Podstatou problému sú vstavané vyhľadávacie nástroje spoločnosti Google na webových stránkach, v rámci ktorých poskytuje reklamy vo výsledkoch vyhľadávania.
Spoločnosť Google má v tejto oblasti v rámci Európskeho hospodárskeho priestoru (EHP) podiel na trhu vyšší ako 70 % a v spojení s trhovým podielom vo výške 90 % je z neho najväčší hráč v Európe. EÚ vidí problém so službou AdSense v tom, že konkurenti v online reklame, napr. spoločnosti Microsoft alebo Yahoo, nemôžu predávať reklamný priestor priamo na stránkach s výsledkami vyhľadávania od spoločnosti Google.
„Všetci sa zhodneme na tom, že zdravé a prosperujúce trhy sú v záujme všetkých. Do našich produktov sme už zaviedli mnoho zmien, ktorými sme reagovali na výhrady Európskej komisie. Počas niekoľkých nasledujúcich mesiacov budeme prinášať ďalšie aktualizácie, ktoré v Európe ešte viac zviditeľnia našich konkurentov,“ uviedol hovorca Googlu.
Spoločnosť Google už v roku 2016 ukončila uvedené praktiky po tom, čo proti nej Komisia v júli 2016 vzniesla námietky. Pokuta vo výške 1 494 459 000 EUR, čo je len 1,29 % obratu spoločnosti Google v roku 2018, je vypočítaná na základe príjmov z programu AdSense v EHP v čase, keď spoločnosť porušila antitrustové pravidlá EÚ.
Google sa v Európe dostal do podobných regulačných problémov už viackrát. Dostal pokutu vo výške 2,7 miliardy USD za službu Google Shopping a na spoločnosť čaká ešte ďalšia vyššiu pokutu vo výške až 5 miliárd USD, kvôli systému Android. Na obidvoch stranách však existujú určité náznaky, že by sa celkovo mohla situácia zmierniť.
Zástupca spoločnosti uisťuje, že EÚ a Google sa vždy zhodli na tom, že „zdravé, prosperujúce trhy sú v záujme všetkých“, a šéf antitrustovej politiky EÚ Margrethe Vestagerová povedala, že vidí „pozitívny vývoj v oboch táboroch“.
Zdroj: Google
Prečítajte si aj: