Máme za sebou dlhšie redakčné testy štyroch čisto elektrických automobilov.

Chronologicky to boli BMW i3, Tesla 85, model S, Mercedes B25e a najnovšie Hyundai IONIQ Electric. Tieto autá sme testovali v mestskej prevádzke, ale veľmi často aj v medzimestskom nasadení na Slovensku. Máme tak dostatok skúseností na to, aby sme mohli hodnotiť súčasný stav infraštruktúry u nás a vyvodili závery, pre koho elektromobil je vhodný a pre koho ešte nie.

Dotácia na elektromobil na Slovensku

Ako iste viete, pri nákupe čisto elektrického automobilu môžete v súčasnosti získať od štátu 5000 eur ako podporu rozvoja tohto segmentu u nás. Podporný balíček je dostupný tak pre fyzické ako i pre právnické osoby, mestá či obce. Podmienkou je, aby bolo vozidlu pridelené slovenské EČV a výrobca vozidla mal oficiálne zastúpenie na Slovensku. Ak vozidlo splní podmienky, môže o príspevok požiadať osoba, ktorá je uvedená v Osvedčení o evidencii vozidla ako vlastník vozidla na území SR. Dotácia sa pritom nevypláca naraz, ale postupne do dvoch rokov. Musí pritom ísť o nákup nového auta.

Testovaná Tesla teda stojí trochu mimo u nás v redakcii testovaných elektromobilov. Táto automobilka totiž zatiaľ nemá slovenského zástupcu (importéra), ktorý by bol autorizovaný ministerstvom dopravy. Na Teslu sa tak zatiaľ štátna podpora nevzťahuje. Zároveň je to najdrahší testovaný elektromobil, na druhej strane má najdlhší dojazd (reálne cez 350 km).

Pre koho je vhodný elektromobil?

Pri súčasnom stave infraštruktúry nabíjacích staníc je elektromobil vhodný pre niekoho, kto jazdí každý deň a počas dňa urobí tak 80 až 160 km (podľa konkrétneho elektromobilu a ďalších parametrov). Zároveň má doma a v práci možnosť si auto nabíjať z 230 V alebo trojfázovej 380 V elektrickej zásuvky. Pokiaľ je tá možnosť, použiť treba kábel a zásuvku pre trojfázový rozvod, čo prinesie skrátenie doby nabíjania. Ešte lepšie, ak by majiteľ investoval do lepšej nástennej nabíjačky, ideálne v práci. V skutočnosti je to len výkonnejšia zásuvka s chladením, ale rozhodne to pomôže.

Takto bola vybavená pri našom teste Tesla. Trojfázový rozvod výrazne zrýchli domáce nabíjanie

Sieť nabíjačiek GreenWay

Ak premýšľate nad elektrickým autom, potom sa nevyhnete sieti nabíjačiek GreenWay. Je to sieť rýchlych nabíjačiek po celom Slovensku, ktoré umožňujú rýchlo nabiť vybrané typy elektromobilov. GreenWay uvádza na svojej stránke nasledovné značky podporovaných automobilov: Nissan Leaf, e-NV200, Mitsubishi Outlander, i-miev. PSA iON, C-Zero, Renault Zoe, Toyota i-go, VW e-Up!, VW e-Golf, BMW i3, Kia Soul EV a Tesla Model S.

Mapa pokrytia nabíjačkami pre elektromobily v sieti GreenWay

Áno, existujú nabíjačky aj od iných firiem, napr. je to RWE, ZSE/E-ON, Enel, niektoré nájdete v hoteloch alebo bytových komplexoch a dokonca aj pri elektrárňach. Začínajú sa tiež objavovať pred predajňami, resp. servismi, kde sa starajú o elektrické autá. Jednoducho, vo väčšom meste určite kdesi nakoniec elektromobil nabijete, ale budete sa musieť snažiť. Nie je to ako s čerpacími stanicami, že ich máte priamo pod nosom a vyberáte si podľa toho, aké body zbierate vo vernostnom systéme. Naozaj moderná supernabíjačka Tesla sa nachádza v komplexe hotela Kaskády, medzi Zvolenom a Banskou Bystricou. Ale sieť GreenWay má výhodu v tom, že je na celom Slovensku. Ešte pripomeňme, že BMW i3 sme testovali v Rakúsku a tu je sieť nabíjačiek už poriadne hustá. Podobná situácia je aj v Nemecku.

Takto vyzerajú nabíjačky GreenWay

Ak chcete elektrické auto aspoň občas používať na dopravu po Slovensku, potom sieť GreenWay musíte použiť a je pre vás podstatné, aby si elektrický systém vo vašom aute rozumel s nabíjačkami GreenWay. Ak si nerozumie, potom ste odkázaní na elektrickú zásuvku, pričom doba nabíjania úplne prázdnej batérie zaberie 12 hodín a viac. Na rýchlonabíjačke pritom nabijete úplne prázdnu batériu na plnú kapacitu tak do 50 minút. Ale rozhodne to nebude zadarmo, bude si treba premyslieť, aký program od GreenWay si aktivujete.

Ako sa nabíja na GreenWay?

Na to, aby ste nabili svoj elektromobil v sieti GreenWay, potrebujete zatiaľ registráciu. Firma pripravuje aj možnosť nabiť svoje vozidlo aj pre neregistrovaných používateľov, ale oznam o tom, že sa tak naozaj stane je na ich webe už dlhšie. Po registrácii dostanete poštou kartu, ktorá slúži na identifikáciu používateľa pri nabíjačke. Ak nemáte kartu, dá sa spustiť nabíjací proces aj cez webovú službu na adrese m.greenway.sk, ale tento postup je o poznanie dlhší, ako použitie karty. Po príchode k nabíjacej stanici si vyberiete typ konektora. Na výber je DC: CHAdeMO 44 kW (používajú napr. japonské vozidlá), DC: CCS Combo 50 kW (väčšina európskych vozidiel) a AC: Mennekes Typ 2 43 kW.

Zásuvka CCS Combo, ktorú sme používali v prípade Hyundai IONIQ Electric

Hlavne ak máte zásuvku CCS Combo, určite nabíjajte tou a nie cez AC Mennekes, lebo by vás to vyšlo draho a na nabíjačke by ste boli dlho. Po výbere správneho konektora sa identifikujete kartou a systém vás vyzve na pripojenie zásuvky k vozidlu.

Zásuvku CHAdeMo používajú hlavne japonské vozidlá

Potom nastane asi 30 sekundová etapa identifikácie elektrickej výbavy v pripojenom aute a ak je všetko v poriadku, začne proces nabíjania. Na väčšine nabíjačiek GreenWay vidíte aj aktuálnu hodnotu prúdu, ktorým sa vozidlo nabíja. Malo by to byť určite nad 50 A. Ak je to menej ako 10 A, nabíjate neefektívne. Niekedy vám však nič iné neostane, ste radi, že vôbec niečím nabíjate.

Takýto údaj vidíte pri nabíjaní. V tomto prípade si nabíjačka a auto rozumejú

Nabíjačka na diaľničnom odpočívadle Zeleneč v smere do Bratislavy je modernejšia ako je bežné a tu vidíte hodnotu preneseného výkonu. Väčšina nabíjačiek GreenWay je našťastie umiestnená v blízkosti nákupných centier, a tak popri nabíjaní máte čo robiť, resp. sa zohriať.

(NabijanieZelenec.jpg – Nabíjacia stanica na odpočívadle Zeleneč na D1 v smere do Bratislavy patrí medzi najmodernejšie)

Čo to stojí?

GreenWay účtuje podľa minútovej tarifikácie, je jedno, aký objem energie ste v skutočnosti odobrali. Po skončení nabíjania vyvolaného napr. povelom od používateľa treba potom opäť priložiť kartu a systém vám ukáže sumárne údaje o dobe pripojenia a tiež aktuálnej kapacite vašej batérie.

Táto nabíjačka pri motoreste Zubor je tak trochu výnimkou. To, čo vidíte v pozadí je naozaj ťava

A sme pri programoch. Program Zero bez pravidelných mesačných poplatkov znamená, že minúta nabíjania vás stojí až 0,50 eura. Plné nabitie batérie v dĺžke trebárs 50 minút vás tak vyjde na 25 eur. A s tým urobíte tak do 200 km (podľa konkrétneho auta, ročnej doby, použitej klimatizácie a pod.). Pri programe Optimal platíte mesačne 19 eur a minúta nabíjania vás vyjde na 0,20 eura. Najvyšší program Full znamená mesačné platby vo výške 69 eur a minúta nabíjania pre vás znamená 0,10 eura. V redakcii používame program Zero, pretože elektromobily len testujeme a nepoužívame ich pravidelne. Ako vidíte z cien, elektromobil v tomto prípade neznamená, že by ste niečo voči benzínovému alebo naftovému motoru ušetrili. GreenWay takto pre vás znamená istotu, že sa s elektromobilom dostanete skoro na celé Slovensko, ale nebude to lacné a tiež treba počítať s tým, že nabíjanie jednoducho trvá niekoľko desiatok minút.

Hovorili sme aj so spoluzakladateľom GreenWay, pánom Petrom Badíkom a je veľmi pravdepodobné, že v cenovej politike firmy ešte nastanú zmeny. Minútová tarifikácia je však bežným riešením aj v iných krajinách a vychádza z nákladov na udržiavanie infraštruktúry. Do výslednej ceny sa totiž odobratá elektrická energia prenáša len malou mierou. Nabíjacia stanica vyžaduje svoju údržbu, servis a dohľad, a to sú fixné náklady.

Ešte ostáva informácia o tom, koľko vlastne stojí nabíjanie doma. My sme vypočítali, že pri nabíjaní elektromobilu z 230 V rozvodu počas noci, zaplatíte za jeden prejdený kilometer asi 0,01 eura, čo je prakticky zadarmo. Ak môžete, radšej teda nabíjajte doma, hoci aj pomaly.

Hyundai IONIQ Electric

Toto auto sme testovali počas tohto januára a je to súčasne najnovší elektromobil v našej redakcii. Treba povedať, že v našom testovaní sa nám páčil zo všetkých elektromobilov najviac. Áno, Tesla má naozaj dlhší dojazd a je to zatiaľ symbol elektromobilov, ale keď sa pozrieme na predajnú cenu, tak nás nejaké symboly rýchlo prejdú. Hyundai IONIQ Electric je v základnej výbave za akciových 34 990 eur (a k tomu zimné pneumatiky a havarijné poistenie na rok). Navyše, stále je tu ešte spomínaná štátna dotácia. A to auto aj dobre vyzerá. IONIQ sa vyrába aj ako hybrid a plug-in hybrid. Elektrická verzia má svoju nezameniteľné prednú masku s nalepeným znakom. Predpokladáme, že toto riešenie vychádza z minimalizácie odporu vzduchu.

Hyundai IONIQ Electric sme skúšali aj na zasnežených a šmykľavých cestách

Kapacita batérie v IONIQ Electric je 28 kWh, výkon motora 88 kW, dojazd v úplne ideálnych podmienkach 280 km a maximálna rýchlosť je 165 km/h. Na batériu poskytuje výrobca záruku 8 rokov alebo 200 000 km (čo príde skôr). IONIQ je naozaj pripravený na šetrenie, jeho koeficient aerodynamickéo odporu je úžasných 0,24, emisie CO2 sú samozrejme nulové. Na nízkom aerodynamickom odpore sa podieľa aj zadná lišta, ktorá zvonka vyzerá veľmi dobre, ale nám pri výhľade dozadu vo výhľade prekážala.

Pozrite si krásny aerodynamický profil tohto vozidla. Zadná lišta tomu pomáha, ale vo výhľade vodičovi prekáža

My sme IONIQ Electric testovali v tých najhorších podmienkach pre batériu. Počas testu sme mali vždy teploty pod bodom mrazu, najnižšiu teplotu sme namerali až – 21 °C. IONIQ má také zohrievanie batérií, aby aj v takýchto podmienkach podal kvalitný výkon, dojazd bol však maximálne 172 km na plne nabitú batériu. Plné nabíjanie cez Combo zásuvku na nabíjačke GreenWay trvalo okolo 45 minút, pri nabíjaní zo zásuvky s 8 A ističom to bolo za 11 hodín a 44 minút. Výkonnejšiu Wallbox nabíjačku sme nemali k dispozícii, ale oplatila by sa.

Priamo na displeji vidíte aj dojazd a aktuálnu spotrebu energie

Super vlastnosť je, že pri nabíjaní zo zásuvky napr. v garáži si môžete nastaviť čas, kedy sa vám má vyhriať (resp. v lete vychladiť) priestor v kabíne a naozaj to funguje. Je veľmi príjemné sadnúť si v zime do vyhriateho auta. Ale zase musíte dopredu vedieť, kedy budete auto používať. Chcelo by to mobilnú aplikáciu, ktorou by ste proces vyhrievania/chladenia spustili na diaľku.

Kufor nie je limitovaný tým, že je pod ním umiestnená batéria. Domácu nabíjačku je lepšie nosiť stále so sebou. Auto s ňou vždy nabijete

Ešte lepšia vlastnosť je, že IONIQ vám pri jeho prevádzke presne ukáže, na čo míňate elektrickú energiu – na jazdu, na klimatizáciu a na ďalšie elektrické spotrebiče. Máte tak pred sebou dojazd so zapnutou klimatizáciou, ale aj bez nej a pri našich testoch sme sa podľa toho aj riadili. Ono je totiž lepšie dôjsť k najbližšej nabíjačke v studenom aute, zababušený vo vetrovke, s čiapkou, šálom a rukavicami ako ostať stáť niekde v poli vo vyhriatom aute.

Takto presne ukazuje kde sa elektrina míňa a môžete sa rozhodovať. My sme zachytili prípad rekuperácie, keď sa batéria brzdením dobíja a preto je zobrazený záporný údaj pri jazdnom režime

Pekné je aj to, že výrobca myslel aj na sporivejších a klimatizácia sa dá zapnúť do režimu, že je namierená len na vodiča a nielen na celú kabínu. Ak ste teda v aute sám (prípadne ani nie J), klimatizujete tak len miesto vodiča. Rovnako sa dá pomôcť v tuhej zime vyhrievaním predných sedadiel a volantu a potvrdzujeme, že zapnutím týchto dvoch vyhrievaní a vypnutím všetkej klimatizácie celkovo ušetríte na energii a zároveň telo aspoň na niekoľko minút presvedčíte, že toto je vlastne teplo, aj keď vám kvapká z nosa.

Keď už vidíte tento údaj, je zle. Buď ste blízko pri cieli, alebo treba hneď vyhľadať nabíjačku či dobrých ľudí, u ktorých si zapnete domácu nabíjačku

Rovnako si môžete pákami pod volantom nastaviť, aká je úroveň rekuperácie energie. Ak si nastavíte nulovú úroveň, potom auto funguje ako to bežné so spaľovacím motorom a potom, ako dáte dole nohu z plynu, tak pokračujete ďalej plynulo zotrvačnosťou. Ak si však nastavíte najvyšší stupeň rekuperácie, potom po zložení nohy z plynu pocítite efekt pomerne silného brzdenia a na ukazovateli rozdelenia spotreby energie vidíte pri jazde mínusové hodnoty. Brzdením teda nabíjate batériu. S tým súvisia aj brzdové svetlá – ak máte zapnutú rekuperáciu a dáte dole nohu z plynu, rozsvietia sa brzdové svetlá, hoci nohou nebrzdíte, ale auto výrazne spomaľuje. Dá sa na tento režim zvyknúť, ale zo začiatku je to nezvyk.

Takto sa zobrazí akčný rádius so zapnutou a vypnutou klimatizáciou

Pripomienku máme k systému vyhľadania nabíjacích staníc priamo v systéme vozidla. Je fajn, že IONIQ zobrazuje akčný rádius na aktuálnu kapacitu batérie a tiež to, že keď si naplánujete príliš ďalekú cestu v navigačnom systéme, tak vás upozorní na to, že tam s touto kapacitou batérie neprídete. Ponúkne aj vyhľadanie nabíjacej stanici na trati, ale žiadnu nenájde. Aké presne nabíjacie stanice hľadá, to nevieme, ale rozhodne to nie sú verejné nabíjacie stanice, ktoré reálne sú na Slovensku a môžete ich použiť. Tento bod treba rozhodne dopracovať.

Takto vám IONIQ zobrazí aj dobu nabíjania na rôznych nabíjačkách

Mimochodom, na výstave CES sme sa zúčastnili aj na tlačovej konferencii firmy Hyundai. Tu sme videli aj IONIQ vo vyhotovení s autonómnym riadením a v spolupráci s firmou Cisco pracujú aj na systéme Connected Car. IONIQ tak napr. bude vedieť si pri príchode ku garáži sám otvoriť bránu, vyšle povel na rozsvietenie a vykúrenie bytu alebo prípravu sauny.

Autonómny IONIQ Electric sa naozaj pohyboval v uliciach Las Vegas

Je zrejmé, že Hyundai sa vybral cestou automobilov budúcnosti, už teraz má zvládnuté procesy na výrobu komponentov pre elektrické a hybridné autá a pri ďalších modeloch sa bude orientovať týmto smerom.

Mercedes B250e

Tento elektromobil sme testovali v decembri minulého roka. Teploty síce neboli tak hlboko pod bodom mrazu ako v januári, ale aj tak bola zima. Minimálne pre batérie v elektromobile. Koncern Daimler AG vyvinul pre tieto autá aj špeciálnu Wallbox nabíjačku, ktorá dokáže nabiť auto relatívne rýchlo – na plnú kapacitu tak za 2,5 hodiny. My sme túto nabíjačku používali v centrále spoločnosti Mercedes-Benz v Bratislave, čo bola jediná rýchla a efektívna cesta na nabíjanie tohto vozidla. Mercedes B250e si s nabíjačkami GreenWay totiž nerozumel, resp. nabíjať sa dá len pomocou AC konektora s prúdom pod 10 A, čo bolo neekonomické a dlhé.

Mercedes B250e sme testovali v decembri a používali sme ho hlavne na dopravu v Bratislave

Mercedes-Benz B250e má maximálny teoretický dojazd okolo 200 km. Voliteľnou funkciou RANGE PLUS sa dá dojazd zvýšiť o ďalších 30 kilometrov. Pri zimných podmienkach s pusteným kúrením ale po nastavení ekonomického režimu práce sme tak dosiahli v teste dojazd mierne nad 100 km. Vozidlo má lítiovo-iónovú batériu umiestnenú na spodnej časti vozidla. Ani v tomto prípade tak nijako nie je obmedzený batožinový priestor vozidla. Výkon motora v B250e je 132 kW a dosiahnete s ním v športovom režime veľmi dynamickú jazdu. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h máte za 7,9 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 160 km/h. Je to opäť auto s predným náhonom.

Takúto Wallbox nabíjačku nájdete v centrále Mercedes-Benz

Výhodou Mercedesu B250e voči Hyundai IONIQ Electric bol viac dotiahnutý ekosystém. Teda je tu aplikácia pre mobilné zariadenia a tiež pre desktop. Aplikácia MercedesMe pre mobilné zariadenia pritom umožňovala napr. na diaľku vozidlo otvoriť alebo zatvoriť, vyhriať či schladiť kabínu, zatrúbiť a pod. Pre desktopovú aplikáciu sme mali navyše aj informáciu o kapacite batérie a procese jej nabíjania.

Verdikt

Elektromobil na Slovensku je dnes vhodný pre človeka, ktorý si chce vyskúšať niečo nové, je nadšenec nových technológií a toto auto pravdepodobne nebude jeho jediným v rodine. Používa ho na každodennú cestu domov-práca v rozsahu tak do 160 km denne a vie, že počasie môže ovplyvniť jeho dojazd. Asi má program Optimal od GreenWay, a tak sa môže občas pohybovať aj mimo svojho bežného limitu dojazdu.

Ale také niečo ako elektromobil na cestu na dovolenku do Chorvátska s troma deťmi, to nie je dnes reálne možné. Napr. GreenWay má síce v krajinách ako je Slovinsko roaming, ale v iných krajinách hlavne na východ od Slovenska by to bolo skôr dobrodružstvo ako relax pri mori.

Tiež treba vedieť, že šoférovať elektromobil a bežné auto je mierne iná skúsenosť. Elektromobil má takmer konštantný ťah motora v celom spektre otáčok, a preto s ním dosiahnete hlavne pri nízkych rýchlostiach vysoké zrýchlenie. Na zasneženej ceste v stúpaní sme s ním ale mali celkom problém vyjsť. Po vypnutí antiblokovacieho systému kolesá veľmi ľahko prešmykovali a antiblokovací systém zase nepovolil vôbec roztočiť kolesá. Treba na to myslieť a do hôr radšej s reťazami.

Na takýchto šmykľavých cestách radšej opatrne

Ak sa zamyslíme nad cenou elekromobilov, tak sú o niečo drahšie ako autá s benzínovým alebo dieselovým motorom, ale zase treba zohľadniť, že sa takmer vždy dodávajú s pokročilou doplnkovou výbavou. Takže to trochu zavádza. Ak zoberieme priemer používania elektromobilu s pravidelným nabíjaním doma/v práci a občasným v sieti rýchlonabíjačiek, tak podľa veľmi hrubého odhadu sa vám začne nákup a použitie elektromobilu oplácať niekde od hranice 100 000 km.

Ako ideálny kompromis sa v súčasnosti javí hybridné auto, ideálne plug-in hybrid, pri ktorom môžete nabíjať batériu z vonkajšieho zdroja a súčasne nie ste kriticky obmedzený dojazdom. Ak na to máte príležitosť, tak si auto dobijete, ak nie, stále je tu benzínový motor, s ktorým sa dostanete kdekoľvek.

Na záver už len malá rekapitulácia – s Hyundai IONIQ Electric sme prešli 1123 km, v sieti GreenWay sme zaplatili 48 eur. Keď sa dalo, nabíjali sme doma aj v práci. Priemerný odber pri tomto nabíjaní bol 2,4 kW. Priemerná rýchlosť počas testu bola 58 km/h a vo vozidle sme strávili súhrnne 19 hodín.

Tento článok vyšiel aj v tlačenom januárovo-februárovom vydaní TOUCHIT č. 1-2/2017, preto sa niektoré skutočnosti uvedené v článku, môžu odlišovať oproti aktuálnemu dátumu publikovania.

VIDEO TOUCHIT: Čistokrvný elektromobil od Mercedesu – B250e