému 3-dverovému MINI je celková výška. Vzhľadom na umiestnenie vysokonapäťovej batérie v podlahe a pre zabezpečenie potrebnej svetlej výšky je karoséria o 18 milimetrov vyššie.

Všetky komponenty elektrického pohonu chránia špeciálne konštrukčné prvky a v prípade kolízie sa ihneď vypínajú. Bezpečnostná konštrukcia nového modelu MINI Cooper SE tak spĺňa vysoké štandardy spoločnosti BMW Group, ktoré sú výrazne prísnejšie než legislatívne predpisy. Výkonovú elektroniku chráni zosilnený nosník nárazníka a pomocný rám motora, zatiaľ čo vysokonapäťovú batériu chráni pevná základná platňa. S pohotovostnou hmotnosťou 1 365 kilogramov je čisto elektricky poháňaný model približne o 145 kilogramov ťažší než model MINI Cooper S 3-dverové s automatickou prevodovkou Steptronic.

Žlté verzie loga MINI Electric sa nachádzajú pri smerovkách na bokoch automobilu ako aj na veku batožinového priestoru a na mriežke chladiča. Tento centrálny prvok prednej časti modelu MINI Cooper SE dostal tradičný šesťuholníkový tvar, no keďže elektromotor nepotrebuje toľko chladiaceho vzduchu, nemá otvory. K dizajnovým prvkom patrí aj žltá ozdobná lišta na maske chladiča a na vonkajších krytoch spätných zrkadiel. MINI Cooper SE dostal do základnej výbavy aj LED svetlomety.

Keďže elektricky poháňané MINI nepotrebuje výfukový systém, zjednodušilo sa aj vedenie vzduchu pod zadnou časťou vozidla. Aerodynamické úpravy nesú aj na požiadanie dodávané dvojfarebné 17-palcové disky kolies z ľahkých zliatin MINI Electric Corona Spoke. Spolu so štandardne dodávanými 16-palcovými diskami kolies z ľahkých zliatin MINI Electric Revolte Spoke patria do exkluzívnej ponuky spojenej s novým modelom MINI Cooper SE.

Štyri režimy nastavenia jazdných režimov

MINI Cooper SE vodičovi umožňuje ovládačom prepínať 4 jazdné režimy. Režim Sport sa líši od štandardného režimu MID priamejším riadením a výrazne spontánnejšími reakciami pohonu.

Komfortne zamerané riadenie režimu MID je k dispozícii aj v režimoch GREEN a GREEN+, pričom posledný spomínaný vznikol špeciálne pre nový model MINI Cooper SE. V týchto dvoch režimoch sa vozidlo zameriava na maximálnu účinnosť využívania energie. Na zvýšenie dojazdu vozidla sa v režime GREEN+ vypína alebo výrazne obmedzuje používanie komfortných funkcií ako kúrenie, vyhrievanie sedadiel či klimatizácia.

Dve úrovne nastavenia rekuperácie pri brzdení

Súčasťou jazdného zážitku v elektricky poháňanom modeli je aj takzvaný pocit jedného pedálu. Najmä v mestskej premávke dokáže vozidlo citeľne spomaľovať od momentu, keď vodič zloží nohu z akceleračného pedála. Tento efekt vzniká, pretože v režime plachtenia sa elektrický motor mení na generátor a premieňa kinetickú energiu naspäť na elektrickú a tá následne smeruje naspäť do vysokonapäťových batérií. Výsledkom je, že elektricky poháňané vozidlo dokáže v nízkych rýchlostiach primerane spomaľovať aj bez využívania bŕzd a na jeho ovládanie tak stačí jeden pedál. Mieru rekuperácie brzdnej energie a spomaľovania vozidla počas fázy jazdy na voľnobeh si môže vodič určiť prepínaním naprogramovaného ovládania motora.

Prepínač umiestnený vľavo od štartovacieho zariadenia ponúka zmenu intenzívnej alebo iba miernej rekuperácie, ktorá ovplyvňuje spomaľovanie a to bez ohľadu na režim zvolený prepínačom MINI Driving Modes. Vodič si tak môže nastaviť reakcie vozidla podľa svojich aktuálnych preferencií a prispôsobiť ich aktuálnemu, napríklad dynamickému jazdnému štýlu. Dá sa tak ovplyvniť napríklad aj rýchlosť nájazdu do zákruty či využiť intenzívnejší brzdný efekt vozidla. Pre zvýšenie účinnosti nového modelu MINI Cooper SE predstavuje vysoká úroveň rekuperácie prvotné nastavenie po každom naštartovaní vozidla.

Špecifický interiér s digitálnou prístrojovou doskou

Nové MINI Cooper SE dostalo do štandardnej výbavy špeciálnu prístrojovú dosku, ktorú tvorí 5,5-palcový farebný displej so vzhľadom Black Panel umiestnený za volantom. V strede tejto plne digitálnej obrazovky sa zobrazuje rýchlosť vozidla. Čísla v tomto prípade dopĺňa vonkajší pás. Tento pás sa zobrazuje aj na svetelnom kruhu okolo stredovej obrazovky. V závislosti od zvoleného režimu má červenú (SPORT), bielu (MID) alebo zelenú (GREEN a GREEN+) farbu.

Ďalšie zobrazenia na digitálnej prístrojovej doske informujú o úrovni nabitia vysokonapäťovej batérie, aktuálne zvolenom jazdnom režime MINI Driving Mode, stave asistenčných systémov vodiča a o servisných hláseniach. Dopĺňajú ich detaily o dostupnom dojazde, aktuálne dodávanom výkone pohonu, vonkajšej teplote, čase a prejdenej vzdialenosti. MINI Cooper SE tiež rozpoznáva dopravné značky a smerové šípky navigácie. Navyše displej poskytuje aj prístup k telefónnym kontaktom a k hudobným zdrojom.

Prístrojová doska plní dôležitú funkciu aj počas nabíjania. Pokiaľ je vozidlo pripojené k zásuvke alebo k nabíjacej stanici, zobrazujú sa aj informácie o čase a vonkajšej teplote, o dostupnom dojazde a o stave nabitia batérie v percentách. Zároveň sa zobrazuje čas do plného nabitia vysokonapäťovej batérie. Farba displeja sa prispôsobuje aktuálnej situácii. Od oranžovej počas spúšťania nabíjania, cez žltú počas nabíjania až po zelenú, keď sa zásoby energie naplno obnovili. Problém s nabíjaním sa prejaví červenou farbou. Medzi výnimočné prvky interiéru patrí aj špeciálny volič prevodovky na stredovej konzole. Nové MINI Cooper SE dostalo aj elektrickú parkovaciu brzdu, ktorá sa ovláda prepínačom na stredovej konzole.

MINI ELECTRIC poskytuje flexibilné nabíjanie

Energia sa dostáva z elektrickej siete prostredníctvom pripojenia do domácej elektrickej zásuvky, k nástennej nabíjačke MINI ELECTRIC Wallbox alebo priamo z verejnej nabíjacej stanice. Nabíjacie konektory sú prispôsobené na jednosmerný aj striedavý prúd pomocou zástrčiek Type 2 a CCS Combo 2. Nad zásuvkou sa potom zobrazí indikátor nabíjania. Oranžová farba znamená spúšťanie, pulzujúca žltá znamená samotný nabíjací proces a zelené svetlo signalizuje plné nabitie batérií.

Štandardný nabíjací kábel vyhovuje pripojeniu do domácej zásuvky. Na domáce nabíjanie si môžete objednať aj nástennú nabíjačku MINI ELECTRIC Wallbox, prípadne trojfázový kábel na nabíjanie z verejných nabíjačiek. Obe možnosti umožňujú, aby sa vysokonapäťová batéria nového MINI Cooper SE nabíjala maximálnym prúdom s výkonom 11 kW. Batéria sa tak nabije na 80 percent kapacity za 2,5 hodiny , za ďalšiu hodinu na sto percent. Rýchlonabíjacia stanica s jednosmerným prúdom umožňuje rýchlejšie nabíjanie batérií. Nabíjacia jednotka nového MINI Cooper SE je navrhnutá tak, aby zvládla maximálnu nabíjaciu kapacitu 50 kW, čo umožňuje nabitie batérie na 80 percent za iba 35 minút.

V spojení so zariadením MINI ELECTRIC Wallbox sa spája aj ďalšia služba. Nabíjačka Wallbox sa môže umiestňovať v garážach ako aj v krytých parkoviskách. K maximálnej jednoduchosti nabíjania prispieva aj služba ChargeNow. Poskytne vám prístup k najväčšej sieti nabíjacích staníc. Na registráciu na nabíjačke a na platbu sa používa karta ChargeNow alebo aplikácia pre mobilný telefón.

Dvojzónová automatická klimatizácia s technológiou tepelného čerpadla a s nezávislým vykurovaním

Štandardná výbava nového MINI Cooper SE obsahuje 2-zónovú automatickú klimatizáciu so samostatným nastavovaním ventilácie a teploty pre vodiča a predného spolujazdca. Interiér vyhrieva tepelné čerpadlo, ktoré zbiera odpadové teplo z motora, pohonu, vysokonapäťovej batérie a z vonkajšieho okolia a následne ho dodáva do klimatizačného systému. Na zvýšenie dojazdu sú chladiaci aj vyhrievací okruh napojené priamo na pohon a vytvárajú tak účinný celok. Zabudovaný ovládací systém zaručuje príjemnú teplotu interiéru a zároveň ideálnu pracovnú teplotu vysokonapäťových batérií. Vyhrievanie aj chladenie oboch okruhov je od seba navzájom nezávislé.

Automatická klimatizácia nového MINI Cooper SE poskytuje aj nezávislé vykurovanie a klimatizáciu. To znamená, že interiér sa môže vyhriať alebo vychladiť na vopred nastavenú teplotu. Na nastavenie požadovanej teploty môže vodič použiť aplikáciu MINI Connected Remote App.

Navigačný systém a zdieľanie vozidla

Súčasťou štandardnej výbavy nového MINI Cooper SE sú aj navigačný systém spolu s prístrojovou doskou a službami MINI Connected špeciálne zameranými na elektromobilitu. Obrazovka eDrive poskytuje informácie o aktuálnom prúde energie a o dojazde ako aj tipy na predĺženie dojazdu vypnutím komfortných funkcií či zvýšením miery rekuperácie. Mapa navigácie dokáže zobraziť akčný rádius nového MINI Cooper SE vypočítaný na základe aktuálneho nabitia batérií. Po spustení navádzania sa zobrazí najrýchlejšia a najkratšia cesta a zároveň aj návrh trasy GREEN s najnižšou spotrebou energie.

Peter Nota z BMW Group práve hovorí o tom, že Európa je najdôležitejší trh pre elektromobily a BMW ide jasne cestou elektromobily. Do roku 2025 bude vyrábať viac elektromobilov ako áut s konvenčným motorom

Štandardne dodávaná navigácia Connected obsahuje 6,5-palcovú dotykovú obrazovku zabudovanú do stredovej konzoly. Zobrazujú sa na nej informácie o aktuálnom stave dopravy RTTI, internetová platforma MINI Online a nachádza sa v nej aj príprava na rozhranie Apple CarPlay. Spojenie s mobilným telefónom znamená, že navigačné mapy sa aktualizujú automaticky. Služba Remote Services umožňuje vodičovi, aby si zobrazil detaily nabitia batérie a dojazdu aj prostredníctvom aplikácie MINI Connected App, pričom sa dajú vytvoriť aj štatistiky spotreby energie. Mapa taktiež zobrazuje verejné nabíjacie stanice, ktoré sa nachádzajú v okolí vozidla. Okrem zablikania svetlometmi, spustenia húkačky, ventilácie a zamykania či odomykania sa na diaľku dá aktivovať aj vyhrievanie či vychladenie interiéru na požadovanú teplotu. Počas nabíjania sa cez Remote Services môže kontrolovať aj nabíjací proces. Na požiadanie sa dodáva navigačný systém Connected Navigation Plus s 8,8-palcovou farebnou obrazovkou a funkciou telefonovania s bezdrôtovým nabíjaním.

Budúcnosť elektrických automobilov u BMW

 

O autorovi

Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií a tiež videoreportáží. Snažím sa byť na každej lepšej tlačovke či už na Slovensku alebo v zahraničí. Mám rád fotografovanie a tiež cestovanie.

Pridaj komentár