Po modely Focus ST-Line kombi sa mi do rúk dostala krátka verzia s prívlastkom Active, ktorá je predurčená pre aktívnych ľudí, ktorí občas vyjdú z pohodlia mestskej džungle a využijú potenciál tohoto prevedenia. Aký potenciál, prosím ťa? No predsa vyššiu svetlú výšku (+ 30/34 mm), upravenú charakteristiku podvozku a ochranné plastové lemy okolo celej karosérie.

Ford Focus je na našom trhu dostupný v dvoch karosárskych prevedeniach – Combi alebo Hatchback a zákazníci majú na výber z viacerých stupňov výbav, s čím súvisia aj rôzne označenia daných modelov – Trend, Edition, Titanium, Active, ST-Line a Vignale.

Pár mesiacov dozadu som mal na test parádne kombi v prevedení ST-Line (recenziu nájdete – TU) a teraz tu máme hatchback s prívlastkom Active, ktorý predošlý test veľmi pekne doplní. Začnem tým, že nový Ford Focus je skutočne vydarené auto, ktoré som už niekoľkokrát ocenil. Vyznačuje sa dobrým spracovaním, výborne jazdí, ponúka viaceré motorizácie a za jeho asistenčné systémy a technologickú výbavu by sa nehanbila ani diametrálne drahšia konkurencia. Samozrejme, má aj neduhy, ale tie jeho dobré vlastnosti nezatienia. Tak poďme na to!

Podstata dizajnu zovňajšku je pri všetkých modeloch a karosériách rovnaká, tam sa veľa nemení. Reálne zmeny vidieť na rôznych doplnkoch a tvaroch plastových častí karosérie, ktoré sa menia podľa prevedenia. ST-Line je vizuálne príťažliví športovec, Vignale to hrá na decentné prevedenie s dôrazom na prestíž a napokon tu máme testovaný Active, ktorého hlavným cieľom je praktickosť s možnosťou hrubšieho zaobchádzania. Testovaný model bol bez ruksaku, teda hatchback v zaujímavej bielej metalíze s označením Metropolis White, ktorú pekne dopĺňa čierna lesklá strecha.

Okolo spodnej časti celej karosérie, vrátane lemov, sa tiahne ochranná plastová lišta, ktorá má zabrániť náhodným odreninám. Najvýraznejšie vystupuje v prednom a zadnom nárazníku, kde naberá zaujímavé kontúry, ktoré dopĺňajú strieborné lišty, čo celé auto zvýrazňuje. Alebo skôr odlišuje, pričom dáva jasne najavo, že toto nie je žiaden cukrík, ale auto s ktorým si užijete viac zábavy. Viete, ako to je, 100 ludí, 100 chutí a preto si názor na dizajn spravte sami (ideálne naživo).

Dizajn karosérie pekne podčiarkujú LED svetlomety so špecifickým spracovaním a zaujímavým svetelným podpisom. Kompletná svetelná technika patrí LEDkám, pričom hlavné svetlomety disponujú aj funkciou automatického prepínania – diaľkové/tlmené. Ich účinnosť a dosah je výborný – nemal som s nimi najmenší problém. Ak by však boli adaptívne, tak by som sa nehneval. Prednú svetelnú techniku dopĺňajú ešte LED hmlovky v spodnej časti s funkciou prisvietenia zákrut.

Teraz by som mal začať „básniť“ o interiéri, ale nebude tomu tak. Celý interiér som rozobral v predošlej recenzii modelu Ford Focus ST-Line – nájdete ju kliknutím na tento odkaz, a tak sa, s dovolením, na tento článok odkážem. Verte, nič zásadné sa okrem farebného prevedenia sedadiel a okrasných líšt nezmenilo. Nedá mi však pár veci, ktoré musím spomenúť. V prvom rade je to veľkorysý priestor pre celú posádku, ktorý dokáže poskytnúť aj krátka verzia, teda hatchback.

Za tento fakt vďačí nový Focus o 50 mm dlhšiemu rázvoru a takmer rovnej podlahe. V druhom rade je to praktické rozloženie ovládacích prvkov a orientácia na šoféra, ktorý má všetko na dosah (zväčša) pravej ruky. Do tretice je to množstvo odkladacích priestorov, ktoré dávajú zmysel. Narážam hlavne na stredový tunel, kde sú dva podsvietené držiaky na nápoje, priečinok na telefón s bezdrôtovým nabíjaním a ďalšie prvky, vrátane lakťovej opierky s úložným priestorom.

Zadní pasažieri majú v danej kategórii k dispozícii bohatý priestor na nohy a hlavu, a to aj vtedy, ak vpredu sedia mohutnejšie postavy. Za nevýhodu považujem absenciu centrálneho výduchu ventilácie v zadnej časti a chýba tu aj lakťová opierka. Teraz prejdeme k hlavnému rozdielu – kombi alebo hatchback? Operadlá v druhom rade sú delené v pomere 60:40 a ich sklopením sa dostávame k batožinovému priestoru s dvojitým dnom, ktorý má základnú kapacitu 375 l (477 l po strechu). Ak necháte operadlá sklopené, tak získate kapacitu až 1354 l. To je síce fajn, ale oproti základu (608 litrov) v kombi verzii je to málo. Osobne som sem bez ťažkostí vložil kočík a značnú dávku iných predmetov, nazvime ich batožinou, takže zlé to určite nie je. Každý máme iné potreby a podľa toho si vyberáme aj verziu – ja som jednoznačne za kombi.

Jazda ako sa patrí!

Testovaný model mal pod kapotou 1,5-litrový benzínový 3-valec, ktorý je preplňovaný a ponúka výkon 110,6 kW (150ps) a max. krútiaci moment 240 Nn. Tento motor je spriahnutý s 8-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorá ponúka aj možnosť manuálneho radenia na volante. Táto kooperácia je veľmi dobrá, ale k samotnej prevodovke musím opäť dodať, že jej chýba lepšia odozva. Spomalené reakcie síce necítiť stále, ale keď ich najmenej potrebujem, tak vtedy sa ozvú. Môj skromný názor je taký, že je to iba vecou softvéru, nakoľko sa to prejavuje u každého modelu inak. S motorom nemám najmenší problém, a to 3-valce veľmi neobľubujem.

V poslednej dobe ich však sledujem viac a ukazujú svoje kvality – prekvapujúce, však?. Tento motor vám nedá pocítiť, že má iba 3 hrnčeky – je kultivovaný a pružnosťou určite prekvapí. Je to slušný priemer, ktorý ocení bežný, ale aj na výkon a pružnosť náročnejší šofér. Pružnosť je aj vďaka 240 Nm dostatočná a obávať sa netreba ani aktívnych hier na okresných cestách s názvom, prebiehaš ty, predbieham ja. Áno, spotreba! Tá sa počas aktívneho testu pohybovala od 6,8 do 7,7 l/100km. Prevažne som brázdil okresné cesty a ľahký terén s ťažkou nohou.

Ford Focus už v štandardnej výbave disponuje možnosťou zmeny režimu jazdy. Každý režim mení správanie sa prevodovky, reakcie na akcelerátor, účinnosť trakčnej kontroly a prácu ABS. Okrem režimov Normal, Sport a Eco dostal model Active navyše ešte dva režimy – Slippery a Trail. Slippery je vhodný na jazdu po povrchoch so zníženou priľnavosťou, ako je blato, sneh a ľad (upravuje sa nastavenie ESC, regulácia trakcie a škrtiacej klapky). Režim Trail využijete na mäkkých povrchoch, ako je piesok a pod. (upravuje nastavenie ABS, reguláciu trakcie a škrtiacej klapky).

Slová chvály neobídu ani výborný podvozok, ktorý má už v štandarde nezávislé zavesenie zadných kolies s krátkym/dlhým ramenom. To je iba začiatok, verzia Active má oproti štandardu o 30 mm vyššiu svetlú výšku vpredu a o 34 mm vzadu. Podvozok tohoto modelu používa aj unikátne pružiny, tlmiče, stabilizátory a geometriu prednej a zadnej hlavy ložiska čapu kolesa. Výsledok? Výborné jazdné vlastnosti, ktoré jednoducho cítiť! Focus Active to berie zostra a veľmi efektívne filtruje aj väčšie nerovnosti – jemné narušenie komfortu začujete iba pri veľkých jamách (áno, máme ich dosť).

Komfort zastrešujú aj pneumatiky s vyšším profilom 215/70, ktoré boli obuté na pekných 18“ diskoch. Slušné je aj odhlučnenie karosérie od motora a podvozku. S týmto modelom som často „lietal“ po nespevnených cestách, pričom som bol prekvapený, keď som to bral tiahlou štrkovou zákrutou a podvozok mi nádherne asistoval zadkom a ani na sekundu sa nesprával nedotáčavo. Chvíľu som mal pocit, že ide o 4kolku. Toto ma veľmi prekvapilo, pričom sa dosť podobne správa aj na bežných komunikáciách. Dobrá práca.

Multimédiá a asistenčné systémy, z ktorých bude (niektorým) 60 000 tisícovým tátošom do plaču

Prečo takáto provokácia? Preto, lebo asistenčné systémy v novom Focuse fungujú excelentne, a to bez akéhokoľvek preháňania. Zápcha? Nevadí! Je k dispozícii adaptívny tempomat s dodržiavaním odstupu a funkciou asistencie v dopravnej zápche, takže vie samostatne postáť a do určitého času sa sám aj pohne. Ak prejde dlhší čas, pomôžete mu ťuknutím na akcelerátor alebo do tlačidla zvýšenia rýchlosti na tempomate. To nie je všetko, od prvého testu ma udivuje aktívne vedenie vozidla v jazdnom pruhu, ktoré má viaceré stupne, pričom v tom najvyššom krásne centruje auto na stred medzi čiary – žiadne behanie od čiary ku čiare.

V spojení s vyššie uvedením tempomatom je to skvelá kombinácia, ktorú mám odskúšanú na diaľnici, ale aj na okresných cestách so zákrutami. Keď pustíte volant, tak trvá približne 15 až 20 sekúnd (záleží od náročnosti trasy) pokiaľ sa bude systém dožadovať vašej prítomnosti, čo je dobre. Stačí doňho ťuknúť a pokračuje ďalej. Ale pozor, tento systém má pomáhať, nie je dobré ho zneužívať, nakoľko to môže mať opačný efekt bezpečnosti. Spomenúť treba aj to, že celkom slušne „číta“ vyblednuté a oranžové čiary a ak jednu stranu nachvíľu stratí z dohľadu, tak vie takmer bez váhaní pokračovať.

Túto zostavičku prepracovaných systémov dopĺňa proaktívne sledovanie okolia vozidla s automatickým brzdením v prípade núdze, resp. nepozornosti vodiča – s nastavením intenzity. Mám vyskúšané, funguje :). K tomu sa pridáva systém čítania dopravných značiek, resp. rýchlostných obmedzení, na ktoré vie reagovať aj adaptívny tempomat a prispôsobovať podľa toho rýchlosť. Taktiež reaguje aj na natočenie kolies, čo je dobre. Ďalej je prítomné automatické prepínanie svetiel (tlmené/diaľkové), kontrola bdelosti vodiča, ukazovateľ vzdialenosti od pred vami idúceho auta, asistent rozjazdu do kopca a automatický parkovací systém, ktorý pracuje na základe údajov z PDC senzorov a zadnej parkovacej kamery, ktorá má slušné rozlíšenie.

Samozrejmosťou je 2-zónová klimatizácia, ktorej sekunduje vyhrievanie predných sedadiel (šoférove v elektrike), a tiež vyhrievanie trysiek ostrekovačov predného skla. Nechýbajú ani 4 elektricky ovládané okná – všetky s automatickým doťahovaním! Za komfortný prvok je považované aj bezkľúčové štartovanie a prístup do auta. Výborným doplnkom je aj priečinok s bezdrôtovým nabíjaním Qi smartfónu (za príplatok). Už tradične musím pochváliť multifunkčný volant, ktorý má akurátnu veľkosť, slušnú hrúbku a disponuje množstvom ovládacích prvkov, s ktorými sa ovláda združený prístrojový panel.

V rámci tohto samostatného „mini systému“ sa ovláda a nastavuje väčšina asistenčných systémov a komfortných prvkov vozidla. Vo výsledku je to dobre, nakoľko sa nemusíte zapodievať hlavným LCD displejom, ktorý je predurčený skôr multimédiám a iným funkciám. Tento model mal vo výbave aj klasický Head-Up displej s výsuvným sklíčkom, na ktoré sa premietajú dôležité údaje o asistenčných systémoch, rýchlosti, obmedzeniach a nepochybne aj o médiách.

Multimediálna výbava obsahuje všetky dôležité prvky, ktoré budete potrebovať. Možno ich hneď nevyužijete naplno, ale postupom času vám môžu dávať zmysel. Konektivitu zastupuje Bluetooth a dva USB-A vstupy, pričom obe možnosti nadväzujú na výborný systém – Ford SYNC 3, ktorý sa ovláda prostredníctvom hlavného 8“ dotykového LCD displeja v strede palubnej dosky. O tomto systéme som písal už viac krát, takže iba v skratke zopakujem, že je rýchly, intuitívne sa ovláda a celé menu je v prípade potreby aj v českom jazyku.

Na Ford Sync 3 sa dokáže aj netechnický typ používateľa rýchlo adaptovať, čo je jeho výhodou. Z dostupných funkcií spomeniem natívnu navigáciu, možnosť vytvorenia Wi-Fi hot-spotu, režim sluhu (viac sa o ňom dočítate – TU), použiteľné hlasové ovládanie v češtine a napokon to najlepšie – podpora aplikácií tretích strán Apple CarPlay a Android Auto. Samostatne je dostupná aj podpora navigačnej aplikácie Sygic. Audio zastupuje výborný sound-system B&O, ktorý je zárukou zážitku pri počúvaní (akejkoľvek) obľúbenej hudby. 

Hodnotenie TOUCHIT

Ford Focus Active je výborná voľba pre každého aktívnejšieho používateľa, ktorý ocení vyššiu svetlú výšku, vylepšený podvozok a ochranné prvky karosérie. Tieto prednosti vám nie len v realite, ale hlavne v podvedomí povolia uzdu a vy si s ním dovolíte viac. Vyrazíte na horšie cesty (horšie ako tie 1. Triedy), do ľahšieho terénu a budete sa s ním hrať. Je skutočne hravý a niečo vydrží, takže sa netreba báť. Okrem toho budete mať k dispozícii všetky moderné asistenčné systémy a plnú nálož multimediálnych funkcií. Nižšia stredná trieda a toľko vymožeností, kto by to bol povedal, však? Takže, Ford Focus Active dobré jazdí, má výborný podvozok a dostatočne výkonný motor, čo používateľovi zabezpečí radosť. Moja konfigurácia by však mala jednu zmenu. Poprosím si Kombi, prevedenie Active môže zostať!

Základná technická špecifikácia: Ford Focus Active 1.5 EcoBoost / Hatchback

  • Motor:1497 cm3 / Radový 3-valec / Turbo
  • Prevodovka: 8-stupňová automatická
  • Výkon: 110 kW (150 ps) – 6000 rpm / 240 Nm – 1600 rpm
  • Poháňaná náprava: Predná
  • Rozmery: dĺžka – 4378 mm / šírka – 1979 mm / výška – 1452 mm / rázvor – 2700 mm / svetlá výška: 135 mm / polomer otáčania: 10,7 m
  • Pohotovostná hmotnosť: 1404kg
  • Objem batožinového priestoru: 357 l / 1354 l
  • Objem palivovej nádrže: 52 Litrov
  • Maximálna rýchlosť: 208 km/h
  • Zrýchlenie 0-100 km/h: 8,9 sekundy

Cena testovaného modelu: od 23 590 Eur (bez opcií)

Automobil zapožičala spoločnosťFord Slovensko

Prečítajte si aj:

Ford Tourneo Custom: Vyšší level cestovania a podnikania za dobrú cenu

Značky:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu