Budúcnosť patrí elektromobilom – to asi vieme všetci. Akurát teraz je prechodná doba, ktorá je sprevádzaná u nás, ale aj v celej Európe, nedobudovanou infraštruktúrou, a tak skutočné elektromobily zatiaľ nie je možné používať tak univerzálne ako autá so spaľovacím motorom. Elektrina však priťahuje čoraz viac a ideálnym riešením sú v tejto situácii hybridy. Nielen v osobných ale aj v nákladných autách.

Čo je to hybridný automobil a elektromobil

Hybrid je medzistupeň medzi autom so spaľovacím motorom a elektromobilom. Má totiž v sebe obidva typy motorov a z toho aj ťaží. Sú situácie, keď sa pohybujete čisto na elektrinu, a teda výrazne šetríte na cene jazdy a zase sú situácie, keď využijete súčasne oba typy motorov. S hybridom tak ušetríte na nákladoch za palivo, rovnako urobíte niečo pre ekológiu. Pritom nie ste limitovaní dojazdom a ani nemusíte tráviť desiatky minút až hodiny pri nabíjačke. Hybridy sú o niečo drahšie ako klasické autá so spaľovacím motorom. V hybride je viac technológií a svoje zohráva hlavne cena batérie.

Nabíjanie elektromobilu či hybridu funguje podobne ako pri mobile alebo notebooku. Musíte mať zdroj elektrickej energie a vhodné prepojenie. Na rýchlosť nabitia batérie vplýva výkon nabíjacieho zdroja (rekuperácia, nabíjacia stanica, wall-box, domáca zásuvka), výkon palubnej nabíjačky, typ používaného prúdu (jednosmerný, striedavý) či nabíjacia schopnosť a kapacita samotnej batérie.

AC nabíjanie – striedavý prúd

AC nabíjanie podporujú všetky elektromobily a tzv. plug-in hybridy. Nabíjacia stanica generuje striedavý prúd do nabíjačky, tá ho premení na jednosmerný prúd a ním sa batéria v aute nabíja. Striedavé nabíjanie je však pomalé. Takto nabíjate batériu napr. pomocou klasickej 230 V domácej zásuvky. Pomocou špeciálneho kábla sa AC nabíjanie dá použiť aj na verejných nabíjačkách, ale je to len východisko z núdze. Batéria sa bude nabíjať dlhšie a preto za to aj dosť zaplatíte.

DC nabíjanie – jednosmerný prúd

V tomto prípade sa dobíja batéria priamo, teda bez premeny. Toto nabíjanie je rýchlejšie. DC nabíjanie podporujú všetky typy elektromobilov a niektoré plug-in hybridy. Toto nabíjanie si vyžaduje špeciálnu nabíjaciu stanicu a správny kábel.

Používané konektory

Vývojom sa menili aj konektory na nabíjanie batérie. Niečo iné sa používa v Ázii (hlavne v Japonsku) a niečo iné v Európe. Na najdôležitejších nabíjacích staniciach na Slovensku – teda Greenway a ZSE Drive – nájdete dnes konektory pre všetky na Slovensku používané elektromobily a hybridy. Mobilná aplikácia vám dá informáciu ako je to s priebehom nabíjania batérie.

Typ 2 Mennekes

Toto je konektor, ktorý sa pri plug-in hybridoch používa najčastejšie a umožňuje AC nabíjanie. Nabíjačka pre domácu zásuvku 230 V s konektorom Typ 2 stojí 580 eur, obyčajne je to však súčasť dodávky auta.

CCS (Combo)

Tento konektor sa v Európe používa najčastejšie a kombinuje AC aj DC nabíjanie. Pri DC nabíjaní sa využíva celý konektor. V prípade AC nabíjania sa využíva len tá jeho časť, ktorá je kompatibilná s konektorom typu 2 Mennekes.

CHAdeMO

Tento konektor nájdete najčastejšie v prípade značiek Nissan a Mitsubishi a umožňuje len DC nabíjanie.

Konektory na elektrických staniciach na Slovensku: hore CHAdeMo, dole vľavo Typ 2 Mennekes a dole vpravo CCS

Typy hybridov

Klasický hybrid neobsahuje žiadne externé nabíjanie. Energia na dobíjanie akumulátora sa vytvára len vtedy, keď s autom brzdíte. Vtedy sa kinetická energia rekuperuje na elektrickú a ňou sa batéria dobíja. Štandardne sa táto energia premení hlavne na tepelnú, ale v zabudovanej nabíjačke sa takto mení na elektrickú (niečo ako dynamo na bicykli). Zatiaľ sme mali takéto autá vždy v kombinácii elektrina a benzínový motor. Na niektorých vozidlách je možné nastaviť silu rekuperácie. Dá sa zvyknúť aj na najsilnejšiu, treba ale počítať s takým skôr jednopedálovým ovládaním – hneď ako dáte nohu dole z plynu, auto výrazne brzdí až zastane celkom.

S týmto typom hybridu nemáte vôbec žiadne starosti o nabíjanie. Len jazdíte (a brzdíte), ale neriešite ani zásuvky či káble a ani žiadne nabíjačky. Nevýhodou je, že na elektrinu toho veľa súvisle neprejdete. Povedzme, že prejdete vzdialenosť tak kilometer, pokým vybijete batériu s pomerne nízkou kapacitou. Následne sa do pohonu zapojí spaľovací motor a vy pokračujete v ceste ďalej. Okamih prepnutia medzi elektrickým a spaľovacím motorom nebudete na jazde vôbec cítiť. Zaregistrujete však zmenu zvuku motora – jazda na elektrický pohon je z hľadiska motora nehlučná, spaľovací motor však počujete jasne. Pokiaľ je dostatočná kapacita batérie, obyčajne môžete tlačidlom vynútiť čisto elektrickú jazdu (EV).

Typickým zástupcom klasických hybridov je značka Toyota/Lexus. Prakticky všetky nové automobily od tohto výrobcu v našej redakcii boli klasické hybridy. Podobne sme testovali aj Honda CR-V 2.0 i-MMD. Veľmi často sa pri týchto typoch vozidiel používa pre benzínový motor prevodovka e-CVT, teda bez prepínania prevodov.

Plug-in hybrid

P-HEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) je trochu iný príbeh. Testovali sme kombináciu elektrický a spaľovací (obyčajne benzínový) motor. Batériu tu však dobíjate jednak rekuperáciou a navyše máte možnosť ju dobíjať externe. Na to sa používa obyčajne dodávaná sieťová nabíjačka na 230 V alebo wall-box či samostatná nabíjačka pre elektromobily. Najčastejšie sme tento typ hybridu mali v redakcii od firmy BMW, ale aktívne sú aj značky Mitsubishi, KIA, Chevrolet a aj Toyota.

Plug-In hybrid má dve veká „nádrží“. Jedna však obsahuje elektrický konektor

Plug-in hybrid má batériu s väčšou kapacitou a čisto na batériu prejdete štandardne 30 až 40 km. To však vtedy, keď budete batériu nabíjať externe. Toto nabíjanie vás bude niečo stáť. Sú to centy, v prípade, že použijete domácu sieťovú nabíjačku na 230 V, ale nabíjanie batérie na bežnej elektrickej sieti môže trvať aj 6 hodín. Ideálne je, ak si kúpite domov nástennú wall-box nabíjačku (najlepšie v trojfázovom zapojení, 32 A). To vám umožňuje nabiť batériu v hybride za menej ako 2 hodiny, samozrejme v závislosti od typu automobilu. Výsledkom býva znížená spotreba paliva.

Nabíjanie domácou wall-box nabíjačkou je ideálna situácia

Nedávno sme testovali aj Mercedes-Benz E300 de, a to v kombinácii elektrina + naftový motor. Vznetový motor je iný, ale konštatujeme, že na spôsobe jazdy s týmto autom sme žiadne obmedzenie komfortu alebo jazdných vlastností nepocítili.

Mercedes E300 de je hybrid z budúcnosti aj svojou batériou. Výrobca tvrdí, že na batériu prejdete 50 km, čo sa nám ani pri najlepšej vôli nepodarilo, ale tých 40 km spoľahlivo urobíte. A to obyčajne stačí na denné dochádzanie do práce.

Batérie bývajú často pod batožinovým priestorom

Nabíjačky a ich parametre

Z našej skúsenosti je wall-box úplne nevyhnutný, ak ste sa rozhodli pre čisto elektrické auto. Pomocou takejto nabíjačky nabijete batériu v čisto elektrickom aute povedzme za 6 hodín a umožňuje vám to elektromobil cez deň intenzívne využívať a v noci nabíjať. To je vhodný scenár, ešte lepšie ak máte takúto nabíjačku doma aj v práci. Cena wall-box AC nabíjacej stanice je okolo 1600 eur, pri jednofázovom pripojení poskytuje výkon 7,4 kW, pri trojfázovom je to až do 22 kW.

Verejné nabíjacie stanice sú umiestnené napr. v okolí nákupných centier, aby ste mohli čas nabíjania stráviť tam. Tieto nabíjacie stanice poskytujú výkon pri AC 50 až 150 kW, pri DC 40 až 60 kW a ich cena je nad 30 000 eur. Na ich použitie je ideálne mať kartu od poskytovateľa a ak vlastníte elektromobil, treba vybrať niektorý z vyšších programov.

Existujú aj menšie nabíjacie stanice, niektoré z nich dokonca zadarmo. Tie sú obyčajne bez nabíjacieho kábla, ktorý treba so sebou nosiť. Kábel v dĺžke 5 metrov/16 A s konektormi Typ 2 Mennekes stojí okolo 270 eur.

Dotácie

Štát pripravuje ďalšie kolo dotácií určených na rozvoj elektromobility na Slovensku. Detaily zatiaľ nie sú známe, ale vyzerá to tak, že dotácia by mohla predstavovať pri nákupe čisto elektrického auta až do 35 % z celkovej obstarávacej ceny. To vtedy, ak súčasne vyradíte z evidencie vozidiel auto so spaľovacím motorom staršie ako 15 rokov a nové auto musíte používať aspoň 4 roky. Ak to prejde, potom to bude impulz k rozvoju elektromobility na Slovensku. Snáď sa detaily dozvieme na konci roka.

Zástupcovia štátu a ZSE najvýkonnejšiu nabíjačku na Slovensku pri čerpacej stanici Budča na diaľnici R1. Potenciálne je schopná dodávať 350 kWh

Servis a recyklácia

Na záver ešte spomeňme, že elektrická časť hybridu je menej náročná na servis ako časť so spaľovacím motorom. V tomto prípade nie je potrebné meniť filtre, sviečky, olej a elektrická časť má aj dlhšiu životnosť. Batériu je výhodné štandardne nabíjať menším prúdom, trvalé nabíjanie rýchlonabíjačkou by mohlo skrátiť jej životnosť.

Veľkou otázkou je, čo sa stane s batériami po ukončení ich životnosti. Existujú projekty, ktoré umožňujú ich ďalšie využitie v smart domácnostiach. V každom prípade raz k finálnej recyklácii batérií dôjsť musí a toto zatiaľ vyriešené nie je. Aspoň nie tak, aby to bolo aj ekologické aj ekonomické.

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Nechajte nám správu