Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Druhý ročník súťaže ENTER Programiáda, v ktorej žiaci základných a stredných škôl vytvárajú za pomoci mikropočítača micro:bit výnimočné projekty, pozná svojich víťazov. Do súťaže sa tento rok prihlásil rekordný počet, až 76 tímov z celého Slovenska.

Desiatka finalistov, ktorá postúpila do záverečného kola, svoje projekty osobne odprezentovala pred odbornou porotou v Zážitkovom centre vedy Aurelium v Bratislave. Najúspešnejšie tímy v oboch súťažných kategóriách boli ocenené na Slávnostnom vyhlásení víťazov.

Študentské projekty, ktoré vyhrali: iFood a LeafPot

V kategórii Základné školy a osemročné gymnáziá si po víťazný vavrín prišiel tím iFood zo Základnej školy sv. Cyrila a Metoda v Košiciach. Ich projekt iFood – koniec dlhému čakaniu na obed, umožňuje vidieť žiakom aj učiteľom, aký dlhý rad ich čaká pred jedálňou. Vďaka tomuto zariadeniu žiaci nestrávia čas dlhým čakaním v rade, ale môžu ho využiť rozumnejšie. Odborná porota vybrala tento projekt kvôli jeho výnimočnosti, kreatívnemu spracovaniu a technickej vyspelosti.

„Sme veľká škola s veľkým množstvom žiakov, ktorí chodia pravidelne na obedy. Náš projekt vznikol kvôli potrebe riešiť problém dlhých radov pri výdaji stravy. Chceli sme im predísť. Projekt iFood sme pred jeho prihlásením do ENTER Programiády vyskúšali v našej škole. Monitoruje rad čakajúcich a informuje ďalších žiakov o situácii pred jedálňou. Dáva im možnosť rozhodnúť sa či sa postavia do radu alebo čas využijú zmysluplnejšie v triede. Náš projekt budeme naďalej používať a postupne ho vylepšovať. Vždy je predsa čo zlepšovať,“ vysvetlil vznik a používanie projektu učiteľ techniky na Základnej škole sv. Cyrila a Metoda v Košiciach, Peter Jurašek

V kategórii Stredné školy a gymnáziá patrí prvé miesto tímu Naturebits z Gymnázia sv. Jána Pavla II. v Poprade s projektom LeafPot. Ten odstraňuje zbytočné starosti z údržby rastlín a kvetov. Zariadenie dokáže automaticky monitorovať stav rastlín a riadiť ich zavlažovanie. V prípade potreby je možné sledovať rastliny aj na diaľku pomocou mobilnej aplikácie. Projekt má tiež vstavaný solárny panel, ktorý umožňuje zariadeniu pracovať nepretržite aj bez prístupu k elektrickej sieti.  

„Veľa ľudí ma problém, že keď odídu na dovolenku, nemá sa im kto postarať o rastliny. Aj nám sa stalo, že nám rastlinky zomreli. Práve preto vznikol tento nápad – vytvoriť projekt LeafPot. Náš projekt zabezpečuje ideálne podmienky pre všetky druhy rastlín. Súčasťou projektu je kamera, ktorá rozpoznáva, aká rastlina je v kvetináči. Máme vytvorenú aj vlastnú databázu rastlín. Ľudia v nej nájdu informácie o konkrétnej rastline a dozvedia sa, čo rastliny potrebujú a ako sa o ne lepšie starať,“ vysvetlil svoj projekt študent Michal Mucha z Gymnázia sv. Jána Pavla II. v Poprade

Tímy mladých, šikovných ľudí boli ocenené nielen za svoje programátorské schopnosti, ale aj za kreativitu, inováciu a praktické využitie mikropočítača micro:bit. Títo nadaní programátori ukázali, ako môžu technológie meniť svet k lepšiemu.

Komu sa podarilo obsadiť prvé priečky?

Stredné školy a gymnáziá

  • 1. miesto: Gymnázium sv. Jána Pavla II v Poprade, Tím: Naturebits, Projekt: LeafPot  
  • 2. miesto: Gymnázium v Kysuckom Novom Meste, Tím: Smart rosničky, Projekt: Počasie v čase  
  • 3. miesto: Súkromná SOŠ ekonomická Košická akadémia, Tím: ECOSquad, Projekt: Recyklovník 

Základné školy

  • 1. miesto: Základná škola sv. Cyrila a Metoda v Košiciach, Tím: iFood, Projekt: iFood – koniec dlhému čakaniu na obed
  • 2. miesto: Základná škola s materskou školou v Liptovskom Jáne, Tím: Poškoláci, Projekt: Cesta vesmírom
  • 3. miesto: Základná škola s materskou školou v Žiari nad Hronom, Tím: CZŠ, Projekt: Baby defender

10-tisíc micro:bitov na školách po celom Slovensku

ENTER Programiáda je pomyselným vyvrcholením projektu ENTER, ktorý si kladie za cieľ naučiť žiakov a ich učiteľov digitálnym zručnostiam. Tie sú v súčasnej technologickej dobe nevyhnutnou schopnosťou. Zároveň si vďaka digitálnym zručnostiam otvárajú dvere k množstvu životných a pracovných príležitostí.

Projekt ENTER je postavený na troch pilieroch. Prvý pilier je o osvete a popularizácii technológií a dôležitosti digitálnych zručností. Druhý pilier zastrešuje vzdelávanie učiteľov. V treťom pilieri sa sústreďujeme na to, aby mala škola možnosť dostať sa k hardvéru. ENTER Programiáda je konceptom, cez ktorý podporujeme deti a študentov k tvoreniu a hľadaniu riešenia problémov v ich okolí. Aby deti nevyužívali technológie iba pasívne, ale učili sa programovať, rozvíjať svoju kreativitu, logicky uvažovať či pracovať v tíme.   Je to tiež príležitosť, ako motivovať mladú generáciu venovať sa programovaniu a technológiám ako súčasti ich budúceho kariérneho rastu,“ vysvetľuje manažérka spoločenskej zodpovednosti Telekomu, Tatiana Švrčková.

Za posledné tri roky Telekom na školy cez grantové programy rozdistribuoval vyše 10-tisíc micro:bit sád a poskytol bezplatné školenia viac ako 1500 učiteľom zo 700 škôl z celého Slovenska. Pre učiteľov sú k dispozícií aj bezplatné podklady na hodiny a pravidelné workshopy, na ktorých si môžu zdokonaľovať svoje zručnosti. Spolu s partnermi, Učíme s hardvérom a AJ Ty v IT, Telekom pravidelne organizuje aj tematické workshopy, ktorými prešlo vyše 7000 žiakov.

76 projektov zo 62 škôl

Do aktuálneho ročníka ENTER Programiády sa prihlásilo rekordných 76 tímov z 62 škôl z celého Slovenska. Ide o takmer dvojnásobný počet prihlásených projektov ako minulý rok.

Úlohou tímov bolo vypracovať za pomoci micro:bitov projekt, ktorý hľadal riešenie na problémy v oblasti zdravotníctva, životného prostredia, vzdušného priestoru, prírodných vied, či pomoci zdravotne znevýhodneným.

Najviac projektov poslali žiaci z Prešovského kraja (17), nasledoval Košický (12), Žilinský (11), Trnavský a Nitriansky (po 10). Trenčiansky a Banskobystrický kraj sa do súťaže zapojili so 6 projektmi. Z Bratislavského kraja sa do súťaže zapojili 4 tímy. Spomedzi prihlášok bolo 24 projektov zo stredných škôl. Väčšia konkurencia bola v kategórii základných škôl, kde súperilo až 52 projektov.

Odborná porota mala preto veľmi náročnú úlohu. Množstvo projektov bolo na veľmi vysokej úrovni a vybrať 10 finalistov, tobôž tri prvé miesta v dvoch kategóriách, bola takmer nemožná úloha.

„Ja som bola v porote prvýkrát a bola som príjemne prekvapená a aj šokovaná, že deti na základných a stredných školách dokážu vytvoriť takéto výnimočné projekty. Máme tu generáciu detí, ktorá je veľmi šikovná. Projekty boli inovatívne a využiteľné. Je prekvapivé, že to deti vôbec napadlo napr. zachraňovať životy a orientovať sa na problémy, ktoré prináša život alebo sa zameriavali na problémy, s ktorými sa stretávajú v škole. Rozhodovanie bolo veľmi ťažké a bolo založené na diskusii s ďalšími členmi poroty. Hodnotili sme prezentáciu, pripravenosť, využiteľnosť a technické parametre projektov,“ povedala Monika Grznárová, reportérka TV Markíza.

Cieľom ENTER-u je viesť deti k tvoreniu a hľadaniu riešení problémov v ich okolí. Aby deti nevyužívali technológie iba pasívne, ale učili sa programovať, aj rozvíjať svoju kreativitu, logicky uvažovať či pracovať v tíme.

Viac informácií o projekte ENTER nájdete na webe enter.study

Značky: