Je užívateľská prívetivosť webu základom úspechu? (5.časť)

1

Ako najefektívnejšie zmeniť návštevníka webu na zákazníka?

Doviesť totiž na web relevantnú a kvalitnú návštevnosť je drahý a dlhodobý proces, preto nesmiete takýmito návštevami plytvať. Návštevníka treba okamžite zaujať, musí dôjsť prirodzene k cieľu a nie z webu hneď odísť.

Čo je to UX?

Dobre známa skratka UX (User eXperience) je chápaná ako používateľská prívetivosť, optimálna použiteľnosť a pozitívna používateľská skúsenosť v prostredí webových prezentácií. Zjednodušene je to taký web alebo e-shop, ktorý vás nenúti premýšľať a jeho prostredie je pre vás prehľadné a ľahko použiteľné. Či už ide o nákup tovaru, čítanie a komentovanie článkov, hľadanie informácií a ich zdieľanie.

Ako zistím, či je web používateľsky priaznivý?

Kritérií, ktoré z webu robia efektívny obchodný nástroj je pomerne veľa a UX ako disciplína je veľmi komplexná. Dôležitých je veľa parametrov, napríklad:

  • Rýchlosť načítania webu – pokiaľ sa obsah nezobrazí do 4 sekúnd, tak 25% návštevníkov odchádza.
  • Hierarchizácia informácií – to, čo je dôležité musí byť čo najviac viditeľné.
  • Call-to-action prvky – jasné grafické zvýraznenie klikateľných prvkov, aby sa na webe ľahko orientovalo.
  • Sú na webe ľahko dostupné všetky informácie, ktoré návštevník môže hľadať a oprávnene ich tam očakáva? Na e-shopoch je to napríklad cena dopravy, na webe kontakt a pod.
  • Čitateľnosť textov – príjemné členenie textu, vložené obrázky, zvýraznenie odkazov v texte, vhodná veľkosť písma, riadkovanie a kontrast písma s pozadím.

Web by ma nemal nútiť premýšľať, mal by byť jednoduchý a prehľadný. Musí mať jasný cieľ a mal by vychádzať z používateľskej skúsenosti. Každý v našom regióne prirodzene očami skenuje web zľava, hore, doprava a dole, každý prirodzene hľadá kontakt vpravo hore, zrak mu upúta zvýraznený prvok. Súčasťou dobrého používania webu je aj jeho prispôsobenie mobilným zariadeniam buď responzívnosťou, mobilným webom, aplikáciou, alebo adaptívnosťou. Použitie farieb sa musí tiež riadiť jasnými pravidlami, napríklad cesta nákupným procesom v e-shope by mala byť v jednej farbe tlačidiel, ktoré klienta prirodzene povedú až k odoslaniu objednávky.

Neprehliadnite:
Ako začať podnikať na internete (1. časť)
Ako začať podnikať na internete? (2. časť)
Viete ako vybudovať efektívny e-shop? (3. časť)
Akými kanálmi propagovať svoj nový e-shop? (4. časť)

6 základných otázok pre lepší web

Pomocou týchto otázok si dokážete ľahko uvedomiť, či je web používateľsky priaznivý:

  • Keď na web prídem, vidím na prvý pohľad, čo prezentuje?
  • Viem sa pohybovať na webe bez toho, aby som musel niečo náročne hľadať a premýšľať, kam to vlastne tvorca webu ukryl?
  • Viem ľahko a rýchlo nájsť kontakt, a to aj na mobilnom zariadení?
  • Je na webe dostatok informácií, ktoré ako používateľ hľadám a môžu ma pozitívne ovplyvniť v rozhodovacom procese?
  • Sú zvýraznené všetky dôležité prvky, na ktoré je možné sa prekliknúť?
  • Je to najdôležitejšie aj najviac zvýraznené?

Testujte, vyhodnocujte a aplikujte

Ani najlepší UX dizajnér vám nezabezpečí, že web bude bezchybný. Správanie ľudí v prostredí webu treba stále testovať. Napríklad pomocou Google Analytics, tepelnými mapami a používateľským testovaním. Pomocou týchto nástrojov zistíte, ako sa návštevníci na vašom webe správajú. Oslovte ľudí, ktorí by mohli vyhovovať vašej cieľovej skupine a zadajte im základné úlohy (spomenuté vyššie v článku). Sledujte, ako sa budú na webe pohybovať a získate relevantnú spätnú väzbu. Pokiaľ sa viacerí zhodnú na nedostatkoch, tak ich odstránením uľahčíte používanie vášho webu. Keď je však chýb príliš veľa, radšej oslovte profesionálov.

Všetky poznatky a dáta treba vyhodnocovať a aplikovať. Je to základ úspechu a viete tým zvýšiť konverzie, či už sú to priame nákupy, objednávky služieb alebo zvýšenie povedomia o vašej firme.

Naplnenie cieľov

Pokiaľ bude e-shop z používateľského hľadiska prispôsobený tak, že v ňom ľahko a rýchlo nakúpime, pokiaľ nás web svojím obsahom a vizuálom osloví a budeme jeho novinky sledovať cez sociálne siete a pravidelne sa na neho vracať, pokiaľ nás motivuje odovzdať svoj email na odber newslettra, tak presne dosiahneme naplnenie cieľa a zvýšenie obchodnej účinnosti webu. A o to predsa ide!

Milan Markovič, Projektový manažér v Effectix.com

Milan Markovič, Projektový manažér v Effectix.com

Tento seriál pripravujeme v spolupráci so spoločnosťou Effectix.com.

O autorovi

Máme radi najnovšie technológie a žijeme s nimi. Prinášame informácie o najnovších produktoch a technológiách priamo k vám, objektívne a ľudsky, pretože robíme to, čo nás baví. Sme energický tím plný odhodlania a veríme, že je s nami aj sranda. :)

Jeden komentár

  1. Pingback: Je užívateľská prívetivosť webu základom úspechu? | Strategist.sk

Pridaj komentár