Keď v roku 2015 vznikol Eyerim, mal jeden hlavný cieľ: priniesť do sveta optík viac transparentnosti, technológií a zjednodušiť online nakupovanie okuliarov. O desať rokov neskôr patrí medzi najväčších predajcov okuliarov v strednej a východnej Európe. Jeho cesta ukazuje, aká dôležitá je flexibilita, schopnosť meniť smer a schopnosť adaptovať sa na turbulentné prostredie.
Začiatky Eyerim boli plné výziev a nekomfortu. Zakladatelia firmy sa v roku 2015 rozhodli investovať všetky úspory do budovania biznisu, a to aj za cenu toho, že budú žiť v provizórnych podmienkach – spali na zemi a pracovali dlhé hodiny, často v kombinácii s brigádami napríklad v pekárni supermarketu. Pri rozbehu firmy nemali ani vlastnú kanceláriu, prvé zásoby preto skladovali v niekoľkých poličkách vo svojich vlastných skriniach. Prvé objednávky posielali z malej miestnosti vo Viedni do Škandinávie, a keď nakúpili prvých osemdesiat okuliarov Ray-Ban, považovali to za veľký úspech. Aj napriek ťažkým začiatkom mali jasnú víziu – využiť príležitosti, ktoré v tom čase na trhu chýbali a priniesť okuliare cez internet za dostupné ceny.
„Naša cesta bola plná neplánovaných zlomov, ale tie nás doviedli presne tam, kde sme mali byť,“ zhŕňa spoluzakladateľka a co-CEO Yassaman Omidbakhsh. V prvých rokoch bol Eyerim stratový. Išlo však o zámer, pretože po dohode s investormi bolo cieľom rásť skokovo a etablovať sa ako hráč číslo jeden na niekoľkých trhoch. Zakladatelia využili aj svoje skúsenosti z Ázie, kde Omidbakhsh a Zahuranec pomáhali veľkým e-shopom v agresívnom raste.
Pandemické obdobie prinieslo zásadný obrat – firma sa presunula od výhradného zamerania na e-shop k hybridnému modelu s dvoma showroomami v pražskom Karlíne a Bratislave, vlastnému optickému laboratóriu a technológiám: „Tento posun priniesol po prvýkrát v histórii našej firmy stabilnú ziskovosť a udržateľný rast. Najlepšími rokmi boli roky 2020 až 2022, keď Eyerim dosiahol medziročný rast 25 až 30 % aj bez potreby externého kapitálu,“ dopĺňa Omidbakhsh. Celkovo firma v rokoch 2022 a 2023 medziročne rástla o 24,3 %, v roku 2024 dokonca o 31,4 %. Tím sa z pôvodných štyroch zakladateľov rozrástol na takmer 60 zamestnancov, pričom polovicu tvoria ženy, ktoré zastávajú aj väčšinu riadiacich pozícií.
Milión objednávok a silné privátne značky
Za desať rokov existencie Eyerim obslúžil skoro milión unikátnych zákazníkov a predal takmer 100 000 dioptrických okuliarov na mieru. Medzi najpredávanejšie produkty dlhodobo patria slnečné okuliare, predovšetkým značky Ray-Ban a Oakley. Nadmieru dobre si vedú aj dve privátne značky OiO by Eyerim a Kohe by Eyerim.
„Úspech našich vlastných kolekcií, ktoré za atraktívnejšiu cenu ponúkajú rovnakú kvalitu a moderný dizajn ako svetoznáme značky, nás príjemne prekvapil. Zatiaľ sme ich predali desiatky tisíc a ich podiel na celkovom predaji neustále rastie – obzvlášť v našich kamenných predajniach, kde si ich ľudia môžu vyskúšať a porovnať. Rozhodne preto plánujeme ďalšie vlastné kolekcie,“ hovorí Martin Zahuranec, spoluzakladateľ a co-CEO Eyerimu.
Silné regiony, náročné trhy, nové príležitosti
Eyerim dnes pôsobí v 14 európskych krajinách. Pôvodná orientácia na severské trhy sa časom presunula k strednej a východnej Európe. Dnes sú najrýchlejšie rastúcimi trhmi Rumunsko, Slovensko a Česko, zatiaľ čo Poľsko zostáva jedným z najnáročnejších, ale zároveň kľúčových trhov: „O ďalšej expanzii neustále premýšľame, ale momentálne je pre nás prioritou sústrediť sa na aktuálne trhy. Chceme na nich posilňovať a aj tam postupne otvoriť fyzické showroomy,“ vysvetľuje Zahuranec.
Päť miliónov v investíciách a čiastočný exit
Od svojho vzniku získal Eyerim investície v hodnote viac ako 5 miliónov eur. „Tento rok pripravujeme nové investičné kolo kombinujúce čiastočný exit aktuálnych akcionárov s čerstvým kapitálom na ďalší rast, aby sme boli schopní plniť svoje ciele,“ dodáva Omidbakhsh.
V ďalších rokoch chce Eyerim pokračovať v budovaní omnichannel zážitku a udržateľnej ziskovosti. „Chceme rásť, ale nechceme pritom stratiť kontrolu nad vlastným príbehom. To je lekcia, ktorú sme si za desať rokov dobre osvojili,“ uzavára Zahuranec.