Téma sietí 5G je v poslednej dobe veľmi populárna. Väčšina ľudí od nej očakáva vyššiu rýchlosť, nízke oneskorenie, použitie internetu v oblastiach, kde to predtým nebolo možné. Časť ľudí sa sietí 5G pre ich údajné ohrozenie ľudského zdravia. O týchto témach sme cez on-line míting hovorili so Zsoltom Komzsíkom a Matúšom Turcsánym, ktorí sú zo spoločnosti Ericsson.
Ericsson je jedným z dodávateľov infraštruktúry pre 5G, pripomeňme, že práve tohto výrobcu používa na Slovensku operátor Telekom. Boli sme na tlačovej konferencii, kde Telekom ukazoval využitie technológie LTE Massive MIMO právce s využitím riešenia Ericsson.
Ericsson Spectrum Sharing (ESS) umožňuje poskytovateľom telekomunikačných služieb efektívne prejsť na siete 5G. Viac ako 80% ich teraz riešenie ESS testuje a plánuje jeho nasadenie v nasledujúcom roku. ESS možno spustiť na ktorejkoľvek z 5 miliónov jednotiek Radio System, ktoré Ericsson dodáva už od roku 2015.
Dynamické zdieľanie spektra
Spoločnosť Ericsson už oznámila, že jej riešenie pre dynamické zdieľanie spektra (Ericsson Spectrum Sharing) je teraz komerčne dostupné a je to cesta ako plynulo a efektívne prejsť na 5G.
Riešenia spoločnosti Ericsson umožňujú dynamické prideľovanie spektra na základe požiadavky používateľa v rádoch jednej milisekundy a nasadenie 4G a 5G v rovnakom pásme. Vďaka jednoduchej inštalácii softvéru ponúka ESS rýchle nasadenie sietí piatej generácie na existujúce pásma pre všetky zariadenia, ktoré 5G podporujú a využívajú 4G spektrum. ESS tak umožňuje široké pokrytie 5G, efektívnejšie využitie spektra a vynikajúci výkon .
Ericsson na vývoji dynamického zdieľania spektra spolupracuje s radom partnerov ako je napr. Qualcomm Technologies. Využíva zariadenia poháňané mobilnými platformami Qualcomm Snapdragon 865 a 765 so systémami Snapdragon 5G Modem-RF, ale aj MediaTek (Dimensity 1000). Spolupracuje aj s firmami ako OPPO, Sony, XiaoMi, LG, vivo a WNC (Wistron NeWeb Corp.).
5G a lepšia doprava
Ericsson a Microsoft spájajú svoje skúsenosti so vzájomne pripojenými vozidlami pomocou siete 5G. Ericsson buduje svoj špeciálny cloud (Connected Vehicle Cloud) na platforme Microsoftu (Connected Vehicle Platform), ktorá sa prevádzkuje na cloudovej platforme Microsoft Azure.
Integrované riešenie umožňuje výrobcom automobilov oveľa jednoduchšie, rýchlejšie a lacnejšie nasadenie a škálovateľnosť globálnych automobilových služieb. Sem patrí napr. správa vozového parku, bezdrôtová aktualizácia softvéru vo vozidle a hlavne pripojené služby zamerané na bezpečnosť počas prevádzky. Vďaka modulárnemu dizajnu poskytuje riešenie tiež väčšiu flexibilitu a rozšírené možnosti implementácie.
Connected Vehicle Cloud od Ericssonu prepája viac ako 4 milióny vozidiel v 180 krajinách sveta, čo je približne 10 % trhu s pripojenými vozidlami. Platforma je uspôsobená tak, aby odpovedala rastúcemu dopyty výrobcov a zabezpečovala možnosť podpory servisu akéhokoľvek pripojeného vozidla.
Platforma Microsoft Connected Vehicle Platform (MCVP) umožňuje automobilovým výrobcom robiť lepšie autá prispôsobené na mieru. Kombinuje cloudovú infraštruktúru, špičkové technológie so službami umelej inteligencie a IoT. Ide o lepší infortainment, pokročilejšiu navigáciu, možnosti autonómnej jazdy, telematiku a predikčné služby.
Inteligentný 5G prístav
Spoločnosť Ericsson a telekomunikačná spoločnosť China Unicom vyvíjajú v čínskom Port of Qingdao inteligentný 5G prístav. Prístavy predstavujú dôležité priestory pre využitie a rozvoj siete 5G. Ide o integrovanú platformou, kde spolupracujú ľudia a stroje. Obvykle tu pôsobí veľké množstvo zamestnancov a mnoho rôznych inštitúcií, ako sú policajti, colníci, dopravné orgány a ďalšie. S pomocou 5G bude možné zabezpečiť inteligentnejšie, bezpečnejšie a lepšie pracovné prostredie a zdieľanie údajov.

Ericsson a China Unicom vyvíjajú inteligentný 5G prístav v čínskom Port of Qingdao. (Zdroj: Ericsson)
Pri využití automatizácie pomocou 5G sietí možno ušetriť v takomto prístave až 70% nákladov. Port Qingdao patrí medzi 10 najrušnejších prístavov na svete. Každý rok ním prejde 19,3 miliónov kontajnerov. Už roku 2017 sa stal prvým plne automatizovaným prístavom v Ázii a v popredí bude naďalej zotrvávať vďaka inováciám a zapojenie 5G.
Testovanie priamo v teréne, ktoré zahŕňalo prenos dát z viac ako 30 HD kamier a kontrolné dáta pre programovateľný logický ovládač (PLC), potvrdilo potenciál 5G na rozvoj chytrých prístavov. Tieto operácie totiž vyžadujú kontrolné signály na úrovni milisekundovej latencie a stabilnú kontrolu dát v reálnom čase. To sú práve požiadavky, ktoré dokáže zabezpečiť len 5G.
5G ako platforma na správu internetu vecí
Ďalšia oblasť, kde sa 5G presadzuje, je internet vecí – IoT. Ericsson a Sony Network Communications Europe spolu s operátorom Telenor Connexion uľahčujú prepojenie ľudí a vecí pomocou inteligentných riešení. Jedno z možných nasadení je práve zdravotníctvo.
Ericsson IoT Accelerator je platforma spoločnosti Ericsson na pripojenie a správu zariadení IoT, ktorá poskytuje podnikom jednotné riešenie riadiace operácie Internetu vecí za pomoci infraštruktúry mobilnej siete. V súčasnej dobe je súčasťou ekosystému Ericsson IoT Accelerator cez 35 poskytovateľov služieb vo viac ako 100 krajinách sveta. Do tejto globálnej platformy je integrovaných 50 miliónov zariadení.
Ročné energetické náklady na prevádzku mobilných sietí predstavujú v globále až 25 miliárd dolárov. Pri nasadení 5G rovnakým spôsobom ako u predchádzajúcich sietí by pritom spotreba energie dramaticky vzrástla. Ericsson ukázal, ako zabezpečiť rast dátovej prevádzky bez zvýšenia spotreby energie. Riešením je vytvárať, prevádzkovať a spravovať 5G siete inteligentnejším a strategickejším spôsobom. Automatizácia procesov zjednodušuje operácie, znamená väčšie úspory a skrátenie doby uvedenia riešení na trh. Ďalším krokom je aktivácia softvéru na úsporu energie.

Ericsson predstavuje riešenie ako zaistiť exponenciálny rast dátovej prevádzky bez zvýšenia spotreby energie (Zdroj: Ericsson)
Na záver našej diskusie sme sa dostali aj k údajnej škodlivosti 5G sietí pre ľudské zdravie. Dospeli sme k záveru, že 5G využíva frekvencie, ktoré už dávnejšie slúžili na prenos signálu 5G. Nie je to teda žiadne nové prostredie, ktoré vytvorí sieť 5G, žili sme v ňom už niekoľko rokov. Prirodzene, je to signál, ktorý sa šíri ako vysokofrekvenčné žiarenie, nebude však o nič viac škodlivejšie ako to bolo už v minulosti.
V redakčnej spolupráci so spoločnosťou Ericsson pokračujeme, zameriame sa predovšetkým na príklady dobrej praxe z oblasti 5G.
Vypočujete si aj náš podcast k téme sietí 5G
Podcast Dotyk: Máme si kvôli 5G obaliť hlavy alobalom? (15. diel)