Puma je novou kapitolou dizajnovej identity spoločnosti Ford.

Prináša zaujímavé dizajnové prvky, ako napr. výrazné svetlomety upevnené na vrchnej časti krídla, či atletické línie. Proporcie inšpirované vozidlami SUV umožnili zdvihnúť svetlú výšku, ktorá zvyšuje sebaistotu vodiča počas jazdy a zväčšiť bezkonkurenčný batožinový priestor s kapacitou až 456 litrov.

Tento model sa vyznačuje aj zaujímavým výkonom s optimalizovanou spotrebou paliva vďaka 48-voltovej technológii Ford EcoBoost Hybrid, ktorá v plnej miere integruje elektrickú asistenciu krútiaceho momentu s 1,0-litrovým trojvalcovým zážihovým motorom EcoBoost s nízkym trením, ktorý dosahuje výkon 155 koní.

Puma je novou kapitolou dizajnovej identity spoločnosti Ford. Prináša zaujímavé dizajnové prvky, ako napr. výrazné svetlomety upevnené na vrchnej časti krídla, či atletické línie. Proporcie inšpirované vozidlami SUV umožnili zdvihnúť svetlú výšku, ktorá zvyšuje sebaistotu vodiča počas jazdy a zväčšiť bezkonkurenčný batožinový priestor s kapacitou až 456 litrov.

Čo všetko nový Ford Puma ponúka? Je toho viac než dosť!

Adaptívny tempomat s funkciou automatického spúšťania a vypínania motora, systém rozpoznávania dopravných značiek s rýchlostným obmedzením a technológia udržiavania vozidla v strede jazdného pruhu – pre bezproblémovú jazdu po diaľnici, alebo v premávke s častým zastavovaním a rozbiehaním. Nová funkcia informácií o miestnom nebezpečenstve, ktorá informuje vodiča o nebezpečných situáciách na ceste skôr, než ich zaznamená on sám alebo snímače vozidla.

Puma je zároveň prvým vozidlom vo svojom segmente, ktoré v rámci zvýšenia komfortu a pohodlia cestujúcich ponúka technológiu bezdotykového otvárania dverí batožinového priestoru a sedadlá s funkciou bedrovej masáže – obe sa dodávajú v štandardnej výbave v prémiovej špecifikácii Titanium X. Prevedenie ST-Line, inšpirované vozidlami z dielne športovej divízie Ford Performance je v ponuke s charakteristickou športovou karosériou a 19-palcovými voliteľnými diskami kolies z ľahkých zliatin so strojom opracovaným povrchom v matnej čiernej úprave, športovým odpružením a volantom s plochým dnom. Ešte väčší komfort ponúka nový variant Puma ST-Line X, ktorý má v štandardnej výbave sedadlá čalúnené kožou Windsor a luxusný audiosystém B&O.

„Naši zákazníci nám prezradili, že chcú kompaktné vozidlo s výnimočným vzhľadom, ktoré zároveň ponúka riešenia pre každodenný život. Výsledkom je náš nový Ford Puma – charizmatické a praktické vozidlo s paletou technológií, od sedadiel s masážnou funkciou až po polo-hybridné hnacie sústavy,“ uviedol Stuart Rowley, prezident spoločnosti Ford of Europe.

Pokročilá technológia hnacej sústavy 

Spoločnosť Ford minulý rok oznámila, že každý jeden model, ktorý uvedie na trh, počnúc úplne novým Focusom, bude ponúkať aj elektrifikovaný variant. Puma je jedným zo 14 elektrifikovaných vozidiel, ktoré spoločnosť Ford uvedie na trh do konca tohto roka.

Záujemcovia o model Puma budú jednými z prvých, ktorí budú môcť využívať výhody polo-hybridnej architektúry od spoločnosti Ford. Tá je prispôsobená tak, aby znižovala spotrebu paliva a súčasne prinášala pôžitok z jazdy umocnený silnejším výkonom s lepšou odozvou. Toto sme si už overili v prípade modelu Ford Tourneo Custom Mild-Hybrid (recenziu nájdete – TU) a môžete povedať, že tento systém funguje perfektne, spotreba je badateľne nižšia.

Technológia EcoBoost Hybrid v modeli Puma vylepšuje 1,0-litrový zážihový motor o remeňom poháňaný integrovaný generátor zapaľovania (BISG) s výkonom 11,5 kW. Systém BISG nahrádza štandardný alternátor a umožňuje získavanie a ukladanie energie, ktorá sa zvyčajne stratí pri brzdení a jazde na voľnobeh, čím sa nabíja vzduchom chladený 48‑voltový lítiovo-iónový akumulátor. Systém BISG funguje tiež ako elektromotor. Je integrovaný s motorom a využíva uloženú energiu na poskytovanie podpory krútiaceho momentu pri bežnej jazde a zrýchľovaní a zároveň riadi pomocné elektrické prvky vozidla.

Inteligentný samoregulačný polo-hybridný systém je v ponuke vo výkonnostných variantoch – 125 k a 155 k. Tento systém nepretržite monitoruje to, ako sa vozidlo používa, aby vedel určiť, kedy a do akej miery treba nabiť akumulátor, aby sa dosiahol optimálny účinok, a tiež sleduje kedy využiť uložený náboj akumulátora pomocou jednej z dvoch stratégií:

Nahradenie krútiaceho momentu – systém BISG sa tu využíva ako elektromotor a poskytuje až 50 Nm krútiaceho momentu. Znižuje sa tým množstvo práce zážihového motora, ktorá je potrebná na zníženie spotreby paliva až o deväť percent (podľa analýzy WLTP). Náhrada krútiaceho momentu prispieva k tomu, že variant s výkonom 125 k produkuje emisie CO2 od 124 g/km a spotrebuje palivo od 5,4 l/100 km podľa WLTP (od 96 g/km a 4,2 l/100 km podľa NEDC) a variant s výkonom 155 k produkuje emisie CO2 od 126 g/km a dosahuje spotrebu paliva od úrovne 5,5 l/100 km podľa WLTP (od 99 g/km a 4,4 l/100 km podľa NEDC).

Doplnenie krútiaceho momentu – systém BISG sa tu využíva ako elektromotor na zvýšenie celkového krútiaceho momentu dostupného z hnacej jednotky až o 20 Nm nad úrovňou, ktorú poskytuje samotný zážihový motor pri plnom zaťažení a dodáva až o 50 percent viac krútiaceho momentu pri nižších otáčkach. Cieľom je zabezpečiť optimalizovaný výkon.

Systém BISG umožnil konštruktérom spoločnosti Ford znížiť kompresný pomer 1,0-litrového motora EcoBoost a pridať väčšie turbodúchadlo s cieľom navýšenia výkonu. Dosiahli to zmiernením oneskorenia činnosti turbokompresora pomocou doplnenia krútiaceho momentu, ktorý zároveň rýchlejšie otáča motor, aby sa zachovala vyššia odozva preplňovania.

Systém BISG je schopný znovu spustiť motor zhruba za 300 milisekúnd, čo zodpovedá približne žmurknutiu oka. Vďaka nemu môže technológia automatického zapnutia a vypnutia motora hnacej sústavy EcoBoost Hybrid pracovať v širšom rozmedzí situácií a zabezpečiť tak ešte väčšiu úsporu paliva – napríklad pri jazde na voľnobeh pri rýchlosti nižšej ako 15 km/h až po zastavenie vozidla, či dokonca aj keď je vozidlo v chode so zošliapnutým spojkovým pedálom.

„Náš 1,0-litrový motor EcoBoost už preukázal, že úspora paliva môže ísť ruka v ruke s výkonom. A naša technológia EcoBoost Hybrid to posúva na vyššiu úroveň,“ hovorí Roelant de Waard, viceprezident spoločnosti Ford of Europe pre marketing, predaj a služby. „Veríme, že zákazníci si obľúbia hladký priebeh výkonu a jeho okamžité dodanie zo strany našich hnacích sústav EcoBoost Hybrid, a rovnako ich potešia aj menej časté návštevy čerpacích staníc.“

Zákazníci si tiež môžu vybrať z ponuky vyspelých zážihových motorov Ford EcoBoost a vznetových motorov Ford EcoBlue. Všetky v rámci štandardnej výbavy využívajú technológiu automatického zapnutia a vypnutia motora, ktorá prispieva k znižovaniu prevádzkových nákladov a sú spojené so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. 1,0-litrový motor EcoBoost s výkonom 125 k produkuje emisie CO2 od úrovne 131 g/km a spotrebuje 5,7 l/100 km paliva podľa WLTP (103 g/km emisií a 4,5 l/100 km paliva podľa NEDC). Koncom roka bude v ponuke aj s novou sedemstupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou.

Pohonné jednotky tohto modelu, 1,0-litrový EcoBoost a hybridná sústava EcoBoost Hybrid, obsahujú aj systém deaktivácie valcov. Systém je určený pre trojvalcový motor a automaticky vypne jeden z valcov, keď nie je potrebná plná kapacita motora, ako napríklad pri jazde na voľnobeh alebo jazde konštantnou rýchlosťou. Systém dokáže deaktivovať alebo opätovne aktivovať jeden valec v priebehu 14 milisekúnd. Koncom roka bude k dispozícii aj 1,5-litrový vznetový motor EcoBlue s výkonom 120 koní, ktorý dodáva kultivovaný výkon a krútiaci moment spolu s emisiami CO2 na cieľovej hodnote od 117 g/km a cieľovou spotrebou paliva od 4,5 l/100 km podľa WLTP (99 g/km a 3,8 l/100 km podľa NEDC).

Medzi jeho inovatívne technológie patria:

  • Integrované zberné sacie potrubie na optimalizáciu dýchania motora
  • Preplňovanie s nízkou zotrvačnosťou na zabezpečenie rýchlejšej a riadenejšej odozvy turbodúchadla
  • Systém vstrekovania paliva pri vysokom tlaku, ktorý sa vyznačuje optimalizovanou citlivosťou, kultivovanosťou a presnosťou.

Atraktívne jazdné vlastnosti vylepšuje aj technológia voliteľných režimov jazdy. Vodičom umožňuje prispôsobiť si odozvu škrtiacej klapky, elektronický systém riadenia stability (ECS), riadenie preklzu – a v prípade modelov s automatickou prevodovkou aj časovanie radenia – tak, aby vyhovovali parametrom potrebným v príslušnej jazdnej situácii. Ponuka režimov jazdy obsahuje: režim bežnej jazdy „Normal“, režim ekologickej jazdy „Eco“, režim športovej jazdy „Sport“, režim jazdy na klzkom povrchu „Slippery“ a režim jazdy po poľných cestách „Trail“. Zákazníci tak môžu prispôsobiť charakter svojho auta stavu vozovky, poveternostným podmienkam a aktuálnemu terénu. Každému režimu jazdy zároveň zodpovedá originálne grafické zobrazenie na prístrojovom paneli.

Puma ponúka ďalšiu optimalizáciu architektúry „B-car“, ktorá zaisťuje prvotriednu dynamiku jazdy aj v modeli Ford Fiesta. Nové tuhšie zavesenie zadných kolies s vlečným ramenom nápravy, väčšie tlmiče, tuhšie silentbloky a optimalizované horné uloženie tlmičov odpruženia – to všetko prispieva k zníženiu trenia a zvyšuje tuhosť celého podvozka a pomáha tak dosiahnuť najlepšiu jazdnú dynamiku v tejto triede vozidiel.

Výrazná osobnosť sa snúbi s prvotriednou praktickosťou 

Nová Puma optimalizuje rázvor a rozchod kolies architektúry „B-car“, vďaka čomu má atraktívne proporcie SUV. Nízka, zvažujúca sa línia strechy dodáva vozidlu okamžite rozpoznateľnú siluetu a narúša trend klinovitého bočného profilu crossoverov „anti-klinovitým“ dizajnom, ktorý tvorí plochejšia bočná línia karosérie a vytvára tak vyváženejšie proporcie.

Výrazné podbehy kolies umocňujú športový charakter a expresívne rysy prednej časti obsahujú zložitý dizajn svetlometov v tvare kanoe, ktoré spočívajú na krídlach vozidla. Hmlové LED svetlomety umiestnené priamo pod nimi sú integrované do predných vzduchových prívodov, ktoré smerujú prúd vzduchu cez predné kolesá, aby sa znížila „turbulencia“ a zlepšila aerodynamika. Unikátny „plávajúci“ dizajn stĺpika čelného skla vytvára neprerušované spojenie bočnej línie karosérie s krytom medzi čelným sklom a kapotou. Vizuálna masa kabíny sa tak presúva ďalej dozadu a vytvára tak výraznú a elegantnú siluetu.

Každý variant modelu Puma sa vyznačuje výraznou osobnosťou, ktorá odráža individuálne preferencie zákazníkov: športová Puma ST-Line, štýlová Puma Titanium, exkluzívna Puma Titanium X s najvyššou špecifikáciou a luxusná Puma ST-Line X.

Puma ST-Line X vychádza zo športového modelu Puma ST-Line, má matnú hliníkovú úpravu hornej mriežky chladiča aj s lemovaním, ebenovú spodnú mriežku, spodný zadný nárazník vo farbe karosérie a veľký zadný spojler. Štandardná špecifikácia obsahuje LED svetlomety, sedadlá čalúnené kožou Windsor, kožený volant Manacor, audiosystém B&O a bezkľúčový systém Ford KeyFree.

Exteriér modelu Puma Titanium X prináša exkluzívne 18‑palcové (10-lúčové) disky kolies z ľahkých zliatin v perleťovo-sivej farbe Pearl Grey a jedinečnú lesklú čiernu úpravu mriežky chladiča s voštinovým vzorom a lemovania hmlových svetiel s chrómovými prvkami. Rovnaká úprava sa použila na bočniciach, zatiaľ čo prvok zadného difúzora a klzná doska majú akcenty v sivej metalíze. Vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá vo farbe karosérie obsahujú integrované smerové indikátory. Po otvorení dverí sa aktivuje osvetlenie nástupného priestoru a osvetlí priestor podlahy v okolí dverí.

Z hľadiska vybavenia interiéru je Puma Titanium X prvým modelom Ford, ktorý obsahuje odnímateľné poťahy sedadiel, ktoré možno prať, takže majiteľ vozidla si môže udržiavať svoj luxusný interiér tak, aby stále vyzeral ako nový. Vzhľad interiéru vylepšuje volant s koženým efektom, ozdobné aplikácie s dreveným efektom v okolí prístrojového panela a obruby združeného prístroja a moderné textilné vložky na vnútornej strane dverí.

„Chceli sme, aby Puma Titanium X vytvárala pocit takej prívetivosti a pohodlia, že sa v nej bude človek cítiť ako doma,“ vysvetlila Sonja Vandenberk, hlavná projektantka spoločnosti Ford of Europe pre farby a materiály. „Použili sme preto farby, úpravy povrchu a celkové vyhotovenie interiéru, ktoré by takéto prostredie navodzovali“.

Puma ST-Line, inšpirovaná vozidlami z dielne športovej divízie Ford Performance, je v ponuke s 18-palcovými štandardnými alebo 19-palcovými voliteľnými diskami kolies z ľahkých zliatin so strojom opracovaným povrchom v matnej čiernej úprave a športovým odpružením so špeciálne vyladenými pružinami a tlmičmi. Predná mriežka ST-Line obsahuje matné čierne prvky a lesklé lemovanie + lesklé obruby hmlových svetiel. V rámci doplnkovej výbavy je k dispozícii aj väčší funkčný strešný spojler.

Charakteristické prvky spodného krídla smerujú vzduch do vstupov vzduchovej clony. V interiéri modelu Puma ST‑Line je volant s plochým dnom a charakteristické červené prešívanie, ktoré je v ponuke aj na voliteľných sedadlách s čiastočne koženým čalúnením. Športový charakter vozidla umocňujú aj zliatinové pedále, hliníková radiaca páka a charakteristický čierny poťah stropu.

Pre rad vozidiel Puma je vyhradených 10 farieb karosérie: modrá Blazer Blue, biela Frozen White, červená Race Red, strieborná Solar Silver, čierna Agate Black, červená Lucid Red, sivá Grey Matter, modrá Desert Island Blue, biela Metropolis White a sivý odtieň Magnetic.

Inovatívna a praktická  

Dizajn tohoto modelu je v rozpore s bezprecedentnou praktickosťou kompaktného crossoveru. Obsahuje úložné priestory v zadnej časti, ktoré ponúkajú praktické riešenie každodenných problémov ukladania a skladovania vecí. Puma ponúka najväčší nákladový a zadný batožinový priestor vo svojej triede: má objem až 456 litrov a do jeho flexibilného usporiadania sa pohodlne vojde krabica s dĺžkou 112 cm, šírkou 97 cm a výškou 43 cm pri sklopení sedadiel v druhom rade do roviny.

K dispozícii je aj prídavný úložný priestor s názvom Ford MegaBox, ktorý poskytuje dodatočný úložný priestor s objemom 80 litrov s dostatočnou hĺbkou a všestranným využitím. Spoločnosť Ford ním chcela nielen splniť, ale dokonca prekročiť požiadavky zákazníkov na praktické úložné riešenia vo vozidle. Úložný priestor MegaBox je široký 764 mm, dlhý 753 mm a hlboký 306 mm a je vhodný na uloženie nestabilných predmetov až do výšky 115 cm – ako sú napríklad izbové rastliny – vo vzpriamenej polohe. Prípadne, ak sa odkryje veko, priestor sa môže použiť aj na ukrytie znečisteného športového náradia alebo zablatených gumákov. Syntetická vložka boxu Ford MegaBox a vypúšťacia zátka v spodnej časti uľahčujú jeho čistenie vodou.

Univerzálnosť modelu Puma zvyšuje aj skutočnosť, že podlaha batožinového priestoru sa dá bez námahy, jednou rukou, prispôsobiť aktuálnym úložným potrebám. V nákladovom priestore možno vytvoriť jednu z troch polôh:

  • V najnižšej polohe je k dispozícii maximálny objem úložného priestoru (MegaBox je skrytý).
  • V najvyššej polohe sa zväčší spodná plocha a vytvorí sa podlaha nákladového priestoru, ktorá je v rovine so sedadlami v druhom rade sklopenými do roviny.
  • Podlahu možno po odstránení bezpečne uložiť do zvislej polohy a oprieť o operadlá sedadiel v druhom rade, čím sa získa plná kapacita 456 litrov.

Nastaviteľná podlaha batožinového priestoru sa vyznačuje voštinovou konštrukciou. Výrobca sa inšpiroval šesťuholníkovým tvarom buniek včelieho plástu, aký sa používa pri konštrukcii veľmi pevných komponentov pre prúdové lietadlá a super-športové automobily, pretože zaisťuje odolnosť a pevnosť.

Prístup do auta je maximálne jednoduchý vďaka technológii bezdotykového otvárania dverí batožinového priestoru, ktorá je prvou v segmente. Systém umožňuje používateľom prístup k batožinovému priestoru vozidla aj v prípade, že majú plné ruky a nesú v nich nákup, deti alebo športové náradie; stačí pokývať nohou pod zadným nárazníkom.

Batožinový priestor modelu Puma ponúka aj inovatívne riešenie v podobe zabudovanej odkladacej police za zadnými sedadlami, ktorá týmto rieši problém, čo urobiť s odkladacou policou pri nakladaní, vykladaní a preprave objemných predmetov. Kryt batožinového priestoru upevnený na zadných dverách sa pohybuje spolu s nimi, čo zaručuje voľný prístup do zadnej časti bez potreby bočných opierok. Flexibilný kryt batožinového priestoru sám obopne objemné predmety podľa ich prirodzeného tvaru.

„V priebehu celého procesu vývoja bolo naším cieľom dosiahnuť maximálnu mieru praktickosti v kompaktnom a úspornom usporiadaní,“ hovorí Norbert Steffens, hlavný konštruktér programu Puma. „Unikátny úložný priestor Ford MegaBox a odkladacia polica za zadnými sedadlami v modeli Puma sú príkladmi inovatívneho myslenia, ktoré nám pomohlo dosiahnuť flexibilitu bez ústupkov v oblasti dizajnu.“

Technológie, ktoré vzbudzujú dôveru

Puma prináša zostavu technológií s názvom Ford Co-Pilot360, ktoré na svoju prácu využívajú 12 ultrazvukových snímačov, tri radary a dve kamery umiestnené v okolí vozidla. Tieto technológie zvyšujú ochranu, pomáhajú vodičom pri jazde a parkovaní a ich cieľom je zabezpečiť pohodlnejšiu, príjemnejšiu a bezpečnejšiu jazdu bez extra veľkej námahy.

Adaptívny tempomat s funkciou automatického spúšťania a vypínania motora, systém rozpoznávania dopravných značiek s rýchlostným obmedzením a technológia udržiavania vozidla v strede jazdného pruhu pomáhajú udržiavať vozidlo v bezpečnej vzdialenosti od ostatných vozidiel. Systém tiež znižuje mieru stresu vodičov pri dlhých cestách, pretože udržiava vozidlo v strede jazdného pruhu a sleduje značky s rýchlostným obmedzením popri cestách a na diaľničných návestiach a podľa nich prispôsobuje rýchlosť vozidla na rýchlosť povolenú zákonom. Okrem toho využíva informácie z palubného navigačného systému. Funkcie automatického spúšťania a vypínania motora a udržiavania vozidla v strede jazdného pruhu sú v ponuke len v spojení so sedemstupňovou automatickou prevodovkou.

V premávke s častým zastavovaním a rozbiehaním je veľkou pomocou adaptívny tempomat, ktorý vďaka funkcii automatického spúšťania a vypínania motora úplne zastaví vozidlo, pričom použije až 50 percent celkovej brzdnej sily a automaticky ho znova naštartuje, ak je zastavenie kratšie ako tri sekundy. Pokiaľ zastavenie trvá dlhšie ako tri sekundy, vodič môže na rozbeh vozidla stlačiť tlačidlo na volante alebo jemne zošliapnuť plynový pedál.

Novinkou je aj funkcia – informácie o miestnom nebezpečenstve, ktorá sa aktivuje pomocou palubného modemu FordPass Connect – informuje vodičov o nebezpečnej situácii, ktorá číha na ceste pred nimi, a to aj v prípade, ak incident nie je vidieť pre zákrutu, nerovnosť alebo iné vozidlá na ceste. Upozornenia tejto funkcie sa doručujú nezávisle od satelitnej navigácie – ich zdrojom sú miestne úrady, pohotovostné služby a údaje o jazde od iných vozidiel pripojených ku „cloudu“. Upozornenia na nebezpečenstvá, ako sú napríklad práce na ceste, vozidlá s poruchou, zvieratá, chodci a objekty na vozovke, či dokonca nebezpečné jazdné podmienky sa do vozidla doručujú bezdrôtovo a poskytujú vodičom včasné varovanie pred situáciami, ktoré vznikajú alebo sa odohrávajú mimo ich zorného poľa.

Zadná širokouhlá kamera má uhol záberu až 180-stupňov a obraz sa zobrazuje na dotykovej obrazovke vo vnútri vozidla. Pri cúvaní z parkovacieho miesta alebo príjazdovej cesty tak vodič ľahšie vidí prechádzajúcich chodcov, cyklistov a iné vozidlá. Vodičom modelu Puma pomáha pri cúvaní aj informačný systém o slepom uhle (BLIS) s upozornením na okolitú premávku, ktorý ich pri cúvaní upozorní na vozidlá, ktoré im môžu vzadu onedlho skrížiť dráhu. Ak vodič nereaguje na upozornenia, systém použije brzdy, aby zabránil kolízii alebo zmiernil jej následky.

  • Rozšírený aktívny parkovací asistent pomáha vodičom nájsť vhodný priestor na parkovanie a zaparkovať bez použitia rúk súbežne s inými vozidlami. Technológia automatických diaľkových svetiel na modeli Puma automaticky stlmí svetlomety, aby sa zabránilo oslneniu vodičov protiidúcich vozidiel.
  • Asistent pre udržanie vozidla v jazdnom pruhu je rozšírený o funkciu detekcie okraja vozovky, ktorá dokáže rozpoznať, kde spevnená cesta prechádza do ťažko prejazdného povrchu, ako je napríklad mäkký okraj, tvrdý štrk alebo tráva. Systém môže v takom prípade zasiahnuť do riadenia a zabrániť tak vozidlu zísť z vozovky.

Technológie, ktorými je vybavený Ford Puma, pomáhajú vodičom zvládať aj prostredie rušných miest. Protinárazový bezpečnostný systém s funkciou aktívneho brzdenia zaznamenáva osoby prítomné na ceste alebo v blízkosti cesty, ktorú má vodič pred sebou, prípadne ktoré mu môžu skrížiť cestu. Cieľom je zmierniť závažnosť niektorých čelných nárazov s vozidlami a chodcami alebo ich celkový dopad. Puma je tiež vybavená rozšírenou verziou technológie so širším uhlom kamery, vďaka ktorej dokáže lepšie sledovať pohyby chodcov a cyklistov.

Ak náhodou dôjde k nehode, technológia ponárazového brzdenia zmierni účinok potenciálne sekundárneho nárazu – keď zaznamená úvodnú kolíziu, automaticky vyvinie mierny brzdný tlak. Spomalením vozidla možno potenciálne zmierniť zranenia cestujúcich ako aj ďalšie poškodenie vozidla.

K ďalším technológiám, ktoré pomáhajú vodičom vyhnúť sa nehodám, patria:

Asistent radenia pri únikových manévroch. Je určený na prevádzku pri mestských a diaľničných rýchlostiach a využíva radar a kameru na detekciu pomalšie idúcich alebo stojacich vozidiel na vozovke pred vami. Poskytuje vodičom podporu riadenia, ktorá im umožňuje manévrovať okolo vozidla v prípade bezprostredne hroziacej zrážky.

Upozornenie na jazdu nesprávnym smerom. Využíva kameru upevnenú na čelnom skle a informácie z navigačného systému vozidla a na základe týchto údajov poskytne vodičovi zvukové aj vizuálne upozornenia, ak na diaľničnej rampe prejde cez dve značky „Zákaz vjazdu“.

„Puma ponúka v rámci svojho segmentu nevídanú škálu technológií,“ uviedol Steffens. „Funkcie od bezdrôtového nabíjania až po automatické spúšťanie a vypínanie motora sú navrhnuté tak, aby prirodzene zapadli do života majiteľa vozidla a zabezpečovali mu intuitívnu jazdu bez námahy.“

Puma získala najvyššie možné, teda päťhviezdičkové hodnotenie bezpečnosti pri nárazových skúškach nezávislej organizácie Euro NCAP. Získala plný počet bodov v skúške bočného nárazu do bariéry a v ešte ťažšej skúške bočného nárazu do stĺpa. Uznanie si vyslúžili aj technológie ako protinárazový bezpečnostný systém s funkciou aktívneho brzdenia, inteligentný obmedzovač rýchlosti a asistenčný systém pre udržanie vozidla v jazdnom pruhu.

Inovatívna a prívetivá = Puma

Ford Puma ponúka luxusné technológie komfortu a pohodlia, ako sú napríklad predné sedadlá s funkciou bedrovej masáže, ktoré vzpružia unavené svaly a prispievajú k príjemnejšiemu a uvoľnenejšiemu cestovaniu. V tomto segmente vozidiel sa použili po prvý raz. Masážny systém s tromi vakmi má tri nastavenia intenzity a nastaviteľné smery otáčania. Sedadlo vodiča s nastaviteľnou výškou, a tiež sedadlo spolujazdca majú tvarovanú konštrukciu s úzkym operadlom, vďaka ktorej majú cestujúci v druhom rade dostatočne voľný priestor na kolená. Zakrivenie lavicového sedadla v druhom rade uľahčuje nastupovanie a vystupovanie. Otvárateľná panoramatická strecha po celej dĺžke kabíny, ktorú tvoria dva panely z tvrdeného tónovaného skla tiahnuce sa takmer po celej šírke kabíny, zvyšuje pocit priestrannosti a vzdušnosti kabíny.

Rušný pracovný a spoločenský život pomáhajú vodičom zvládať praktické a inovatívne funkcie. Jednou z nich je napríklad bezdrôtová nabíjacia podložka, ktorá zaisťuje jednoduché nabíjanie smartfónov na cestách bez toho, aby vodič musel použiť nabíjací kábel a obsadiť ním jeden z dvoch USB konektorov. Nabíjacia podložka je umiestnená hneď pod prístrojovým panelom a keď zistí prítomnosť kompatibilného zariadenia, automaticky spustí jeho nabíjanie. Zariadenia môžu počas bezdrôtového nabíjania zostať pripojené ku komunikačno-zábavnému systému Ford SYNC 3 cez rozhranie Bluetooth, vďaka čomu môžu vodiči ovládať audiosystém, navigačný systém a pripojené mobilné telefóny pomocou jednoduchých hlasových príkazov. Systém zabezpečuje kompatibilitu so systémami Apple CarPlay a Android Auto bez ďalších poplatkov.

Vďaka technológii zabudovaného modemu FordPass Connect sa Ford Puma mení na mobilný hotspot Wi-Fi s možnosťou pripojenia až 10 zariadení. Tento systém ponúka množstvo praktických funkcií prostredníctvom mobilnej aplikácie FordPass, ako je napríklad lokalizácia vozidla, stav vozidla (s kontrolou hladiny paliva, stavu výstražného zariadenia, životnosti oleja atď.), funkcia diaľkového zamykania/odomykania dverí a štartovanie na diaľkové ovládanie pre modely vybavené sedemstupňovou automatickou prevodovkou.

Dostupný audiosystém B&O je dynamicky vyladený tak, aby zabezpečoval exkluzívny poslucháčsky zážitok bez ohľadu na jazdné podmienky. Sústava 10 reproduktorov obsahuje externe prepojený doplnkový basový reproduktor (subwoofer) s rozmermi 150 mm x 200 mm, ktorý poskytuje jemný basový tón a je integrovaný do batožinového priestoru bez toho, aby sa obmedzil priestor pre batožinu. Poloha výškových reproduktorov (tweeterov) sa optimalizovala tak, aby v rovine sedenia vytvorili širšiu zvukovú scénu, ktorá obklopí všetkých poslucháčov a poskytne im rovnocenne kvalitný zážitok z počúvania. Systém obsahuje 575-wattový zosilňovač digitálneho spracovania zvuku, ktorý riadi vyrovnávanie a mixovanie zvuku, vrátane voliteľného priestorového zvuku.

Ceny + dostupné motorizácie

„Veríme, že Puma u vodičov v Európe skutočne zarezonuje,“ uviedol Rowley. „Urobili sme maximum pre to, aby sme zákazníkom poskytli flexibilitu, ktorú požadujú a najlepšie vyzerajúce auto, aké kedy vlastnili.“

Plne konfigurovateľný 12,3-palcový digitálny združený prístroj umožňuje vodičom prispôsobiť si zobrazovanie informácií a ich prioritu, vrátane asistenčných technológií a upozornení satelitnej navigácie. Združený prístroj využíva technológiu voľného tvaru, ktorá umožnila použiť zakrivené horné okraje na vytvorenie jednoliateho dizajnu interiéru. Panel voľného tvaru obsahuje sústavu obvodov zabudovaných do displeja, vďaka čomu ho mohli dizajnéri modelovať do tvarov presahujúcich tradičný obdĺžnikový dizajn. 24‑bitový digitálny združený prístroj „s pravými farbami“ generuje podrobné a intuitívnejšie obrázky a ikony s vysokým rozlíšením, ktoré sa zobrazujú v plnom farebnom spektre, vďaka čomu sú jasnejšie, ľahšie sa čítajú a oči sa pri nich menej unavia.

Puma sa v Európe zaradí do rozširujúcej sa zostavy modelov SUV a crossoverov inšpirovaných modelmi SUV, ako je Fiesta Active, Focus Active, EcoSport, úplne nová Kuga, Edge a úplne nový Explorer Plug-In Hybrid. Spoločnosť Ford zamestnala v rámci výroby modelu Puma ďalších 1 700 pracovníkov a investovala približne 200 miliónov eur do svojho najmodernejšieho výrobného závodu – v rumunskom meste Craiova. Jej celkové investície v Craiove sa tak od roku 2008 vyšplhali na takmer 1,5 miliardy eur.

Zdroj: Tlačová správa Ford / Vlastné

Prečítajte si aj:

Ford Design Workshop: V Kolíne nad Rýnom sme sa boli pozrieť na to, ako vzniká dizajn interiéru nových modelov a aké novinky nás čakajú v blízkej budúcnosti

Značky:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu