Čínsky konglomerát GAC (Guangzhou Automobile Corporation) si nechal schváliť patent na lacnú výrobu grafénu v roku 2020. V tom čase mal garfén hodnotu rovnú zlatu, Čína sa ale dostala k lacnej výrobe a cena poklesla o dva rády. Len pripomeňme, že Grafén predstavuje extra tenký uhlík a používa sa ako materiál do elektronických súčiastok.

Batéria v Aion V
Batéria v Aion V

V januári 2021 firma Aion ako súčasť GAC oznámila plán výroby grafénovej batérie a parametre prekvapili všetkých: superrýchle nabíjanie, dojazd nad 1 000 km a životnosť 1 000 000 km. Svet mimo Číny zostal pokojný, v podstate výrobe niečoho takého nikto neveril.

Nedávno, konkrétne 27. júla Číňania ukázali batériu svetu a parametre boli omračujúce:

Typ 3C sa nabije z 0 na 80 % za 16 minút, z 30 na 80 % za 10 minút.
Typ 6C sa dostane na 80 % za 8 minút, z 30 na 80 % za 5 minút.

Dokonca aj pri 80 % sa nabíjala výkonom 481 kW, čo však podľa výrobcu nemá žiadny negatívny vplyv na výdrž batérie. Pri nepretržitom nabíjaní pri izbovej teplote má batéria v aute až milión kilometrov. Vieme teda, že ide o teoretické maximum, a otázkou je, čo sa stane v praxi.

Aion V vo video predstavení

Spoločnosť GAC už montuje batérie do modelu s označením Aion V. Palánuje ho predávať o mesiac, teda v septembri 2021. S batériou 3C má deklarovaný dojazd až 500 km, s najvyššou batériou 6C je to avizovaných 1 000 km. Súčasne so začiatkom predaja sa v Číne začnú predávať aj superrýchle nabíjačky, ktoré dokážu dosiahnuť rekordné časy nabíjania.

Pravda ale je, že viacerí vedci prehlásili, že auto takýchto parametrov sa dnes vyrobiť nedá a ide o dobre pripravený podvod s cieľom nalákania pozornosti. Jej váha pri dnešnom stave technológií bola tak veľká, že by nebolo možné auto pohnúť. Rovnako nabíjanie batérie pri takýchto dobách by ohrozilo všetky odberné miesta v okolí.

Tak uvidíme, či sa skutočne niečo podobné v septembri na trhu nájde. Celkom radi by sme toto auto otestovali.

Značky: