Ak vás trápi, že športové autá so spaľovacím motorom nie sú dostatočne ekologické, no čistý elektromobil nie je vaša šálka kávy, tak tu ste na správnej adrese. Aj keď… takýchto ľudí je asi pomenej 🙂.  

Avšak, výnimky potvrdzujú pravidlo a teda ak patríte do tejto malej skupiny, tak vás určite poteší aj fakt, že testovaný model je vo verzii kombi, ktorá ponúka dostatok miesta pre celú rodinu alebo pár priateľov. A teraz k veci – je vám toto auto povedomé? Jasné, nebudeme sa hrať na mačku a myš, ale na rovinu treba uviesť, že je to vo svojej dobrej podstate nový SEAT Leon s určitými zmenami, ktorému zmenila tváričku dcérska značka CUPRA.

CUPRA Leon

CUPRA Leon

Označenie CUPRA (v minulosti) vždy znamenalo, že SEAT s týmto označením ponúka podstatne viac zážitku ako bežné verzie, prípadne verzie s označením FR. CUPRA mala lepší podvozok a hlavne viac výkonu a pod. Pamätám si to ako keby to bolo včera, keď sme na kamarátovom Leone prvej generácie brázdili cesty nevídaným spôsobom a poviem vám, že už v tej dobe to bolo výborné auto. Nebola to síce CUPRA ale FR verzia s čipom (1.9 TDI), ktorá doslova lietala. Pamätáte sa na tieto kúsky? Odvtedy sa toho veľa zmenila a CUPRA je aktuálne známa ako samostatná značka, ktorá ponúka prevažne športovo ladené autá, no tejto automobilke nie je cudzia ani elektrina, ktorá má podiel aj v testovanej verzii.

V úvode prenechám pár riadkov dizajnu, ktorý je síce známy, no v podaní automobilky CUPRA ešte výraznejší a pútavejší. Veľmi prísny pohľad auta zabezpečuje predná maska s logom „transformera“ a typicky úzke LED svetlomety, ktoré ponúkajú výbornú svietivosť i dosah a nechýba im ani automatické prepínanie režimu diaľkové/tlmené s možnosťou nastavenia rýchlosti odozvy (aj v tej najrýchlejšej sa zdalo prepínanie trošku oneskorené)

CUPRA Leon

CUPRA Leon

Veľmi podarený je aj členitý nárazník s LED hmlovkami. Profil auta pôsobí atleticky a do oka vám určite padnú aj veľké 19“ disky a v nich dobre viditeľné brzdové kotúče (vpredu: 340x30mm / vzadu 310×22 mm) + strmene s označením CUPRA. Vydarenú karosériu ukončuje a pekne dotvára zadok s prepojenými koncovými LED svetlami, čo vyzerá brutálne! Veľmi podarený dizajn (aj v prípade klasického Leonu).

CUPRA má v génoch medený odtieň, ktorý je aplikovaný na logu a rôznych iných detailoch, no jeden prvok mi trošku prekáža – z estetického hľadiska. Zadný nárazník má v spodnej časti fejkové výrezy, ktoré majú imitovať výfukový systém, no pôsobí to veľmi nepodarene. Ak už imitácia, tak nech to pôsobí tak, že tam je nejaká diera alebo proste nič, lebo PHEV verzii by to určite neuškodilo a tieto atrapy nepridajú ani výkon a „fame“. Inak veľmi podarený exteriér.

CUPRA Leon

CUPRA Leon

A teraz interiér, ktorý má jednoznačne čo ponúknuť. V prvom rade ma zaujali sedadlá, ktoré sú kombináciou látky a kože, majú príjemné bočné vedenie a integrovanú hlavovú opierku. Tento štýl je z pohľadu dizajnu krásny, ale pri mojej výške mávam problém s tým, že hlava mi siaha až nad nenastaviteľnú opierku, čo je problém komfortu i bezpečnosti – v tomto prípade to dotiahli na 100% a tento neduh som nepociťoval. Cením! Komfortné sedadlá, dobrý posed, slušný výhľad z kabíny a do rúk dostanete výborný kožený multifunkčný volant s vyhrievaním, ktorý znakom napovedá, že s týmto autom môže byť aj zábava. Ovládacie prvky sú vo svojej podstate koncernovou klasikou, nič extra navyše tu nenájdete.

V zornom poli máte veľký digitálny prístrojový panel so slušnou grafikou, ktorý umožňuje meniť štýl zobrazenia podľa želania alebo zvoleného režimu auta. Veľmi prehľadný a dobre konfigurovateľný systém, ktorý ponúka dôležité informácie o celom aute, vrátane asistenčných systémov, ktoré tu viete z časti konfigurovať. Letmým pohľadom doprava sa dostávame ku hlavnému informačno-multimediálnemu systému, teda 10“ dotykovému displeju s peknou grafikou, ktorému sekunduje úzky dotykový pás tesne pod ním (zmena teploty 2-zónovej klimatizácie + regulácia hlasitosti). Vrchná časť palubnej dosky sa mi veľmi páči, je krátka, má efektné ambientné podsvietenie (po celej dĺžke + iné časti interiéru s možnosťou konfigurácie) a ponúka veľmi slušnú kvalitu materiálov, rovnako ako celý interiér.

CUPRA Leon

CUPRA Leon

O niečo menej sa mi pozdáva spodná časť palubovky a stredový tunel, ktorý síce má dostatočnú šírku/výšku a viacero odkladacích priestorov, no je strašne prázdny. Je tu iba nový minimalistický volič automatickej prevodovky a štyri tlačidlá: auto-hold, parkovacia brzda, zámok dverí a štartovacie tlačidlo. Začiatok stredového tunela je vybavený priestorom s bezdrôtovým nabíjaním pre telefóny a dvomi USB-C portami (klasické USB-A porty už nehľadajte, nie sú tu).

Pripadá mi to veľmi prázdne, až strohé, no ešte viac ma hnevalo, že kvôli každému nastaveniu, zmene režimu, klimatizácii a pod. som musel ťukať do displeja, ktorý je jediným ovládacím centrom. To berie pozornosť, ktorá má patriť ceste/premávke a nie displeju. Základné veci ako zmena režimu jazdy, kompletné ovládanie klimatizácie a pod. by som určite nechal mimo displeja, lebo sú to najčastejšie využívané prvky, ktoré majú brať minimum pozornosti. Toto mi nevyhovuje – na jednej strane sa výrobcovia snažia o dokonalú pasívnu i aktívnu bezpečnosť a na tej druhej nám berú pozornosť tým, že všetko musíte hľadať na displeji, ktorý berie to najcennejšie – vašu pozornosť. Moderné technológie áno, ale s rozumom.

CUPRA Leon

CUPRA Leon

Odhliadnúc od tohto faktu musím dodať, že koncernový systém je veľmi pekne spracovaný a ponúka obrovské množstvo funkcií a nastavení + plnú dávku multimédií a asistenčných systémov. Z multimédií cením podporu Apple CarPlay a Android auto + iných aplikácií z CUPRA Storu, pričom je prítomná plná konektivita (USB-C, Bluetooth, Wi-Fi), ako aj neustále pripojenie auta na mobilnú sieť, vďaka čomu je možnosť volať do servisu v prípade poruchy alebo na 112 v prípade nehody (v prípade nárazu to systém urobí automaticky). Samozrejmosťou je slušný audio systém, natívna navigácia a možnosť prepojiť auto s mobilnou aplikáciou CUPRA, ktorá ponúka zaujímavý prehľad o aute, nabíjaní a stave jednotlivých častí. Jej aktivácia je však zdĺhavejšia, nakoľko potrebujete 2 kľúče od auta, kvôli čomu sme ju v praxi nevyskúšali.

Informačný systém je rovnako prepracovaný, ponúka množstvo nastavení vozidla a kompletný prehľad o pohone, vrátane využitia elektrickej energie. V rámci tohoto systému sa menia aj režimy jazdy, ku ktorým sa dostanem nižšie, teraz prejdeme na asistenčné systémy, ktorých je tu celá armáda. Základom je neustále monitorovanie okolia pred vozidlom s autonómnym brzdením v prípade núdze, upozorňovanie na prekážky pred vozidlom, monitorovanie okolia počas cúvania, monitorovanie mŕtvych uhlov, asistent vystupovania z vozidla, pre-crash asistent (priťahovanie pásov), sledovanie pozornosti vodiča, pokročilý parkovací asistent s automatickým parkovaním (zadná kamera + PDC senzory vpredu/vzadu) a pod.

CUPRA Leon

CUPRA Leon

Na záver som si nechal adaptívny tempomat a systém monitorovania + pokročilého vedenia vozidla v jazdnom pruhu. Adaptívny tempomat je v základnom režime trošku bojazlivý, no v režime CUPRA a Sport je jeho činnosť lepšia a viac reaguje na podnety šoféra. Vedenie v jazdnom pruhu pracuje veľmi dobre, auto centruje na stred, pričom ak nebudete dlhšiu dobu reagovať, tak systém zaháji proces „záchrany“, teda začne pribrzďovať auto, čo je dôležitý doplnok. Rovnako dobre funguje táto trojica systémov aj v dopravných zápchach. Po stránke aktívnej bezpečnosti som bol vysoko spokojný – cením takúto nálož systémov v tejto triede. Avšak, je potrebné mať na pamäti, že nič nie je zadarmo a tým hlavným riadiacim prvkom ste vy :).

Trošku som odbehol, no téma asistentov je žiadaná a dôležitá. Čiže, vpredu je úplne všetko čo šofér a spolujazdec potrebuje, teda až na to, že je tu trošku prázdno (pamätáte na doby, keď množstvo funkčných tlačidiel reflektovalo výbavu? Čím viac tlačidiel, tým väčšia „plnka“). Presadnime si do druhého radu sedadiel, ktorý ma príjemne prekvapil. Skúšal som tu sedieť s mojou výškou cca. 2 metre, pričom som si nešúchal hlavu ani kolená a posed bol veľmi príjemný. Sám za seba si nesadnem, ale napr. za moju ženu s prehľadom a v úplnom pohodlí, takže ani 4 dospelí jedinci sa nebudú extra tlačiť, deti sú v max. pohodlí, pričom sú prítomné aj ISOfix kotviace body. Som rád, že je k dispozícii kombi verzia, ktorá ponúka komfort aj pre rodiny.

Rovnako cením aj výbavu, ako sú napr. dva USB-C nabíjacie porty, centrálny výduch ventilácie (samostatná zóna klímy s reguláciou, pričom je možné ju konfigurovať aj spredu s možnosťou detského zámku) a lakťová opierka. Slušný priestor na cestovanie. Operadlá sú delené v pomere 60:40, čo nie je ideál, ale dá sa otvoriť stred cez lakťovú opierku a prenášať tak dlhšie predmety v interiéri, napr. lyže. Dostali sme sa do kufra, ktorý je v prípade PHEV verzie menší, no stále ponúka slušných 470 litrov a automatické otváranie (kľúčom sa dá otvoriť, no zatvoriť nie – to sa mi nepáči!). Kufor je menší kvôli tomu, že na jeho dne je palivová nádrž (40L), ktorá si vymenila miesto s 13kW/h batériou umiestnenou pod zadnými sedadlami. Veľké dvojité dno nenájdete, ale časť z neho sa zachovala a slúži napr. na odkladanie nabíjacích káblov.

Pohonné ústrojenstvo – 1,4 TSI 245 eHybrid (PHEV)

Z podnadpisu je jasné, že ide o tzv. plug-in hybrid, teda pohonnú sústavu s možnosťou jazdy na čistú elektrinu, pričom je potrebné nabíjať batériu. Zámerne píšem potrebné, lebo to síce nie je nevyhnutné, ale ak chcete využívať plný potenciál auta, tak ho treba nabíjať, inak to nebude dávať veľký zmysel. Základom sústavy je 1.4-litrový preplňovaný benzínový motor s výkonom 150 ps a krútiacim momentom 250 Nm. Tomuto motoru pomáha elektromotor s výkonom 115 ps a systémový výkon činí 245 ps / 400 Nm. Vyprodukovanú silu prenáša na predné kolesá výborná 6-stupňová automatická prevodovka s možnosťou manuálneho radenia. Elektromotor je umiestnený pred prevodovkou (2- spojková / „mokré spojky“), pričom je s ňou spojený ďalšou spojkou, vďaka čomu dokáže pracovať so všetkými 6-stupňami  = efektívnejšia jazda na čistú elektrinu.

CUPRA Leon

CUPRA Leon

Tento systém je dobre spracovaný a počas testu som nepostrehol žiadne extra neduhy, prevodovka pracuje ukážkovo, ponúka promptné reakcie na akcelerátor (kedykoľvek prešliapnete plyn, ihneď podradí o 2+ stupne a vy ste pripravený vo vhodnom čase vyletieť vpred). Systémový výkon je pekne dávkovateľný, no maličký „problém“ nastáva počas prudkého rozjazdu, kedy si auto nevie úplne poradiť s návalom výkonu a krútiaceho momentu, pričom všade nechávate tzv. gumu. Trakcia je výborná, no ak dáte podlahu, tak vám bude stále blikať protipreklzový systém, a to aj počas preradenia na druhý prevodový stupeň. Áno, výkonu je skutočne dostatok a cítiť ho najmä počas rozjazdov, kedy auto krásne vyletí vpred, až sa sem pýta 4-kolka.

Hodnota 0-100 km/h nie je závratná, je to priemerných 7 sekúnd (max. rýchlosť 225 km/h), no tejto verzii to stačí. Pružnosť je rovnako výborná, či už akcelerujete z 80 alebo 120 km/h. Jazdiť po okresných cestách je radosť. Treba ale dodať, že je fajn ak máte nabitú baterku, lebo máte k dispozícii trošku viac boostu. Ak nemáte čas nabíjať, tak aj s nenabitou batériou vie systém pekne pracovať, nakoľko si zachováva „nevyčerpateľnú“ hodnotu, ktorú vie efektívne využiť v hybridom režime. Samozrejmosťou je systém rekuperácie, ktorá má tri stupne (slabá, automatická, silná) a prebytočnú energiu vracia späť do batérie. Ako vždy, tak aj tu sa mi potvrdilo, že najviac energie vraciam v najšportovejšom režime CUPRA s aktivovanou silnou rekuperáciou. Všetko sa nastavuje v informačnom systéme.

CUPRA Leon

CUPRA Leon

Ak sa rozhodnete jazdiť čisto ekologicky, tak pokojne môžete. 13 kW/h batéria ponúka v aktuálnom období dojazd na čistú elektrinu okolo 36 km, čo je fajn, najmä ak môžete dobíjať doma i v práci. Ak váš denný nájazd neprekračuje cca. 60 km, tak budete jazdiť veľmi ekonomicky –  no nie športovo. Tento model je takou alternatívou pre ľudí, ktorý chcú z časti športové a z časti ekologické vozenie s ohľadom na celkové náklady. Batériu môžete dobíjať na rýchlonabíjačke so striedavým nabíjacím prúdom (v prednom blatníku je krytý AC konektor) alebo doma z 230V siete, čo je najlepší a najekonomickejší spôsob. Výrobca udáva dĺžku nabíjania z 230V siete okolo 3,5 hodiny, no záleží to od rôznych faktorov – v mojom prípade to trvalo približne 5,5 hodiny (cez predlžovací kábel). O stave nabitia vás informuje prístrojový panel alebo vzdialene mobilná aplikácia. 

Aká je spotreba? Rôzna a záleží od toho, koľko budete nabíjať. Ak nabíjate pravidelne a jazdíte normálnym štýlom, tak sa môže pohybovať v okolí 4 litrov – kombinovaná. S nabitou batériou sa diaľničná spotreba pohybuje okolo 6,5 litra. Ak sa elektrika minie, tak počítajte s navýšením spotreby. Kombinovaná stúpa na cca. 7l/100km a diaľničná na 8,7l/100km. Záleží však od štýlu jazdy – v rýchlejšom diaľničnom tempe som mal spotrebu aj 9,6l/100km. Konečná priemerná spotreba počas testu bola 7,6l/100km. Spotreba el. energie je veľmi pohyblivá, no často sa pohybuje vysoko nad 20 kW/h.

CUPRA Leon

CUPRA Leon

Okrem samotného pohonu je veľmi dôležitý aj podvozok/riadenie. Z pohľadu riadenia ide o celkom “komunikatívny“ systém, vďaka ktorému máte dobrú kontrolu nad autom. Pruženie je adaptívne, konkrétne tlmiče a podvozok ako celok ponúka výborné nastavenie, ktorým dokáže zaujať množstvo šoférov. Páči sa mi, že zmeny režimu jazdy/auta sú reálne citeľné a prispôsobuje sa takmer všetko od podvozku, cez riadenie, prevodovku, ESC, reakcie akcelerátora, správanie tempomatu a pod. Skutočne citeľné zmeny, žiadne placebo a veľmi sa mi páči, že systém si pamätá naposledy zvolený režim, čo konkurencii často chýba.

Vďaka tomu je zabezpečené, že v normálnom a elektrickom režime je auto veľmi komfortné, podvozok pekne filtruje väčšinu nerovností, je kľudný a jazda je veľmi pohodlná. V režime šport alebo CUPRA všetko stuhne, reakcie akcelerátora sú rýchlejšie, prevodovka radí rýchlejšie a riadenie je krásne tuhé, no zároveň budete cítiť aj všetky nerovnosti. Jazda v tomto režime je často záživná a zábavná, a to aj napriek tomu, že ide o plug-in hybrid. V režime CUPRA som si jazdy užíval plnými dúškami, pričom som ocenil viacprvkovú zadnú nápravu, vďaka ktorej dokáže zadok v prudkých zákrutách trošku skĺznuť. Samozrejme, ešte o kus lepšie to bude v tradičnej CUPRE Leon. Výborný podvozok, ktorý zvláda naše cesty aj napriek 19“ diskom. Svetlá výška je sériová, čo je z časti výhodou, nakoľko sa dostanete aj cez nejaké nerovnosti po nespevnených cestách.

CUPRA Leon

CUPRA Leon

Záverečné hodnotenie

Bol by som radšej, ak by kultové športové autá a verzie boli stále verné tým pravým a plnotučným spaľovacím motorom, no doba a emisné normy nepustia, takže moc na výber nemáme. Musím však povedať, že CUPRA Leon PHEV je podarený kombík, s ktorým sa dá jazdiť ekonomicky, ale aj športovo a veľmi bezpečne. Ponúka úplne všetko čo má moderné auto mať, dokonca aj niečo navyše. Výborný podvozok, dostatočný výkon a pružnosť kedykoľvek ju budete potrebovať vám bude robiť radosť po všetky dni s týmto autom. Okrem toho získate veľmi pekné auto, ktoré nesie meno CUPRA, a to okolie vníma úplne inak ako tradičný SEAT, pričom ide o takmer totožné autá. Testovaný model ponúka aj plnohodnotnú dávku aktívnej bezpečnosti, ktorú neraz oceníte. Má svoje neduhy, ktoré som spomínal, no ide o prevažne subjektívny pohľad. CUPRA Leon PHEV zaujímavá voľba pre každého, kto hľadá zlatú strednú cestu – niečo medzi zábavou, ohľadom na ekonomickú prevádzku a životné prostredie (aj keď tá sekcia „EKO“ je trošku zavádzajúca).

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: SEAT Slovensko

Cena: od 36 880 eur

Fotogaléria

Prečítajte si aj:

Seat Tarraco 2.0 TDI 4drive: Vlajková loď pre aktívne rodiny

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu