Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Vďaka rozšírenosti moderných technológií si dnes môže založiť e-shop každý, kto má záujem.

Veľká väčšina nových obchodníkov svoje internetové obchody zakladá spočiatku ako doplnkový zdroj príjmu, popri hlavnej pracovnej činnosti. Založenie elektronického obchodu však so sebou prináša aj viaceré výzvy. Podľa štatistík spoločnosti Upgates, ktorá vytvára platformy pre elektronické obchody, je najkritickejší práve prvý rok podnikania. „Štatistiky ukazujú, že prvý rok podnikania prežije približne 60 – 70 % nových e-shopov. Ak sa však predajcovia na trhu udržia, majú dobrú šancu na dlhodobé fungovanie,“ vysvetľuje Michal Benatzky zo spoločnosti Upgates.

Aký sortiment dáva najväčšie predpoklady na prežitie?

Základným faktorom úspechu je podľa Benatzkeho výber správneho produktu. „Mnohí začínajúci obchodníci podcenia dopyt či konkurenciu, čo v kombinácii s neefektívnou marketingovou stratégiou a komunikáciou býva hlavnou príčinou neúspechu. Ak sa aj zákazníka podarí na stránku dostať, technické a logistické nastavenia e-shopu budú pre finálne rozhodovanie o kúpe kľúčové. Posledným veľkým rizikom je zlé finančné plánovanie a problémy s cashflow,“ dopĺňa Benatzky. 

Dáta spoločnosti Upgates naznačujú, že najviac e-shopov, ktoré úspešne prekonali prvý rok fungovania sa zameriavalo na špecifický drogistický tovar, regionálne značky kvalitných remeselných potravínoriginálne, dizajnové dekorácie. Naopak, krátku životnosť majú predajcovia neoriginálneho tovaru alebo predajcovia výtlačkov z 3D tlačiarní. Aj v týchto segmentoch však existujú obchodníci, ktorí uspeli.

Moderné technológie a efektívny marketing

Stránka e-shopu musí byť prehľadná a zákazník sa na nej musí vedieť intuitívne orientovať, aby nákupný proces prebiehal rýchlo a efektívne a doručenie bolo čo najrýchlejšie. Základným faktorom úspechu menších a stredne veľkých e-shopov sú preto jednoduché a moderné riešenia, ktoré sa dokážu prispôsobovať súčasným aj budúcim potrebám predajcu.

„Riešenie pre svoj elektronický obchod by si mali podnikatelia vyberať svedomito a opatrne. Ak si vyberú kvalitný systém, ušetria si neskôr obrovské množstvo času, nervov a prostriedkov spojených so zmenou poskytovateľa už etablovaného e-shopu. Zvolené riešenie by malo umožňovať obchod rozširovať podľa toho, ako sa podnikanie rozrastá a to aj na zahraničné trhy. Aj keď sa to na začiatku podnikania môže zdať odvážne, zahraničná expanzia je veľmi často logickým pokračovaním rozvoja elektronického obchodu. Preto je neoceniteľné vybrať si na začiatku riešenie pre e-shop, ktoré sa dá bez problémov použiť na medzinárodný predaj,“ radí odborník na e-commerce a marketér Michal Benatzky.

Kľúčové sú podľa marketéra aj efektívne vynaložené prostriedky na marketing. Či už ide o SEO, PPC kampane, priamy marketing alebo komunikáciu prostredníctvom sociálnych sietí. Majitelia nesmú zabúdať na dostatočnú finančnú rezervu, keďže je nízka pravdepodobnosť, že e-shop bude hneď od spustenia ziskový. V tejto súvislosti je dôležité sledovať nákladové položky a optimálne množstvo skladových zásob, aby nebol narušený tok peňazí. Často spôsobujú problémy aj skryté náklady, o ktorých sa predajcovia dozvedia až keď je neskoro alebo veľmi drobné, pravidelné náklady, ktoré však po sčítaní narastú na signifikantnú položku. Vo väčšine prípadov ide o rôzne mesačné poplatky za predplatné služby, ktoré sú potrebné k prevádzke a rozvoju e-shopu.

Aj podnikatelia, ktorí už majú e-shop a hľadajú spôsob, ako znížiť náklady, môžu migrovať na novú platformu. Práve prvé mesiace v roku sú ideálnym obdobím pre zlepšenie technického riešenia a prípravu na hlavné sezónne obdobia.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.