Nové Berlingo je poslednou skladačkou, ktorá uzatvára náš test modelov rovnakej koncepcie, ale od rozličných výrobcov. Samozrejme, všetci patria do jedného koncernu. Hneď na úvod zdôrazníme, že Berlingo je z danej trojice najvýraznejšie a subjektívne aj najkrajšie.

Testovaná trojica sa skladá z týchto áut – Peugeot Rifter (recenziu nájdete – TU), Opel Combo Life (recenziu nájdete – TU) a Citroën Berlingo, o ktorom si povieme viac v tomto článku. Náhoda to zariadila tak, že všetky tri modely mali rovnakú veľkosť – „M“, boli 5 miestne, a tiež disponovali rovnakými naftovými motormi. Najvýkonnejšími 1,5-litrovými agregátmi, ktoré sú kombinované buď so 6-stupňovým manuálom alebo 8-stupňovým automatom. Rifter mal automat, Combo manuál a Berlingo tiež.

Hneď v úvode sa pustíme do motorizácie, ktorá je tým najlepším, čo si môžete do daných modelov, resp. do Berlinga objednať. Samozrejme, za predpokladu, že jazdíte skôr dlhšie trasy a potrebujete viac výkonu, ktorý 1,5-litrový naftový motor (dopovanný turbom) poskytuje (96kW/130ps/300Nm). Tento motor nás počas testu a rôznych výletov s plne naloženým autom veľmi bavil. Má slušnú pružnosť a jeho výkon je dostatočný v akýchkoľvek podmienkach. Počas testu sme na žiadny reálny deficit nenarazili. V spojení s presnou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou ide o krásne fungujúcu kombináciu. Koncernový manuál je veľmi dobrý, má optimálne dlhé stupne a ocenil som ho už aj v Combe.

Agilita je výborná, ale nepochybne vás poteší aj výsledná spotreba, ktorá sa v našom prípade ustálila na hodnote 5,7l/100km. Veľmi prijemné číslo, o ktoré sme sa nesnažili – išlo to nejak samo. Keď sme sa zamerali na spotrebu, resp. štýl jazdy, tak sme vedeli klesnúť aj nižšie. Stále si však myslíme, že spotreba do 6l/100km je perfektná. Dôležitým parametrom je podvozok, ktorý vás buď baví, nebaví alebo hnevá. Tu nás bavil a musíme povedať, že je z testovanej trojice najkomfortnejší. Príjemne plavný a komfortný s dôrazom na filtrovanie nerovností, ktoré vie pekne absorbovať a zbytočne neprenáša nepríjemné pocity do kabíny (pomáhali mu v tom aj pneumatiky s vyšším profilom). Ale ani v núdzovejších situáciách vás nesklame, stále sa oňho dá v rámci fyzikálnych zákonov oprieť. Ideál pre rodinu, denné jazdenie a nepochybne aj biznis.

Už sme spomínali, že Berlingo je z troch modelov rovnakej koncepcie najkrajšie, a to aj napriek tomu, že stojí na identickej platforme a v podstate aj celý interiér je až na pár zmien identický. Každý výrobca si ide svojou cestou exteriérového dizajnu a Citroën je priekopníkom v extravagancii, pričom vám predá nadčasový dizajn, ktorý vás bude baviť aj o pár rokov neskôr. Špecifický dizajnový jazyk začína v prednej časti s dvojúrovňovým svetelným podpisom, ktorému dominuje úzke denné LED svietenie. Poď ním je zostatok svetelnej techniky, ktorá je základom, ale svietivosť a dosah je aj napriek tomu fajn. Kompletné LED svietenie by potešilo, ale…, snáď v budúcej generácii.

Predok je oproti predchodcovi vyšší, širší a vysunuté čelné sklo poskytuje viac priestoru a presvetlenia. Kabína je krásne presvetlená a pochváliť musíme aj výborný výhľad z pozície vodiča. Nebol by to Citroën novej koncepcie, ak by nemal typické alebo skôr špecifické ochranné prvky na bočných dverách – Airbump. Spodná časť predného a zadného nárazníku je nelakovaná, čo tiež prospieva odolnosti. Napokon nechýbajú ani dizajnové, no hlavne praktické pozdĺžne strešné nosiče. Ide o podarený a nadčasový dizajn, ktorý si môžete personalizovať podľa predstáv. K dispozícii je až 24 farebných kombinácií. Testovaný model je z pohľadu farby základom, takže veľmi neohúri, ale napr. šedo-oranžová kombinácia je úplný sTrOP.

Teraz sa poďme posadiť, pričom ihneď zistíme, že až na pár zmien ide o totožný interiér, ako má Opel Combo Life a Peugeot Rifter. Prvým rozdielom je dizajn multifunkčného volantu, ktorý má malý veniec a dobre sa s ním pracuje. Druhým rozdielom je absencia objemného stredového tunela. Volič manuálnej prevodovky je umiestnený v malom výbežku, ktorý nie je natiahnutý až za predné sedadlá. Combo a Rifter majú veľký stredový tunel (viď. recenzie), ktorý síce nie je na 100% využitý, ale v jeho vnútri je veľký úložný priestor. Berlingo stredovú konzolu nemá, čo zas prospieva voľnosti pohybu v kabíne. Medzi pohodlné predné sedadlá si môžete dať tašku, kabelku alebo iné drobnosti.

Posed je v zásade rovnaký, sedadlá majú prijateľný rozsah nastavenia a v kombinácii s nastaviteľným volantom si svoju polohu nájde každý. Sedenie je vyššie, čo je dobre, a tiež sa do auta lepšie nastupuje. Mohutnej palubnej doske dominuje 8“ dotykový LCD displej informačno-multimediálneho systému a množstvo praktických úložných priestorov. V tejto disciplíne dominujú všetky tri modely – extra veľa miesta a praktické riešenia. Ceníme aj 2-zónovú automatickú klimatizáciu s fyzickými ovládacími prvkami, ako aj vyhrievané predné sedadlá a čelné sklo.

V druhom rade sú k dispozícii 3 samostatné sedadlá so slušnou ergonómiou, na ktorú sa ani jeden pasažier nesťažoval. Aj vzadu je kvôli mohutnej „MPV“ karosérii dostatok priestoru na hlavu a nohy. Vďaka posuvným bočným dverám je nastupovanie veľmi jednoduché a určite ich ocenia aj rodičia menších detí – manipulácia s deťmi nie je sranda J. Zadné sedadlá môžu slúžiť ako prebalovací pult. Nechýbajú tu ani výklopné stolíky, úložné priestory pod nohami a ISOFix kotviace body na všetkých sedadlách. Trošku nás mrzí, že zadné sedadlá nie sú nastaviteľné, čo by prospelo komfortu cestovania.

Operadlá so sedadlami sa však dajú sklopiť takmer k podlahe, vďaka čomu vznikne obrovský priestor na prepravu rôzneho materiálu, bicyklov alebo aj na príležitostné spanie. Základný batožinový priestor má objem 597 l (po plato) a po sklopení zadných sedadiel je to viac ako trojnásobok. Bezproblémov sme sem naložili veľký kočík bez nutnosti skladania, batožinu, väčší nákup a pod. Perfektné rodinné auto, žiadna dodávka, vážení!

Komfortom a prakticky vyhotoveným interiérom to nekončí. Na palube majú svoje nezameniteľné miesto aj technológie, ktoré nám celý test spríjemňovali. Cez 8“ dotykový LCD displej je možné konfigurovať väčšinu nastavení, ale podstatné údaje o aute a jazde vidíte pred sebou na združenom prístrojovom panely (medzi analógovými budíkmi). Z multimédií nás veľmi potešila podpora aplikácií Apple CarPlay a Android Auto, ako aj použiteľná „no name“ audio zostava. To je tiež dôležité!

O konektivitu sa stará Bluetooth, dva USB-A porty a 3,5 mm audio vstup. Dostatočné zastúpenie majú aj asistenčné systémy, ktorých základom je proaktívne sledovanie okolia vozidla s autonómnym brzdením v prípade núdze, sledovanie pozornosti vodiča, monitorovanie tlaku v pneumatikách, čítanie dopravných značiek, prisvetlovanie zákrut hmlovými svetlami, ale aj základné sledovanie jazdných pruhov s výstrahou. Do tejto zostavy sa pridáva tempomat, obmedzovač rýchlosti a veľkým pomocníkom je zadná parkovacia kamera s prijateľným rozlíšením, ktorej asistujú parkovacie PDC senzory. Môže byť, nie?

Hodnotenie TOUCHIT

Do tretice všetko dobré a v tomto prípade výborné. Berlingo si vieme predstaviť v dennom užívaní, nakoľko je praktické a má dostatočne výkonný a zároveň úsporný naftový motor. Priestranná kabína, komfortný podvozok a nadčasový dizajn, to je dostatok argumentov na aktívne premýšľanie nad kúpou tohoto modelu, nie? Ak na to máte iný názor, určite nám ho zanechajte v komentároch pod článkom. Vecnej diskusii sa vždy potešíme J

Základná technická špecifikácia:  Citroën Berlingo („M“) 1.5 CDTi / 6-MT

  • Motor: 1499 cm3 / 4-valec / Turbo
  • Prevodovka: 6-stupňová manuálna
  • Výkon: 96 kW (131 ps) – 3750 rpm / 300 Nm – 1750 rpm
  • Poháňaná náprava: predná
  • Rozmery: dĺžka – 4403 mm / šírka – 2107 mm / výška –  1844 mm / rázvor – 2785 mm
  • Pohotovostná hmotnosť: 1505 kg
  • Objem batožinového priestoru: Základný 597 L (po plato) / Maximálny 2126 L
  • Objem palivovej nádrže: 50 Litrov
  • Maximálna rýchlosť: 185 km/h
  • Zrýchlenie 0-100 km/h: 10,5 sekundy

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Citroën Slovensko

Cena vozidla: od 15 540 Eur

Prečítajte si aj:

Mitsubishi L200 Black Edition: Ortodoxný gladiátor (na denné použitie)

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu