Otázka čitateľa: Rád by som sa opýtal, ako postupovať pri poškodenom konektore externého disku. Ide o disk ADATA hv100, pričom sa mi zlomila časť, do ktorej sa zapája USB kábel. Opravujú takéto veci v servisoch? Uznajú mi reklamáciu? Mám na ňom totiž všetky dáta a nechcem o ne prísť.

V prvom rade vás treba upozorniť na jednu dôležitú vec, ktorú si zrejme neuvedomujete. V prípade, že máte akúkoľvek fyzickú poruchu HDD, SSD či USB kľúča a odošlete ho na reklamáciu, tak pri uznaní reklamácie sa prakticky nikdy neopravuje. Dostane nový kus alebo sa vám vrátia peniaze. Vaše dáta sa vám nikdy nebudú posielať nazad, a to žiadnym spôsobom. Rovnako je nutné na to myslieť napríklad aj pri reklamovaní notebooku, kde nie je žiadna istota, že sa vám pôvodný produkt z reklamácie vráti a ani napr. pri výmene displeja. Na to zo zákona nemáte absolútne žiadne právo a nikto nemá povinnosť vracať vám vaše dáta. Ak o ne nechcete prísť, ste povinný si ich zálohovať. Ak už to z dôvodu nefunkčnosti produktu nie je možné, mali ste na to myslieť predtým, než sa nefunkčným stal.

Keďže dáta potrebujete, zaujíma vás už len oprava na vlastné náklady a nič viac. To našťastie nie je v tomto prípade absolútne žiadny problém. Ak aj by bola situácia iná, reklamovanie by bolo problematické. Záleží samozrejme od vôle predajcu a servisu, ale vo väčšine prípadov sa fyzické poškodenie elektroniky spôsobené používateľom z hľadiska reklamácie zamieta. Tieto reklamácie bývajú veľmi ošemetné, a to aj v prípade, že ste v tom nevinne a napríklad sa vám zlomí pánt na notebooku, alebo vo vašom prípade USB konektor disku pri klasickom používaní. Reklamovať produkt s výrobnou chybou v rámci nekvalitného materiálu je pre zákazníka často nočná mora.

Externý USB box pre 2,5“ pevný disk SATA

Oprava a „záchrana“ dát vás našťastie bude stáť pár eur a nebude na ňu potrebný žiadny servis. V disku ktorý vlastníte, podobne ako v drvivej väčšine externých USB diskov, je klasický „notebookový“ 2,5“ pevný disk s rozhraním SATA, ktorý je vložený do puzdra s USB prevodníkom. Toto puzdro je klasicky zaskrutkované a zabezpečené plastovými západkami. Puzdro teda len otvorte a disk vyberte.

Disk následne môžete pripojiť dovnútra bežného desktopu a pokojne si z neho dáta zálohovať na iný disk. Či už to urobíte alebo nie, každopádne si kúpte nový externý USB box na 2,5“ disk. Najlacnejšie začínajú už od 5 eur, ale tie sú len pre USB 2.0 zbernicu. Odporúčame pár eur pridať a kúpiť si box s rozhraním USB 3.0, ktorý nebude limitovaný zbernicou na 30 MB/s a využije plnú rýchlosť disku, ktorá je zhruba 80 MB/s. Disk skrátka do USB boxu vložte a používajte ho tak ako doteraz. Ničím sa nebude líšiť od pôvodného. Túto skúsenosť zároveň považujte za šťastné pripomenutie nutnosti zálohovania, teda toho, že dáta je nutné mať na dvoch rozličných úložiskách, pretože inak je prakticky isté, že o ne jedného dňa prídete.

Tento článok vyšiel aj v tlačenom decembrovom vydaní TOUCHIT č. 10/2016, preto sa niektoré skutočnosti uvedené v článku, môžu odlišovať oproti aktuálnemu dátumu publikovania.

Značky: