Ešte počas marca sme mali požičané dva elektromobily – BMW i3s a Renault ZOE. Aké sú naše skúsenosti? Dozrel už čas na kúpu elektromobilu? Uvidíme.

Štátna prémia na nákup čisto elektromobilu v celkovej výške 5000 eur zatiaľ u nás stále platí, ročná sadza dane pre autá, kde jediným zdrojom energie je elektrina je 0 eur a registračný poplatok je tu 33 eur bez ohľadu na výkon vozidla.

BMW i3s

Toto je úplne nový elektromobil a treba povedať, že to bolo veľmi dobré elektrické auto. S príplatkovou metalízou v červenej farbe vyzerá fantasticky a našu testovaciu medzimestskú trasu s dĺžkou 132 kilometrov zvládlo bez problémov – ostala nám energia ešte na 58 km.

BMW i3s vyzerá v tejto červenej farbe športovo a dynamicky. A také je aj motoricky

Batériu s kapacitou 96 Ah vyrába pre toto vozidlo Samsung. Vo výbave auta je však aj Range Extender, ktorým si dojazd auta predĺžite asi o 120 km. Range Extender je benzínový motor vyrábajúci elektrinu, a tá poháňa hlavný elektrický motor. Nádrž na benzín má okolo 9 litrov. Toto riešenie prináša možnosť dostať sa s autom prakticky hocikde – už ale nie ekologicky.

Ak nabijete batériu doplna, vydrží vám dojazd reálne na zhruba 120 km/h. Pritom sme na diaľnici dosahovali rýchlosť 130 km/h, mali sme komfortnú teplotu a prvých dvadsať minút sme využili aj ohrev predných sedačiek. Jednoducho sme použili plný komfort. Počas testovacej trasy sme tiež zapojili Range Extender. Ten sa aktivuje len vtedy, ak je kapacita batérie pod 75 % a pri tomto nabití treba zadať povel na spustenie benzínového elektrogenerátora. Počas prevádzky ho nepočujete. Ak tak neurobíte a kapacita batérie sa výrazne zníži, zapne sa Range Extender automaticky.

Ak budete šetriť, teda nekúriť a maximálna rýchlosť bude 90 km/h (teda zaradíte režim ECO PRO+), vonkajšia teplota bude okolo 25 °C, cesta bude bez kopcov a pôjdete v bezvetrí, na batériu môžete urobiť viac ako 150 km.

BMW i3s ukazuje presne aký je tok energie. Ak zošliapnete plynový pedál, energia ide z batérie. Pokiaľ dáte nohu dole z plynu, energia sa rekuperuje do batérie

Základná cena tohto automobilu je 42 000 eur, počítajte ale s tým, že budete chcieť doplnkovú výbavu. Jednak ten metalický lak vyzerá úžasne, ale aj audiosúprava Harman Kardon stojí za to. Za všetko sa platí.

Inak BMW i3s má úžasné zrýchlenie – ak vás netrápi spotreba energie, tak z 0 na 100 km/h zrýchlite za 6,9 sekundy v bežnom režime, športový režim tento čas ešte skráti. Pohodlne odveziete 4 osoby, zadné dvere sa dajú otvoriť vtedy, keď sú otvorené aj predné. Kožené sedadlá v zime celkom chladia, preto ten príplatkový ohrev príde vhod. Výrobca udáva maximálnu rýchlosť 160 km/h, na Slovensku sme ju nemali ako overiť.

Elektromotor je celkom vzadu v kufri, batéria je v spodnej časti vozidla

BMW i3s sa od i3 odlišuje dizajnom, je širšie, vyzerá športovejšie a zaujmú aj 20-palcové kolesá. Výkon elektromotora je 135 kW a točivý moment 270 Nm. Výrobcom udávaná spotreba energie je 14,3 kWh/100 km. Súčasťou dodávky je elektronabíjačka pre 230 V zásuvku. Táto nabíjačka sa zmestí do malého priestoru v prednej časti auta. Krytka nabíjacieho konektora je v zadnej ľavej časti, veko nádrže na benzín v prednej ľavej časti. Výhodou je celkom veľký priestor v zadnom kufri.

A ešte malé upozornenie – auto je pri prevádzke dosť tvrdé, čo na vedľajších cestách na Slovensku aj pocítite. Príjemná vec je ovládanie jednou nohou – ak dáte nohu dole z „plynu“, začne sa intenzívnejšie brzdenie – pardon nabíjanie batérie. Brzdový pedál existuje, ale to je len pre prípad, že naozaj budete potrebovať prudšie brzdiť.

Spôsob otvárania dverí vás celkom prekvapí. Dozadu sa dá dostať celkom pohodlne

Celkovo toto auto dobre využijete, ak urobíte denne menej ako 100 km. Pracovný týždeň aj s využitím Range Extendera takto prežijete, a to aj vtedy, ak môžete použiť len domácu nabíjačku. Ale príde vhod, ak si raz za týždeň dobijete batérie na rýchlonabíjačke úplne doplna. Tu vám stačí tak hodinka a pol na úplné nabitie. Ak by ste však vybili batériu úplne, na domácej nabíjačke ju budete nabíjať viac ako 28 hodín. Z 10 % na 80 % sme na 22 kW rýchlonabíjačke v sieti GreenWay nabili batériu za 28 minút. A to je celkom akceptovateľná hodnota, hlavne ak je nabíjačka pri obchodnom centre.

Renault ZOE R90

ZOE je v Európe jeden z najpredávanejších elektromobilov. Na jeho kapote sme mali veľkými písmenami napísané, že dojazd je až 400 km, ale túto hodnotu sme počas testovania v pomerne chladnom marci nikdy nedosiahli. Je to teoretická hodnota určená podľa NEDC (New European Driving Cycle). Reálny dojazd sme dosiahli mierne nad 200 km, to však v prípade, že sme sa na to pripravili. Takže s minimálnym kúrením a rýchlosťou okolo 110 km/h na diaľnici. Mali sme požičanú verziu vozidla s 88 kW výkonom a krútiacim momentom 250 Nm. Batéria testovaného auta mala kapacitu 41 kWh a pozostáva zo 192 článkov.

 

Na domácej zásuvke 230 V/10 A sme úplne vybitú batériu nabíjali 25 hodín. V prípade ZOE sme častejšie batériu nabíjali na staniciach siete GreenWay. Pri 22 kW nabíjačke nabijete úplne vybitú batériu za 2 hodiny a 40 minút. Častejší prípad je nabíjať do kapacity 80 % a vtedy ste hotoví tak do hodinky. Nabíjanie doma na domácej 230 V nabíjačke na 80 % zaberie dobu 20 hodín.

Renault ZOE prekvapí športovým ladením a eleganciou. Ako sa na Francúza patrí

Základná cena tohto elektromobilu je 32 900 eur. V doplnkovej výbave sme ocenili kábel Mennekes Typ 2 na nabíjanie zo staníc, ktoré nemajú kábel, doplnková bola aj zadná parkovacia kamera, vyhrievané predné sedadlá, metalický lak a mapové pokrytie v navigácii pre celú Európu.

Takto to vyzerá pod kapotou Renault ZOE

Renault ZOE sa aj na nekvalitných cestách správa pokojnejšie ako BMW i3s, má viac priestoru pre cestujúcich vzadu. Na diaľnici sme s ním dosiahli maximálnu rýchlosť 134 km/h, auto bolo stále bezpečne ovládateľné. Nastaviť si môžete ekologický režim, ktorý vám prinesie predĺženie dojazdu. Obmedzí maximálnu rýchlosť na 90 km/h a tiež nedosiahnete v tomto režime maximálne zrýchlenie. Rovnako sa ušetrí na klimatizácii a kúrení a zvýši sa sila rekuperácie po tom, ako dáte dole nohu z „plynu“.

ZOE sme pomerne často nabíjali na rýchlonabíjačke GreenWay

Majiteľ Renaultu má k dispozícii aj mobilnú aplikáciu, ktorá ho na diaľku informuje o stave nabitia automobilu a tiež o tom, aký je jeho aktuálny dojazd. Na základe toho sa dá dobre orientovať napr. pri organizovaní denného programu. Celkovo sa vám toto auto oplatí hlavne do mesta, ale dovoliť si môžete aj dlhšie cesty. Len potom musí vaša cesta smerovať na rýchlonabíjačku.

Počas nabíjania vidíte na palubnom ukazovateli aktuálnu kapacitu batérie

Ako je to s elektronabíjačkami na Slovensku?

Celkovo je na Slovensku vyše 120 nabíjacích staníc pre elektromobily. Najširšiu sieť má GreenWay nasledovaná skupinou ZSE a VSE. V oboch prípadoch potrebujete registráciu, až potom môžete nabíjať. Ideálne je mať prístupovú kartu, v sieti GreenWay sa to dá aj cez webovú aplikáciu. V sieti ZSE je nabíjanie zatiaľ zadarmo, neskôr bude spoplatnené. Informácie o nabíjačkách ZSE a VSE nájdete na stránke www.kdenabijat.sk. GreenWay používa spoplatnený spôsob nabíjania. Doterajší systém nabíjania podľa minút strávených na nabíjačke sa nedávno doplnil o program ENERGIA, ktorý zohľadňuje spotrebovanú energiu (plus malý poplatok za to, aby ste auto nenechali na nabíjačke zbytočne dlho a neblokovali ju pre ostatných). Príklad – pre DC nabíjanie za 30 minút nabíjania zaplatíte 8,10 eura a pri optimálnej spolupráci auta a nabíjačky nabijete 18 kWh energie. To môže vydržať na niečo viac ako 100 km. Viac na www.greenway.sk. Greenway má tiež systém roamingových partnerov, takže si s ich kartou nabijete auto aj v zahraničí.

Verdikt

Ak porovnávame elektromobily, ktoré sme testovali pred dvoma rokmi, je cítiť veľký pokrok. Pred dvoma rokmi bolo skôr nemožné dostať sa na koniec testovacej trasy v dĺžke 132 km bez zastavenia na rýchlonabíjačke. Teraz sa to už dá. Stále však musíte svoj program prispôsobiť tomu, ako je auto nabité, resp. naplánovať si program tak, aby ste mali možnosť si auto niekde nabiť. Po našich dvojtýždňových skúsenostiach môžeme konštatovať, že vždy existuje nejaká cesta ako si auto nabiť, ale toto platí predovšetkým vo veľkých mestách a hlavne na západnom Slovensku, resp. v okolí väčších miest na východe Slovenska. Problematické je to na juhu stredného Slovenska. Zhrnuté a podčiarknuté – elektromobil sa vám dnes vyplatí, ak používate auto hlavne na pohyb v meste, najlepšie vo veľkom meste.

Domáca Wallbox nabíjačka pre Renault ZOE s 32 A výstupom. Umožňuje auto nabiť za 4 hodiny

Je výhodné si spolu s autom kúpiť aj lepšiu nabíjačku na stenu (Wallbox), vtedy dnešné elektromobily nabijete naplno aj za 4 hodiny. To na nočné nabíjanie pohodlne stačí. Pri výkone 16 A/11 kW sa cena takejto nabíjačky pohybuje od 500 do 1000 eur, pri 32 A/22 kW však môže prekročiť sumu 2000 eur (ceny sú bez inštalácie). Z dlhodobého hľadiska sa to ale oplatí.

Prečítajte si aj:

Vyskúšali sme elektrobicykel do mesta (Video)

Tento článok vyšiel aj v tlačenom vydaní TOUCHIT č. 4/2018, preto sa niektoré skutočnosti uvedené v článku, môžu odlišovať oproti aktuálnemu dátumu publikovania. Ak chcete ešte viac informácií o najnovších technológiách a čítať si porovnávacie testy a recenzie medzi prvými, predplaťte si časopis TOUCHIT len za 16,50 eur na celý rok. 

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Nechajte nám správu