Hyundai vo virtuálnej svetovej premiére predstavil dlho očakávaný IONIQ 5. Je to plne elektrický crossover s mimoriadne zaujímavými parametrami a plný technológie.

Exteriér dosahuje výnimočné proporcie na rázvore dlhom 3000 mm, čím podporuje špecifické vlastnosti elektrických vozidiel. Interiér zvyšuje úroveň komfortu a využitia s rovnou podlahou a s efektnou stredovou konzolou . Dodáva vysoký výkon a využíva ultrarýchle 400 V a 800 V multi-nabíjanie. Toto vozidlo sa dokáže premeniť na nabíjačku na kolesách (Vehicle-to-Load V2L). IONIQ 5 Využíva špeciálnu globálnu modulárnu platformu určenú pre elektrické vozidlá (E-GMP).

IONIQ 5, Zdroj: Hyundai

IONIQ 5, Zdroj: Hyundai

Nová éra dizajnu elektrických vozidiel

Dizajnovo čerpá IONIQ 5 z odvážneho postoja modelu Hyundai Pony, prvého sériovo vyrábaného vozidla spoločnosti Hyundai. IONIQ 5 tak pripomína 45-ročnú cestu automobilky. Zároveň vytvára prepojenie minulosti so súčasnosťou s presahom do budúcnosti.

Spomenutý rázvor s dĺžkou až do 3 000 mm je jedna z najväčších hodnôt medzi elektromobilmi. Predná časť prvý raz dostala škrupinovú kapotu Hyundai, ktorá minimalizuje škáry na karosérii a tým zlepšuje aerodynamiku. Celému prednému nárazníku dominuje veľmi nápadný tvar písmena V s výraznými dennými svetlometmi, ktoré vytvárajú nezameniteľnú svetelnú stopu. Prvky so vzhľadom malých bodiek sa nachádzajú aj na zadnej strane vozidla.

Zapustené kľučky dverí vytvárajú plynulý povrch a zlepšujú aerodynamiku. Predné aj zadné tvary vozidla sa spájajú s dverami a prinášajú tak nový príklad Parametrickej dynamiky značky Hyundai, ktorá sa prvý raz objavila na novom modeli TUCSON. Výrazný tvar C-stĺpika sa inšpiroval elektrickou štúdiou Hyundai 45 a modelu IONIQ 5 dodáva z diaľky rozoznateľný dominantný vzhľad.

IONIQ 5, Zdroj: Hyundai

IONIQ 5, Zdroj: Hyundai

Aerodynamicky upravené disky odrážajú dizajn Parametric Pixel a ponúkajú sa v priemere až 20 palcov. Ide o najväčšie disky kolies, aké sa kedy dostali na elektrické vozidlo Hyundai.

Interiér sa nesie v duchu témy obývacieho priestoru Living Space, ktorú najviac stelesňuje stredová konzola Universal Island s možnosťou pozdĺžneho posúvania v rozsahu až 140 mm. Universal Island, spolu s rovnou podlahou, pod ktorou sa nachádzajú batérie, vytvára v interiéri vozidla viac voľnosti pohybu.

IONIQ 5, Zdroj: Hyundai

IONIQ 5, Zdroj: Hyundai

Model IONIQ 5 dostal aj elektronicky nastaviteľné predné sedadlá. Ich sedacia časť poskytuje sklon v ideálnom uhle. Automobilka Hyundai zmenšila hrúbku predných sedadiel o 30 %, čím vytvorila viac priestoru pre ľudí sediacich v druhom rade.

Mnoho dotykových plôch interiéru — sedadlá, strop, obloženie dverí, podlaha či lakťové opierky — využíva materiály pochádzajúce z ekologických a trvalo udržateľných zdrojov, akými sú recyklované PET fľaše a rastlinné (bio PET) priadze ako aj prírodné vlnené priadze.

IONIQ 5, Zdroj: Hyundai

IONIQ 5, Zdroj: Hyundai

Zákazníci si môžu vybrať spomedzi deviatich farieb karosérie vrátane piatich prírodných odtieňov vytvorených exkluzívne pre IONIQ 5. Interiér ponúkne možnosť výberu z troch farebných možností.

Ponuka elektrických pohonných systémov 

IONIQ 5 je dostupný s viacerými konfiguráciami elektrického pohonu. Vybrať si môžete z dvoch veľkostí batérií s kapacitou 58 kWh alebo 72,6 kWh a z dvoch usporiadaní motorov. Buď iba s motorom vzadu, alebo s motormi vpredu aj vzadu. Všetky verzie pohonu poskytujú výnimočný dojazd a maximálnu rýchlosť 185 km/h.

Vrchol ponuky tvorí pohon všetkých kolies (AWD) spojený so 72,6 kWh batériou s kombinovaným výkonom 225 kWh a maximálnym krútiacim momentom 605 Nm. Táto konfigurácia prináša zrýchlenie z 0 km/h na 100 km/h za 5,2 sekundy.

Vozidlo s pohonom len zadných kolies (2WD) a so 72,6 kWh batériou ponúkne na jedno nabitie podľa testovacieho cyklu WLTP dojazd na úrovni 470 ~ 480 km.

Ultra rýchle nabíjanie batérie spolu s funkciou Vehicle-to-Load (V2L)

Platforma E-GMP modelu IONIQ 5 podporuje nabíjaciu infraštruktúru s napätím 400 V aj 800 V. Platforma štandardne ponúka možnosť nabíjania s 800 V napätím a zároveň aj 400 V nabíjanie a to bez potreby ďalších komponentov či adaptérov. Multi nabíjací systém predstavuje prvú svetovo patentovanú technológiu, ktorá umožňuje, aby motor aj konvertor využívali napätie 400 V aj 800 V.

S nabíjačkou s výkonom 350 kW sa model IONIQ 5 nabije z 10 % na 80 % za iba 18 minút. IONIQ 5 sa na dojazd do vzdialenosti 100 km podľa normy WLTP dobije za päť minút.

IONIQ 5 s inovatívnou funkciou V2L umožňuje nabíjanie rôznych elektrických zariadení, napr. elektrické bicykle, kolobežky či kempovaciu výbavu, vďaka čomu slúži ako nabíjačka na kolesách.

IONIQ 5, Zdroj: Hyundai

IONIQ 5, Zdroj: Hyundai

Funkcia V2L dodáva výkon až do 3,6 kW. Konektor V2L sa nachádza pod druhým radom sedadiel a je možné ho aktivovať, keď je vozidlo zapnuté. Ďalší konektor V2L sa nachádza pri nabíjacom konektore na vonkajšej strane vozidla. S pomocou meniča napätia si môžete nabíjať svoje elektrické zariadenia. Vonkajší konektor poskytuje energiu, aj keď je vozidlo vypnuté.

Konektivita a asistenčné systémy

Široký a nastaviteľný kokpit obsahuje 12-palcovú, plne dotykovú obrazovku infotainmentu a 12-palcovú digitálnu prístrojovú dosku bez krytu, ktorú si môžete nastaviť podľa svojich potrieb.

IONIQ 5, Zdroj: Hyundai

IONIQ 5, Zdroj: Hyundai

Hyundai IONIQ 5 je prvým modelom s funkciami Rozšírenej reality na Head-up displeji (AR HUD), čím sa čelné sklo premení na veľkú obrazovku.

IONIQ 5 využíva aj ďalšiu úroveň pokročilých asistenčných systémov vodiča Hyundai SmartSense, ktoré zabezpečujú najvyššiu úroveň bezpečnosti a pohodlia na cestách. IONIQ 5 je prvý model automobilky Hyundai s Asistentom na jazdu na diaľnici 2 (HDA 2).

Medzi ďalšie asistenčné systémy patria Systém autonómneho núdzového brzdenia (FCA), Asistent na monitorovanie mŕtveho uhla (BCA), Inteligentné rozoznávanie dopravných značiek obmedzujúcich povolenú rýchlosť (ISLA), Systém na sledovanie únavy vodiča (DAW), Automatické prepínanie diaľkových svetiel (HBA) a ďalšie.

IONIQ 5 bude dostupný na vybraných trhoch od prvej polovice roka 2021. Predávať sa bude aj na Slovensku.

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Nechajte nám správu