Modernizovaná Fiesta prináša viacero inovácií a poháňajú ju (aj) hybridné pohonné jednotky.

Odvážny a osobitejší exteriér posunul dizajn Fiesty na novú úroveň. Výrazný vzhľad ešte viac podčiarknu väčšie odlíšenia jednotlivých verzií z balíka dostupných variantov. Modely s výbavou Trend, Titanium, ST-Line a Active profitujú z štylistických prvkov spolu s rozšírenou ponukou farieb exteriéru, dizajnu kolies a interiérových úprav. Modelový rad Fiesta sa okrem bežných variant rozrástol aj o nové pakety Vignale, ktoré vylepšujú verzie Titanium, ST-Line a Active o luxusné prvky.

Ford Fiesta 2021Zdroj: Ford
Ford Fiesta 2021

Výrobca tvrdí, že s najnovšími technológiami je nová Fiesta vybavená lepšie ako kedykoľvek predtým. LED svetlomety sú prvýkrát vo výbave všetkých variant Fiesta a k dispozícii je aj pokročilá technológia maticových svetlometov Matrix LED (s tieňovaním). Nová Fiesta ponúkne aj 12,3-palcový digitálny prístrojový displej, aby vodič zostal informovaný a užil si cestu. Spolu so súborom sofistikovaných technológií asistencie vodičovi po prvýkrát predstavujú systém upozornenia na miestne nebezpečenstvo a systém výstrahy pred jazdou v protismere.

Elektrifikované pohonné jednotky pomôžu ušetriť palivo, znížiť emisie a zároveň zlepšiť zábavu počas jazdy. Mild hybridná 48-voltová technológia Ford EcoBoost Hybrid pomáha optimalizovať spotrebu paliva a súčasne zlepšuje dynamiku jazdy prostredníctvom dynamického zrýchlenia. Táto technológia spolupracuje so sedemstupňovou automatickou prevodovkou Ford Powershift.

Spoločnosť Ford zároveň predstavila aj novú Fiestu ST, ktorú pripravil tím Ford Performance. Zážitok z jazdy v tomto dynamickom hatchbacku umocňujú nové maticové svetlomety Matrix LED, nové sedadlá Performance Seats, športové detaily vrátane novej sivej prednej masky Chrystaline Grey a výrazný zelený lak Mean Green. A nechýba ani 10-percentné zvýšenie krútiaceho momentu na úroveň 320 Nm.

Ford Fiesta 2021Zdroj: Ford
Ford Fiesta 2021

„Kráčať s dobou a stanovovať nové štandardy zábavy za volantom, technológie a efektivity je obrovskou súčasťou trvalého úspechu Fiesty. Nová Fiesta predstavuje ďalší veľký posun vpred v segmente malých automobilov a ponúka model, ktorý vyhovie každému životnému štýlu,“  povedal Roelant de Waard, generálny riaditeľ pre osobné vozidlá spoločnosti Ford of Europe.

Fiesta ponúkne svieži dizajn a viac osobnosti

Novinka nadväzuje na osvedčenú architektúru vozidiel Ford kategórie B, ktorú využíva aj kompaktné SUV Ford Puma, a ponúka rad praktických a prepracovaných 3 a 5-dverových variantov, aby si každý zákazník mohol vybrať Fiestu s charakterom podľa svojho životného štýlu. Nový štýl exteriéru v celom modelovom rade tvorí dizajn kapoty s vyššou prednou časťou v kombinácii s väčšími hornými mriežkami. „Modrý ovál“ Ford je teraz umiestnený v maske, nie na hrane kapoty, čo prispieva k lepšiemu vzhľadu.

Nové LED svetlomety v štandardnej výbave s elegantným horizontálnym dizajnom taktiež prispievajú k sebavedomému, modernému dizajnovému jazyku. Štandardné svetlá vzadu majú nový čierny rám pre sofistikovanejší vzhľad, zatiaľ čo voliteľné LED zadné svetlá dopĺňa čierna povrchová úprava Premium Black.

Každý variant má výraznejšie odlíšený vzhľad s jedinečným dizajnom čelnej plochy a masky spolu s charakteristickými dizajnovými prvkami v exteriéri aj interiéri.

Série s výbavou Trend a Titanium sú vybavené širokou hornou maskou s výraznými horizontálnymi lemami a vysokolesklým chrómovým lemovaním s výraznými bočnými otvormi. Modely s výbavou Titanium majú aj horizontálne lišty v hornej časti masky, ktoré sú zakončené chrómom + ladia s chrómovým lemovaním okien.

Ford Fiesta 2021Zdroj: Ford
Ford Fiesta 2021

Verzia ST-Line sa inšpirovala v tíme Ford Performance. Má športovejší charakter a dá sa rozpoznať podľa novej masky s hlbšími krytmi a lesklou čiernou úpravou v tvare včelích plástov. Široké bočné vetracie otvory sú lakované vo farbe karosérie a väčšia spodná časť masky prispieva k rozhodnému vzhľadu.

Variant Active inšpirovaný SUV sa vyznačuje robustnejšími dizajnovými líniami, ktoré mu dodávajú dobrodružný charakter. Široká horná časť masky obsahuje výrazné zvislé lemy lakované lesklou čiernou farbou. Bočné vetracie otvory sú vyššie a výraznejšie, čím odrážajú vyšší vzhľad verzie Active, podobne ako v prípade crossoverov. Výrazný nový štýl exteriéru dopĺňa sedem nových zliatinových diskov kolies a k dispozícii sú aj dve nové farby exteriéru – modrá Boundless Blue a červená Beautiful Berry.

Najvyššiu úroveň zaisťujú voliteľné pakety Vignale pre verzie Titanium, ST-Line a Active s jedinečnými dizajnovými prvkami vrátane exkluzívnych 17- a 18-palcových zliatinových diskov, prémiových materiálov čalúnenia sedadiel Sensico a interiérových dekoratívnych prvkov s matným efektom karbónu.

Ford Fiesta 2021Zdroj: Ford
Ford Fiesta 2021

„Fiesta je malé auto so skutočnou osobnosťou. Jeho zábavná povaha a kvalita sa vždy prejavili v jeho štýle. Pre každý z variantov novej Fiesty sme vytvorili ešte výraznejšie charaktery, aby si naši zákazníci mohli vybrať takú verziu, ktorá odráža ich vlastný štýl a pohľad na život,“ povedal Amko Leenarts, riaditeľ dizajnu spoločnosti Ford of Europe.

Pohonné jednotky sú pripravené aj na budúcnosť

Nová Fiesta ponúka kultivovaný, dynamický a úsporný zážitok z jazdy prostredníctvom radu 48-voltového mild hybridného motora EcoBoost Hybrid a zážihových pohonných jednotiek EcoBoost.

Sú navrhnuté tak, aby mali nižšie prevádzkové náklady a zároveň sa zvýraznil faktor zábavy pri jazde, z ktorého vychádza príťažlivosť Fiesty. Modely Fiesta EcoBoost Hybrid namiesto štandardného alternátora využívajú integrovaný štartér/generátor poháňaný remeňom (BISG), ktorý umožňuje rekuperáciu a uskladnenie energie, ktorá sa zvyčajne stratí počas brzdenia a jazdy na voľnobeh. Slúži na nabíjanie 48-voltového lítiovo-iónového, vzduchom chladeného akumulátora.

Ford Fiesta 2021Zdroj: Ford
Ford Fiesta 2021

Systém BISG funguje aj ako elektromotor, ktorý spolupracuje so spaľovacím motorom a uloženú energiu využíva na zvýšenie krútiaceho momentu pri normálnej jazde a zrýchľovaní, ako aj na napájanie elektrického príslušenstva vozidla. Táto technológia dokáže znova naštartovať motor iba za 350 milisekúnd, takže technológia automatického vypínania a štartovania motora môže vypnúť motor napríklad pri spomaľovaní pred zastavením pri rýchlosti do 25 km/h a dokonca aj vtedy, keď je zaradený prevodový stupeň a stlačený spojkový pedál, čím sa ušetrí ešte viac paliva.

Nová Fiesta s 1,0-litrovým motorom EcoBoost Hybrid je k dispozícii s výkonom 125 koní a 155 koní v kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Spotreba paliva podľa normy WLTP činí od 4,9 l/100 km, čo v porovnaní s nehybridnou verziou 1,0-litrového motora EcoBoost s výkonom 125 koní predstavuje zlepšenie o 5 percent a podľa údajov spoločnosti Ford možno v meste dosiahnuť úsporu až do 10 percent.

EcoBoost Hybrid s výkonom 125 koní je k dispozícii aj so sedemstupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou Powershift, ktorá zaisťuje hladké radenie, optimalizovanú kultivovanosť a spotrebu paliva od 5,2 l/100 km (podľa WLTP).

Ford Fiesta 2021Zdroj: Ford
Ford Fiesta 2021

Prevodovka Powershift pomáha udržiavať motor v optimálnych, efektívnych otáčkach, a okrem toho umožňuje funkciu automatického vypínania a štartovania motora počas jazdy pri rýchlosti pod 12 km/h, aby sa znížila spotreba paliva pri jazde v meste. Zdokonalil sa aj zážitok z jazdy, pričom automatická prevodovka umožňuje podradenie o tri stupne pre rýchlejšie predbiehanie, keď vodič vyžaduje maximálnu akceleráciu.

1,0-litrový motor Ford EcoBoost má výkon 100 koní, spotrebu paliva od 5,2 l/100 km (podľa WLTP). Tento motor, podobne ako variant EcoBoost Hybrid, využíva vysokotlakové priame vstrekovanie paliva, dvojité variabilné časovanie vačkových hriadeľov a odsadenú konštrukciu kľukového hriadeľa pre kultivovaný chod, pričom je k dispozícii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Zážitky z jazdy je možné prispôsobiť pomocou technológie voliteľných režimov jazdy Normal, Sport a Eco, ktoré umožňujú vodičovi nastaviť si odozvu na stlačenie plynového pedála, ESC, kontrolu trakcie, plus načasovanie radenia pre modely s automatickou prevodovkou, aby reakcie a výkon zodpovedali scenárom jazdy. Fiesta Active má aj režimy Trail a Slippery.

Ford Fiesta 2021Zdroj: Ford
Ford Fiesta 2021

Technológie na zaistenie komfortu a pripojenia

Štandardné LED svetlomety obsahujú LED stretávacie, diaľkové a denné svetlá a zaisťujú vynikajúcu viditeľnosť. Svetlomety Matrix LED pre modely s vyššou výbavou dokážu prispôsobiť lúč svetiel počas jazdy podľa prostredia. Funkcie osvetlenia pri manévrovaní a osvetlenia v nepriaznivom počasí sa aktivujú v momente, keď senzory vozidla zaznamenajú pokus o manévrovanie pri nízkych rýchlostiach alebo aktiváciu stieračov čelného skla a automaticky upravia lúče tak, aby vodič videl lepšie. Diaľkové svetlá bez oslňovania využívajú vpredu umiestnenú kameru, ktorá zaznamenáva protiidúce vozidlá. Potom sa zablokuje časť lúčov, ktoré by inak svietili do očí ostatných účastníkov cestnej premávky a v rámci svetelného lúča sa vytvorí „priestor bez oslňovania“. Táto technológia umožňuje častejšie používanie diaľkových svetiel, aby sa maximalizovala viditeľnosť počas jazdy v noci a zároveň sa znížilo riziko oslňovania ostatných vodičov.

V novej Fieste sa predstavuje 12,3-palcový, plne konfigurovateľný digitálny prístrojový panel TFT, ktorý vodičom umožňuje prispôsobiť si a uprednostniť informačné zobrazenia vrátane upozornení navigačného systému. Na prístrojovej doske sa na displejoch zobrazujú jedinečné motívy, ktoré korešpondujú s vybranými režimami jazdy, plus samostatná oblasť pre informácie s vysokou prioritou, akými sú napríklad asistenčné technológie.

Ford Fiesta 2021Zdroj: Ford
Ford Fiesta 2021

Nová Fiesta pridáva do množiny pokročilých asistenčných technológií systém výstrahy pred jazdou v protismere. Tento systém využíva kameru namontovanú na čelnom skle a informácie z navigačného systému vozidla a pri jazde okolo značky „Zákaz vjazdu“ na vjazde na diaľnicu sa zobrazí optická výstraha a zaznie zvukový výstražný tón.

Medzi ďalšie dostupné technológie patrí adaptívny tempomat so systémom Stop & Go a systém rozpoznávania dopravných značiek, ktorý pomáha udržiavať komfortnú vzdialenosť od vozidla vpredu. Systém dokáže vo vozidlách vybavených prevodovkou Powershift automaticky úplne zastaviť vozidlo a v premávke s častým zastavovaním sa opäť rozbehnúť. Aktívny parkovací asistent, ktorý taktiež uľahčuje vodičovi život v meste, dokáže rozpoznať parkovacie miesta vhodnej veľkosti a ovláda riadenie pri pozdĺžnom alebo kolmom parkovaní popri iných vozidlách, pričom vodič ovláda zrýchľovanie a brzdenie a radí prevodové stupne.

Medzi technológie určené na prevenciu alebo zmiernenie následkov kolízií s inými účastníkmi cestnej premávky patrí systém monitorovania mŕtveho uhla (BLIS) s funkciou upozornenia na križujúce vozidlá a aktívnym brzdením, pomocník pre zachovanie stopy v jazdnom pruhu a systém prevencie nárazov s aktívnym brzdením.

Zákazníci si s modelom Fiesta užijú zážitky aj vďaka pokročilým funkciám konektivity. Technológia modemu FordPass Connect v štandardnej výbave umožňuje na diaľku ovládať niekoľko praktických funkcií pomocou aplikácie FordPass. Zákazníci môžu ovládať funkcie uzamykania/odomykania dverí, diaľkového štartovania pre modely Fiesta so sedemstupňovou automatickou prevodovkou, funkciu lokalizácie a stavu vozidla, skontrolovať úroveň paliva, stav poplašného systému, tlak v pneumatikách, životnosť oleja a ďalšie.

Funkcie konektivity v novej Fieste zabezpečujú aj aktuálne informácie o premávke pre voliteľný navigačný systém či informácie o miestnom nebezpečenstve, takže dokážu informovať vodiča o nebezpečnej situácii na ceste pred vozidlom, aj keď nehodu nevidno kvôli zákrute alebo iným vozidlám.

Ford Fiesta 2021Zdroj: Ford
Ford Fiesta 2021

Vďaka voliteľnému komunikačnému a zábavnému systém Ford SYNC 3 môže vodič ovládať audiosystém, navigačný systém a pripojené smartfóny pomocou jednoduchých hlasových povelov. Systém je kompatibilný s funkciami Apple CarPlay a Android Auto, ktoré podporuje 8-palcový stredový dotykový displej s gestami priblíženia a posúvania prstami, ako aj možnosť zobraziť 180-stupňový obraz zozadu pomocou voliteľnej spätnej kamery.

Nové modely Fiesta vybavené systémom SYNC 3 sú teraz k dispozícii aj so systémom upozornenia na cestujúcich na zadných sedadlách, ktorý vodiča upozorní, aby vo vozidle nezabudol deti alebo domáce zvieratá. Ak na začiatku cesty niekto otvoril zadné dvere, systém vodičovi pripomenie, aby skontroloval zadné sedadlá.

Medzi ďalšie voliteľné prémiové funkcie patrí bezdrôtová nabíjacia podložka pre smartfóny a audiosystém B&O s 10 reproduktormi, zabudovaným subwooferom a 575-wattovým zosilňovačom s digitálnym spracovaním signálu, ktorý prehráva priestorový zvuk (voliteľné).

Nová Fiesta ST so zeleným lakom Mean Green

Spoločnosť Ford odhalila aj nový vysokovýkonný hatchback Fiesta ST, ktorý vyvinul tím Ford Performance. Svieži dizajn exteriéru zahŕňa agresívnejší vzhľad masky s hornými a dolnými mriežkami v tvare včelích plástov spolu s veľkými spodnými vetracími otvormi. Horná maska chladiča a bočné vetracie otvory sú na modeli Fiesta ST lakované sivou farbou Chrystaline Grey a aerodynamicky optimalizovaný spodný spojler, bočné prahy, zadný strešný spojler a zadný difúzor sú vo farbe karosérie. Štandardné 17-palcové alebo voliteľné 18-palcové zliatinové disky kolies majú tmavý povrch Magnetite a medzi farby karosérie teraz patrí aj výrazný zelený odtieň ST Mean Green.

Ford Fiesta 2021Zdroj: Ford
Ford Fiesta 2021

Nové sedadlá Performance Seats boli špeciálne vyvinuté tak, aby poskytovali vodičovi ešte väčšiu oporu počas rýchlej jazdy a komfort na cestách. Integrovaná opierka hlavy a možnosť nastavenia v 14 smeroch pomáhajú vodičovi nájsť si dokonalú polohu za volantom. Výrazné červené kontrastné prešívanie a čalúnenie Sensico zaisťujú prvotriedny pocit. Športový volant s plochou spodnou časťou a matná fólia s efektom uhlíkových vlákien s červenými detailmi dodávajú kabíne športový nádych.

Zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 6,5 s a maximálnu rýchlosť 230 km/h zabezpečuje 1,5-litrový motor EcoBoost s výkonom 200 koní pri 6 000 ot./min. Maximálny krútiaci moment narástol z 290 Nm na 320 Nm v pásme od 1 600 ot./min do 4 000 ot./min. Patentované pružiny vyrobené zo za studena lisovanej ocele s funkciou smerovania pôsobenia síl a predné tlmiče Tenneco s dvojitým plášťom umožňujú Fieste ST ostrý prejazd zákrutami a vysokú úroveň ovládania pohybov karosérie, zatiaľ čo voliteľný mechanický samosvorný diferenciál Quaife zaisťuje lepšiu priľnavosť a dynamiku v zákrutách.

Ford Fiesta 2021Zdroj: Ford
Ford Fiesta 2021

„Predstavenie novej Fiesty ST spolu s ostatnými variantmi v našom rozšírenom novom modelovom rade Fiesta znamená, že zákazníci nikdy nemali väčší výber. Od elegantného auta do mesta až po auto vhodné na outdoorové dobrodružstvo alebo výkonný hothatch – nová Fiesta je k dispozícii pre každého,“ povedal de Waard.

Nová Fiesta ST ponúka okrem režimov Normal a Sport aj režim Track, ktorý je dostupný namiesto režimu Eco. V tomto režime sa deaktivuje kontrola trakcie a systém ESC sa nastaví na možnosť vysokého prekĺzavania kolies pre jazdu na okruhu.

Zdroj: Ford

Prečítajte si aj: