V roku 2020 bolo na Európskych cestách viac ako 15 miliónov LPG vozidiel (viac ako 26 miliónov na celom svete).

Tieto čísla napovedajú, že LPG je stále obľúbenou alternatívou, ktorá ponúka viacero výhod. V prvom rade je to nižšia cena za palivo, teda celková úspora nákladov za dopravu. V druhom rade je táto alternatíva šetrnejšia k životnému prostrediu (oproti benzínu/nafte), nakoľko neprodukuje toľko emisií. Do tretice je výhoda aj to, že LPG vozidlá sú finančne dostupnejšie ako napr. elektromobily a sieť čerpacích staníc je rozsiahla, takže s doplnením paliva nie je absolútne žiadny problém. Aktuálne v tom robí (marketingovú) osvetu aj Dacia, ktorá má v ponuke viacero LPG modelov.

Dacia LPG

Dacia LPG

Čo je a ako funguje LPG

LPG je kombinácia propánu a butánu – pri spaľovaní sa emituje menej oxidu uhoľnatého, uhľovodíkov a oxidu dusíka ako pri benzínovom motore.

K existujúcemu benzínovému motoru je pridaný systém vstrekovania LPG (v prípade Dacie je namontovaný priamo výrobcom v závode). Používanie LPG si vyžaduje samostatnú nádrž, ktorá odolá tlaku potrebnému na udržanie paliva v kvapalnej forme a menšiu úpravu elektrického napájania motora. LPG nádrž sa zvyčajne umiestňuje pod auto (alebo v rámci dvojitého dna batožinového priestoru), na miesto, kde sa nachádza rezervné koleso, pričom toto riešenie nijako neobmedzuje batožinový priestor (nevýhodu ale je, že prichádzate o rezervné koleso).

Dacia LPG

Dacia LPG

Výhody LPG

  • Kúpna cena LPG vozidla je veľmi konkurencieschopná (Dacia ich ponúka za rovnakú cenu ako benzínové motory).
  • LPG znižuje emisie CO2 o 10 %.
  • LPG palivo je dostupnejšie (cena za liter je až o 50 % nižšia ako za bežné palivo či naftu).
  • Na LPG motory možno dostať rôzne daňové výhody.
  • LPG je k dispozícii v priemere na 1 zo 4 čerpacích staníc v Európe.

Nevýhody LPG

  • Obmedzenie vjazdu do podzemných garáží a iných špecifických miest
  • Hovorí sa o nižšej životnosti motora, no 100% podložené to nie je (kvôli suchšej zmesi, ktorá sa spaľuje)

Dacia predala v Európe v roku 2020 – 72 500 LPG vozidiel a má 53 % podiel na trhu. LPG motory tiež tvoria 15 % podiel celkového predaja značky. V segmente LPG vozidiel na Slovensku kraľuje! Na prvých troch miestach obľúbených modelov minulého roka sú Dacia Duster, Sandero a Logan MCV spolu so 446 predanými vozidlami v roku 2020.

Dacia LPG

Dacia LPG

„Ako  líder v oblasti LPG v Európe ponúkame vozidlá s bezpečnou technológiou, ktorú sme skúšali a testovali. LPG motor neznamená, že bežní používatelia spaľovacích motorov  potrebujú zmeniť svoje návyky pri šoférovaní. Motor je šikovný, pohodlný na používanie a šetrný k životnému prostrediu. Je tiež dôstojná alternatíva, pokiaľ ide o dodržiavanie stále prísnejších požiadaviek v boji proti znečisteniu ovzdušia vozidlami.“Loïc Bouttier, Hlavný inžinier LPG/NGV

Lacný a dostupný motor. Dacia zovšeobecňuje používanie LPG vo svojich vozidlách. V skutočnosti je to jediný výrobca automobilov, ktorý ponúka benzínové a LPG dvojpalivové motory v celom svojom segmente.

Zdroj: Dacia, Vlastné

Prečítajte si aj:

Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech: Levíča do (mimo)mestskej džungle

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu